Bukefalos 28 år!

Friesertråd

Kommer inte riktigt ihåg exakt vilka filmer som ligger ute, men skulle nog säga att han inte stampar med något bakben, däremot har han lätta tendenser till patellaupphakningar i höger bak. Så när han startar med just höger bak kan det ibland se ut som att han tar ett extra kraftigt kliv med det benet. Ganska vanligt med patellaupphakningar hos frieser, de är ju ofta relativt raka i bakbenen och då är det vanligare.
Men aj då. Ber om ursäkt. Jag såg bara att han lixom stampade till några gånger och trodde det var du som bad om mer aktivitet eller ngt med skänkeln.
Patella lät inge vidare :-/
 
Men aj då. Ber om ursäkt. Jag såg bara att han lixom stampade till några gånger och trodde det var du som bad om mer aktivitet eller ngt med skänkeln.
Patella lät inge vidare :-/
Inget att be om ursäkt för :). Alltid bättre med folk som frågar. För oss påverkar inte patellaupphakningen i vardagen. Ibland låser sig benet när han står i gången och man ska kratsa höger bakhov, men i övrigt har han inga bekymmer med det. Har själv lärt mig mer och mer hur jag ska rida och göra för att underlätta. Mycket skrittarbete, undviker total vila utan skrittar i stället eller promenerar. Han hade en griffelbandsskada för snart 3 år sedan. Då lät vi bli boxvila och sjukhage, utan han fick gå i hagen som vanligt just för att inte stå still för mycket. Lång utevistelse vintertid, ute dygnet runt från ca mitten av april till slutet av september. Är som sagt var inte helt ovanligt på friesrar eftersom de i sin typ ofta har ganska raka bakben. Jag var medveten om det när jag köpte honom, hade full tillgång till röntgenplåtar mm och priset var satt med hänsyn till det, så jag ser det som att jag fick möjligheten att köpa en bättre häst än vad jag hade haft råd med annars :bow::heart. Har den otroliga förmånen att jag köpte honom som 6-åring från uppfödaren och de är en helt underbar familj. Kommer och hejar på oss när det är tävlingar i närheten, bästa fancluben!
 
Inget att be om ursäkt för :). Alltid bättre med folk som frågar. För oss påverkar inte patellaupphakningen i vardagen. Ibland låser sig benet när han står i gången och man ska kratsa höger bakhov, men i övrigt har han inga bekymmer med det. Har själv lärt mig mer och mer hur jag ska rida och göra för att underlätta. Mycket skrittarbete, undviker total vila utan skrittar i stället eller promenerar. Han hade en griffelbandsskada för snart 3 år sedan. Då lät vi bli boxvila och sjukhage, utan han fick gå i hagen som vanligt just för att inte stå still för mycket. Lång utevistelse vintertid, ute dygnet runt från ca mitten av april till slutet av september. Är som sagt var inte helt ovanligt på friesrar eftersom de i sin typ ofta har ganska raka bakben. Jag var medveten om det när jag köpte honom, hade full tillgång till röntgenplåtar mm och priset var satt med hänsyn till det, så jag ser det som att jag fick möjligheten att köpa en bättre häst än vad jag hade haft råd med annars :bow::heart. Har den otroliga förmånen att jag köpte honom som 6-åring från uppfödaren och de är en helt underbar familj. Kommer och hejar på oss när det är tävlingar i närheten, bästa fancluben!

Vad härligt att ha uppfödaren som fanclub :heart

Vad skönt att patellan inte är ngt hinder, jag har ingen egen erfarenhet av patella så jag har dålig koll. När det är en åkomma som är hanterbar så är det ju såklart perfekt att kunna köpa en häst billigare, jag har gjort detsamma med min förra häst ;-P
 
Vad härligt att ha uppfödaren som fanclub :heart

Vad skönt att patellan inte är ngt hinder, jag har ingen egen erfarenhet av patella så jag har dålig koll. När det är en åkomma som är hanterbar så är det ju såklart perfekt att kunna köpa en häst billigare, jag har gjort detsamma med min förra häst ;-P
Ja, ibland ska man ha lite tur! Jag är så glad för min häst, när man som jag rider på hobbynivå tycker jag att psyke och ridbarhet är viktiga aspekter och där blir jag fortfarande efter 3,5 år med honom glatt överraskad ibland :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: Askur2017
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 115
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 188
Senast: Badtz Maru
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp