Fribelopp CSN

Går du på SLU i Uppsala och vill köpa lägenhet krävs runt 1,5 miljoner idag, pluggade du på SLU i Skara räckte det med 15 000:-.

Ja, och det fanns massor med hyresrätter. Jag hade ett eget litet hus strax utanför Skara, kostade mig inte ens 3000 kr/månad inklusive allt (en lillstuga på en gård precis utanför stan). Helt nyrenoverat och riktigt riktigt fint! Oj vad gärna jag hade bott kvar där.. Flyttade ihop med sambon och bodde inne i stan (heh, stan Skara) i en 2:a för ca 4500/månad. En kompis bodde precis mitt emot skolan, en gigantisk lägenhet med världens märkligaste planlösning och gav ungefär det samma. Då ingick kaffe med biskopen :p

En stor del av studenternas ekonomiska problem verkar onekligen hänga ihop med hyror.
Då är det ju smart att flytta från en liten ort med låga hyror till en så fullpackad studentstad att folk nästan får tälta.. :meh:

Ja, jag blir fortfarande förbannad bara jag tänker på Skara-flytten!
 
Folk får ju leva som de vill. Däremot förstår jag inte varför folk som tjänar bra utöver det skall behöva få förmånliga lån och bidrag från staten.

Det är väl knappast så att vi bara kan lägga upp våra liv som vi vill om vi får bidrag och lån?
Fast jag vet inte om jag skulle kalla 73.000 per halvår innan skatt för att tjäna bra. Särskilt inte eftersom studiemedlet försvinner ett antal veckor under sommaren och att man då måste tjäna mer än de ~12.000/mån man får tjäna (innan skatt!) för att ha råd med hyran.

Jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan att person A får ta förmånliga lån som personen sedan super upp på helgen, eller att person B får göra det och sedan arbetar ytterligare för att t.ex. ha möjlighet att bo i egen lägenhet.

Dessutom är det väl ingen höjdare att ha ett lån på 350.000 hängdes efter sig, även om det just nu har en förmånlig ränta. Få personer som jag känner skulle ta lån om de hade möjlighet att klara sig utan.
 
Fast jag vet inte om jag skulle kalla 73.000 per halvår innan skatt för att tjäna bra. Särskilt inte eftersom studiemedlet försvinner ett antal veckor under sommaren och att man då måste tjäna mer än de ~12.000/mån man får tjäna (innan skatt!) för att ha råd med hyran.

Jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan att person A får ta förmånliga lån som personen sedan super upp på helgen, eller att person B får göra det och sedan arbetar ytterligare för att t.ex. ha möjlighet att bo i egen lägenhet.

Dessutom är det väl ingen höjdare att ha ett lån på 350.000 hängdes efter sig, även om det just nu har en förmånlig ränta. Få personer som jag känner skulle ta lån om de hade möjlighet att klara sig utan.

Instämmer.
För egen del hade det aldrig blivit någon juristexamen i vart fall om jag inte haft möjlighet att arbeta extra och jag hade verkligen uppskattat ett höjt fribelopp. Jag började läsa som vuxen, kommer från ganska annorlunda bakgrund än många av mina kursare vars föräldrar sponsrade både studielitteratur och i många fall boende (antingen hemma eller i lgh) och en hel del annat uppehälle och hade ett liv med åtaganden som kostar pengar. Rent samhällsekonomiskt har jag svårt att se att det är en förlustaffär att jag under studietiden arbetade så mkt jag bara kunde och betalade skatt, samt tog examen till ett välbetalt yrke som nu innebär att jag betalar ännu mycket mer skatt - samt under tiden hade pengar att konsumera på för mig viktiga saker för att tycka att livet är meningsfullt (såsom häst, hund och bil för att kunna ta mig till och från jobb/skola/stall). Min totala sömnkvot kanske var lite låg och stressnivån hög i perioder, men för mig krävdes arbete för att ens vara aktuellt att börja läsa. Ett högre fribelopp hade underlättat för både mig och min arbetsgivare (jag hamnade över flera gånger eftersom jag inte kunde med att tacka nej när jag behövdes) och för mig var det underbart att ha ett garanterat sommarjobb - även om kravet för det var just tre månaders heltidsarbete på sommaren och att jag var tillgänglig över jul/nyår osv - någon halvtidsvariant hade inte kommit på fråga.

Mina fem cent är att ett höjt fribelopp kommer öka möjligheterna för fler som jag, som kommer från en icke-akademisk bakgrund i förorten men som pga andra goda förutsättningar (såsom förmågan att klara sig med lite sömn och en hög motivation) kan hanka sig fram ändå mot en examen. Jag ser det som pengar in och pengar ut och hade väl visserligen inte haft några problem om behovsprövningen gjordes fullt ut annars, så att det inte bara premieras att vara försörjd av föräldrar under studietiden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 003
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 908
Senast: fio
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 483
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 650
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp