Bukefalos 28 år!

Fruktansvärt! Kamphund...

millus

Trådstartare
Jag var på föreställning igår med Björn Gustafsson, Måns Möller, Öss Nuyen och Soran Ismail.

Rätt vad det är så ringer mobilen, jag hade den i fickan med bara vibrationssignal. Det är mamma. Hon och hennes hund, softisen Conrad, har blivit överfallna av en kamphund!

Mamma och Conrad kom gåendes längs en gata i närheten där de bor, då kommer det en granne springandes och skriker att det är en lös hund. Då får mamma se att det är en kamphund, och skriker försök få tag på honom, men hunden har inget halsband och så fort han får syn på Conrad så anfaller han honom!

Kamphunden högg tag runt Conrads strupe och de försökte få loss honom, men det gick inte...De slog på hunden med en häcksax, men det gick inte att få loss honom. Till slut så försöker mamma få av Conrad reflexvästen och då släpper slutligen hunden.

Det var bara att åka raka vägen med Conrad till djursjukhuset och där fick han sy i halsen och fick ett dränage insatt.

När hunden anföll så välte han omkull mamma också, så när hon ringde så kunde hon inte röra armen, men det kom i andra hand. Conrad-pojken var viktigare för henne!

Under tumultet så kom ägarna till hunden och även polisen, så jag vet inte vad som hänt mer...

Fortsättning följer...
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Man hoppas ju att det bara kan bli en enda och slutgiltig fortsättning för kamphunden.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Fy vilken obehaglig upplevelse.

Det är sådant man drömmer mardrömmar om.

Vilken tur ändå att grannen försökte varna din mamma.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

usch vilken frutktansvärd upplevelse. håller tummar och tassar för att läkningen går problemfritt och att din mammas skada inte är allvarlig.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

:( så fruktansvärt, (varför händer detta hela tiden??) hoppas verkligen att det går bra för er hund.
Och jag håller absoult med "ginnies".
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Fyfan alltså vilken mardröm, den hunden ska inte få finnas kvar! Hoppas det går bra för conrad.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Fy vad hemskt!
Man önskar ju att det fanns hårdare regler för vem som får ha vilka hundar..
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Ja,det är hemskt när folk inte har koll på sina hundar!

En sådan händelse hände här förra veckan,två kampisar flög på en labbe,tuggade både hund och ägare sönder och samman,så det blev stygn på båda..
Dock avlivades båda kampisarna! Ägarna valde det beslutet,har för mig att hundarana varit i farten tidigare(tror att det stog så i tdningen,ej helt säker)
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

jag tycker att det är hemskt att de händer.. men. *kamphund* finns ingen spec ras som är kamphund. tycker att det är hemskt att vissa oavsett hur hunden är mot andra eller mot människor så tycker folk att det är kamphundar. jag har en amstaff pitbull. och folk blir rädda och skriker kamphund.. han är (14) veckor. och älskar allt. pussar hela tiden. bryr sig inte om andra hundar. om dom hundarna kommer och leker och biter på honom säger han ifrån och går till mig eller sin pinne.. tycker att det är synd att alla saker som är bra med rasen aldrig kommer ut.. bara de negativa!! om man kollar på statistik över aggresiva hundraser så blir man förvånad när pittbull osv faktiskt inte finns med på topp 15..
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Oavsett statestik så umgås jag heldre med en aggressiv Chihuahua än en aggressiv amstaff.

Vad vill man egentligen med aveln, knappast få fram en bra apportör.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Oavsett statestik så umgås jag heldre med en aggressiv Chihuahua än en aggressiv amstaff.

Vad vill man egentligen med aveln, knappast få fram en bra apportör.

:bow: Jag tycker de är här vi ska börja istället för "blää/hjälp en kamphund" eller vi, uppfödarna bör börja där!
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

*kamphund* finns ingen spec ras som är kamphund. tycker att det är hemskt att vissa oavsett hur hunden är mot andra eller mot människor så tycker folk att det är kamphundar.

Att det inte finns en ras som specefikt heter kamphund hör egentligen inte hit.
"Kamphund" har blivit en synonym, ett samlingsbegrepp på hundar av raserna, staffe, amstaff, pitbull, och alla korsningar med snarlikt utseende...

Vare sig du vill det eller inte så vet de allra flesta människor vilken typ av hund det är frågan om när man säger kamphund...

I en situation som beskrivs i början av tråden så tror jag faktiskt inte att den angripne hundens ägare varken tänker på, eller bryr sig om vilken av raserna det egentligen var som angrep.. De har inte tid attfråga om det är en pitbull eller amstaff som angripit... Det är liksom orelevant... Den angripande hunden tillhör "hundtypen" kamphundar.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

tittar du på amerikansk statistik (går att hitta på buke om du söker lite) så är siffrorna ganska annorlunda. där leder kamphundarna (pitbull och amstaff) stoooort. särskilt angreppen med dödlig utgång. jag är helt övertygad om att statistiken i sverige är felaktig. hade man räknat med alla blandraser som innehöll någon av raserna pitbull och amstaff, och räknat på antalet hundar, då hade man fått fram annorlunda resultat. man måste också räkna på attacker som orsakar allvarligare skador när man sysslar med sådan här statistik, eftersom smågruff med småsår är något som är helt normalt. kamphundarna verkar i många fall helt sakna bithämningar och sliter sina offer i stycken.

hur valpen beter sig vid 14 v ålder i en normal omgivning säger ganska lite om hur den kommer att bete sig i vuxen ålder.
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Otroligt ledsamt att läsa om, hoppas Conrad blir helt återställd .

Vet ni vilken utav kamphundsraserna det var ?

Jag blir helt förtvivlad när jag läser om sådanahär händelser, jag har en Staffordshire Bullterrier och sådana händelser förstör för så många.

Inte minst er och er hund som nu drabbades :(

Uppdatera gärna hur det går och hoppas dom får tag i ägaren och avlivar hunden omedelbart.

Skickar en stöttande kram
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Det är såklart enbart det negativa med rasen som kommer fram, dom som sköter sig finns det ju ingen anledning att skriva om.

Men det är liksom bara att acceptera när du valt dom raser du nu har, människor är rädda och just en sådan händelse som denna spär ju på otroligt.

Jag önskar att det skulle finnas något sätt som gör att hårdare raser faktiskt inte får ägas av vem som helst ( kamphundar, vissa brukshundar )

Det blir farligt när man inte accepterar och inser vad man har i kopplet om man äger en "hårdare hund"

Har man köpt en hårdare ras får man banne mig ta sitt ansvar !
 
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Men..Vad.spelar.det.för.roll.om.det.är.en."kamphund"?

Jag.har.själv.2.st."kamphundar"..en.Bullterrier.och.en.Amstaff..
Min.bullterrier.är.en.hanhund.på.3.år.och.aah.om.han.va.lös.och.det.kom.en.annan.han.hund.så
skulle.han.attakera(Så.ÄGARNA..skulle.få.sig.en.fet.tillbakavisning.som.har.sin.hund.lös.oavsett.ras.om.dom.inte.har.110%.kontroll.på.sin.hund.Eller?)..
Men.det.är.INTE.bara.kamphundar.som.gör.så!!..När.jag.har.haft.mina.hundar.kopplade.har.det.hänt.4-5ggr.
att.diverse.småhundar.och.även.2.schäferblandningar..har.varit.lösa.och.attakerat.min.hund!!!.
Men.det.är.ändå,(på.nåt.sätt)alltid.just."Kamphundarna".som.är.som.får.ta.skiten?
??
 
Senast ändrad:
Sv: Fruktansvärt! Kamphund...

Vad man vill med aveln kan man nog fråga sig ang många raser och inte bara de sk "kamphundarna". Vad vill man få fram med en chihuahua,bichon frise,papillon, för att ta andra exempel? Jag ser amstaffen som en aktiv sällskapshund,den fungerar till det mesta som lydnad,spår,agility mm.Den fungerar nog inom det mesta och jag anser inte att de är mer bitbenägna än många andra raser men när de biter gör de mycket mer skada än andra raser gör plus att det många gånger är helt fel ägare till dessa hundar.

Skulle samma ägare ha andra raser så skulle resultatet inte låta vänta på sig utan bli detsamma.Tack och lov så börjar marknaden på i alla fall amstaff mättas så förhoppningsvis kommer de bättre hundarna snart fram och raserna kan bevisa hur de egentligen är,inte galna mördarmaskiner utan goa och trevliga allroundhundar som hänger på det mesta.

Jag beklagar verkligen det inträffade och hoppas allt går bra för Conrad.
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 910
Senast: Lickety
·
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 435
Senast: em-pirre
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag...
2
Svar
37
· Visningar
3 756
Senast: Armani__
·
Övr. Hund Min mamma har ett litet (?) problem med sin hund och därför tänkte jag lägga ut en tråd och be kloka bukare om hjälp :) I höstas fick...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: Ishtar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp