Bukefalos 28 år!

Friesertråd

Wilfa

Trådstartare
Någon mer med frieser här? Vore kul med en friesertråd :D. Har själv en 7-årig valack som jag köpte i augusti i fjol.
 
Ja, helt rätt! Hon är superhärlig! Fyller 4 i maj :) helt fantastisk häst att ha och göra med. Mamman är frieser, pappan PRE :)
 
Spännande, känns som det kan bli en riktig stjärna med den korsningen!

Korsningen är egentligen en egen ras som heter Warlander :) sjukt poppis ras i bla Australien! Så visst har jag förväntningar på henne, även om hon överraskar mig varje dag med något nytt och häftigt :D
 
Intressant, hade jag inte en aning om fast jag bott i Australien. Får skylla på att det är snart 25 år sedan och de hästar jag umgicks med där var arbetshästar på en boskapsstation som användes när man flyttade nötkreatur.
 
Fast vad jag har förstått så är stamboken för Warlander inte alldeles för gammal :) raserna har ju korsats mycket innan just för att få fram de bästa egenskaperna ur respektive ras, men att det nu är en självständig ras är nog inte alldeles för gammalt :)
 
Någon mer med frieser här? Vore kul med en friesertråd :D. Har själv en 7-årig valack som jag köpte i augusti i fjol.

Min ena hästägare har ett friesersto på 7 år som jag hjälpt till att rida lite då och då :) hon är så himla uttrycksfull och vacker - ska bli kul att se ägaren och henne på tävlingsbanorna längre fram!
2015892071096501101054_sbig.jpg


Sen är jag även medryttare på en warlander, samma korsning som @Joelina s med mamma frieser och pappa PRE. Det är en åttaårig valack som jag ridit i snart tre år. Han ser ut såhär:
20154282255719101101054_sbig.jpg


201542518193459601101054_sbig.jpg
 
Fast vad jag har förstått så är stamboken för Warlander inte alldeles för gammal :) raserna har ju korsats mycket innan just för att få fram de bästa egenskaperna ur respektive ras, men att det nu är en självständig ras är nog inte alldeles för gammalt :)
Jag var tvungen att googla, verkar ju vara en jättespännande ras :love:
 
Min ena hästägare har ett friesersto på 7 år som jag hjälpt till att rida lite då och då :) hon är så himla uttrycksfull och vacker - ska bli kul att se ägaren och henne på tävlingsbanorna längre fram!
2015892071096501101054_sbig.jpg


Sen är jag även medryttare på en warlander, samma korsning som @Joelina s med mamma frieser och pappa PRE. Det är en åttaårig valack som jag ridit i snart tre år. Han ser ut såhär:
20154282255719101101054_sbig.jpg


201542518193459601101054_sbig.jpg
Vilka snyggingar båda två! Frieserstoet har verkligen vackert huvud :love:
 
Jag har ett underbart sto med. :) Tävlat upp till medelsvår C men kvalat till B i dressyr. Jätteduktig och söt är hon :D
 
Jag har ett underbart sto med. :) Tävlat upp till medelsvår C men kvalat till B i dressyr. Jätteduktig och söt är hon :D
Woho! Så långt upp i klasserna är en avlägsen dröm för oss. Har startat ett par klubbtävlingar än så länge, började med att rida ryttarmärke 1 med ponnyerna...
 
Woho! Så långt upp i klasserna är en avlägsen dröm för oss. Har startat ett par klubbtävlingar än så länge, började med att rida ryttarmärke 1 med ponnyerna...

Dock inte jag som tävlat henne utan min tränare. :) Men målet är att jag ska tävla om hon håller :) (Hälsoproblem :( )
 
Vad trist! Fast vad jag förstått kan hästar fungera väldigt bra trots hovbroskförbening under många år?

Ja beroende på hur mycket de har och om de någonsin haft problem med det från början. Min har väldigt mycket tyvärr och var halt i minst 6 månader :(
 
Ja beroende på hur mycket de har och om de någonsin haft problem med det från början. Min har väldigt mycket tyvärr och var halt i minst 6 månader :(
Usch då, det låter ju inte bra! Hoppas hon klarar sig utan vidare besvär, för jag antar att det egentligen inte finns något att göra? Min valack verkar väldigt frisk än så länge, har inte haft honom så länge än, men håller tummarna. Är ju en del hälsoproblem inom rasen tyvärr. Han hade skabb när han kom, men det verkar som vi fick bukt med det relativt lätt. Har dock varit väldigt tuff med sax och klippmaskin, verkar som om det underlättar ;)
 
Usch då, det låter ju inte bra! Hoppas hon klarar sig utan vidare besvär, för jag antar att det egentligen inte finns något att göra? Min valack verkar väldigt frisk än så länge, har inte haft honom så länge än, men håller tummarna. Är ju en del hälsoproblem inom rasen tyvärr. Han hade skabb när han kom, men det verkar som vi fick bukt med det relativt lätt. Har dock varit väldigt tuff med sax och klippmaskin, verkar som om det underlättar ;)

Ringskor eller pg-beslag, inte för hård träning, helst inte hoppning och inga hårda underlag är vad man kan göra. :(

Ja min första dog av njurproblem, mitt sto har detta, kronisk skabb och kronisk knottallergi.

Annat man ska akta sig för är magproblem. Kolik etc. Dock har min alltid haft en bra mage. Ovaliga sjukdomar men som när de förekommer, förekommer på vår ras är vattenskalle, dvärgväxt, hjärtsjukdomar, njursjukdomar och tumörer i halsen. :( Allt det medfödda fel. Jag vet 6 hästar som dött av hjärtinfarkt, bara min av njurfel och inget av det andra har jag hört om. Jo en med tumör i halsen men det gick att operera :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
714
Senast: Askur2017
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 062
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: Badtz Maru
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
32
· Visningar
3 897
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp