Bukefalos 28 år!

Funderingar kring bett!

Sv: Funderingar kring bett!

Jag tycker personligen att ditt svar är ganska förenklat och att du har fel.

Ifs inte i allt dà. Men jag kan säga att jag litar inte pà nàgon häst. Det är farligt att lita pà hästar eftersom de är djur styrda av deras instinkter.

Men genom bra träning sà ska man hela tiden närma sig hästen, förstà den, fà den att lita pà dig. en häst som litar pà sin ryttare är guld värd, den gör allt för sin ryttare. Ja jag kan räkna upp mànga olika sinnestämninar som behöver finnas vid god kontakt med hásten.

Nä bettet, grimman, kavsonen och repet fyller alla samma funktion. Det är det som gör att vi har den kontrllen vi har över hästen. Utan de hjälpmedlen sà skulle vi inte ha kommigt särskilt lângt inom ridkonsten.

Bettet och grimman har en ENORM psykologisk pàverkan pà hästen. Man kan tex se det nár man har ett otämjda föl i en box och ska ta ut fölet för att arbeta. Fölet kan vara skrämd och gà runt i boxen och undviker dig.

Det finns mànga sätt att ta pà grimman pà ett sàdant föl, men jag tycker nog att det bästa sättet är att lägga grimskaftet om halsen pà hásten och sedan föra upp det mot nacken. Dà ger de flesta hästar in, Om de bara har haft grimma vill säga. Dà stàr de oftast stilla och làter dig sätta pà grimman eftersom de vet att nu är det du som har kontrolen.

Hela hästens attityd förändras pga ett grimmskaft runt halsen, det är psykologiskt.

Bettet oxà, det ger en förnämlig kontroll över hästen, mer kontroll har du om du har nàgot tight runt käken, tex ett hackamore eller kavson. Kombinerar du de tvà har du ett riktigt hàrt bett även om allt är gjort av gummi.

Men det du är negativ till är fel användning av bett samt dalig träning av hästar. Hàrda händer och sàgnin av munnar är inte ridning i min mening. Det är fel. Dessutom är det inte bara bettet, en felaktig träning, tex att begärna saker fràn hästen den ej är redo för samt ryttare som inte vet eller kan vad de gör. Vilket är normalt nár man lär sig.
Men kombineras de bàde faktorerna sà är dàliga resultat den enda följden.

Men ett bett väl använt pà en `fràn början válskolad häst är ett fint instrument som bàde ryttaren och hásten skall ha mycket glädje av.

Ja ungifär sà ser jag det.

Fràgan man borde ställa sig är nog inte "är bett dàliga" utan "hur anvánder jag bettet pà bästa sätt för att uppnà god och harmonisk ridning"

Tänkte på en sak här bara, ordet KONTROLL??? prova kommunikation istället, att man tror man kan ha kontroll på sådär 600kg? jag skulle se det som en lycka att kunna välja rida min häst mellan bett och grimma och alla olika slag, har dock inte kommit till ridning på en av mina hästar ännu, beror mest på att han väldigt ung blev inriden med as skarpt bett på ett hetsigt sätt och nu när jag tagit över så vill jag att han ska hitta lyckan och lugnet i ridning, får se hur lång tid det tar, men de senaste 2 månaderna så har vi bara övat oss på tillit och bli ledd på ett bra sätt, han går nu för övrigt att leda med slakt grimmskaft ;) jippi en bit på vägen ;)
 
Sv: Funderingar kring bett!

man får ju huvudvärk, jag vill inte ta över en häst från dig angelaL, sorry men varför ens bli irriterad på en häst? om du inte kan träna dina hästar med ett leende på dina läppar, så träna dem inte då, de är djur som aldrig skulle vilja skada nån om inte vi människor har gjort dom fördärvade, en bra tränare får hästen att göra som man vill, en bättre träna får hästen att vilja göra det.

någon jag lätt skulle kunna lita på att mina hästar skulle haft det bra hos är hos dig Karindk60, som jag tycker verkar ha helt rätt inställning till hästar och träning, jag vet varför du inte har några problem med dina hästar ;)
 
Sv: Funderingar kring bett!

man får ju huvudvärk, jag vill inte ta över en häst från dig angelaL, sorry men varför ens bli irriterad på en häst? om du inte kan träna dina hästar med ett leende på dina läppar, så träna dem inte då, de är djur som aldrig skulle vilja skada nån om inte vi människor har gjort dom fördärvade, en bra tränare får hästen att göra som man vill, en bättre träna får hästen att vilja göra det.

någon jag lätt skulle kunna lita på att mina hästar skulle haft det bra hos är hos dig Karindk60, som jag tycker verkar ha helt rätt inställning till hästar och träning, jag vet varför du inte har några problem med dina hästar ;)

Hm jag skulle tycker inte det verkar vara något konstigt med angelaLs inställning, jag tycker det var lite tjurigt sagt att säga att du "inte skulle vilja ta över en häst" från angelaL... när de flesta har kommit fram till att en sådan inställning som hon har är den som verkar mest riktig.

Jag orkar inte förklara just nu exakt vad jag menar (varför skriver jag ens ett inlägg frågar jag mig själv :P) men iallafall stå på dig angelaL!
 
Sv: Funderingar kring bett!

Jag har ju också tyglar precis som du.
Om jag tar på en tygel ska hästen ge efter. När den gör det ger jag efter omedelbart.
Om jag ger efter innan hästen ger efter lär den sig att ignorera hjälpen. Då måste jag ju ta hårdare nästa gång innan den lyssnar På samma sätt om inte jag ger efter när hästen har gjort det.
Om man träner på att bli bättre på att ge efter på exakt rätt tidspunkt, känner man snabbt att hästen blir mera lydhör och känslig.
Om du behöver att ta hårdare beror det på att du har "slarvat" med att ge efter på rätt tidspunkt.
Om du begär en övning som hästen inte är tillräckligt stark för att utföra är det ju klart att den vägrar. Om du tränar upp musklarna innan du begär övningen undviker du konflikt och jag tror man får en gladare och mera hållbar häst.
 
Sv: Funderingar kring bett!

Tack! Jag hoppas jag kan vara så tydlig att alla andra också kan släppa ha problem (här menar jag inte att alla andra har problem, men dom jag provar att hjälpa).
Jag vet det kräver bra kommunikation, vilket jag tycker är enklare med hästar ibland.
Vi får alla jobba på att ha en positiv attityd till varandra, vi vill ju samma sak allihop.:laugh:
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 508
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 201
Senast: Bison
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad nynnar ni på?
  • Stänger du toalettlocket?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp