Bukefalos 28 år!

Fruktansvärda bilderna – hästarna plågas till döds

En granskning om djurplågeri skakar just nu den australienska galoppsporten.
Chockerande bilder visar hur friska tävlingshästar plågas och slaktas.
Något som nu får sportens aktiva att visa sin avsky.
– Mitt hjärta är brustet, skriver jockeyprofilen Laura Cheshire.
 
Kastrering är ett operativt ingrepp, du kan läsa mer under 4 kap. 2 § i djurskyddslagen:

"Operativa ingrepp ska göras under bedövning."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/djurskyddslag-20181192_sfs-2018-1192

Tror du kan ha missuppfattat att det är tillåtet att en utbildad djurskötare får kastrera (ff lagkrav på bedövning) innan smågrisarna är 7 dagar gamla.

Kastrering är ett operativt ingrepp, du kan läsa mer under 4 kap. 2 § i djurskyddslagen:

"Operativa ingrepp ska göras under bedövning."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/djurskyddslag-20181192_sfs-2018-1192

Tror du kan ha missuppfattat att det är tillåtet att en utbildad djurskötare får kastrera (ff lagkrav på bedövning) innan smågrisarna är 7 dagar gamla.
Jag har missat att det är nya regler om bedövning sen 2016, vilket är strålande! Men jag tolkar det som att man får kastrera utan att vara utbildad.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...pochhormoner.4.7a446fa211f3c824a0e800029.html
 
Undrade just hur lång tid det skulle ta innan detta nådde Buke. Jag påbörjade ett inlägg för nån vecka sedan men postade det aldrig...

1. NO EXCUSE för hur dessa hästar är hanterade innan och i samband med slakt (bultning).

2. Detta sker varje dag världen över med hästar, nöt, gris, fågel, får/lamm

3. Vems är ansvaret? Här i Aus (i sambandmed denna dokumentär som enbart riktar in sig på hästar som tjänat pengar åt sina _olika_ ägare) menas det att galoppindustrin är ansvarig...?

Min egen tanke: Om du föder upp en kull hundvalpar och säljer valparna... En av köparna misshandlar en av din uppfödning. Är du då skyldig för att du sålde valpen till den människan?

4. Galoppindustrin har reagerat här i Aus. Förra veckan annonserade ett av de största stuterierna att de köper tillbaka varenda häst med deras märkning för $1000 (hästmarknader där slakterier köper hästar betalar oftast aldrig mer än $300 för en häst).
Och i morse annonserade Vic Racing att dom har avsatt $25 mil to race horse welfare, vad nu det innebär. Kunde inte läsa den låsta artikeln..

5. Jag är av den åsikten att galopphästar är de mest välskötta hästarna i hela Aus. Så länge de är i systemet.... När de gjort sitt så säljs de till dig och mig privat eller på marknader där vem som helst kan buda. De är meningen att de ska avreggas från systemet när de slutar träna/tävla. Som dokumentären visar så har vissa hästägare struntat i detta. Vems fel är det?

6. Videobevis för denna dokumentär har samlats in under 14 månader.
14 MÅNADER har producenterna vetat om detta och inte larmat någon myndighet förrän nu, när man släpper dokumentären, 2 veckor innan Melbourne cup, Aus' största lopp årligen... Naturligtvis ingen tillfällighet
 
6. Videobevis för denna dokumentär har samlats in under 14 månader.
14 MÅNADER har producenterna vetat om detta och inte larmat någon myndighet förrän nu, när man släpper dokumentären, 2 veckor innan Melbourne cup, Aus' största lopp årligen... Naturligtvis ingen tillfällighet

Det finns väl massor av personer förutom producenterna och de runtom, som vetat om detta och som kunnat filma en sekvens o sedan anmält??

I övrigt så är tiden trovärdighet, en kort tidskontroll/ händelse skulle utan tvekan bortförklaras som olyckliga händelser.
 
Det finns väl massor av personer förutom producenterna och de runtom, som vetat om detta och som kunnat filma en sekvens o sedan anmält??

I övrigt så är tiden trovärdighet, en kort tidskontroll/ händelse skulle utan tvekan bortförklaras som olyckliga händelser.

Vilka personer som inte har egen vinning i dessa slakterier, skulle ha vetskap om detta menar du?

Som de säger i dokumentären så är det ju ändå så X många hästar per dag/per vecka som de filmat... 14 månader?
 
Det finns väl massor av personer förutom producenterna och de runtom, som vetat om detta och som kunnat filma en sekvens o sedan anmält??

I övrigt så är tiden trovärdighet, en kort tidskontroll/ händelse skulle utan tvekan bortförklaras som olyckliga händelser.
Ja. Om det kan visas att det inte rör sig om tillfälligheter, så är det lättare att få bestående åtgärder. Även lättare att skapa opinion med ett samlat material; som kan ge förbättring på lång sikt.
 
Vilka personer som inte har egen vinning i dessa slakterier, skulle ha vetskap om detta menar du?

Som de säger i dokumentären så är det ju ändå så X många hästar per dag/per vecka som de filmat... 14 månader?
Det visar ju även på hur utsatta djuren är. Ingen i omgivningen reagerar.
 
3. Vems är ansvaret? Här i Aus (i sambandmed denna dokumentär som enbart riktar in sig på hästar som tjänat pengar åt sina _olika_ ägare) menas det att galoppindustrin är ansvarig...?

Min egen tanke: Om du föder upp en kull hundvalpar och säljer valparna... En av köparna misshandlar en av din uppfödning. Är du då skyldig för att du sålde valpen till den människan?
OM du säljer valpen till någon som slaktar ett stort antal valpar varje dag (ett så stort att du som kan hundar vet att de handlar om löpande band och långa resor dit) och som kritiserats förr för sitt sätt att hantera valpar... så inte f-n kan du två dina händer!

INGET djur jag har kontroll över lastas på den typ av lastbilar som för hästar och andra djur till stora slakterier! Inget djur jag har kontroll över transporteras på det sättet. Och jag säljer inte djur till människor involverade i den typen av hantering. Och detta helt utan att ha blivit granskad i medierna.
 
5. Jag är av den åsikten att galopphästar är de mest välskötta hästarna i hela Aus. Så länge de är i systemet.... När de gjort sitt så säljs de till dig och mig privat eller på marknader där vem som helst kan buda. De är meningen att de ska avreggas från systemet när de slutar träna/tävla. Som dokumentären visar så har vissa hästägare struntat i detta. Vems fel är det?
De mest välskötta kanske ja så länge de är lönsamma eller det finns potential till lönsamhet. Självklart finns en skuld till de som säljer uttjänta galoppörer till gebortpris, det är som gjort att det blir såhär.
 
Vilka personer som inte har egen vinning i dessa slakterier, skulle ha vetskap om detta menar du?

Som de säger i dokumentären så är det ju ändå så X många hästar per dag/per vecka som de filmat... 14 månader?

Ja uppenbart är det ju någon av dem som till slut skvallrat men personligen tror jag att det är omöjligt att inte någon utanför har sett något.
 
OM du säljer valpen till någon som slaktar ett stort antal valpar varje dag (ett så stort att du som kan hundar vet att de handlar om löpande band och långa resor dit) och som kritiserats förr för sitt sätt att hantera valpar... så inte f-n kan du två dina händer!

INGET djur jag har kontroll över lastas på den typ av lastbilar som för hästar och andra djur till stora slakterier! Inget djur jag har kontroll över transporteras på det sättet. Och jag säljer inte djur till människor involverade i den typen av hantering. Och detta helt utan att ha blivit granskad i medierna.

Jag försvarar inte hanterandet av djuren i transport eller i väntan på slakt.
Jag svarar dock för vems ansvaret är, vilken myndighet bär ansvaret att djur som går till slakt behandlas väl?

I dokumentären säger dom ju även att hästarna säljs privat på marknader till den som bjuder högst.
Dvs många av dessa hästar kan ha haft 3-4 ägare sedan de slutade på galoppen. Vissa kanske skickats direkt av deras ägare (kan ju vara hur många ägare som helst till en häst, inte oofta utan egen hästerfarenhet men med pengar).

Med rådande torka i stora delar av Australien dessutom ( https://www.theguardian.com/austral...here-is-australia-facing-the-summer-from-hell ) så kan alternativet för många hästägare vara värre. Men detta är en annan diskussion, tillbaka till hästmarknaden... det jag vill säga är att det är svårt att spåra här hur många ägare en häst har så fort den är ute ur systemet.
Dokumentären kunde visa på ett par hästar som var väldigt unga samt några som fortfarande var reggade som aktiva i systemet. Där är det såklart rötägg bakom som inte ens försökt (eller så har dom försökt sälja på marknad och slakteriet budade högst).

Till det bra då, som jag redan skrivit. Även om JAG inte tycker galoppindustrin bär ansvaret, så har dom nu rest sig. Läs min punkt 4. :)
 
De mest välskötta kanske ja så länge de är lönsamma eller det finns potential till lönsamhet. Självklart finns en skuld till de som säljer uttjänta galoppörer till gebortpris, det är som gjort att det blir såhär.

Läs mitt svar till BornAgain.
Det framgår ju inte om det är samma ägare som ägde hästen när den tävlade eller om hästen redan haft 1-2 ägare innan den hamnade på marknaden..

Det är ju (var?) jättepoppis att köpa avdankade travare till gebortpris och hamnar oftast då hos okunniga. Hästen kallas lynnig efter 6 månader och säljs igen. Och igen. Och igen.

Jag tror det är samma här i många fall (galopp är större än trav här)
 
Ja uppenbart är det ju någon av dem som till slut skvallrat men personligen tror jag att det är omöjligt att inte någon utanför har sett något.

Jag tror det började med att någon "skvallrade" ( :bow: ) att hästar med brännmärkning från galoppstuteri slaktas i NSW där det är förbjudet. Så då började abc forska och gick vidare till QLD där det inte är förbjudet och då hittade man resten av materialet dom samlat ihop.

För min egen del hoppas jag att detta leder till bättre djurhantering och transporter för ALLA djur
 
Läs mitt svar till BornAgain.
Det framgår ju inte om det är samma ägare som ägde hästen när den tävlade eller om hästen redan haft 1-2 ägare innan den hamnade på marknaden..

Det är ju (var?) jättepoppis att köpa avdankade travare till gebortpris och hamnar oftast då hos okunniga. Hästen kallas lynnig efter 6 månader och säljs igen. Och igen. Och igen.

Jag tror det är samma här i många fall (galopp är större än trav här)
Enligt djurrättsorganisationerna var detta inte första gången liknande skandaler inträffat = galoppsporten borde inse att deras sätt att "avveckla" sina hästar inte fungerar för någon utom de själva. Gång på annan fastnar man med näven i syltburken, men det är alltid någonannans fel och krokodiltårarna svämmar över.

(Jag hittade fler djurrättsorganisationer (sic!) i Australien som ansåg att slakt var humanare än att sälja dem snorbilligt till vem som helst. Galoppörer är ofta tämligen ofräscha när de går av banan särskilt om det sker i förtid. De har också ofta större krav på sysselsättning, hovvård och foder än de flesta hästar och ponnys, dvs olämpliga som sällskapshästar. Vad tror man ska hända med dem när man säljer iväg tusentals av dem? Vilka fantastiska hem ser man framför sig? Att de ska hamna hos snälla damer som har dem istället för hund och går långa promenader med dem och har obegränsat med pengar och kunskap?)
 
Senast ändrad:
Är inte superbra insatt men har förstått att min i t ex Norge använder en annan gas som inte ger samma ångest. Att den inte används i Sverige motiveras med säkerhetsskäl.
Kanske kolmonoxid? Den är effektivare men väldigt farlig för människor då jag har för mig att den är luktfri.
 
Enligt djurrättsorganisationerna var detta inte första gången liknande skandaler inträffat = galoppsporten borde inse att deras sätt att "avveckla" sina hästar inte fungerar för någon utom de själva. Gång på annan fastnar man med näven i syltburken, men det är alltid någonannans fel och krokodiltårarna svämmar över.

(Jag hittade fler djurrättsorganisationer (sic!) i Australien som ansåg att slakt var humanare än att sälja dem snorbilligt till vem som helst. Galoppörer är ofta tämligen ofräscha när de går av banan särskilt om det sker i förtid. De har också ofta större krav på sysselsättning, hovvård och foder än de flesta hästar och ponnys, dvs olämpliga som sällskapshästar. Vad tror man ska hända med dem när man säljer iväg tusentals av dem? Vilka fantastiska hem ser man framför sig? Att de ska hamna hos snälla damer som har dem istället för hund och går långa promenader med dem och har obegränsat med pengar och kunskap?)

Sant. Det händer varje dag i alla delar av världen. Här i Aus för nåt år sedan var skandalen om döda greyhounds....

Angående slakt är humanare än att sälja billigt till vem som helst kan nog alla här hållamed om, så länge avlivningen sker fridfullt. Finns många trådar och användare här på buke som förespråkar avlivning istället för att ge bort en sjuk, skadad eller gammal häst. Inkl mig.

Angående påståenden om att avdankade galopphästar (eller travhästar) "ofta har skador och kräver mervård" tycker jag det är typiskt djurorganisationer-snack i vilken av världens ände du befinner dig i... finns det underlag fördetta påstående?

Här i Aus finns inget register för hästar utanför systemet.

Dock har jag läst på lite idag och detta är en av sakerna (ett register för avdankade) som Racing Vic vill satsa en del av de avsatta $25 millar på. Också vill de betala för att reggade veterinärer åker ut och avlivar på plats om du har en ex galopphäst som du inte kan ta hand om längre. Var kroppen ska ta vägen framgår inte men med min erfarenhet grävs de ner. Behövs ej tillstånd för sådant här om du äger marken.....
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag berätta lite hur mina dagar är. Eller ska vara för hade samtal imorse och gjorde som ett schema. Så tänkte jag skulle...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 053
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp