Bukefalos 28 år!

Fult eller fulare? (knoppar/oknoppad)

KSF

Trådstartare
Hej! Är osäker på vad denna tråd passar, det är i mina ögon hästvård men skadad är han inte. Detta är en väldigt ytlig fråga.

Ska iväg och tävla (hoppning) på nationaldagen och är supertaggad. Självklart har min lilla guldgosse förstört den nedre delen av sin man och den som vanligt ligger jämt och rakt på en sida står nu spretigt upp ca 1 dm vid maken.

Han går i vanliga fall oknoppad på hopptävling. Det eftersom han just har en jämn man som ligger på en sida och framförallt eftersom den är tyvärr är lite för tunn för att knopparna ska bli perfekta. Antigen blir de för små och bra i täthet eller för få och lagom stora. Pannluggen är ennu värre, hopplöst spretig och består mest av några fjun. Den går inte och knoppa snyggt. Den är så ful att han fick ha mössa för att dölja det hela tills vi insåg att han hatade mössan och blev seg av att den tog bort ljud. Placeringar går före fulhet ;)

Nu till frågan vad gör jag med mitt hårmonster?: Knoppar (För få men lagom stora, blir minst fult)? Låter manen vara som alltid och låssas som den inte är ful? Även funderat på att raka bort spretet vid manken men hur fult blir det då sedan, manen är ju i vanliga fall inte så här?

(ja det är ett I-landsproblem av stora mått...)
 
Går det kanske att göra en inbakad fläta? Annars hade jag försökt mig på en egen variant av Hollänska knoppar för att få upp lite volym :-) Bilderna är lånade från google.
hollndare2_192926249.jpg

21.jpg
 
@KSF
Ge dig inte på att raka eländet bara. Då har du samma problem igen sen. Blir det inget vettigt av det så kan du ju alltid raka sen i vinter
Prova att knoppa om det går annars kör som det är. Även hästar kan ju ha en bad hair day!
 
Knoppa!
Det är alltid räddningen för mig om min häst ser helt förskräcklig ut i manen.
Mantejp kan rädda mycket om manen är spretig.
Gör knoppar som vanligt och sen stabiliserar du dom med mantejp i matchande färg :)
 
Jag kommer knoppa! Beslutet taget! Dessutom vet jag att jag kan göra fina knoppar åtminstone även om de blir något få eller små.

Jag ska hoppa, man kan inte ha dressyrknoppar (Holländska) på hopptävling heller ;). När jag knopat stallets dressyrhästar gör jag mer en gärna dem men det ska vara skillnad på hoppning och dressyr. Det är som att tävla hoppning med lindor eller dressyr med svarta handskar... I mina ögon är det en big NO NO NO.

MANTEJP? Nej tack (trodde det var utdött för länge sedan)! Förlåt men fult som få. Jag kör oftast flyinge style då sitter det en hel helg om man har tur. Med en häst som blir väldigt jobbig så fort han fattar att han ska tävla så måste man knoppa dagen innan. Då gäller endast en toffs om man inte vill knoppa om på morgonen med en häst som far över hela stallgången.

Jag kan knoppa stabilt, runt och jämt det är inte det men jag vill ju ha ca 17 st lika stora knoppar och det har han inte man till...
 
@KSF; Man tager vad man haver, huvudsaken är att det är ojämnt antal (varför det nu är så viktigt egentligen) och det är ju inte så illa att det blir typ tre knoppar sammanlagt!

Jag lyckades aldrig lära mig en flyingeknoppning, lyckades bara snärta mig på näsan när jag hade sönder gummibanden.

Jag brukar fuska med riklig mängd frisyrgele. Om så hästen utvecklar vingar och flyger till Ulanbator så sitter knopparna som ett smäck ändå:D
Lycka till på tävlingen!
 
Om ojämnt antal - ögat söker efter symmetri, och med ojämnt antal knoppar hamnar en mitt på halsen. Det funkar på samma sätt som att det oftast är snyggast med ett ojämnt antal ljusstakar på rad på t ex en spishylla :-)
 
@KSF; Man tager vad man haver, huvudsaken är att det är ojämnt antal (varför det nu är så viktigt egentligen) och det är ju inte så illa att det blir typ tre knoppar sammanlagt!

Jag lyckades aldrig lära mig en flyingeknoppning, lyckades bara snärta mig på näsan när jag hade sönder gummibanden.

Jag brukar fuska med riklig mängd frisyrgele. Om så hästen utvecklar vingar och flyger till Ulanbator så sitter knopparna som ett smäck ändå:D
Lycka till på tävlingen!

Jag minns hur svårt det var att knoppa flyinge style med vanliga snoddar som bara sprack. Silikon snoddar är underbart! De fungerar även som gylfstoppare och perfekta runt dounten på dressyrfrillan.
 
Litet tips om man vill göra knoppar när hästen har kliat bort en del av manen, sätt en snodd och sedan fläta, så slipper småstrån rymma, blir inte riktigt lika fint som att fläta direkt men det går iallafall att rulla som en knopp och ser inte som något litet misslyckat spret :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag hade ingen aning om vart jag skulle sätta denna tråd, hoppas den är rätt...jag tog och övade att knoppa manen på mitt duktiga...
2
Svar
33
· Visningar
12 066
Senast: Ninnurur
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 030
B
Utrustning 1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen? Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Belleriet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp