Bukefalos 28 år!

Frolic som hund-MAT

dressyrtjejen

Trådstartare
Redan när jag köpte min första hund för över 20 år sedan fanns FROLIC att köpa och många gav det som hundgodis.

Om man läser på påsen så ska det vara ett fullfoder för hund men hur många använder det som detta egentligen?

Själv har jag som sagt alltid använt det som GODIS:).
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Jag har sett folk använda frolic som hundfoder - i frankrike.

Kvinnan (26år) jag jobbade hos hade en charles spaniel 7år, nästintill tandlös, lite mager och sket rosa. ofta diarré och illamående. Hunden gick ej heller promenader vilket absolut inte är onormalt. Veterinär hade inget emot fodret:eek:

Men i sverige har jag aldrig hört någon ge frolic som hundmat! Däremot är det ett uppskattat godis!

Men rosa bajs? non merci...
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Våran första hund åt frolic som foder, va enda vi fick i honom, grymt kräsen och vräkte inte heller i sig frolicarna utan de va tvugna att ligga i matskålen en dag först och bli hårda innan han ville äta dom :p
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Min mamma tog över en omplacering för ca 20 år sedan(hade aldrig haft hund innan) och den fodrade hon med Frolic mot bättre vetande i början.Jag minns inget av det själv,men har sett bilder på den stackars hunden som var helt livlös och glanslös i pälsen.Hon har dock berättat att hunden alltid var dålig i magen under den tiden;-)
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Enda jag sett som fodrat med det är en döv gubbe här i närheten som hade en tax som aldrig var ute på promenad och sådär, han åkte cykelkorg eller mopedbil om gubben skulle någonstans.

Taxen var FET!

Vi använder det som godis till våran Eng Springer Spaniel tik, man kan tydligen göra otroligt mycket för att få sig en bit frolic!
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Jag känner till en ung kille med en svart mops, av den värsta sorten som vaggar fram som en anka och knappt kan andas, som han dessutom utfodrar med frolic... :crazy: grymt söt hund, but still.
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Jag funderade på det bara för några dagar sedan.
Min hundmat var slut och efterssom jag sällan tar mej till en butik gick jag in i en affär och dom hade bara Frolic och burkmat.
Frolic är hundgodis i mina ögon. Jag har aldrig testat att ha det som helfoder.
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Någon kunnig här som kan uttala sig om innehållsförteckningen i Frolic?
För svar på varför det är dåligt som hundfoder?

Rohprotein 17,0%
Rohfett 13,5%
Rohasche 7,0%
Rohfaser 3,0%
Feuchtigkeit 20,0%
Ska det tydligen vara?

http://www.djurmaxi.se/frolic-oxkott-p-1624.html

Jag skulle aldrig ge det som foder, däremot är det ett MYCKET uppskattat godis :D
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Haha, om våra hundar skulle få frolic som FODER så skulle dom vara världens lyckligaste (och fetaste) :rofl:

Näej, inte mat.. Ända sen jag var liten har frolic varit GODIS.
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Min kille använder det som foder till sin tibetanska spaniel. Som förövrigt är lite smårund :)
 
Sv: Frolic som hund-MAT

:crazy:
Och du har aldrig lite fint frågat om han inte borde byta foder...?

Jo. Jag har det men hans hund äter absoluuuut ingenting annat, för att citera lite halvslarvigt. Han är faktiskt jääättekräsen. :cool: Och killen är en sån som faktiskt vet allt om hundar, tyvärr. :cool:
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Mina hundar har fått frolic som godis. Ger man dom för mycket blir de dåliga i magen.

Att använda frolic som mat måste väl bli jättedyrt om man inte har en pytte-hund???
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Jo. Jag har det men hans hund äter absoluuuut ingenting annat, för att citera lite halvslarvigt. Han är faktiskt jääättekräsen. :cool: Och killen är en sån som faktiskt vet allt om hundar, tyvärr. :cool:


haha låter som med vår fd hund :p
Fasst han var inte det mista tjock våran, han va liten och smäcker tyvärr blev han bara 10 år pga diskbrock i ryggen :( men han va iaf pigg in i det sista. Men nu skulle jag aldrig fodra med frolic som helfoder :p
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Vi provade fodra Milo med frolic som helfoder ett tag när han matvägrade.. han trodde nog han hade kommit till himmelriket när han fick godis till kvällsmat ;) men han blev kass i magen och som annan skrev väldigt rosa nyanser av bajset :crazy: han fick inte hela påsen utan jag tog med den som mut-godis till undarna på jobb istället :D
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Då de slutade tillverka fodret mina hundar var vana vid gick jag över till ett foder med väldigt lite spannmål i, eftersom jag har hört att det inte ska vara bra för hundar egentligen...
Men ena hunden började kräkas och rasade i vikt, trodde först att det var "övergångsbekymmer" men nä...
Fick panik då hon blev tunnare o tunnare (liten hund, rasar fort) och jag drog mig för att att blanda in ytterligare ett foder, så jag började ge henne det jag brukar ha som godis ist, dvs frolic... Helt sjukt, hon slutade kräkas o frolic som är värsta skiten...
Nu får hon royal canin -hypoallergenic och det funkar kanon, kanske inget för hundar som har lätt för att lägga på sig.
Men nu är hon fin i hull och hår igen så nu byter jag inte mer :)

Hon får fortf frolic som godis men som helfoder... näe, det känns inte bra. Känns ungefär som om man skulle ge sitt barn pizza eller pommes varje dag...
 
Sv: Frolic som hund-MAT

Jag undrar dock hur hundar kan bli feta på Frolic egentligen? Minimala mängder protein och fett i det ju (17/13)...
Mina hundar hade förmodligen varit magra som staket på det, med tanke på att deras foder dom äter nu innehåller 35/31 och dom äter en del över rekommenderad mängd till och med.

Ger det dock som godis ibland, men för det mesta så glömmer jag att försluta påsen och slänger den istället. Gillar godis som kan ligga framme utan att bli förstört :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 349
Senast: Migo
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 148
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
783
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp