Bukefalos 28 år!

Funderingar kring sockerhalt i foder....

Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Dessutom finns det studier på bla travhästar i tävling som visar att kraftfoder är överflödigt om man har ett bra grovfoder.
Så visst går det!
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vet du om det finns något kraftfoder man kan ge?

Melassfri lucern ger du redan. Om du behöver mer MJ kan du lägga till olja (i vettig mängd), men du kommer nog klara dig ganska långt på lucern. Vad har du för värden på höet/vad behöver du komplettera med?

Finns ingen anledning att ge kraftfoder 'bara för att'. Om du prompt vill det finns inget riktigt hundraprocentigt, men te x happy hoof finns. Dock - bättre ge hästen ett kilo extra hö då?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Ja, jag har ju precis analyserat höt i stallet och det var väldigt dåligt med protein i det så hur jag än gör blir energin för hög. Så jag måste hitta ett nytt hö med bra kvot, men det är inte helt lätt har det visat sig. Mitt hö har per ts kg 7,7 MJ och bara 16 smbrp, vilket ger en kvot på 2,07 och den bör vara 5,5-6.0 om jag förstått rätt. Dessutom hade det 136g socker, dvs 13,6% socker blir det väl då?

Jag får nog tänka om vad gäller kraftfoder, man får för sig att det behöver det för motorn - jag behöver gå utbildning i detta tror jag. Soja kan det vara något? Men det är inte bra för miljön har jag hört.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Soja har stor miljöpåverkan, så kan du ge annat är det bättre.
Ditt hö var inte mycket att hänga i julgranen! Ge lucern istället? Lucern + halm så får man mycket torrsubstans.
För mer protein kan jag rekommendera potatisprotein, lite svårt att få tag i men innehåller rejält med protein och är drygt! Finns hos ex Kvarnbyfoder.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Soja är inte det miljövänligaste nej. Men det är socker- och stärkelsefritt så ur det perspektivet går det bra.

Jag tror värdena du angett är per kg foder förresten och inte per kg TS. MJ är alldeles för låg för att vara per kg TS. Sockret lite väl högt ja och proteinet behöver vi inte säga mer om ;)

Men, det är inte omöjligt göra en foderstat på det höet, eller som sthu redan föreslagit, skit i höet och ge halm och melassfritt lucern (helst hack) - om hästen äter halm. PM:a om du vill ha räknehjälp med foderstat.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Soja har stor miljöpåverkan, så kan du ge annat är det bättre.
Ditt hö var inte mycket att hänga i julgranen! Ge lucern istället? Lucern + halm så får man mycket torrsubstans.
För mer protein kan jag rekommendera potatisprotein, lite svårt att få tag i men innehåller rejält med protein och är drygt! Finns hos ex Kvarnbyfoder.

Jag tänkte på potatisprotein när jag tittade i foderprogrammet men så tänkte jag (kanske felaktigt) att det har mkt stärkelse och det ska jag undvika om jag förstått rätt.

Min största fundering är hur jag löser allt tills jag får tag på nytt hö. Hon äter sedan ett tag 3 dl lusern 3 ggr per dag- vet inte hur snabbt jag vågar öka på detta. Under en veckas tid öka från 3 dl per mål till 5 dl?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Nej, inte mycket stärkelse i potatisprotein, tvärtom. PP blir över när de utvunnit stärkelsen ur potatisen.

Är lucernen melassfri kan du öka upp till 5 dl/mål direkt nu. Lucern är grovfoder och du behöver inte vara rädd för den höjningen du tänkt göra =) Jag tror dock du behöver höja betydligt mer än så med det höet tyvärr.

Sen, börja väg maten istället för att mäta i dl, givorna måste anges i hekto/kilo, annars är det omöjligt veta vad hästen får i sig.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har tänkt väga men trodde jag var tvungen att stega upp ökningen så där för var jag dl-fokuserad, eftersom hon fått dl nu :) Jag har provat mina hö-värden och ställt mot ponnyns vikt och arbete i ett program och då blir 7 kg hö och 1 kg lusern hyffsat på proteinet men för hög energi. Men tills jag hittar ett bättre hö får det vara så. Är 13,6 % socker väldigt högt?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Det är inte väldigt högt nej. Dock är det högre än man vill ha till en IR-häst t ex. Sen är inte alla fångisar IR.

Jag har tyvärr i år 15.2%, men det har fungerat bra (det blir dock ganska liten totalmängd då han får väldigt lite silage) så det är ju individuellt med.

Blött du höet? Om inte så kan du ju blötlägga det och laka ur socker så får du med bara lite tur ner det under 10% =)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Det är inte väldigt högt nej. Dock är det högre än man vill ha till en IR-häst t ex. Sen är inte alla fångisar IR.


Hur vet man om de är IR? Vi tog en massa prover bl a insulinvärde (är det IR) och de värdena var normala. Kan jag utgå ifrån att hon inte är IR då?

Jag har tyvärr i år 15.2%, men det har fungerat bra (det blir dock ganska liten totalmängd då han får väldigt lite silage) så det är ju individuellt med..


Vad bra att det fungerar.

Blött du höet? Om inte så kan du ju blötlägga det och laka ur socker så får du med bara lite tur ner det under 10% =)

Hur länge ska man blötlägga? Tack snälla för alla goda råd, jag är så rädd att hon ska bli sjuk igen.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Mmm, insulinvärdet är ett sätt. Att hon hade normalt insulinvärde är jättebra, det är dock ingen garanti för att hon inte är IR. Det kan förekomma falskt negativa svar. Dock, om hon INTE har övriga symptom på att vara IR (depåer osv) så kan du nog känns dig ganska lugn i kombination med normala insulinvärden.

Min är IR med värden inom normalintervall på det enkla blodprovet (dock den högre delen av skalan), men han har dels *alla* andra symptom osv. Man kan göra en glukosbelastning för att få ett säkrare svar, men har den normalt fastinsulin och inga depåer så känns det kanske inte så nödvändigt.

Det som ev skulle tala för IR för din är det 'oförklarliga' anfallet. Men jag skulle inte i ditt läge glukosbelasta osv, utan försöka 'behandla som om den var IR'. Det skadar inte ens om hästen inte alls är IR.

Hur länge så det finns de som är bättre på det än mig, jag ger ju silage. Men helst ett par timmar, och byt vatten emellan. Dvs ner med höet nedsänkt under mycket vatten, låt vara i säg 1 h, slå ut vattnet, på med nytt vatten och så säg 1 h till.

Studier som gjorts visar lite olika, de har gjorts på ½ h resp 1 h, och kallt resp varmt vatten och iaf vissa av de visar att man lakar ur mer med varmt vatten och en timme, jmf med kortare tid och/eller kallt vatten.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Hur vet man om de är IR? Vi tog en massa prover bl a insulinvärde (är det IR) och de värdena var normala. Kan jag utgå ifrån att hon inte är IR då?

Hur högt var insulinvärdet? Hur ser hästen ut i övrigt? Är den överviktig, har den fettdepåer i nacke eller på andra ställen?

Tyvärr så kan man nog inte lita på de s.k. ”normalvärden” som labben anger. Det ingår med största säkerhet IR-hästar i dessa normalvärden vilket leder till för höga värden. Det råder väldigt delade meningar om vid vilket insulinvärde som man ska anse att en häst är IR. Det råder även delade meningar om man ska ta fastevärde eller inte. Klart är att insulinvärdet påverkas om hästen före blodprovet ges ett socker- och/eller stärkelserik foder men för den skull behöver man inte fasta hästen. Efter ca. 2 timmar är insulinvärdet normalt igen.

Den största studien av ponnier och laminitis gjordes av Virginia Tech i USA 2008, ” Prediction of incipient pasture-associated laminitis from hyperinsulinaemia, hyperleptinaemia and generalised and localised obesity in a cohort of ponies”. Du hittar en sammanfattning här:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2746/042516408X342975/abstract

Man delade i studien in ponnierna i tre grupper; en grupp som aldrig hade haft tecken på laminitis (NL), en grupp som tidigare hade haft problem med laminitis (PL) men som vid den aktuella tidpunkten inte hade akut laminitis samt en grupp som hade pågående laminitis (CL). Man gjorde en rad mätningar både av anatomi och analys av blodprov, bl.a insulin och leptin.

Det är ganska intressant att jämföra insulinvärden för de olika grupperna. I början av studien hade NL-gruppen medelvärdet 8,8 mU/L (7,1 – 14,6), PL-gruppen 20,5 mU/L (10,1 – 36,9) och CL-gruppen 59.5 mU/L (35,3 – 333). Man ansåg sig med tillfredställande säkerhet kunna diagnostisera aktiv laminitis hos ponnier med I > 32 mU/L.

PL-gruppen som tidigare hade haft problem med laminitis hade också högre BCS (7) och större nackomfång än NL-gruppen och kan nog betraktas som insulinresistenta. En (eller eventuellt flera) ponnier i denna grupp hade ett så lågt insulinvärde som 10,1 (och detta var inte ett fastevärde). Medelvärdet för gruppen var dock 20,5 mU/L.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Tack för infon, jag är så glad att ni kunniga erfarna delar med er.

Hon hade lite tjock nacke (inte längre) i samband med anfallet och lite tjock bakom ganasherna. Vet tyckte inte vi skulle ta provet men jag framhärdade eftersom jag hade lite rädsla för cushings eftersom hon som aldrig har behövt klippas satte rejäl päls. Men det var inte sådan päls sa vet. Men inga depåer någon annanstans. Hennes fånganfall kom i samband med vila efter vaccination och samtidigt kom första frosten.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Hon hade lite tjock nacke (inte längre) i samband med anfallet och lite tjock bakom ganasherna. Vet tyckte inte vi skulle ta provet men jag framhärdade eftersom jag hade lite rädsla för cushings eftersom hon som aldrig har behövt klippas satte rejäl päls. Men det var inte sådan päls sa vet. Men inga depåer någon annanstans. Hennes fånganfall kom i samband med vila efter vaccination och samtidigt kom första frosten.

Jag tittade lite bakåt på vad du har skrivit:

”Har en ponny som oförklarligt drabbades av fång i okt”.
”Trodde ett tag på cushings då hon satte en del päls vilket hon inte gjort förr osv.”
”Hon hade lite tjock nacke och lite tjock bakom ganasherna.”
”Detta är en ponny som tävlar på elitnivå”.
”Hon stod några dagar och det är möjligt att vi inte minskade havren tillräckligt mkt.”
”Hennes fånganfall kom i samband med vila efter vaccination och samtidigt kom första frosten.”

Det är mycket som talar för att din häst är IR. Ponnier är predestinerade för IR och särskilt ston drabbas ofta. Det som förmodligen tidigare har ”räddat” henne kan vara att hon har motionerats flitigt (”tävlat på elitnivå”). Att hon har stått och inte motionerats några dagar men ändå har fått stärkelserikt foder (havre) har förvärrat situationen och en stressituation som vaccination innebär kan ha varit det som har utlöst ”fånget” (stress utlöser stresshormoner som försämrar insulinkänsligheten, dvs. förvärrar IR). Jag känner till flera liknande fall där vaccination verkar ha varit den utlösande faktorn. Oavsett insulinvärde kan du nog betrakta din häst som IR och du bör anpassa foderstaten efter detta. Det skulle dock vara intressant att få veta insulinvärdet för din häst (och även glukosvärdet) och om du fastade hästen före provtagningen.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag ska nog ta och ringa Strömsholm och be om värdena, jag nöjde mig med att de sa att de var normala. Veterinären där ville inte ens ta dem efter att ha sett henne, hon är en stor häst i litet format, smäcker och elegant riktigt feminim - i min värld var det tjocka ponnier på bete som fick fång. Hon tog provet fastandes 6 tim.

Men jag kommer att utgå ifrån att hon är IR framgent. Nu är hon på väg igång igen och första meetinget väntar i mitten på maj - bara hoppas på att det inte kommer tillbaka.

Potatisprotein ska jag nu försöka få tag på, det stod i något svar här vart man kunde hitta det. Hon är så tunn!

Tusen tack för värdefulla råd.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Nu har jag fått tag på hösilage, Horsegrass med 55% ts och en kvot på 6,0. De är packade i 25 kg säckar och håller jämn kvalitet. Kan det vara något för min fångis? Iom att det är ett blött silage så ska sockerhalten vara låg om jag förstått rätt. Jag har jagat hö i småbal men antingen är det inte analyserat eller så har de fel kvot.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Du måste sockeranalysera för att säga något.

I ensileringsprocessen går det åt socker ja. Så om du har ett fält och skördar hela fältet samtidigt så får du mindre socker om du gör silage av det än hö.

MEN, är det två olika fält eller olika skördetid kan höet vara lägre i socker och silaget högre. Eller tvärtom.

Så det enda man säkert kan säga om silage är att det garanterat är mindre socker i det än det skulle varit i hö från samma skörd. Men det säger tyvärr inget alls om hur det står till med sockerhalten i ett parti silage, eller om det är högt eller lågt jmf med ett annat parti grovfoder.

Jag hade 8.8% socker förra året och 15.2% socker i år. Samma vall, samma producent, ungefär samma TS (40-50%) - men olika skördetidpunkt.

Så, statistiskt är chansen större hitta lågsockersilage än lågsockerhö, men du kan tyvärr ha för högt socker även i ett silage.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

I ensileringsprocessen går det åt socker ja. Så om du har ett fält och skördar hela fältet samtidigt så får du mindre socker om du gör silage av det än hö.

Det finns inga studier som tyder på att hösilage generellt sett skulle ha lägre sockerhalt än hö. Den enda studie som jag känner till där hö, hösilage och ensilage har tagits från samma fält vid samma tidpunkt är SLU:s undersökning från 2007. I denna studie hade hösilage högre sockerhalt (125 g/kg TS) vid utfodringstillfället än hö (100 g/kg TS).

Den lilla jäsning som äger rum i hösilage efter förslutning kan man bortse ifrån.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Men oj vad detta är krångligt och nästan inga har sockeranalyserat sitt hö. Så det blir till att analysera innan köp och blir del för högt socker flera gånger blir det dyrt - men det är bara till att gilla läget.

Men om kvoten mellan smbrp och MJ blir högre än 6 är det också farligt om de får för mkt protein? Jag tror ju att min har proteinbrist nu eftersom vårt hö hade så otroligt lite protein i sig.

Tack igen, tur man er uppslagsverk här på Buke :)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vet du om vallen i försöket slogs vid samma klockslag eller var det en och samma maskin som slog hela fältet (var det bara enstaka strängar kanske det inte spelar någon roll) så att det skiljde timmar när man slog?

Vad jag förstått så skiljer sig sockerhalten ganska mycket beroende på vilken tid på dygnet man slår!

Lägst sockerhalt om man slår tidigt på morgonen och natten har varit varm, stämmer det?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 351
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 439
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 700
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp