Bukefalos 28 år!

Fribelopp CSN

Jag vill att:

1. Alla som vill kan skaffa sig en utbildning.
2. Det ska inte vara beroende på föräldrarnas plånbok om man kan skaffa sig en utbildning eller inte.
3. Man ska kunna utbilda sig utan att behöva arbeta samtidigt. En möjlighet att arbeta, men inte ett måste.

Redan idag är det tyvärr många studenter på utbildningar som kräver liten studieinsats, som inte vill ha mer undervisning och uppgifter för "då hinner de inte med sitt jobb". Jag skulle hellre se ett mer kvalitativt utbildningssystem där de som tycker att utbildningen är lätt kan få förkovra sig mer och därmed får mer kunskaper och/eller ett mer flexibelt utbildningssystem där de som inte behöver lägga så mycket tid på studierna kan parallelläsa kurser mer och därmed bli klar med sin utbildning snabbare. En treårig utbildning kan då göras klart på två år istället, och studenterna kan komma ut i sitt kvalificerade arbete tidigare istället för att plugga och ha ett extrajobb vid sidan ett år extra. Dvs de som tycker att utbildningen är för slapp/lätt kan få läsa den snabbare och de som behöver mer tid kan få läsa på normaltid, och behovet att jobba för att man har för mycket fritid som heltidsstuderande minskar.

1. Det kan dom också redan.
2. Det är det inte.
3. Det kan man redan.
MEN beroende på sin redan skapade ekonomiska- och familje-situation så kanske du inte kan välja vilken utbildning som helst i vilken stad som helst. Som man bäddar får man till viss del ligga. Eller åtminstone jobba sig ifrån.

Angående studietakten så håller jag med dig. Hade gärna läst många kurser på 150-200% (de jag tyckte va lätta) och blivit klar snabbare, men så får man ju tyvärr inte göra. Och därför jobbade jag istället för att ta några lån.
 
Jag trodde våra högskoleutbildningar var på heltid men det verkar ju vara rena lekskolan på vissa ställen. Nu är det jag som varit naiv. ;)
 
Jag började fundera efter jag hörde igår på radion om att moderaterna, tror jag det var vill höja fribeloppet för studenter på universitet från dagens 170 000:- per år till 200 000:-. Men är det verkligen så vi vill hade det? Är det inte meningen att universitetsstudier skall vara 100% sysselsättning? Att om man jobbar för mycket inte kan ta till sig utbildning på ett bra sätt? Det är ju ändå våra skattepengar som betalar för utbildningarna! Visst bidrar dom jobbar även med att betala skatt, Jag känner att kan man princip jobba heltid och studera heltid samtidigt är något fel, att vi då måste börja fundera på hur våra utbildningar ser ut. Det kommer även hela tiden rapporter om att vi tappar kunskapsmässigt mot andra länder.

Därför undrar jag vad ni tycker i frågan!

Jag tycker att bidrag är för de som behöver hjälp att försörja sig, exempelvis när man studerar. Inte att man ska kunna använda bidraget för att kunna sätta lite guldkant på tillvaron. För mig är det precis samma sak som att tycka att man ska fortsätta få bidrag från soc när man kan försörja sig själv. Att få studiebidrag är inte en belöning för att plugga utan en hjälp för att kunna försörja sig under tiden. Samma sak med lånen, de är en hjälp för att kunna försörja sig. Har man en inkomst och vill ta ytterligare lån kan man vända sig till andra låneinstitut. Det handlar inte om att straffa de som arbetar vid sidan av utan att de inte anses behöva hjälp från samhället att försörja sig längre.
 
Det är redan idag nödvändigt att i många större städer jobba alternativt ha en annan sidoinkomst för att upprätthålla en rimlig levandsstandard. Eller tror du att 9-10 000 kronor per månad nio månader per år räcker särskilt långt?



Jag ser det som högst orimligt att den ena får möjlighet att låna förmånligt och den andra inte. Båda personerna studerar samma program och lika hög studietakt.

Jag har pluggat i Stockholm i flera år och klarade mig alldeles utmärkt på det och sommarjobb utan att behöva snåla alltför mycket, så det går absolut om man vill.
 
Att begränsa möjligheterna till extra inkomst under studietiden är ytterligare en kvinnofälla att se upp för. Det är fler kvinnor än män som studerar vidare på högskolenivå, varför det är så vet jag inte men en gissning är att män är mindre begåvade generellt och har en annan syn på kunskap. Det där med "rättvisa" kan man se på med olika glasögon, jag tycker det är bra att ensamstående kvinnor kan ha möjlighet att plugga vidare tack vare extrainkomst medan barnens fäder för längesen har försvunnit ut i periferin.

Men det är väl ingen som försöker begränsa hur mycket man tjänar, men tjänar man en del så får man räkna med att samhället inte kommer att gå in och hjälpa till med försörjningen. Har för mig att det finns undantag då man får mer i bidrag och lån än annars, kan tänka mig att det bland annat gäller om man har barn.
 
Jag trodde våra högskoleutbildningar var på heltid men det verkar ju vara rena lekskolan på vissa ställen. Nu är det jag som varit naiv. ;)

Många har inte så mycket föreläsningar, men tanken är ju att man ska studera hemma övriga timmar ;) Jag hade inte särskilt många timmar föreläsningar/seminarier i veckan och rätt lätta tentor, men jag tror att det fanns en tanke om att man skulle plugga för att lära och inte bara för att klara tentorna, eller så var lärarna helt enkelt inte så engagerade som de borde ha varit.
 
Jag har pluggat i Stockholm i flera år och klarade mig alldeles utmärkt på det och sommarjobb utan att behöva snåla alltför mycket, så det går absolut om man vill.

Och då antar jag att du hade en i mina ögon rimlig bostadssituation för en vuxen människa? (Jag är inte helt överens med konceptet att man som vuxen ska bo i korridorrum för att ha råd med resten av livet.) Du gick till tandläkaren varje år t.ex.?

Givetvis går det att klara sig på studiemedel och sommarjobb men inte är det så himla enkelt alltid.
För övrigt så är tilläggsbidraget till förälder cirka 600 kronor per månad. Betalas enbart ut till en förälder även om båda studerar.
 
Jag trodde våra högskoleutbildningar var på heltid men det verkar ju vara rena lekskolan på vissa ställen. Nu är det jag som varit naiv. ;)

Beror nog på både utbildningen i fråga och ambitionsnivå om man når upp i heltid. Min utbildning kan man ta sig igenom på betydligt mindre än heltid om man nöjer sig med att klara alla obligatorier med godkänt resultat. Vill man lära sig ordentligt - och få ett bättre betyg än godkänt - så krävs det mycket mer.

Jag, och de flesta jag pluggar med, lägger mellan 35-40 h per vecka på studierna. Fördelningen skiljer sig dock åt, jag försöker plugga jämnt över hela kursen medan andra läser dubbelt under tentaperioderna. Flera av de som kör de senare upplägget har jobb vid sidan av under de lugnare perioderna.

Själv nöjer jag mig med en heltidssyssla, jag har gott om arbetslivserfarenhet sen innan och skulle aldrig vilja riskera att ett jobb försämrar studieresultaten. Jag tycker dock att det är fel att de som kan bolla både studier och jobb ska riskera att straffas för det. Som någon annan sa; vad folk gör på fritiden ska CSN strunta i så länge man tar de poäng man sökt studiestöd för.
 
Jag tycker att maxbeloppet borde försvinna. Det är upp till var och en att avgöra vad man mäktar med. Visst, vissa borde inte studera, har en del i min klass som arbetar mer än är på plats i skolan, men så längre det inte drabbar mig och mina studier, struntar jag i vad de gör. Ser till att inte behöva arbeta med de i grupp.

Jag arbetar varannan helg, vaken natt vilket ger mig mycket lästid på jobb....... Helger = OB gör att det snabbt stiger i summa, går man då in och tar extra pass vid sjukdom och semester stiger det snabbt, eller om jag har pass som ligger vid storhelg.
Kan erkänna att jag delvis sparar en del av lönen varje månad, roar mig och använder en del av pengarna till mig och familjen. Bor man i villa måste man ha en buffert ifall någon kraschar eller en dyr elräkning dimper ner.

Så, jag anser att så länge man får tid till studierna och klarar av det ser jag inget hinder i att tjäna fina extra pengar, vi lever bara en gång och måste man leva på nudlar o vatten under sin studietid? Lite drägligt liv måste man få ha.
Bort med högstabeloppet!!!
 
Och då antar jag att du hade en i mina ögon rimlig bostadssituation för en vuxen människa? (Jag är inte helt överens med konceptet att man som vuxen ska bo i korridorrum för att ha råd med resten av livet.) Du gick till tandläkaren varje år t.ex.?

Givetvis går det att klara sig på studiemedel och sommarjobb men inte är det så himla enkelt alltid.
För övrigt så är tilläggsbidraget till förälder cirka 600 kronor per månad. Betalas enbart ut till en förälder även om båda studerar.

Jag bodde i korridor vilket jag tyckte var helt fantastiskt, jag har idag goda vänner från hela världen som jag inte hade träffat annars. Hade jag stått i kö hade jag tagit en etta istället men då hade jag nog behövt bostadsbidrag för att kunna leva på bara CSN. Tandläkare och sånt hade jag råd med. Jag hade klarat mig på bara CSN även om det hade varit knapert vissa månader med mycket kurslitteratur, med sommarjobb hade jag råd att gå ut och äta, resa och shoppa.
 
Jag bodde i korridor vilket jag tyckte var helt fantastiskt, jag har idag goda vänner från hela världen som jag inte hade träffat annars. Hade jag stått i kö hade jag tagit en etta istället men då hade jag nog behövt bostadsbidrag för att kunna leva på bara CSN. Tandläkare och sånt hade jag råd med. Jag hade klarat mig på bara CSN även om det hade varit knapert vissa månader med mycket kurslitteratur, med sommarjobb hade jag råd att gå ut och äta, resa och shoppa.

Precis, för att ens bo i en etta hade du behövt bostadsbidrag. (Vilket inte är säkert att få som student som sommarjobbar.) Jag hade aldrig i livet bosatt mig i ett korridor-boende och tycker inte att det heller ska vara nödvändigt för att ha råd att studera. Det är helt enkelt så att jag tycker att vuxna människor ska få lov att ha ett eget boende, om så bara en etta.
 
Precis, för att ens bo i en etta hade du behövt bostadsbidrag. (Vilket inte är säkert att få som student som sommarjobbar.) Jag hade aldrig i livet bosatt mig i ett korridor-boende och tycker inte att det heller ska vara nödvändigt för att ha råd att studera. Det är helt enkelt så att jag tycker att vuxna människor ska få lov att ha ett eget boende, om så bara en etta.

Absolut, och då kan man jobba för att få det eller bo någonstans där det är billigare. Jag tycker att det är helt ok att det finns en gräns för hur hög levnadsstandard som staten ska gå in och betala för. Samma sak med bostadsbidraget, får du inget bostadsbidrag så tjänar du så pass mycket i förhållande till din hyra att staten inte tycker att du behöver den hjälpen. Visst kan man inte leva särskilt glassigt, men det är en kort period av livet och skattemedel är begränsade och bör gå dit där de behövs som mest. Hade jag när jag pluggade ansett att jag hade tid med ett deltidsarbete hade jag ansökt om lägre bidrag från CSN av just den anledningen.
 
Absolut, och då kan man jobba för att få det eller bo någonstans där det är billigare. Jag tycker att det är helt ok att det finns en gräns för hur hög levnadsstandard som staten ska gå in och betala för. Samma sak med bostadsbidraget, får du inget bostadsbidrag så tjänar du så pass mycket i förhållande till din hyra att staten inte tycker att du behöver den hjälpen. Visst kan man inte leva särskilt glassigt, men det är en kort period av livet och skattemedel är begränsade och bör gå dit där de behövs som mest. Hade jag när jag pluggade ansett att jag hade tid med ett deltidsarbete hade jag ansökt om lägre bidrag från CSN av just den anledningen.

Och därmed begränsar du vad folk kan läsa till. "Min" utbildning finns t.ex. bara på sex platser i landet. I fyra av städerna vet jag att bostadsmarknaden är tuff (Stockholm, Uppsala, Göteborg och Lund).
Att öht ha ett eget boende är i mina ögon inte att ha för hög standard. Om det vore så kanske personer med försörjningsstöd ska tvingas flytta till korridorrum istället för deras boende idag?

Bostadsbidragsgränsen för ensamstående är 86 720 kronor. Det äts rätt snabbt upp om man har ett hyggligt sommarjobb i tre månader. (Betänk att 80 procent av studiebidraget räknas som inkomst.) Dessutom gäller det enbart personer under 29 års ålder.

Den största delen av studiemedlet är lån. Det brukar i de flesta fall inte vara så att person A, B och C inte får studielån bara för att person D, E och F får det. I bidragsfallet kan jag köpa det argumentet till viss del men inte när det gäller lånet. Det är alltså inte staten som betalar det. Staten lånar däremot ut pengarna. Det är en väsentlig skillnad.
 
Och därmed begränsar du vad folk kan läsa till. "Min" utbildning finns t.ex. bara på sex platser i landet. I fyra av städerna vet jag att bostadsmarknaden är tuff (Stockholm, Uppsala, Göteborg och Lund).
Att öht ha ett eget boende är i mina ögon inte att ha för hög standard. Om det vore så kanske personer med försörjningsstöd ska tvingas flytta till korridorrum istället för deras boende idag?

Bostadsbidragsgränsen för ensamstående är 86 720 kronor. Det äts rätt snabbt upp om man har ett hyggligt sommarjobb i tre månader. (Betänk att 80 procent av studiebidraget räknas som inkomst.) Dessutom gäller det enbart personer under 29 års ålder.

Den största delen av studiemedlet är lån. Det brukar i de flesta fall inte vara så att person A, B och C inte får studielån bara för att person D, E och F får det. I bidragsfallet kan jag köpa det argumentet till viss del men inte när det gäller lånet. Det är alltså inte staten som betalar det. Staten lånar däremot ut pengarna. Det är en väsentlig skillnad.

Är det omöjligt att ha råd att leva så är det CSN som är för lågt, vi har ju CSN just för att man ska ha möjlighet att heltidsstudera utan att behöva arbeta. Min erfarenhet är dock att man kan leva på CSN och sommarjobb i de städerna och ha råd med en studentetta. Men då kanske man inte har råd att resa och lägga så mycket pengar på nöjen, utan man får prioritera. Vill man ha en trevligare lägenhet och ha råd med annat så får man betala för det själv. Jag kan tänka mig att samma sak gäller om man har försörjningsstöd, letar man en ny bostad så får man kanske välja något lite billigare i utkanten av stan även om man hellre hade bott mer centralt. Jag fick försörjningsstöd två månader när det tog lite tid för mig att få ett jobb efter mina studier, tror att jag fick ut 5 000 i månaden vilket är betydligt mindre än CSN och då hade jag ungefär samma boendekostnad.

Att ta lån för att leva när man har en inkomst känns lite bakvänt för mig, men det är bidragsdelen som jag främst diskuterar.
 
Är det omöjligt att ha råd att leva så är det CSN som är för lågt, vi har ju CSN just för att man ska ha möjlighet att heltidsstudera utan att behöva arbeta. Min erfarenhet är dock att man kan leva på CSN och sommarjobb i de städerna och ha råd med en studentetta. Men då kanske man inte har råd att resa och lägga så mycket pengar på nöjen, utan man får prioritera. Vill man ha en trevligare lägenhet och ha råd med annat så får man betala för det själv. Jag kan tänka mig att samma sak gäller om man har försörjningsstöd, letar man en ny bostad så får man kanske välja något lite billigare i utkanten av stan även om man hellre hade bott mer centralt. Jag fick försörjningsstöd två månader när det tog lite tid för mig att få ett jobb efter mina studier, tror att jag fick ut 5 000 i månaden vilket är betydligt mindre än CSN och då hade jag ungefär samma boendekostnad.

Att ta lån för att leva när man har en inkomst känns lite bakvänt för mig, men det är bidragsdelen som jag främst diskuterar.

Isf bör möjligheten finnas att studera på 150-200 procent med ökat studiemedel. Att bara höja studiemedlet när studietakten på en del utbildningar är låg känns för mig onödigt.
Jag ska inte svära på vad studenthyrorna ligger på i min region men de vanliga 1: orna kollade jag på LKF:s hemsida. Billigaste 1:an kostar 3 855 kronor. Det finns en ledig lägenhet. Näst billigast är 4 730 kronor. Det finns två stycken. Kommande prisklasser är 4 859 kronor (en lgh, utanför Lund), 5 085 kronor (en lgh, utanför Lund) och 5 238 kronor (flera lgh).
Bostadsbidraget hjälper inte fullt ut då det bara ersätts hyror upp till en viss summa. Tror det var 3 600 kronor men jag är inte säker.
Har du barn och "behöver" en trea så är hyran strax under 10 000 kronor.

Jag är inte jätteinsatt i försörjningsstöd men har för mig att det vid uträkning tas hänsyn till boendekostnad, vilket inte görs från CSN:s håll, och därefter utgår man från normerade summor. Har man sjukdom som kräver dyrare behandling kan man söka extra stöd för det.

Jag tycker snarare att det är dumt att inte ta studielånet. Det är ett mycket förmånligt lån och tjänar du pengar så att man kan spara undan/investera så tjänar man i de flesta fall på det. Vill man sen betala tillbaka snabbt så tar man av sina klokt investerade pengar och betalar tillbaka en större summa direkt.
 
@LadyCovergirl OT men vilka hyror :o

Jag bor i Göteborg och mina förortslägenheter (=20 min till centrum med kollektivtrafik) har kostat dryga:
3500:- (1:a, 47m2) (2010-2012)
3100:- (2:a, 42m2) (2012-2013)
6100:- (3:a, 85m2) (2013-nu)

Nog för att jag har tyckt att vi alltid har haft tur att hitta billiga lägenheter, men jag insåg nog inte hur tur ... Nu på trean får vi bostadsbidrag så betalar fortfarande cirkus 3k i hyra.

För övrigt kan jag bara :bow:
 
Isf bör möjligheten finnas att studera på 150-200 procent med ökat studiemedel. Att bara höja studiemedlet när studietakten på en del utbildningar är låg känns för mig onödigt.
Jag ska inte svära på vad studenthyrorna ligger på i min region men de vanliga 1: orna kollade jag på LKF:s hemsida. Billigaste 1:an kostar 3 855 kronor. Det finns en ledig lägenhet. Näst billigast är 4 730 kronor. Det finns två stycken. Kommande prisklasser är 4 859 kronor (en lgh, utanför Lund), 5 085 kronor (en lgh, utanför Lund) och 5 238 kronor (flera lgh).
Bostadsbidraget hjälper inte fullt ut då det bara ersätts hyror upp till en viss summa. Tror det var 3 600 kronor men jag är inte säker.
Har du barn och "behöver" en trea så är hyran strax under 10 000 kronor.

Jag är inte jätteinsatt i försörjningsstöd men har för mig att det vid uträkning tas hänsyn till boendekostnad, vilket inte görs från CSN:s håll, och därefter utgår man från normerade summor. Har man sjukdom som kräver dyrare behandling kan man söka extra stöd för det.

Jag tycker snarare att det är dumt att inte ta studielånet. Det är ett mycket förmånligt lån och tjänar du pengar så att man kan spara undan/investera så tjänar man i de flesta fall på det. Vill man sen betala tillbaka snabbt så tar man av sina klokt investerade pengar och betalar tillbaka en större summa direkt.

Om du kan spara studielånet så behöver du ju inte det! Varför skall staten låna ut pengar förmånligt till de som tjänar bra under studietiden?
 
Isf bör möjligheten finnas att studera på 150-200 procent med ökat studiemedel. Att bara höja studiemedlet när studietakten på en del utbildningar är låg känns för mig onödigt.
Jag ska inte svära på vad studenthyrorna ligger på i min region men de vanliga 1: orna kollade jag på LKF:s hemsida. Billigaste 1:an kostar 3 855 kronor. Det finns en ledig lägenhet. Näst billigast är 4 730 kronor. Det finns två stycken. Kommande prisklasser är 4 859 kronor (en lgh, utanför Lund), 5 085 kronor (en lgh, utanför Lund) och 5 238 kronor (flera lgh).
Bostadsbidraget hjälper inte fullt ut då det bara ersätts hyror upp till en viss summa. Tror det var 3 600 kronor men jag är inte säker.
Har du barn och "behöver" en trea så är hyran strax under 10 000 kronor.

Jag är inte jätteinsatt i försörjningsstöd men har för mig att det vid uträkning tas hänsyn till boendekostnad, vilket inte görs från CSN:s håll, och därefter utgår man från normerade summor. Har man sjukdom som kräver dyrare behandling kan man söka extra stöd för det.

Jag tycker snarare att det är dumt att inte ta studielånet. Det är ett mycket förmånligt lån och tjänar du pengar så att man kan spara undan/investera så tjänar man i de flesta fall på det. Vill man sen betala tillbaka snabbt så tar man av sina klokt investerade pengar och betalar tillbaka en större summa direkt.

Är det en utbildning på deltid så ska det ju klassas som det och man får då CSN därefter.

Lånedelen är till för att hjälpa studenter att leva under studietiden, inte för att de som vill ska kunna göra smarta affärer. Varför skulle staten sponsra det? Men visst är det kul för dem som har möjlighet att göra så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 103
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 941
Senast: fio
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 508
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 667
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp