Bukefalos 28 år!

Fribelopp CSN

Om du kan spara studielånet så behöver du ju inte det! Varför skall staten låna ut pengar förmånligt till de som tjänar bra under studietiden?

Som jag ser det? För att möjligheten finns. Staten förlorar ingenting på det, tvärtom. Dessutom vet jag många studenter som tar hela studielånet eftersom de jobbar på timmar = inte vet hur mycket de kommer få jobba.
 
Är det en utbildning på deltid så ska det ju klassas som det och man får då CSN därefter.

Lånedelen är till för att hjälpa studenter att leva under studietiden, inte för att de som vill ska kunna göra smarta affärer. Varför skulle staten sponsra det? Men visst är det kul för dem som har möjlighet att göra så.

Men om studierna i praktiken blir på hel- eller deltid beror ju väldigt mycket på de enskilda studenterna. Har man lätt att lära? Läser snabbt? Siktar på toppbetyg eller "bara" godkänt?

Jag har själv inte gjort så utan använt studiemedlet som försörjning. Tror inte heller att det är särskilt vanligt att göra så. Men varför inte? Staten sponsrar inte eftersom det är ett lån som vartefter kommer betalas tillbaka.
 
Som jag ser det? För att möjligheten finns. Staten förlorar ingenting på det, tvärtom. Dessutom vet jag många studenter som tar hela studielånet eftersom de jobbar på timmar = inte vet hur mycket de kommer få jobba.

Det är såklart inte fel att nyttja de förmåner som finns.

Jag tänkte mer att staten generellt inte skall ge stöd till folk som inte behöver det. Sen kanske det är ett litet problem och kostnaden för att göra en bättre behovsprövning kan vara stor.
 
@LadyCovergirl OT men vilka hyror :o

Jag bor i Göteborg och mina förortslägenheter (=20 min till centrum med kollektivtrafik) har kostat dryga:
3500:- (1:a, 47m2) (2010-2012)
3100:- (2:a, 42m2) (2012-2013)
6100:- (3:a, 85m2) (2013-nu)

Nog för att jag har tyckt att vi alltid har haft tur att hitta billiga lägenheter, men jag insåg nog inte hur tur ... Nu på trean får vi bostadsbidrag så betalar fortfarande cirkus 3k i hyra.

För övrigt kan jag bara :bow:

Det är inte billigt att bo här. Givetvis beror det också på var man vill bo men LKF (kommunala bostadsbolaget i Lund) hade idag totalt 44 lediga lägenheter. Om jag minns rätt var hälften pågående byggen som inte har inflyttning förrän början av 2016. Det är alltså inte lätt att hitta lägenhet här.
Era hyror i Gbg förvånar mig faktiskt. Skönt att se att det går att bo hyfsat billigt även i närhet av "storstad"!
 
Det är såklart inte fel att nyttja de förmåner som finns.

Jag tänkte mer att staten generellt inte skall ge stöd till folk som inte behöver det. Sen kanske det är ett litet problem och kostnaden för att göra en bättre behovsprövning kan vara stor.

Det är där som det i mitt tycke är svårt att diskutera frågan gällande studiemedel. Det finns både bidrag och lån vilket kanske borde behovsprövas på olika sätt?! Men som du skriver, är kostnaden för prövningen större än den eventuella vinsten?
 
Det är inte billigt att bo här. Givetvis beror det också på var man vill bo men LKF (kommunala bostadsbolaget i Lund) hade idag totalt 44 lediga lägenheter. Om jag minns rätt var hälften pågående byggen som inte har inflyttning förrän början av 2016. Det är alltså inte lätt att hitta lägenhet här.
Era hyror i Gbg förvånar mig faktiskt. Skönt att se att det går att bo hyfsat billigt även i närhet av "storstad"!
Helt sjukt. Jag kollade Boplats (stället där kommunala värdar + en del andra lägger upp här i Gbg) efter förstahandskontrakt, det ligger ute 107 lägenheter. Så visst är det svårt att få en lägenhet även här - men sitter man väl där med en så är hyrorna inte lika absurda (även om jag gissar att jag har haft oerhört billiga hyror, sett till genomsnitt).
 
Men om studierna i praktiken blir på hel- eller deltid beror ju väldigt mycket på de enskilda studenterna. Har man lätt att lära? Läser snabbt? Siktar på toppbetyg eller "bara" godkänt?

Jag har själv inte gjort så utan använt studiemedlet som försörjning. Tror inte heller att det är särskilt vanligt att göra så. Men varför inte? Staten sponsrar inte eftersom det är ett lån som vartefter kommer betalas tillbaka.

Det klart att det finns de som har olika lätt för sig vilket gör att det kan variera hur mycket tid man lägger ner på sina studier, men när CSN beräknar bidraget måste de ju räkna med att heltid är heltid.

Av solidaritetssynpunkt tror jag. Väljer man att inte studera så har man inte möjlighet att få ett så fördelaktigt lån, från staten dessutom, att man tjänar på att ta det och investera pengarna.

Jag har för mig att du nämnde föräldrar tidigare. Jag kan tänka mig att det som förälder och särskilt ensamstående kan vara svårt att fixa att plugga rent ekonomisk. Jag vet inte alls hur det ser ut på den fronten, men tycker att staten ska gå in och hjälpa så att det är möjligt även för dem. Det ska gå att plugga även om man har barn och man ska inte behöva vara borta och jobba halva dagen för att kunna lösa det även om man har högre hyror och andra utgifter som är kopplade till barnet.
 
Problemet är ju att den bostadssituation som finns idag är absurd i princip så måste man ställa sig i kö i alla storstäderna så fort man fyller 18. Sen är det få studentstäder som faktiskt erbjuder bostadsgaranti eller snarare det är få BRA universitet/högskolor som erbjuder det. Det här tycker jag har blivit jättestor skillnad på bara ett par år. Det finns inga lägenheter till studenter. Nästa problem blir när man har studerat klart, jag har hört om flera som har studiemedel+lån och bor kvar hemma och sen sparar så mycket som möjligt för annars har de aldrig en chans att kunna lägga pengar till en insats. Jag vet inte vad jag tycker om det men jag förstår varför när inte "pappa betalar"

Visst är det skillnad beroende på utbildning man väljer och hur mycket tid som en individ behöver lägga ner på sina studier. Men om man som student vill ta ett lån från staten som ska betalas tillbaka så vad spelar det för roll vad man gör med pengarna, man måste betala tillbaka med ränta. Ska vi börja granska exakt vad alla gör för sina pengar också ska Lisa få bättre ränta för att hon äter hälsosamt och går på gym, eller ska Anna få lägre studiemedel för att hon bara äter skräpmat?? Mina studieresultat var som allra bäst när jag hade häst, jobbade och tränade inför klassiker. Ska jag då få inte få nåt lån för att jag lägger mina pengar på vad vissa anser som onödiga saker??? Låter lite absurt i min värld men men....
 
Problemet är ju att den bostadssituation som finns idag är absurd i princip så måste man ställa sig i kö i alla storstäderna så fort man fyller 18. Sen är det få studentstäder som faktiskt erbjuder bostadsgaranti eller snarare det är få BRA universitet/högskolor som erbjuder det. Det här tycker jag har blivit jättestor skillnad på bara ett par år. Det finns inga lägenheter till studenter. Nästa problem blir när man har studerat klart, jag har hört om flera som har studiemedel+lån och bor kvar hemma och sen sparar så mycket som möjligt för annars har de aldrig en chans att kunna lägga pengar till en insats. Jag vet inte vad jag tycker om det men jag förstår varför när inte "pappa betalar"

Visst är det skillnad beroende på utbildning man väljer och hur mycket tid som en individ behöver lägga ner på sina studier. Men om man som student vill ta ett lån från staten som ska betalas tillbaka så vad spelar det för roll vad man gör med pengarna, man måste betala tillbaka med ränta. Ska vi börja granska exakt vad alla gör för sina pengar också ska Lisa få bättre ränta för att hon äter hälsosamt och går på gym, eller ska Anna få lägre studiemedel för att hon bara äter skräpmat?? Mina studieresultat var som allra bäst när jag hade häst, jobbade och tränade inför klassiker. Ska jag då få inte få nåt lån för att jag lägger mina pengar på vad vissa anser som onödiga saker??? Låter lite absurt i min värld men men....

Det är inte dina pengar utan skattepengar och nej de ska inte gå till att hålla häst utan till hyra, mat, kurslitteratur mm. Skulle du ha råd med häst utöver det så skulle nog ingen ha några synpunkter på det. Dina pengar som du tjänar ihop själv gör du så klart vad du vill med. Vill du ha häst, träna och jobba vid sidan av dina studier är det så klart fritt fram.

Att inte få fullt studiemedel när man jobbar mycket vid sidan av beror inte på vad du lägger dem på utan hur mycket du tjänar. Men annars så ja, lånegivare ger vanligtvis olika villkor beroende på vad pengarna ska användas till, bostad, bil, lösöre etc. De brukar också neka lån till de som inte uppnår deras kriterier, tjänar för lite, betalningsanmärkningar etc. Förstår inte varför staten ska låna ut pengar hur som helst när ingen har de förväntningarna på andra låneinstitut.

Att studera är en investering för framtiden och jag tycker att det är rimligt att man har mindre pengar att röra sig med än när man jobbar heltid.
 
Tycker man ska skrota inkomsttaket. Jag har jobbat varierat 100-160% under min studietid ( har alltså haft två jobb och emellanåt tagit tjänstledigt från det som var på 60%) Samtidigt har jag studerat på 100% och klarat av utbildningen inom normal studietakt och var klar samtidigt som mina klasskamrater. Varför ska jag lida för att andra är mindre ambitiösa? Låt var och en göra som blir och känns bäst för den personen. Lånedelen ska ju ändå betalas tillbaka.
 
Det är inte dina pengar utan skattepengar och nej de ska inte gå till att hålla häst utan till hyra, mat, kurslitteratur mm. Skulle du ha råd med häst utöver det så skulle nog ingen ha några synpunkter på det. Dina pengar som du tjänar ihop själv gör du så klart vad du vill med. Vill du ha häst, träna och jobba vid sidan av dina studier är det så klart fritt fram.

Att inte få fullt studiemedel när man jobbar mycket vid sidan av beror inte på vad du lägger dem på utan hur mycket du tjänar. Men annars så ja, lånegivare ger vanligtvis olika villkor beroende på vad pengarna ska användas till, bostad, bil, lösöre etc. De brukar också neka lån till de som inte uppnår deras kriterier, tjänar för lite, betalningsanmärkningar etc. Förstår inte varför staten ska låna ut pengar hur som helst när ingen har de förväntningarna på andra låneinstitut.

Att studera är en investering för framtiden och jag tycker att det är rimligt att man har mindre pengar att röra sig med än när man jobbar heltid.

Men kravet är ju fortfarande att du ska klara dina studier!!! Ditt resonemang faller ju

Pengarna kommer fortfarande in på mitt konto varje månad. Så du tycker alltså att man inte ska få välja vilken mat man äter vilket toapapper man använder eller vilken tampong man använder. Kommunism har vi inte i Sverige BTW
 
Men kravet är ju fortfarande att du ska klara dina studier!!! Ditt resonemang faller ju

Pengarna kommer fortfarande in på mitt konto varje månad. Så du tycker alltså att man inte ska få välja vilken mat man äter vilket toapapper man använder eller vilken tampong man använder. Kommunism har vi inte i Sverige BTW

Nej jag tycker att du får göra precis vad du vill med dina pengar, jag hade inte kunnat bry mig mindre. Däremot tycker jag inte att det är självklart att man ska få bidrag från staten när man har en egen inkomst. CSN är inte en gåva eller belöning till de som studerar utan en hjälp från samhället för att göra det möjligt för alla att studera oavsett bakgrund. Vi har uppenbarligen olika uppfattningar om hur skattemedel ska användas så vi kommer nog inte så mycket längre än så här.
 
Intressant diskussion detta! Hamnade här när jag googlade på om nya regeringen hade som avsikt att sänka fribeloppet.

Jag förstår att det sticker i ögonen om man tror att studenterna lattjar sig igenom utbildning samtidigt som de hinner jobba 100% och drar in mer pengar än en vanlig heltidsanställd, som de sedan äter skaldjursplatåer för på helgerna, men det är nog extremt få studenter som har det så. (Och om det skulle vara så, so what? Kul för dem :) )

Där jag pluggar är det i princip omöjligt att få boende, och studentlägenheterna kostar uppemot 5000 kronor/månad (för knappt 20 kvadratmeter) men då krävs även en kötid på några år.
Alternativet är att hyra i andra hand vilket kan kosta uppemot 10.000 kronor per månad för knappt någonting.

Då handlar inte extrajobbandet och CSN-bidrag och lån om att mjölka staten på så mycket som möjligt utan som en förutsättning för att ens kunna betala sin hyra och ha råd med mat. För att inte tala om vad kurslitteratur och material kostar! Att kunna jobba under hela sommaruppehållet och juluppehållet är ett krav eftersom studiemedlet är ännu mindre då.

Dessutom är CSN-lånet just ett lån och det är pengar som staten får tillbaka, med ränta dessutom. Bidraget ligger ju på 2800:- /månad och den minskningen som sker av bidraget när fribeloppet överskrids måste ju vara extremt liten jämfört med vad andra saker kostar som staten lägger pengar på.

Det gör mig faktiskt lite irriterad att det anses "bättre" att ta lån och bidrag och festa hela helgerna igenom än att istället vara motiverad och engagerad att ta sig in i arbetslivet och istället välja att jobba på helger, kvällar och vid studieuppehåll.

Nä, skrota det där fribeloppstaket och låt människor välja själva hur de vill leva och lägga upp sina liv.
 
Nä, skrota det där fribeloppstaket och låt människor välja själva hur de vill leva och lägga upp sina liv.

Folk får ju leva som de vill. Däremot förstår jag inte varför folk som tjänar bra utöver det skall behöva få förmånliga lån och bidrag från staten.

Det är väl knappast så att vi bara kan lägga upp våra liv som vi vill om vi får bidrag och lån?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 105
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: fio
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 514
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Hej allihopa :heart Det är så att jag funderar på att börja studera nu vid 25 år ålder. Dom utbildningar som jag har varit intresserad...
Svar
16
· Visningar
1 667
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp