Bukefalos 28 år!

Funderingar Hingstval 2012

Sv: Funderingar Hingstval 2012

Hoppar in i tråden :) Har en liten KWPN-märr som fått sitt första föl i år e.Bellagio. Är kluven på om det är läge att betäcka med dagens marknad, men är man beroende av små föl på våren, så är man ;)

Stoets fördelar är att för mig har hon en spännande stam, med hyfsat bra ston några generationer tillbaka. Tre bra gångarter.

Nackdelen är att hon är i minsta laget, 160 cm och benad därefter, rätt finlemmad. Vettig i skallen, men varm.

Några roliga förslag?

Länk till hennes stam: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/531439

Några bilder på henne, högdräktig (ca dygn 290) och svansen i vädret

Beaujolette 1.jpg

Beaujolette 2.jpg
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig men det lutar åt att jag betäcker elmshornstoet med heartbeat. Är annars sugen på Stakkato dream, kanske åker upp till hästaks hingstvisning och bestämmer mig efter det.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

*kl*
Som det ser ut nu så kommer jag att betäcka min 08:a. Hon fick ju tråkiga poäng på 3-års (visade sig vara skadad) och det blev lite rabalder i någon tråd för längesedan om att jag inte skulle använda ett sådant sto i avel, och jag har gått här och tittat och funderat.. Hemmablind kan jag ju så klart vara, men för säkerhets skull tog jag tag i saken och bad om rådgivning av mycket kunnig person. Han bedömde henne som att hon är ett ganska bra sto med jämna kvaliteter. Ingen blänkare på nägot speciellt men jämnt bra. Frågade om kritiken hon fått på benen och hur jag skulle använda det vid hingstval och han bedömde inte att det var något särskilt att anmärka på benen. Så himla skönt att ha fått ok från 3 riktigt kunniga personer. Så nu kör vi. Vi pratade hingstval efter årets förutsättningar( oprövat sto, ingen koll på fertilitet etc. Att hon själv inte är så grov men det finns gott om massa i stammen osv..) superintressant och en stor eloge till Varmblodsklubben Malmöhus som ger denna service till sina medlemmar! Nu har jag några hingstförslag som borde kunna bli riktigt spännande..:)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

KL
Efter att inte ha betäckt på 2 år så ska jag i år betäcka med Donnerfly. Det ska bli spännande :laugh:
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

kl

Efter en kastning nu för en månad sen har jag samlat ihop mig lite och efter massa velande bestämt mig för att använda Don Romantic till mitt Walt Disney sto. Finns dessutom en häst redan med den kombinationen, som ser väldigt trevlig ut. Håller tummarna för en fux med mkt vitt på :D

http://www.youtube.com/watch?v=hXzsKokij_o&feature=relmfu
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Jag skrev ju aldrig vilka hingstar jag har som förslag, just nu är intresseordningen nog: Dalwhinnie, Firenze, Hermes och Twiligt..
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Utan att ha sett bilderna så kan jag inte komma med konkreta förslag men om jag haft ett litet och nätt sto så hade jag kollat på Stedinger eller Briar.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

En hingst som jag gärna velat se kombinerat med nyare blodslinjer och som jag tycker verkar lämna fin modell är Chirlon. Hade gärna sett en godkänd hingst e. honom u.sto med yngre blod ;).
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Lånar tråden och ställer en fråga:
Behöver råd i frågan om hingstval till sto e Don Primero.
http://blup.se/sv-SE/horses/206756-catwalk-swb
Hon är stor (ca 170cm), lång hals och rygg. Brett bogparti och djup/lång bål.
Behöver helt enkelt en hingst som ger nättare individer (typförbättrare) och gärna förbättrare av galopp. Ser gärna att det kommer ut en mörk högställd dressyrstjärna :)
Jag är helt grön på detta så alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Spontant tänker jag på Floricello när du skriver typ- och galoppförbättrare :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

lovade ju att berätta hur det går får mig och mitt tanzmeistersto, så here you go: vart och kollade henne på gränsbo idag och hon var mycket riktigt brunstig (som jag konstaterat tidigare i veckan) och hade ett ägg på 5,5 cm! imorgon blir det tillbax till station för insemination! efter många om och men föll valet till slut på zuidenwind då det känns säkert med en hingst som står på stationen, och avkomman behöver lite mer elektricitet i sig ;) dessutom har jag ett par bebisar här hemma (just nu på bete dock) från -10 och -11, samt väntar en inatt eller imorgon natt också! ska bli spännande det här! håll nu tummarna på att hon blir dräktig :)
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

hoppsan.. blev visst till fel skribent ;) hope u don't mind!
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

kl.

vad tycker ni om hingsten Lyjanero (Landos-Casall)??? blev väldigt imponerad efter ha sett en film.
länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Funderingar Hingstval 2012

Fin, men han ser otroligt het ut på hinder. Iofs är han ju ung fortfarande.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

jag gillade ju det. men som du säger han är ju fortfarande väldigt ung... förhoppningsvis kommer hans första årgång i ¨år.
 
Sv: Funderingar Hingstval 2012

såg några föl e: Lyjanero de var alla mer eller mindre överbyggda med ganska bred ansatt hals dock bara 3st.. vad skulle ni säga om det? för få för att se ett mönster? vanligt med överbyggda föl, de var inte så gamla eftersom första årgången föds i år...
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp