Bukefalos 28 år!

Friskvårdsbidrag vid uppsägning

WBanna

Trådstartare
Om man säger upp sig och sedan använder sitt friskvårdsbidrag; har man då bara rätt till en del av bidraget? T ex om man jobbar januari-april och sedan slutar sin tillsvidareanställning (heltid); har man då bara rätt till att ta ut 4/12 av bidraget? Det finns inget kollektivavtal och det står ingenting i personalhandboken om detta förutom hur stort belopp bidraget består av.
 
Om man säger upp sig och sedan använder sitt friskvårdsbidrag; har man då bara rätt till en del av bidraget? T ex om man jobbar januari-april och sedan slutar sin tillsvidareanställning (heltid); har man då bara rätt till att ta ut 4/12 av bidraget? Det finns inget kollektivavtal och det står ingenting i personalhandboken om detta förutom hur stort belopp bidraget består av.
Det står väldigt bra på Skatteverkets sida om friskvårdsbidrag, men din specifika fråga behandlas inte där.
Jag skulle säga tveksamt, eftersom det inte finns någon policy kring det i personalhandboken, och man under uppsägningstid räknas som anställd och då har rätt till samma förmåner som alla andra anställda.
 
Vet att vi tittade på det från andra hållet, dvs om vi har anställda som inte är anställda hela året får vi ändå ge dem ett helt friskvårdsbidrag? Skatteverket godkände det inte (däremot var det inte solklart hur stor del av friskvårdsbidraget vi kunde ge). Så jag skulle tippa på att även din arbetsgivare kommer fram till något liknande.
 
Jag har fått hela bidraget två gånger fast jag slutat tidigare. Ett år fick jag hela från jobb ett och ett antal månader från jobb två. Men jobb 1 gjorde nog fel egentligen, jag klagar dock inte.
 
Bra fråga. Tycker spontant att det låter märkligt att man bara skulle ha rätt till en viss del av bidraget om man bara är anställd del av året. Jag menar bidraget är ju inte gjort för att man ska ta ut det jämnt fördelat över året?

Jag kommer att ha förbrukat hela mitt friskvårdsbidrag innan april är slut. Och då inte bara pengamässigt utan jag kommer även ha utövat friskvård för hela summan vid det laget. Om jag sen skulle säga upp mig i juni, skulle jag då bli återbetalningsskyldig för halva mitt förbrukade friskvårdsbidrag?
 
Bra fråga. Tycker spontant att det låter märkligt att man bara skulle ha rätt till en viss del av bidraget om man bara är anställd del av året. Jag menar bidraget är ju inte gjort för att man ska ta ut det jämnt fördelat över året?

Jag kommer att ha förbrukat hela mitt friskvårdsbidrag innan april är slut. Och då inte bara pengamässigt utan jag kommer även ha utövat friskvård för hela summan vid det laget. Om jag sen skulle säga upp mig i juni, skulle jag då bli återbetalningsskyldig för halva mitt förbrukade friskvårdsbidrag?
Mitt jobb betalar ut i december av den anledningen. Mitt förra jobb betalade ut hela beloppet direkt, dock var rutinen (som inte följdes) att man skulle få 1/12 av beloppet varje månad. Men det var nog försumbart för dom att bråka om i längden. Mindre administration att bara betala ut hela direkt.
 
Du blir återbetalningsskyldig för den del du inte är berättigad till. Detta togs upp på vårt senaste personalmöte.
 
Hos oss (statlig myndighet) har du rätt till hela friskvårdsbidraget om du arbetar 6 mån eller mer under året. Allt därunder ger rätt till den andel av de månader du arbetar. Så jag antar att hos oss hade man blivit återbetalningsskyldig/dras på slutlönen.
 
Några av svaren du fått här i tråden stämmer bara överens med hur policyn ser ut på olika företag, inte vad Skatteverket säger att man måste göra.
Det är inte solklart reglerat hur man ska göra.
Man pratar om ”bör” och ”kan” i texten.
Det finns bland annat nedan att läsa på Skatteverket.

5D8ABC25-9CF9-4EDE-9566-ED2CF435B71F.jpeg

Länkar sidan också om nån vill läsa allt.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/361586.html?date=2017-04-12
 
Jag har varit med om två olika varianter. På ett jobb fick jag 100 kr/mån när jag inte var tillvidareanställd (vi hade normalt typ 1400 kr i friskvård).

På jobb två så fick jag hela bidraget då jag var anställd merparten av ett år. Jag vet att jag då frågade om det och det kändes lite som det var arbetsgivarens egna regler.
 
Detta står på mitt nuvarande jobb "XX som arbetsgivare har inte rätt att kräva tillbaka redan använt friskvårdsbidrag när din anställning avslutas. "
Skönt då jag skall sluta snart!
 
Det kan arbetsgivaren bestämma själv. Man får betala ut hela, men man får också proportionera det efter anställningstid. Du måste alltså fråga din arbetsgivare.



”Grundläggande krav är dock att en arbetsgivare som vill ge sina anställda motions- eller friskvårdsförmåner under pågående anställning måste erbjuda förmånen till hela personalen. Av förarbeten och rättspraxis framgår att med ”hela personalen” avses samtliga anställda oavsett anställningsform. Det innebär att även vikarier och tillfälligt anställda ska kunna ta del av förmånen. En arbetsgivare kan inte med bibehållen skattefrihet utforma förmånen så att endast vissa anställda eller grupper av anställda på en arbetsplats kan utnyttja den, exempelvis enbart heltidsanställda eller anställda på en viss enhet.

Huvudregeln är att ett friskvårdsbidrag ska ges med lika stort belopp till hela personalen. En arbetsgivare kan välja att erbjuda alla anställda på arbetsplatsen lika stort friskvårdsbidrag eller naturaförmån oavsett deras arbetstid och anställningsform. Kostnaden för motionen eller friskvården ska ha uppkommit under anställningstiden för att aktiviteten ska kunna omfattas av reglerna om skattefria personalvårdsförmåner.

Som anges i förarbetena kan dock särskilda arrangemang godtas för tillfälligt anställda allt under förutsättning att samma villkor gäller för hela personalen. Ett sådant synsätt bör kunna tillämpas av en arbetsgivare som ger personalen friskvårdsbidrag vilket innebär att en arbetsgivare har möjlighet att proportionera friskvårdsbidraget i förhållande till arbetstid. Om de tillsvidareanställda exempelvis får ett bidrag på 3 000 kr kan det godtas att arbetsgivaren ger den som enbart arbetar sex månader 1 500 kr i friskvårdsbidrag. På motsvarande sätt kan det godtas att arbetsgivaren ger den som arbetar deltid under hela året ett friskvårdsbidrag som står i proportion till arbetstid. Även för timanställda och projektanställda bör det godtas att bidraget proportioneras efter beräknad arbetstid. Vid beräkningen av arbetstid bör all arbetstid inräknas, även t.ex. arbete i bostaden. När det gäller anställda som är sjukskrivna eller föräldralediga så tillhör de fortfarande personalen och bör i detta sammanhang bedömas utifrån sin ordinarie arbetstid vad gäller rätt till friskvårdsbidrag.”
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/417109.html?date=2022-10-24
 
När jag började i juni förra året fick jag bara lite mer än "hälften" det året, och då hette det att jag hade blivit återbetalningsskyldig om jag slutar i förtid.
 
Du blir återbetalningsskyldig för den del du inte är berättigad till. Detta togs upp på vårt senaste personalmöte.
Det är nog inget generellt utan isf just för din arbetsplats. På min arbetsplats får man hela friskvårdsbidraget oavsett hur länge man jobbar under året.
 
Jag jobbar säsong och vi får bidrag baserta på hum mycket procentuellt av en årsheltid vi jobbar. Jag vet att de som fick förlängd arbetstid förra året då fick lite extra pengar också.
 
Bytte jobb i maj förra året, fick fullt friskvårdsbidrag från båda arbeten. Nu ska jag byta jobb igen nästa vecka och har redan fått bidrag från gamla arbetsplatsen för i år och kommer få på nya jobbet också. Ingen återbetalningsskyldighet.
 
Det är nog inget generellt utan isf just för din arbetsplats. På min arbetsplats får man hela friskvårdsbidraget oavsett hur länge man jobbar under året.
Precis. På alla mina anställningar (region och privat sektor blandat) har det varit lite olika regler. I båda de regioner jag varit anställd har man fått hela bidraget, på det privata företaget behövde man ha varit anställd 6 månader annars fick man halva, men det bidraget var högsta beloppet som man får ge så det blev ju ändå mer på 6 mån än på ett regionår
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 584
Senast: Lingon
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 610
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 641
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp