Bukefalos 28 år!

Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

kanske är det skillnad på oss hobbystall eller hur man nu ska uttrycka det, och de som bedriver verksamhet och kan köpa in foder på företaget, dra av moms etc etc.
Den stora skillnaden på hobbystall och de som driver verksamhet är väl snarare att de senare förväntas gå med VINST - och därmed även betala IN moms och skatter till staten, förutom att man ska kunna ta ut en rimlig lön för arbetet man lägger ner.

Och de seriösa företagarna ska även konkurrera med de som kör svart, har dålig service och kvalitet osv - men som drar ner marknadspriserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Höpriset för en bal på 10-12 kg förra hösten låg på 18 kr balen i mitt område, nu ligger priset på 30-37 kr per bal. Är detta förutsägbart och en rimlig prisutveckling??

Ungefär lika förutsägbart som vädret är för din höbonde....

Vad tycker du borde vara en rimlig prisutveckling, om du räknar med gödning, diesel, maskinkostnader, slitage och arbetstid? Och en vinst på det?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Ungefär lika förutsägbart som vädret är för din höbonde....

Vad tycker du borde vara en rimlig prisutveckling, om du räknar med gödning, diesel, maskinkostnader, slitage och arbetstid? Och en vinst på det?

Ja och vi kan ju vidareutveckla resonemanget. Vems ekonomi påverkas mest av omvärldsfaktorer som väder, världsmarknadspriser på insatsvaror osv? Är det hobbyhästägaren eller är det professionella bönder? Vems ekonomi är mest känslig?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag häpnar över hur många rika knösar vi måste ha här på detta lilla forum när man inte reagerar på detta m er än att; vill man ha kvalitet så kostar det! Eller; då ska man sälja sina djur för kan man inte betala dessa priser så är man en dålig djurägare! Ni spelar ockrarna rakt i händerna, hade hästfolk istället kunna hålla samman och påverka så kanske handbromsen kunnat slå till på priserna något lite i a f.

Jag producerar och säljer analyserat hösilage. Har bra kunder och det pris jag sätter på hösten gäller hela året. Mina kunder får säga hur många balar de vill ha och de betalar för allt på hösten och sen kommer de och hämtar allt eftersom de behöver det. Jag skulle inte drömma om att höja priset i Januari för att det var ont om det för jag uppskattar mina kunder och vet att några av dem inte har ett överflöd av pengar.

MEN jag sätter bra priser för jag vet att jag har bra kvalitet. Förra året var rena katastrofen, gödningen höjd med 30%, dieseln var tokdyr, plastningen hade gått upp plus att torkan på våren gjorde så att vi bara fick in hälften så mycket. Maskiner, gräsfröer kostar en jäkla massa. Jag tar vettiga priser men tycker du att det är ocker så är jag väldigt glad att jag inte har kunder som dig. En ny traktor går på 1/2 miljon.

Jag har ett bra förhållande till mina kunder men jag vägrar att sponsra deras hästintresse. Fodret kostar vad det kostar och jag är inte villig att ta smällen när priserna höjs på gödning, diesel etc.

Att äga hästar är inte billigt och det kanske blir så att det inte är alla som vill äga en häst som kommer att ha råd med det. Tycker att det är rent idiotiskt när man ser stallplatser med kallhyror på 500:- där det ingår fodring plus utsläpp. Vem orkar arbeta för den timpengen????
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Problemet med "kompishyror" (och "kompispris på grovfoder) är att den som betalar oftast inte förstår att det är ett kompispris utan tycker det är dyrt även om det är långt under självkostnad!

Uthyrning av stallplatser är en "självdumpande marknad" vilket gör att ALLA blir missnöjda.
De som hyr ut blir missnöjda - för de får betala för andras hobby och får ingen uppskattning för det.
De som hyr blir missnöjda: för de tror de betalar ett ockerpris på ex.500 kr/månad! (och känner att de kan ställa stora krav- för de betalar minsann!)
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Nej, vi är på väg mot övriga Europas hästhållning och värderingar - hästsport=knösarnas sport och att vanliga familjer ska kunna äga häst ett minne blott.

Hear hear! Och jippie, eller hur?:cool:

Å andra sidan kan man säga att då lär en hel del höbönder få slå igen sin verksamhet eftersom antalet hästar drastiskt kommer att minska och så också deras försäljning. Hear hear...eller hur det nu var:cool:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Nej, vi är på väg mot övriga Europas hästhållning och värderingar - hästsport=knösarnas sport och att vanliga familjer ska kunna äga häst ett minne blott.

Hear hear! Och jippie, eller hur?:cool:

Å andra sidan kan man säga att då lär en hel del höbönder få slå igen sin verksamhet eftersom antalet hästar drastiskt kommer att minska och så också deras försäljning. Hear hear...eller hur det nu var:cool:

Vad är det som är så svårt att förstå med hur marknaden ser ut i år ? Jag tror ingen i alla fall här i skåne fick in mer än hälften så mkt skörd som normalt pga vädret, detta samtidigt som alla kostnader skenade ifjor vad gäller gödning (från vår leverantör ca 50% dyrare än året före), diesel, plast mm ja allt höjdes. Så summan av det blev att denna lilla 50% skörd skulle bära alla kostnader som dessutom var betydligt högre än tidigare. För att få samma kostnadstäckning vid en försäljning behöver alltså priset öka med ca 130% vilket ger att utan att göra större förtjänst så måste alltså ett hö som föregående år kunde säljas för 1,50 istället i år säljas för 3,45 för att få samma täckning och alla inser nog att säljer man hö för 1,50 så tjänar man inga förmögenheter tvärtom, och så är alltså inte heller fallet om man säljer för 3,45 i år utan slutresultatet blir tvärtom exakt det samma.

Skulle bonden sälja sitt hö i år för 1,50 så skulle han istället för att tjäna pengar själv få högre kostnader än inkomster, och vad händer då, jo du har råd att ha kvar dina hästar men bonden går omkull eller inser helt enkelt att hö är alldeles för riskfyllt att syssla med och lägger om sin verksamhet till tex spannmål där han får bättre kostnadstäckning och då kan i stället du stå där med dina hästar och ingen producerar maten till dem och det vore väl verkligen Hear hear! Och jippie, eller hur?:cool:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Nej, vi är på väg mot övriga Europas hästhållning och värderingar - hästsport=knösarnas sport och att vanliga familjer ska kunna äga häst ett minne blott.

Vad är det du vill? Ska foderproducenter, stallägare och tränare sälja sin service/produkter till förlust priser för att du ska kunna ha häst?

Det kostar vad det kostar och de flesta har inte råd med allt de vill ha här i livet. Man får leva efter sin plånbok även när det gäller att äga häst.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

*kl*

Jag betalar samma summa för mitt silage året runt. Min bonde är inte den billigaste MEN han höjer inte priserna ett dåligt år utan tar samma även då. Vilket för mig är viktigt för då vet jag vad silaget kostar år från år.

Han tar ingen analys utan det får jag göra själv om jag vill. Han vet att jag vill ha torra balar så jag har alltid mycket bra ts i mina balar. Vissa år är värdena sämre men då har det varit sämre för alla och inte bara för honom.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Har läst tråden och vad som jag tycker är konstigt är att alla hänger upp sig på priset/bale, är det ingen som bryr sig om vad de får för pengarna.
Här hemma är det helt omöjligt att hitta analyserat hösilage, bönderna resonerar att hö är hö basta och ska kosta si och så per kilo.
Om det sen är rent skithö med katastrofvärden det spelar ingen roll.
Hade glatt betalat extra för ett näringsrikt hösilage med en kvot på 6 eller mer men när man köper grisen i säcken och sen får sin analys så är det då ingen bonde som sänker priset när man påtalar att en kvot på 3 kanske inte är så himla bra.
Det går inte att be om att få balar från samma åker för det kan de inte hålla reda på. Man kan inte beställa tidigt från någon särskild skörd för de ska räkna på det först och man ska återkomma i augusti. Mögliga balar blir de skitsura om man vill byta ut för det är nog bara jäst.
Så priset skiter jag i bara det är vettiga värden, men det vet man aldrig innan man fått hem flera ton och inte kan byta. Varför tar inga bönder analys på åkern direkt? Är väl en hur bra investering som helst, de skulle bli nerringda av kunder när ryktet spritt sig om bra hö/ hösilage.
Är det någon i Blekinge som vet någon seriös höbonde som säljer analyserat hösilage i 90-balar får ni gärna PM:a mej. För jag hade glatt betalat bra för det.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag vill ha en SERIÖS marknad, är det så svårt att få in i skallen?

Det finns ngt som heter skäliga priser och sen finns det oskäliga ockerpriser. Det är ungefär som om bensinpriset i morgon skulle tredubblas över natt och sen går du ut och med snusförnuftig stämma talar om för alla bilägare att; "ja ja, ni som inte kan betala detta får väl sälja bilarna o cykla - jag har råd och det är ju huvudsaken" Jag tycker inte att det är rimligt.

Jag har en bra lön och bra koll på ekonomin men jag är f-n inte synsk och har inte kunnat förutse den skenande prisutvecklingen som har varit under det senaste halvåret.

Kan vara intressant att höra vad du tycker att vi ska göra med våra hästar då - vi fattiglappar? Ska alla de hästarna dö då eller? För jag tror inte att köparna står på kö precis.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det var ett tag sedan nu, men bensinpriset HAR gått upp chockartat m e m över en natt. Jag kommer ihåg det, från 5,60 till närmare 9 kr om jag inte missminner mig. DET var en chock, och säkert fick många sälja bilen.

En oseriös marknad är för mig de som säljer svart, säljer skitkvalité och inte intresserar sig för produktionen (d v s skiter i reklamationer etc). Jag känner inga grovfoderproducenter som tar ut oskäliga priser (inte ens de som tar 5,60 kr/kg). Det ÄR höga produktionskostnader, och läser man t ex ATL, Land etc går det klart att "förutspå" prisökningen. Bara dieselpriset är ju en klar börda, där kan man prata om chockhöjning! Att sedan gödningen också gått upp ger ju högre pris till slutkonsument.

Jag tror inte att bönder som producerar till hästar täljer guld med kniv. Att den egna ekonomin inte pallar behöver ju faktiskt inte betyda att priset är FÖR högt.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag vill ha en SERIÖS marknad, är det så svårt att få in i skallen?

Det finns ngt som heter skäliga priser och sen finns det oskäliga ockerpriser. Det är ungefär som om bensinpriset i morgon skulle tredubblas över natt och sen går du ut och med snusförnuftig stämma talar om för alla bilägare att; "ja ja, ni som inte kan betala detta får väl sälja bilarna o cykla - jag har råd och det är ju huvudsaken" Jag tycker inte att det är rimligt.

Jag har en bra lön och bra koll på ekonomin men jag är f-n inte synsk och har inte kunnat förutse den skenande prisutvecklingen som har varit under det senaste halvåret.

Kan vara intressant att höra vad du tycker att vi ska göra med våra hästar då - vi fattiglappar? Ska alla de hästarna dö då eller? För jag tror inte att köparna står på kö precis.

Men herregud är du totalt oförstående till att det måste finnas kostnadtäckning för en vara man säljer ??????
Är det bondens fel att vädret inte var på höskördens sida i år ? Är det alltså bonden som skall ta smällen tycker du ?
Vad skulle bonden gjort, varnat dig året innan att nästa år torkar nog skörden bort så var beredd på en kraftig prisökning, vad som sedan gäller prisstegringen som skett är ju helt förklarligt. I första skedet tänker man fan vad liten skörd då får vi hoppas på en stor andra skörd, när sedan andra skörden uteblir också pga torka ja då inser man att helsike den lilla skörden man fick skall bära alla kostnader. Realistiskt tänker då de flesta att jag får nog ingen att betala dubbelt så mkt som vanligt (vilket behövs för att täcka kostnaderna) och lägger sig då på ett högre pris än vanligt men inte så högt som egentligen behövs, det som sedan visar sig efter hand är ju att alla fått in lika lite så efterfrågan på det lilla som finns är större än tillgången, varpå bonden inser att han trots allt nog kan sälja det till det pris han egentligen behöver ta ut och höjer ytterligare.

Om du inte tror det så kan du få lite siffror, jag gjorde ett snabbt överslag på våra kostnader ifjor.

Gödning (alltså enbart själva gödningen inte att lägga ut den) ca 1000:-/ha
Huggning ca 340:-/ha
Press/plastning ca 150:-/bal
Hyra lastare med förare för att ta in dem från fältet stapla dem ca 300:-/ha
I år gav ett ha knappt 10 balar (250 kg hösilage).

Så utan att då ha räknat in en enda timmes arbetskostnad, inte heller arbetstid/diesel för att lägga ut gödningen eller en enda krona för själva gräset. Så var kostnaden per bal redan 314:-, 300:- är det normala priset en sådan bal brukar kosta och det ser man ju redan där att det är omöjligt att täcka kostnaderna på.

Lägg där till att med normalskörd så är det dubbelt så många balar att sälja vilket dels gör kostnaden per bal mindre men även pålägget man måste göra per bal för att kunna ta ut någon lön för jobbet, avkastning för marken, nyinsådd och skötsel av vallarna mm normala år ca 100:- per bal till detta alltså den enorma summan av 2.000:-/ha (stenrik blir man :cool:) vid normal skörd om 20 balar per hektar.
Nu finns det rätt vad det bara 10 balar att lägga alla kostnaderna på alltså behöver man lägga på 200:-/bal bara för att få samma betalt per ha och tillsammans med de ökade kostnaderna så har du vips ett dubbelt så högt pris utan att bonden tjänar en enda krona mer.

(Kan även tillägga att vi var tvungna att så om en av våra vallar i år och 10.000 sprang det iväg på lätt trots att den inte är mer än några ha stor, tar några år innan den har fått kostnadstäckning igen)
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

*Delvis knapplån*

Håller absolut med dig! Jag tycker tråden "vridit" sig lite. :)

Egentligen skulle den väl inte handla om att vissa inte vill betala vad höet faktiskt kostar utan det faktum att en del bönder utnyttjar vårt beroende av dem?

Jag betalar också gärna för ett bra hö och det finns säkert de producenter som är sjyssta - både vad det gäller ärligheten om balarnas storlek samt kvalitèn.

Men det finns faktiskt en hel del som inte är sjyssta - de överdriver grovt med vikten och blir sura om man klagar på det eller om det finns mögliga balar.

Jag har själv råkat ut för att man tar ett svinpris för hö av mycket dålig hygienisk kvalitè. Det dammade och luktade "muggit" men man var ändå beredd att sälja det..... och sälja det dyrt. När man ifrågasatte dammet och lukten rykte han bara på axlarna och sa: Gör som du vill! :(

Detta råkade jag ofta ut för innan jag hittade min nuvarande jättesjyssta höbonde.

Om jag går till ICA och handlar bröd och det visar sig vara mögligt eller att det innehåller mycket mindre än vad det står på påsen så är det ingen som regerar negativt om jag vill byta!?

Min egen bonde höjde priset med 5 kr/kg denna vintersäsongen men det skulle jag aldrig i livet klaga på för balarna innehåller det han säger och att byta en möglig bal är aldrig något problem.

Sen ang att ha råd att ha häst: Jag har inga problem med att föda min häst men för den sakens skull vill jag ju inte bli blåst och illa bemött om jag har synpunkter på höets vikt och kvalitè. :)
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag har en bra lön och bra koll på ekonomin men jag är f-n inte synsk och har inte kunnat förutse den skenande prisutvecklingen som har varit under det senaste halvåret.

Vad skall då bönder som inte heller kunnat förutse prisutvecklingen på insatsvaror göra? Sälja till förlust för att du skall bli nöjd?
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag vill ha en SERIÖS marknad, är det så svårt att få in i skallen?

Jag har en bra lön och bra koll på ekonomin men jag är f-n inte synsk och har inte kunnat förutse den skenande prisutvecklingen som har varit under det senaste halvåret.

Hur lätt skulle det vara att "planera" om din lön varierade med vädret. Efter en regnig sommar får du rejält sänkt lön (fram till nästa sommar). Det är vad du förväntar dig att bönderna ska tåla utan att försöka kompensera med höjda priser. En fungerande marknad= markanden styr.

Du kan säkert göra långsiktigt avtal men en grovfoderproducent om en viss mängd/år och betala ett fast pris men då måste du också förbinda dig att köpa för detta högre pris även de år grovfodret är billigt.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Hur lätt skulle det vara att "planera" om din lön varierade med vädret. Efter en regnig sommar får du rejält sänkt lön (fram till nästa sommar). Det är vad du förväntar dig att bönderna ska tåla utan att försöka kompensera med höjda priser. En fungerande marknad= markanden styr.

Du kan säkert göra långsiktigt avtal men en grovfoderproducent om en viss mängd/år och betala ett fast pris men då måste du också förbinda dig att köpa för detta högre pris även de år grovfodret är billigt.

Fast skall vi vara ärliga så styr marknaden inte priset, jag vet flera bönder som lagrar gammalt hör för att kunna sälja dyrt när det tryter.

Det är ju ingen som sänker sina priser för att det är mkt stor tillgång ett år. Jag tycker det snarare är så att priserna höjs hela tiden och till slut så kommer man till den gränsen för vad normala människor klarar av och då är hästnäringen ganska körd
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp