Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Cyllene

Trådstartare
Fördelar? (Dra moms på olika saker?) Nackdelar? I vilka fall fungerar det inte osv.

Ge mig alla era tips och åsikter.

Funderar även på att köpa nytt släp till företaget.

Verksamheten är "relaterad till hästavel inte veterinärverksamhet" tror jag det står.

Tacksam för alla råd, tips och idéer innan jag gör bort mig! :)

/C
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Något att tänka på är att om du skriver hästarna på företaget och det senare går åt fanders, så ingår hästarna i konkursboet och du blir av med dem.
/Kopia
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

När det gäller att ha hästar i företag så finns det en hel del regler för vilka hästar som får räknas som rörelse och att det ska finnas med i kalkylen att dom ska gå med vinst. Vet att det kan bli en hel del obehagligliga överraskningar från Skattemyndigheten då och då om man har fel typ av häst i fel företag. I ditt fall med hästavel skulle jag tro att det bara blir godkänt med rena avelsdjur och egna uppfödningar upp till en viss ålder. Inte rid- och tävlingshästar och absolut inte valacker.
När det gäller stora investeringar (släp) finns det avskrivningsregler som man måste känna till rent bokförings och deklarationsmässigt. Som jag just nu inte kommer ihåg men man får bara sätta upp en viss del vart år.

Sedan när det gäller hästarna så kan företagsformen ha betydelse när det gäller sådant som man helst inte vill ska inträffa, att det går dåligt för företaget. Då kan risken finnas att du blir av med dina hästar som då hör till företaget. I vissa bolagsformer spelar det ingen roll för då kan man vara personligtansvarig ändå och riskera hästarna i alla fall.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Ursäkta mig om jag lånar tråden men mina frågor är av lite samma karaktär som trådskaparens.:)
Hur funkar det om man har en jordbruksfastighet som man bedriver verksamhet på PASSIVT(dvs jobbar mindre än tror jag 3 timmar per dag).

Jag bedriver ju numera avel som verksamhet, med förhoppning om att det nån gång ska gå med vinst. De fem första åren (är inne på mitt första år nu) behöver jag ju inte visa på vinst då det är passiv verksamhet, men sedan ska man väl visa vinst för att få fortsätta göra avdrag.

(Rätta mig om jag har fel på ngn punkt) Ny på det här...

Jag har 2 avelsston , skulle det vara nån fördel för mig att skriva dom på företaget. Jag har för övrigt inte registrerat nåt företag eftersom det är en jordbruksfastighet så tror jag inte man behövde det, jag gör avdrag för rep. av stall, material osv allt enligt LRF:s anvisningar.

Jag köpte båda hästarna privat men syftet var att använda dom i verksamheten ju, kan jag ändå dra moms på dom? Inköpssumman alltså.

Jag har förutom avel även uthyrning av stallplatser, transport, försäljning och tillridning/utbildning, allt förstås beroende på efterfrågan. Finns det nåt man ska tänka på när det gäller dom sakerna?
Tycker alt sånt här är mkt krångligt tar tacksamt emot hjälp här eller via PM.

Tack
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Jag vet att man bara kan dra av moms när man handlar av andra momspliktiga, alltså INTE privatpersoner.
Sen måste man väl momsregistrera sig för att få dra av momsen. Det sa vår revisor åt oss att göra (passiv jordbruksfastighet).
När det gäller hästar vet jag att de ska ha betydelse i företaget tex. att de behövs vid skogsbruk eller att de går lektioner m.m. Planerar du att sälja fölen & räknar med att göra vinst så tror jag du kan skriva över dem.
All verksamhet måste bedrivas med vinstsyfte & det måste vara möjligt att göra en vinst. Ugifterna får ju inte vara för stora i förhållandena till inkomsterna.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Om en fastighet är registerad som jordbruksfastighet är den att betrakta som ett företag. Om man inte gör något annan bolagsform av den kommer den att anses som enskilld firma med den registerade ägaren som ansvarig.
Enskild firma innebär att man själv och ev egna tillgångar står för firman. Detta innebär att man inte behöver eller kan registera om hästarna på "firman" utan dom kommer att stå kvar på den person som står för den enskilda firman. Det är den personens personnummer som kommer att gälla som nummer för företaget.
Om man vill driva verksamheten mer aktivt så kan man registera sig för moms hos skattemyndigheten (blir fortfarande på ägarens personnummer som gäller) och då börja med bokföring och ev skatteinbetalningar.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Vad jag vet så måste man kunna visa att man har en inkomst på hästarna/verksamheten!! Man kan inte köra ett företag med endast avdrag!!!

Så ska man köpa transport så måste man kunna redovisa de pengar man ska köpa den för, inte att man stoppar in pengar själv som lån, jag tror inte det godkänns!!:crazy:
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Hrm.

Jag känner en tandläkare, och hans privata tandläkarklinik äger båda döttrarnas hästar.

Huri hela friden kan det då funka?
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Cyllene skrev:
Hrm.

Jag känner en tandläkare, och hans privata tandläkarklinik äger båda döttrarnas hästar.

Huri hela friden kan det då funka?
Jag tror han skulle få problem om skatteverket gör en revision. Är det enbart ridhästar till hobby så skall han inte kunna ha hästarna i företaget.

När du deklarerar så talar du inte i detalj om vad du gör avdrag för. Du kan mycket väl skriva in mängder av privata utgifter i företaget. Detta uppdagas först om eller när skatteverket gör en revision och begär in hela bokföringen. Då är det stora problem om man bokfört privata utgifter på företaget.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Flying High skrev:
Vad jag vet så måste man kunna visa att man har en inkomst på hästarna/verksamheten!! Man kan inte köra ett företag med endast avdrag!!!

Så ska man köpa transport så måste man kunna redovisa de pengar man ska köpa den för, inte att man stoppar in pengar själv som lån, jag tror inte det godkänns!!:crazy:

Du kan ju ha en hästverksamhet som du räknar med ska gå med vinst på sikt, men det behöver den ju inte nödvändigtvis göra. Exempelvis kan man kvitta förlusterna i företaget mot sin "vanliga" inkomst om man har en sådan, de två första åren.
Skatteverket "räknar" alltså med att man ska gå med förlust i början. Om det inte var tillåtet att gå med förlust skulle nog inte många företag startas. Om verksamheten är avel och stot inte blir dräktigt - det är ju svårt att beräkna. Tävlingshästar kan skada sig etc...

Kunde man alltid visa att man ska gå med vinst, då skulle man väl vara rik nu....
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

TomasN skrev:
Jag tror han skulle få problem om skatteverket gör en revision. Är det enbart ridhästar till hobby så skall han inte kunna ha hästarna i företaget.

Det är möjligt att han skulle få problem vid en revision men sen beror det väl lite på hur mycket ens egna revisor släpper igenom?:confused:
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Cyllene skrev:
Fördelar? (Dra moms på olika saker?) Nackdelar? I vilka fall fungerar det inte osv.

Ge mig alla era tips och åsikter.

Funderar även på att köpa nytt släp till företaget.

Verksamheten är "relaterad till hästavel inte veterinärverksamhet" tror jag det står.

Tacksam för alla råd, tips och idéer innan jag gör bort mig! :)

/C

Som någon sa innan så kan du bara ta med hästar som du beräknar göra vinst på, valackar brukar sällan gå att skriva på företaget. Jag fick inte ens skriva mitt sto på företaget för min revisor :cry: Fast å andra sidan slipper jag ju förlora hästarna om företaget (= gården) går i konken.

Transporten kan också vara svårt att skriva på företaget om du inte kan motivera att du använder den inom företaget.

Vad det gäller tandläkaren så tror jag skattemyndigheten skulle ha ett och annat att säga om hans hästar, men det finns ju alltid folk som försöker göra avdrag för än det ena än det andra, men det kan ju stå dem dyrt om skattemyndigheten kommer på dem.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

fejko skrev:
Som någon sa innan så kan du bara ta med hästar som du beräknar göra vinst på, valackar brukar sällan gå att skriva på företaget. Jag fick inte ens skriva mitt sto på företaget för min revisor :cry: Fast å andra sidan slipper jag ju förlora hästarna om företaget (= gården) går i konken.
De flesta som har hästarna i företaget är ju enskilda näringsidkare och alltså ingen egen juridisk person. Då gör kronofogden ingen skillnad mellan privata ägodelar och företagets ägodelar.

Men om du har revisor så har du väl AB.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

TomasN skrev:
De flesta som har hästarna i företaget är ju enskilda näringsidkare och alltså ingen egen juridisk person. Då gör kronofogden ingen skillnad mellan privata ägodelar och företagets ägodelar.

Men om du har revisor så har du väl AB.

Nej jag har inte AB. Du har rätt! Kronofogden kan ta mina hästar även om de inte är med i företaget :mad: Å andra sidan har jag inga vidlyftiga affärer för mig så sannolikheten att jag skulle gå i konken är ganska liten.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Så för min del ryker ju hästarna hur eller hur om allt skulle gå åt skogen.

Men jag förstår inte hur det skulle kunna gå åt skogen om jag inte har några utgifter utan bara ett fåtal inkomster...

Transporten borde gå att motivera att den behövs inom företaget. Inom hästavel så behöver hästar skjutsas till stationer osv. Inte för att jag behöver göra det så ofta, men det kanske kan hända? :)

Tack alla för era inlägg. Alltid klarnar nåt!
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Det är ju inte din revisor som avgör om du har stoet i rörelsen eller inte, det är ju du själv som avgör! Du behöver inte ens ha en revisor om du ahr enskild firma.
 
Sv: Funderar på att skriva hästarna på företaget.

Nej men hon ger mig tips om vad skattemyndigheten har för åsikter om saken. Jag skrev upp boxinredningen på företaget och då ringde de faktiskt från skattemyndigheten och undrade om det var till mina egna hästar. Jag sa att jag kommer att hyra ut boxar men att jag ännu inte hade hittat någon lämplig hyresgäst.

Å andra sidan jag har så små inkomster att de förmodligen kommer att "gå åt" ändå för att renovera byggnader, köpa grus, maskiner osv. så det kvittar.

Nej jag behöver inte ha någon revisor men det är förbannat skönt när man är en ekonomisk jubelidiot ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 569
Senast: Ajda
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 577
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp