Bukefalos 28 år!

Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag tycker det snarare är så att priserna höjs hela tiden och till slut så kommer man till den gränsen för vad normala människor klarar av och då är hästnäringen ganska körd

Då är det väl bara för hästnäringen att ta eget hö om det nu är så att höbönderna tar oskäligt mycket för sina produkter? Köpa maskiner kollektivt osv. Och kan nu inte hästnäringen producera hö billigare är kanske höpriset inte oskäligt?

Jag vet att det finns flera oseriösa höbönder som lever på att hästägare (och andra hobbydjurägare) faktiskt inte kan tillräckligt mycket utan kan prackas på vilken skit som helst till valfritt pris. Men jag har inte sett att seriösa höproducenter (vilket jag tycker det verkar finnas gott om häromkring i alla fall - dock kan de säkert vara 'fullbokade' av återkommande kunder, framför allt av andra bönder och stora uppköpare) skär guld med kniv direkt...
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Vi sådde in några vallar och tog eget hö i 4 år, men sambon tröttnade på att köra hö hela somrarna,han är ju inte förtjust i hästar....så jag köper av hans kompis istället.... gav 1.65 kr/kg,men det var toppenhö och mer i balarna än vad han tog betalt för... det kostar mkt pengar att köra eget hö,och ska man räkna med vad det kostar för föraren att köra så skulle bara hälften av hästägare ha råd att köpa hö.Man ska ha alla maskiner också....
Nu tar bönderna oftast bara pengar för vad det kostar i material och diesel att köra höet.... de tjänar alltså inget på det,utan går back.

Har aldrig köpt analyserat hö,utan köpt av bönder som haft fint grönt hö com luktat bra.... mina hästar har alltid varit bra i hull och presterat bra....
Skulle aldrig köpa analyserat hö för de pengarna.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Ja, höet kommer bli ännu dyrare, spån, halm, torv och kanske havre kommer bli snordyrt i och med att allt fler väljer att byta ut sin värmepanna mot flis- och pelletsbrännare, plus ökad producering av etanol mm. Men det är inte böndernas ansvar att se till att hålla priserna låga för hästägare, och de är inte oseriösa om de kan ta ut en större vinst på dessa produkter i och med att marknaden och efterfrågan blivit större. Bedrägligt beteende så som felaktiga uppgifter på höets beskaffenhet och vikt är däremot avgjort oseriöst.

Men om en bonde kan sälja sitt fjolårshö för 7kr/kg om han är öppen med vad det är han säljer implicerar inte det att han är oseriös, snarare att han är en affärsman och inser vad hans fjolårshö faktiskt är värt efter fjolårets torka. En vara är värd precis så mycket som någon är beredd att betala för den. Inte fasen skulle du sälja din välutbildade tävlingshäst för 5000kr bara för att 'alla ska ha råd att ha häst'.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

....Men om en bonde kan sälja sitt fjolårshö för 7kr/kg om han är öppen med vad det är han säljer implicerar inte det att han är oseriös, snarare att han är en affärsman och inser vad hans fjolårshö faktiskt är värt efter fjolårets torka. En vara är värd precis så mycket som någon är beredd att betala för den....

Japp, absolut! Håller helt med dig, efterfrågan styr givetvis priset. :)

Men som i ts fall att bonden inte är ärlig med vad han säljer utan "tar i" alldeles för mycket vad det gäller vikten och som många (jag själv inkluderad) råkat ut för - det är oseriöst mot kunden. :devil:

Eller att de blir piss-sura för att man med rätta klagar på mögligt hö eller hösilage. Det är också oseriöst.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Fast skall vi vara ärliga så styr marknaden inte priset, jag vet flera bönder som lagrar gammalt hör för att kunna sälja dyrt när det tryter.

Det är ju ingen som sänker sina priser för att det är mkt stor tillgång ett år. Jag tycker det snarare är så att priserna höjs hela tiden och till slut så kommer man till den gränsen för vad normala människor klarar av och då är hästnäringen ganska körd

jag kanske blandar ihop dig med någon annan men har du inte skrivit innan att grovfoder går att köpa billigt i Skåne?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

jag kanske blandar ihop dig med någon annan men har du inte skrivit innan att grovfoder går att köpa billigt i Skåne?

Jag har inte klagat på priserna öht i denna tråd och jo vi ger ca 1,5 kr/kg för hösilage i storbalar
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag har inte klagat på priserna öht i denna tråd och jo vi ger ca 1,5 kr/kg för hösilage i storbalar

Jag ber om ursäkt. Jag tolkade jag dig tydligen fel när du skrev:

olgaklara skrev:
Det är ju ingen som sänker sina priser för att det är mkt stor tillgång ett år. Jag tycker det snarare är så att priserna höjs hela tiden och till slut så kommer man till den gränsen för vad normala människor klarar av och då är hästnäringen ganska körd
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

*KL*

En sak som påverkar priset på senare år men många inte förstått är balstorleken. Det är mkt biligare med trad storbal.
För ett tiotal år sedan försvann i sort sett den vanliga småbalspressen från marknaden, storbalspressen tog allt. På senare år har småbalarna kommit tillbaka på olika sätt. Dels gamla maskiner men även nya fina småbalspressar.

Dock är de nya dyra att köpa och plaståtgången är förhållandesvis stor dvs styckpriset för pressning och plast blir högt. Pressar man småbaler på stycket blr det ännu dyrare då det tar längre tid. Även ihopkörning etc tar mer tid.

Alternativet är då att bonden tar in storbaler och pressar om under vinterhalvåret. Priset blir ändå högt.

Reservdelar till de gamla pressarna är nu efterfrågade men dyra såklart.

Den som tror att vi maskinstationer/hösljare täljer guld är välkomna in i branschen. :idea: (Dock ser vi till att gå runt)
(F-n vad ni kommer att bli blåsta och om ni nu har tur med väder, skörd, hållbara maskiner etc så är det säkerligen ett antal hästägare som struntar i att betala.. :p)
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Då är det väl bara för hästnäringen att ta eget hö om det nu är så att höbönderna tar oskäligt mycket för sina produkter? Köpa maskiner kollektivt osv. Och kan nu inte hästnäringen producera hö billigare är kanske höpriset inte oskäligt?

Åtminstone häromkring så anser sig många som köper hästgård inte ha råd att köpa mark till. Marken är för dyr helt enkelt. Kanske är marken lika dyr för bonden som odlar grovfoder?:idea:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Vet inte du att bönder har gratis mark, den liksom bara är där, och det är därför de är så ogina när de inte gillar att vi hästägare blåser omkring i deras skogar och ängar utan att fråga, snåljåparna? :idea:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Vet inte du att bönder har gratis mark, den liksom bara är där, och det är därför de är så ogina när de inte gillar att vi hästägare blåser omkring i deras skogar och ängar utan att fråga, snåljåparna? :idea:

Jo visst är det så och att alla maskiner är gratis att använda om det ändå bara står där. Och att arbetstiden är gratis, för bondens dröm OM han har en ledig timme är ju att köra gratis till hästfolk. :idea:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

OM han har en ledig timme är ju att köra gratis till hästfolk. :idea:

Vaddå ledig timme? Alla bönder sitter väl och degar i kökssoffan mest hela dagarna, dricker kaffe och läser tidningen. Det har vi ju alla sett att de kan sitta där mitt på dan vid 11-12 när alla vi andra hårt jobbande människor får slita på våra kontor. De får jobba på lite under vår- och höstbruk, men under resten av året gör de ju inte många knop!*


(* åsikt som jag faktiskt hört en verklig människa uttrycka på allvar)
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Fast skall vi vara ärliga så styr marknaden inte priset, jag vet flera bönder som lagrar gammalt hör för att kunna sälja dyrt när det tryter.

Det är ju ingen som sänker sina priser för att det är mkt stor tillgång ett år. Jag tycker det snarare är så att priserna höjs hela tiden och till slut så kommer man till den gränsen för vad normala människor klarar av och då är hästnäringen ganska körd


Marknaden styr priset. OM någon sparar lite hö, som jag gör varje år (för jag vägrar stå utan och det kan vara svårt att beräkna åtgång beroende på vårens väder), så säljer jag det sedan om det går. Då styr marknaden, jag kan inte sälja det om det inte efterfrågas.

Varför skulle priserna på hö gå ner om allt annat går upp?
Kolla priset på hö idag och jmfr med för 10 resp 20 år sedan och jmfr värdet. Hos oss har det iallafall blivit mycket billigare.

Tips till er som tycker hö dyrt men inte har mark! Handla med det, behövs höhandlare som vill ta risker med lagring/försäljning t hästkunder etc. :p
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag skulle fortfarande gärna vilja att du svarade på den här frågan som jag ställde tidigare i tråden:

Vad tycker du borde vara en rimlig prisutveckling, om du räknar med gödning, diesel, maskinkostnader, slitage och arbetstid? Och en vinst på det?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Vet inte du att bönder har gratis mark, den liksom bara är där, och det är därför de är så ogina när de inte gillar att vi hästägare blåser omkring i deras skogar och ängar utan att fråga, snåljåparna? :idea:

Precis.
Bonden är en mycket lycklig man. Inte bara för att han har en traktor, han slipper dessutom att jobba.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp