”Fritidshästen” vad kostar den?

Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Klubban skrev:
Har blivit mer och mer förvirrad den senaste tiden vad det gäller pris på hästar. Tycker att jag har haft en rimlig uppfattning av detta fram tills nu.... Att ras/ålder/utbildningsnivå spelar roll det vet man ju men när hästen inte är så värst utbildad eller av någon speciell och ovanlig ras vad är rimligt då? Jag vill ha en ”fritidshäst” och med det menar jag en häst som går att rida ut på själv som är trafiksäker och som inte har massa olater för sig.

Jag trodde att man kunde få tag på en bra häst för max 20-25 000 kr men det verkar inte så. Jag har mött på såå många konstiga säljare som säger en sak om sin häst i telefon och som visar sig vara helt galet när man väl titta på hästen... Jag har de senaste månaderna varit och tittat på flera hästar utan någon större framgång bl.a har jag tittat på följande hästar:

1 halvblodssto: 160 cm, 7 år, 22 000 kr utan utrustning.
Hästen skulle, enligt säljaren, vara den perfekta skogshästen och hur snäll som helst. När vi kom dit möttes vi av en väldigt sur häst som högg och bet i allt som hon kom åt i boxen när hon skulle sadlas. Sen visade det sig att hästen vägrade lämna gårdsplanen när tjejen som ”visade” henne försökte. Det tog ryttaren 20 minuter att komma iväg några 100 meter för att sedan komma tillbaka i full fart... jag tackade för mig och åkte hem utan att ha provridit hästen.

1 korsningsponny: 148 cm, 18 år, 15 000 kr utan utrustning - ”läromästare”.
Jag möttes av en jättesöt liten ponny som var hur mysig som helst. Han gick fram bra men var inte speciellt lyhörd för hjälperna och kändes för seg för min smak. 15 000 kr tyckte jag var för dyrt för denna ponnyn så det blev inget köp.

1 varblodstravare: 158 cm, 10 år, 10 000 kr – mycket riden.
Enligt säljaren ett fynd! Mycket snäll och trevlig häst, tyvärr hade den inte utseende med sig, var väldigt smal och tunn och så kändes den väldigt vinglig. Jag insåg att det låg en hel del jobb framför mig om jag skulle köpa den och jag tyckte att 10 000 kr kändes för dyrt så det belv ingen affär. Jag har själv haft en travare som var väldigt välriden, den kostade 15 000 kr med en massa utrustning.

Vad har ni för erfarenheter när ni köpt hästar? Är jag helt ute och cyklar när jag tror att jag ska få tag på en schysst häst i 25 000 kr klassen? Hur bär man sig åt för att hitta rätt häst??!?!?!? :confused:


Du kan absolut få tag i en bra häst till det pris du är villig att ge. Det handlar bara om att ha tur och låta det ta tid. Du kan få en trevlig arab t.ex. till det priset, med ok stam och kanske en tio år gammal och väl riden.

Vad folk begär för sina hästar finns det inga rim och reson i.

Har nyligen köpt en sexårig arabvalack med toppstam för distans (som jag rider) för lite drygt det du vill ge. Säljaren skulle kunnat få MYCKET mer. Antingen begrep hon det inte eller så var hon ute efter att sälja snabbt.

Sedan var jag och tittade på en sexårig valack, arabtravarkorsning, hos en kompis. Kompisen har hästen hemma på foder för ev. köp. Ingen speciell stam. Säljaren begärde samma som jag gett för min toppstammade häst.

Så med is i magen och med öga för korrekt exteriör och för en frisk och sund häst, så skall du hitta det du söker.

Hälsning Maja
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

10-15000 dyrt för en ponny/häst!? nej det är det inte!
gäller bara o hitta fynden. men som sagt, det är inte mkt pengar för en häst.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Om du går in på rasklubbarnas hemsidor finns det oftas en avdelning "köpes/säljes" där man kan hitta det man söker ibland.

Jag hittade min första på en ridskola som skulle näggas ner och den andra på annons i ortstidningen.

Lycka till i letandet!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Jag är ju ingen "haflingerexpert" eftersom jag nu äger min första haflinger. Men överlag tror jag att de är väldigt "coola" hästar med ett vänligt och samarbetsvilligt temperament. Med några års ridvana tror jag säkert att man skulle "klara av" en haflinger som är, säg, en 7-8 år. Men det är ju, som alltid, individen du får rikta in dig på. Det kanske finns en 4-åring som passar dig bättre än en 10-åring.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Vi gav 15000:- för vår då 17-åriga D-ponny (4 år sedan). Köpte honom av en flyktig bekant och det som ingick i priset var sadel + träns samt att de körde honom från Täby till oss i Salbohed. De bekostade även vet.bes.
10000:- gav vi för 3 år sedan för vårt då 19-åriga halvblod. (utbildad i hopp och dressyr, en riktig läromästare!!) I detta fall var det en bekant (mkt kunnig) som sökte en häst till sig själv men tyckte inte att hästen i fråga var tillräckligt högt utbildad, men att den skulle vara bra till våra behov. Sadel, träns och täcken ingick i priset, betalade bara transporthyra till bekantingen som åkte och hämtade hästen.
Kan bara säga att vi haft tur som hittat så pass "billiga" hästar, idag verkar det omöjligt att hitta ngn som kan en del men inte kostar skjortan!!
Förhoppningsvis håller våra pållar många år än, och de har verkligen lärt oss jättemycket när det gäller ridning och hantering! Bättre hade vi inte kunnat hitta som "första egna" hästar!!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Tack för alla era bra inlägg!! :)

Jag funderar på om ni som köpt häst har åkt långt för att titta på dom?! Jag har begränsat mig till en omkrets av ca 15 mil hemifrån och det för att det ska gå smidigt att få hem en eventuellt köpt häst men också för att jag lätt ska kunna åka tillbaka och vara med på besiktning mm.

Jag ser ofta många saluhästar på andra ställen i landet som jag skulle vilja titta närmare på.... :smirk:
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

håller med om att hästagare sätter höga priser på sina hästar, mitt tips som jag har att komma med är att kanske prata med vänner och bekanta...antar att du inte är den enda i din vänskapskrets som håller på med hästar...Snabbkollade i Hästf**us, hittade några som låg under 25.000...men dom är INTE många...vart bo du?!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

__Stilett__ skrev:
10-15000 dyrt för en ponny/häst!? nej det är det inte!
gäller bara o hitta fynden. men som sagt, det är inte mkt pengar för en häst.

Nej, det tycker inte jag heller! Fast tittar man på varmblod som ofta hamnar i en lägre prisklass runt 10 000 kr och nedåt så är min uppfattning så här: Travare som är ridna mycket (med skaplig galopp) ligger runt 10 000 kr, är dom välutbildade så ligger priset kanske runt 15 000 kr och uppåt. När man läser annonser och ser den här prisbilden så tycker tycker/tyckte i alla fall jag att 10 000 kr var lite för mycket för en "o-omskolad" häst (dvs. den jag var och tittade på).
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Jag hade ca 20 mil som gräns för att titta på häst. Hittade "drömhästen" ca 10 mil hemifrån :D .
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Hej
Nu är det så att jag undrar vad tycker ni att man kan ta ut för en sån här häst.
Sto f 04 e.Zeb u. Fullblod hon är sadel/tränsvan, kan stå själv i stallet/hagen, tömkörd, trafiksäker, snäll att verka, lätt att lasta, longerad, bra gångarter och ett bra temprament.
Hon har stått hela vinter nu pga tidsbrist och väglag. Har även börjat nafsa lite nu, men annars en trevlig häst som kan gå ut i skogen själv utan sällskap, tycker om att vara i centrum och hon har aldrig varit skadad eller haft sår. När jag menar trafiksäker så är hon van med lasbilar, bilar, grävmaskiner och tåg.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Jag bor några mil söder om Borås (Västergötland) "mitt-uti-skogen". Jag flyttde tillbaka hit för ett halvårsedan från Uppsala så jag har inte lärt känna så många hästmänniskor än.... Det finns inga precis i området där jag bor... :(
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Fullblod kan man ofta få för runt 20-25 000. Men de är å andra sidan ofta dyra i drift och kan ofta vara lite "nerviga".

Annars är kanske ett kallblod intressant?
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Med tid och tålamod hittar du förr eller senare rätt häst för rätt pengar. Som andra redan har skrivit finns det travare och kallblod i de prisklasserna. Du kan också försöka med hästar i en dyrare prisklass där hem är viktigare än pris. Jag tror att om ägaren känner att du är rätt person för hästen är det värt mer än priset. Så försök genom att titta på dyrare hästar och 'visa upp dig själv'!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Skriv ut några lappar på datorn om att du önskar köpa häst, vilken typ av häst du söker samt tänkt ungefärligt pris. Åk till ridklubbar i området och sätt upp lappar, kanske även på Granngården/Lantmännen och andra ridsportbutiker i området. Har du tur så är det någon som nappar.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Klubban skrev:
Jag funderar på om ni som köpt häst har åkt långt för att titta på dom?! Jag har begränsat mig till en omkrets av ca 15 mil hemifrån och det för att det ska gå smidigt att få hem en eventuellt köpt häst men också för att jag lätt ska kunna åka tillbaka och vara med på besiktning mm.

Jag ser ofta många saluhästar på andra ställen i landet som jag skulle vilja titta närmare på.... :smirk:
Jag åkte som längst drygt 30 mil enkel väg för att titta på häst. I ett par fall kunde jag kombinera hästkollande med tjänsteresor (billigare resa...) eller göra en liten turné för att titta på 2-3 hästar samma dag. Och så slutade det med att jag hittade häst 1 mil hemifrån.;)

I och för sig letade jag efter en westernriden häst (bristvara) eller en som skulle passa för omskolning till det. Hade jag sökt en häst för enklare dressyr och hoppning hade jag kanske inte varit lika benägen att resa.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Hej!
Hittade en sida nu med hästar till salu och massa annat! hittade en urgullig häst, gammal ridskolehäst på 15år som ställer upp på det mesta...:d Du kan ju gå in och kolla finns ju mer.
www.horsetrading.se

Hoppas du hitta din drömhäst!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Ett tips är att försöka kolla hos en seriös hästhandlare.. Kolla hos olika hästhandlare, men var noga med att gå på känslan. Det finns VÄLDIGT många oseriösa hästhandlare oxå...
Jag har varit med och kollat på hästar till ridskolan flera ggr hos en hästhandlare i Tidaholm. Å vi har gjort några riktiga fynd därifrån.. Å en gemensam nämnare är att alla hästarna har varit väldigt coola i huvudet.
Nu har vi kanske legat lite högre i prisklasen än vad du är ute efter. Men dom har även haft hästar i lägre prisklasser.
Det kan ju vara lite osäkert ibland om hästen är importerad, eftersom man inte riktigt vet vad hästen har gjort.. Men oftast har vi fått ganska mkt information och fulla papper.

nu vet jag inte om det är långt för dig att åka dit men adressen till hemsidan är iaf. www.applahastar.just.nu dom brukar uppdatera häst sidan ganska ofta..
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

kom på en sak till nu när jag läste star moon shines inlägg.. Kolla på ridskolor! Det finns oftast riktigt trevliga hästar att hitta där.. Dom är ju vana med människor och barn, de har dessutom blivit omhändertagna av utbildade hästmänniskor. Å det är nog en härlig känsla att få ta över en lektionshäst och låta dens personlighet blomma ut =) Å man kan nog räkna med att dom blir piggare gladare och mer socialare efter en tid.
Oftast så lägger ridskolorna inte ut annonser eftersom det ofta är en elev som köper hästen, så ring runt och fråga!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 942
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Jag ska införskaffa två katter till och börjar titta över våra djurförsäkringar, har samtliga på Agria. Jag har två kaniner; 1 388...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 567
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp