Bukefalos 28 år!

Funderingar kring sockerhalt i foder....

Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Min lilla Cloetta hade bulor ovanför ögonen samt även ovanför näsborrarna. De försvann när jag hade blötlagt hennes hö ett tag, samtidigt som jag kunde ta bort medicinen. Nu har jag glömt (:o) men har din häst någon slags diagnos? Min veterinär noterade bulorna, men visste inte vad de berodde på...



Vi håller fortfarande på, ca 1,5 år senare. Vågar inte heller sluta...

Han ska på utredning i februari.

Han är smal men har haft bulor över ögonen hela hösten, men inte nu :laugh:. Vad jag inte hade räknat med var just att han alltid varit tjock mellan ganacherna och att även det gick ner rejält, men han har heller aldrig varit på så strikt diet sockermässigt innan.
Han har varit frisk nästan 5 år men går aldrig på bete och har fått väl uträknad kost frånsett sockret under åren. Jag trode tidigare att det räckta att hålla honom smal och att hålla energin låg. Nu vet jag bättre;)

Nu blir det stenhård sockeruträkning fortsättningsvis.
Jag visste ju om betydelsen 2010 men resultaten på sockret kom för sent.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Min Cloetta (min shettis alltså) har aldrig haft problem med övervikt hos mig, snarare tvärtom. Det var också det som förbryllade min vet. Hon funderade ett slag på Cushings, men eftersom inte pälsproblemen fanns kändes det inte riktigt rätt. Så bulorna och en "päronformad" kropp, samt tunn...det var hennes symptom. Plus då fånganfall som inte ville ge med sig.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Var det Cushing, ppid på din häst?
Ja, det ska bli intressant att få ta prover på honom äntligen, jag har frågat massor av veterinärer här i närheten och det djursjukhus som finns närmast mig. De vill inte utreda, eller gör inte det normalt sett. Aldrig insulin och de testar inte för PPID om inte hästen är lockig....helt sjukt tycker jag.....

Nu ska jag köra 13 mil enkel resa till en annan klinik, så därför väntar jag på bra väglag (samt lite vila efter fången)för att få honom testad för PPID och även kolla insulinvärdet.

Nu har det varit härligt med stödet jag fått från Buke-folk via pm, med liknade hästars problem och hur de löst det.

Detta med sockertester måste utvecklas och bli mer standard på grovfoder framför allt, skulle säkert rädda många hästar från fång.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Intressant med lite siffror.

Hade du lagt det också i blöt innan den fick fång, det som hade över 200 i WSC? Egentligen kan man ju tycka att det inte är hur stor skillnad som helst mellan 224 och 187 men jag tror inte att man ska tänka så. Det är alldeles för många faktorer som påverkar analysresultatet så det är nog i stort sett omöjligt att helt säkert få en uppfattning om vad de har analyserat.

ESC verkar vara extra osäkert. Tanken med det är ju att det ska ge endast socker och inte fruktanerna. Men sedan har det visat sig att en del av fruktanerna ändå kommer med i analysen (de kortare av fruktanerna löser sig i etanolen). Sedan är fruktaner ett stort begrepp och det är nog osäkert om alla de olika fruktanerna påverkar ex IRhästar på samma sätt. Helt klart är nog att man ska vara försiktig även med dem så som du skriver.

Hoppas att din häst mår bättre nu!
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har ingen aning om vad felet var/är eftersom jag aldrig utrett vidare. Hon mår bra nu, och jag "nöjer mig" med det... Cushings antar jag att man helt kan utesluta eftersom det väl inte försvinner av sig själv bara sådär?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Intressant med lite siffror.

Hade du lagt det också i blöt innan den fick fång, det som hade över 200 i WSC? Egentligen kan man ju tycka att det inte är hur stor skillnad som helst mellan 224 och 187 men jag tror inte att man ska tänka så. Det är alldeles för många faktorer som påverkar analysresultatet så det är nog i stort sett omöjligt att helt säkert få en uppfattning om vad de har analyserat.

ESC verkar vara extra osäkert. Tanken med det är ju att det ska ge endast socker och inte fruktanerna. Men sedan har det visat sig att en del av fruktanerna ändå kommer med i analysen (de kortare av fruktanerna löser sig i etanolen). Sedan är fruktaner ett stort begrepp och det är nog osäkert om alla de olika fruktanerna påverkar ex IRhästar på samma sätt. Helt klart är nog att man ska vara försiktig även med dem så som du skriver.

Hoppas att din häst mår bättre nu!

Jag hann inte börja blötlägga innan fången slog till. Dessutom hade jag inte mycket kvar när jag väl fick analysen,och det hade ju gott bra så långt :crazy: Det nya låg hemma och väntade på sockeranalysen..... Kom på att blötlägga hemma till slut. Det var ju för kallt i stallet. Det blev för sent för mina åtgärder tyvärr innan fången slog till.

Totala mängden socker gäller ju så nu när jag både blötlägger och ger hälften mot innan och fyller ut med lusern och halm så är sockermängden per måltid under hälften mot innan.

Min häst har hämtat sig otroligt snabbt från fången, och är symtomfri!! Dock vila än så länge men han vill mer ;):D
Härligt att se denna snabba förvandling. Glömde säga att hans ögon rann och hade fått veterinärhjälp utan resultat. Det gick också över med mindre socker!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vansinnigt intressant!
Konstigt att man kan ha sin häst på en klinik ett par veckor innan fång och fråga en veterinär om problemen med svullnader och rinnande ögon utan att få hjälp med mer än att spola tårkanalerna och antibiotikadroppar som inte hjälper.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

*KL*

Lillen hade inte generellt rinnande ögon, men på sommaren när det var flugor, så han fick vääldigt lätt rinniga ögon, och 1 - 2 ggr per säsong förvärrades det och blev svullet och dant och man fick spola osv. Var tvungen att ha huva, bara flyweil räckte inte.

Han hade också problem med inflammationer/infektioner i skapet om man inte var nooga med rengöringen. Även detta enbart sommartid dock.

Förra sommaren - flyweil och inte en tår ur ögonen. Fick fortfarande tvätta skapet ett par gånger, men inga infl/inf.

Blir den här sommaren lika kommer jag vara övertygad att det ÄR sockret och/eller hur hans IR mår som är anledningen.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

*KL*

Oerhört intressant tråd. Jag märker att jag inte alls har föstått vikten av värdena i höet. Har en ponny som oförklarligt drabbades av fång i okt, var då i elitkondition och inget överhull överhuvudtaget. Hade varit frost men går inte på gräs utan i skogshage. Väldigt känslig mot det mesta dock. Hade lindrig fång obelgrad1 men liten rotation hö fram som var ingenting enligt Strömsholm. Har fått rådet att ha henne på hö, lucern och mineraler. Nu när hon är på väg igång och vi ska börja ge kraft så analyserar jag höet och vad jag förstår är det ingen rolig läsning, 8,6 MJ, 18 g smbrp och socker 136g. Jag har aldrig sett ett så lågt smbrp (har lusläst trådar idag). Vad ska jag göra? Ponnyn symptomfri men tunn. Kan ju ta tid att få tag på ett bra hö för fångponny. Alla goda råd emottages tacksamt.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Det bästa är om man kan komma på varför hästen fick fång förra gången. Vad menar du med att hon är känslig för det mesta?

Sedan antar jag nästan att värdena du skriver är per kg foder. I så fall blir sockerhalten ganska hög i ditt foder. Det bästa (enda sättet) att lösa det är nog att byta till ett annat hö. Ett annat alternativ kan vara att byta ut en större del av höet mot halm och mer lusern.

Kraftfoder som innehåller stärkelse dvs spannmål (vilket de allra flesta färdiga foderblandningar gör) bör man inte ge till en häst som har haft fång. I alla fall inte om man inte är säker på att det var en speciell anledning som utlöste anfallet.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

ESC verkar vara extra osäkert. Tanken med det är ju att det ska ge endast socker och inte fruktanerna. Men sedan har det visat sig att en del av fruktanerna ändå kommer med i analysen (de kortare av fruktanerna löser sig i etanolen).

Jag håller inte med om detta. Vissa kortkedjiga fruktaner (FOS) med mindre än ca. 10 fruktosmolekyler kan visserligen finnas med i ESC men våra vanligaste grässorter timotej och ängssvingel har en hög polymeriseringsgrad med tusentals fruktosmolekyler och dessa återfinns inte i ESC-värdet men däremot i WSC-värdet.

Du kan omöjligt veta hur mycket som är socker och hur mycket som är fruktan i WSC-värdet. Risken för en momentan insulinkick och därmed ett laminitisanfall avgörs av glukosmängden i fodret och det som är intressant i detta sammanhang är ESC + stärkelse.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag tror att det var flera olyckliga faktorer ihop som utlöste fången i höstas. Trodde ett tag på cushings då hon satte en del päls vilket hon inte gjort förr osv. Vet trodde inte på det men jag krävde ett test och de värdena var normala. Hon hade lite tjock nacke och lite tjock bakom ganasherna.

Hon är känslig mot det mesta innebär att hon är känslig i sin mage, känslig om hon slår på sig, känslig i pälsen, känslig för om du sitter med vikten lite fel osv, en känslig dam helt enkelt.

Jag blev till mitt hö rek att ge hö, lucern, Kr**ft Groov 125. Jag måste alltså försöka forska i sockret på Kr**ft Groov 125. Talade om att det var en fånghäst.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Hade det varit min häst hade jag försökt att få ta g på ett annat hö, men om man inte har möjlighet till detta hade jag gett melassfri lucern för att få upp smrp.
Hur det är med sockret i kraft groove har jag ingen aning om, men jag skulle nog va lite försiktig med detta.

Sen är det ju intressant att titta på vad höet/hösilaget hade för värden när hon fick sitt fång anfall. Vad hade hon för foderstat då? Kan det varit andra faktorer som utlöste fången, frostnypet gras? belastningsfång? mycket kraftfoder?

Jag vet att min fick utav ett hö som jag köpte, hade ej fått analysen men började ge i liten mängd...det räckte för att hon skulle bli sjuk. Nu hade hon haft fång tidigare så hon är känslig och risken stor för återfall.
Höet som utlöste hade nästan en sockerhalt på 20%. Nu äter hon ett hö på 10% och det fungerar bra.
Hon får lite lucern som krubbskrammel och sina mineraler.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag håller på och letar nytt hö, har aldrig köpt in eget tidigare så jag har inga kontakter på det området. Hon får melassfri lucern idag.

Eftersom detta är en ponny som tävlar på elitnivå känns det som om hon behöver mer än bara hö och lucern.

Tyvärr vet jag inte vad höet hon åt när fången bröt ut hade för värden, hon har inget gräs i sin skogshage, men visst frostnypna växter kan det ju vara. Hon stod några dagar och det är möjligt att vi inte minskade havren tillräckligt mkt. Dock fortsatte hon äta samma hö under konvalescensen och var symtomfri oerhört snabbt. Det känns läskigt att inte vet vad som var boven.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag blev till mitt hö rek att ge hö, lucern, Kr**ft Groov 125. Jag måste alltså försöka forska i sockret på Kr**ft Groov 125. Talade om att det var en fånghäst.

Krafft Groov innehåller för mycket stärkelse om du vill undvika socker/stärkelse.

Nu är det ju inte alls säkert att din är IR, men eftersom du pratar om att undvika socker - så glöm inte stärkelse. Dvs inget spannmål osv.

Och samtliga av Kraffts produkter är på tok för höga i stärkelse för en IR-häst tyvärr, alla har socker i sig/tillsatt med. Groov har både melasserad betpressmassa, fruktos och betmelass. Plus då havre och vete.
Innehåller 17% stärkelse.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Åt hon mycket kraftfoder?
Varför stod hon still några dagar? bara vila?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Eftersom detta är en ponny som tävlar på elitnivå känns det som om hon behöver mer än bara hö och lucern.

Var inte så säker! Är bara värdena bra kan de klara sig gott och väl på bara grovfoder. Jag hade definitivt testat.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Krafft Groov innehåller för mycket stärkelse om du vill undvika socker/stärkelse.

Nu är det ju inte alls säkert att din är IR, men eftersom du pratar om att undvika socker - så glöm inte stärkelse. Dvs inget spannmål osv.

Och samtliga av Kraffts produkter är på tok för höga i stärkelse för en IR-häst tyvärr, alla har socker i sig/tillsatt med. Groov har både melasserad betpressmassa, fruktos och betmelass. Plus då havre och vete.
Innehåller 17% stärkelse.

Vet du om det finns något kraftfoder man kan ge?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Var inte så säker! Är bara värdena bra kan de klara sig gott och väl på bara grovfoder. Jag hade definitivt testat.
Håller med helt här, ett bra grovfoder kan räcka långt.
Och presis sim Alexandra_w säger så undvik socker och stärkelse så långt som möjligt.

Försök att få tag på ett bra grovfoder med så låg sockerhalt som möjligt och bra värde på smrp - börja med att ränkna ut där och se om du verkligen behöver mer. Lägg till Lucern först och främst, ger mycket energi och smrp så det kan räcka.
Att alla hästar ska ha mycket kraftfoder om de tränas på högnivå vet jag inte om jag håller med om riktigt. Själv tycker jag det beror på vilket grovfoder man ha, det är ju det som är basen i en foderstat samt vad man har för häst och vilket behov den har. Man måste se till individen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 349
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 439
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 700
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp