Bukefalos 28 år!

Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Men vad är ockerpris egentligen?

Ockerpris för mig är när man försöker ta ut enorma summar även för skräp, bara för att man tror att folk kommer att köpa ändå. Jag tror dock inte att det lönar sig i längden när kund efter kund upptäcker att de inte får vad de har tänkt sig.

Jag kan ta mitt exempel från tidigt i höstas. Jag beställde småbalar från en bonde. När jag började hämta var prisuppgiften 2,50 kr/kg och priset 30 kr/bal eftersom balarna skulle väga 12 kg. Jag kom hem med balarna, men började misstänka att allt inte stod rätt till med vikten. När jag vägt 10 balar och snittet var 8,9 kg blev jag minst sagt lite sur. Här betalade jag helt plötsligt 3,33 kr/kg för hö som dessutom inte var analyserat och som innehöll en stor mängd mossa.

Ett annat exempel från ett annat år. Hittade jättefint rundbalat hö som skulle väga 300 kg/bal. Vi skrev "kontrakt" på att jag skulle få 3 ton, dvs 10 balar. Även här tog balarna slut MYCKET snabbare än förväntat och jag började skriva upp exakt vad jag tog. Den minsta balen vägde 214 kg, dvs 86 kg för lite :crazy: och de andra som jag hämtade var inte mycket bättre. Sa upp "kontraktet" och sedan var det till att ut och jaga igen. Den här leverantören tyckte bl.a. att jag väl kunde ge hästarna en mindre mängd, för inte behövde de väl så mycket som jag gav dem? Då skulle ju höet räcka längre...:crazy: Mm, det var ju också en briljant lösning :mad:!

Ockerpris = oskälig summa för något som inte håller måttet kvalitetsmässigt och/eller viktmässigt
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Ockerpris för mig är när man försöker ta ut enorma summar även för skräp, bara för att man tror att folk kommer att köpa ändå. Jag tror dock inte att det lönar sig i längden när kund efter kund upptäcker att de inte får vad de har tänkt sig.

Jag kan ta mitt exempel från tidigt i höstas. Jag beställde småbalar från en bonde. När jag började hämta var prisuppgiften 2,50 kr/kg och priset 30 kr/bal eftersom balarna skulle väga 12 kg. Jag kom hem med balarna, men började misstänka att allt inte stod rätt till med vikten. När jag vägt 10 balar och snittet var 8,9 kg blev jag minst sagt lite sur. Här betalade jag helt plötsligt 3,33 kr/kg för hö som dessutom inte var analyserat och som innehöll en stor mängd mossa.

Ett annat exempel från ett annat år. Hittade jättefint rundbalat hö som skulle väga 300 kg/bal. Vi skrev "kontrakt" på att jag skulle få 3 ton, dvs 10 balar. Även här tog balarna slut MYCKET snabbare än förväntat och jag började skriva upp exakt vad jag tog. Den minsta balen vägde 214 kg, dvs 86 kg för lite :crazy: och de andra som jag hämtade var inte mycket bättre. Sa upp "kontraktet" och sedan var det till att ut och jaga igen. Den här leverantören tyckte bl.a. att jag väl kunde ge hästarna en mindre mängd, för inte behövde de väl så mycket som jag gav dem? Då skulle ju höet räcka längre...:crazy: Mm, det var ju också en briljant lösning :mad:!

Ockerpris = oskälig summa för något som inte håller måttet kvalitetsmässigt och/eller viktmässigt


Men det du beskriver är ju inte ockerpris enligt mig. Det är snarare bedrägeri!

Högt pris i sig tycker jag inte är ett problem så länge man får det som avtalats. Om man tycker priset är för högt så låter man ju bara bli att köpa.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Högt pris i sig tycker jag inte är ett problem så länge man får det som avtalats. Om man tycker priset är för högt så låter man ju bara bli att köpa.
Så tycker jag också! Högt pris men där man får vad man har blivit lovad och förväntar sig ser jag inte som något problem. Oseriöst är det om det fuskas med balvikterna. Om man bokar upp sig för en viss mängd men sen kan inte detta levereras. Om man kommer överens om en viss mängd till ett visst pris men sen vid hämtningen har priset höjts. Om höet är av dålig kvalitet.

Och om man som hästägare inte har råd med foder, vems problem är det? Jag kan inte förstå att det är foderleverantörernas problem. De flesta som säljer foder bedriver ingen välgörenhetsverksamhet.

:bow: Gäller ganska mycket i hästnäringen tycker jag. Både foder, stallplatser, hovslagare osv ska vara i princip gratis eller max självkostnadspris... Sen undrar folk varför det är så svårt att hitta hästjobb med vita, avtalsenliga löner :grin:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Kan ni inte skriva något kontrakt då? Det är ju inte säkert att ni får något hö om det tar slut eller om han säljer det till någon annan!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

:bow: Gäller ganska mycket i hästnäringen tycker jag. Både foder, stallplatser, hovslagare osv ska vara i princip gratis eller max självkostnadspris... Sen undrar folk varför det är så svårt att hitta hästjobb med vita, avtalsenliga löner :grin:
:bow::bow::bow:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Han gjorde klart från första början att ngt kontrakt ville han inte skriva - det behövdes inte för han kunde garantera leverans/tillgång. Vi hade en muntlig ö k om ett visst antal balar som jag beräknade att vi skulle behöva med balar med vikt 10-12 kg. Hittills har vi kunnat hämta då löpande, problemet som uppstått efter hand är prishöjningar med ca 1-2 mån intervaller PLUS att vi nu märkt att balarna i vissa fall är halverade! Jag vet precis hur många balar jag gör av med per dag och den mängden jag ger nu har ökat betydligt, alltså inte i vikt som jag ger utan antal balar jag måste använda för att komma upp i den vikt hästarna ska ha.

Det är lätt för en del att slänga ur sig att jamen, byt leverantör då! Det är ju inte det att vi inte försökt hitta andra småbalsleverantörer:cool: Det har inte gått att hitta någon med småbal och rimligt pris. Jag förstår inte det här med att en del av Bukemedlemmarna verkar vara knösar då för vi har medel/höginkomster i vårt hushåll, har bara 4 hästar varav två är shettisar och två är stor häst och vi tycker att smärtgränsen är nådd med dessa ständiga prishöjningar. Andra här tycks inte ha ngn sådan gräns utan insinuerar istället att vill man ha kvalitet får man minsann betala och annars ska man inte ha häst. Jag tummar ALDRIG på kvalitet och är ingen snåljåp precis, djuren går före det mesta, men nu är det snart nog.

Är det bara jag som tycker att det är en skenande och orimlig marknad? Hur ska man kunna planera och förutse att från förra årets 51 kr per spånbal mindre än ett år senare kostar 80 kr per spånbal? Är det en rimlig prisutveckling? Höpriset för en bal på 10-12 kg förra hösten låg på 18 kr balen i mitt område, nu ligger priset på 30-37 kr per bal. Är detta förutsägbart och en rimlig prisutveckling??

Jag häpnar över hur många rika knösar vi måste ha här på detta lilla forum när man inte reagerar på detta m er än att; vill man ha kvalitet så kostar det! Eller; då ska man sälja sina djur för kan man inte betala dessa priser så är man en dålig djurägare! Ni spelar ockrarna rakt i händerna, hade hästfolk istället kunna hålla samman och påverka så kanske handbromsen kunnat slå till på priserna något lite i a f.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det är lätt för en del att slänga ur sig att jamen, byt leverantör då! Det är ju inte det att vi inte försökt hitta andra småbalsleverantörer:cool: Det har inte gått att hitta någon med småbal och rimligt pris. Jag förstår inte det här med att en del av Bukemedlemmarna verkar vara knösar då för vi har medel/höginkomster i vårt hushåll.

Marknaden styr, brist på grovfoder= höga priser. Senare på säsongen= högre priser.
Höginkonsttagare? men då tar ju ni bra betalt för ert jobb!:o
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det är lätt för en del att slänga ur sig att jamen, byt leverantör då! Det är ju inte det att vi inte försökt hitta andra småbalsleverantörer:cool: Det har inte gått att hitta någon med småbal och rimligt pris.

kanske beror få leverantörer på att priset på småbalar är för lågt. jag skulle aldrig börja producera hö i småbalar för de priserna man kan få ut idag. Vis atsar inte alls på att sälja foder trots att vi egentligen skulle kunna det. jag tycker helt enkelt inte det är lönt mödan.

Du har inte tänkt på att anledningen till att det finns få leverantörer till det pris du vill betala beror på att man som företag inte kan leva på att sälja till det priset? Om det vore väldigt lönsant så skulle väl fler bönder skörda hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Marknaden styr, brist på grovfoder= höga priser. Senare på säsongen= högre priser.
Höginkonsttagare? men då tar ju ni bra betalt för ert jobb!:o

Ja det går tydligen bra att själv vara höginkomsttagare men bönder som säljer foder får inte vara det!
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Är det bara jag som tycker att det är en skenande och orimlig marknad? Hur ska man kunna planera och förutse att från förra årets 51 kr per spånbal mindre än ett år senare kostar 80 kr per spånbal? Är det en rimlig prisutveckling? .

kollar gamla fakturor från lantmännen
spånbal 1 mars 2008 = 77,50 kr + mpms
spånbal 2 juni 2008 = 63,20 + moms
spånbal 13 febr 2009 79 kr + moms
Torven har ung samma utvcekling.

Jag köper annars spån mkt billigare i lösvikt (på sommaren) Svårt att lagra på vintern- planerar ev bygga förråd.
Kanske vettigt om du planerar inköpen och köper in stora partier när spånet är billligt. Det måste ju vara lättare för dig som är höginkomsttagare än för andra med mindre resurser Men.. spån blir mer o mer en bristvara - så räkna med högre priser.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det är lätt för en del att slänga ur sig att jamen, byt leverantör då! Det är ju inte det att vi inte försökt hitta andra småbalsleverantörer Det har inte gått att hitta någon med småbal och rimligt pris.
Är det bara jag som tycker att det är en skenande och orimlig marknad? Hur ska man kunna planera och förutse att från förra årets 51 kr per spånbal mindre än ett år senare kostar 80 kr per spånbal? Är det en rimlig prisutveckling? Höpriset för en bal på 10-12 kg förra hösten låg på 18 kr balen i mitt område, nu ligger priset på 30-37 kr per bal. Är detta förutsägbart och en rimlig prisutveckling??

Kastar mig in i denna intressanta debatt och undrar bara hur/vart du har letat då? Jag slog för skoj skull in både hö & spån på Bl*cket och fick ett antal träffar i Skåne. Man kanske inte kan förvänta sig att hitta det man söker nästgårds men om jag förstått det hela rätt så har du gott om folk i din närhet som säkert skulle ställa upp och hämta "Långtbortistan". Om det sedan håller rätt kvalité och pris enligt dina kriterier är upp till dig, jag ville bara tipsa.. ;)

Beträffande prisutveckling så är det ju tyvärr tillgången som styr även om den för oss inte alltid verkar rimlig.. Det är t.ex inte rimligt att betala ca 14:- för 2l mjölk heller, när det finns så mycket kor överallt. Men om det är böndernas enda chans i den långa kedjan att förvärva en dräglig medelinkomst så har jag större förståelse även om det ibland bär emot. Detsamma gäller hö, strö och annat nödvändigt ont där vi inte kan påverka de omständigheter som ligger till grund för bristande tillgång..
Jag ser inte riktigt hur hästfolket ska kunna påverka priset såvida vi inte sadlar om och blir kollektiva skogshuggare & lantbrukare allihop.. :grin:

//Cinnamon
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

De priser du uppger stämmer def inte med mina priser från 2008 så då måste det skilja rejält beroende på var man bor, även på spånet. Det billigaste på pall förra året låg på 51 kr här.

F ö så tror jag att jag avstår från spydiga kommentarer ang min egen lön, jag har avtalsenlig lön varken mer eller mindre. Höpriser o spånpriserna nu är mer jämförbara med alla dessa höga bonusar och särskilda avtal vid avslutat tjänst som en del har:cool: Känner mig inte särskilt träffat således av era kommentarer gällande inkomst.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det är t.ex inte rimligt att betala ca 14:- för 2l mjölk heller, när det finns så mycket kor överallt. Men om det är böndernas enda chans i den långa kedjan att förvärva en dräglig medelinkomst så har jag större förståelse även om det ibland bär emot.

Det kluriga är att många tycker det är dyrt att köpa mjölk för 7kr/litern, men att köpa 33cl coca cola för samma pris bär inte alls emot? Vad som har varit mest avancerat att framställa är ju inte direkt svårt att lista ut...

Men det verkar som saker som 'kommer från naturen' ska vara gratis. Jag tror inte gemene man riktigt förstår att bönderna har det som jobb att odla mat och foder, och får de inte ta betalt så får de helt enkelt ingen lön. Hade jag varit bonde hade jag definitivt tagit så mycket för mina produkter som jag tyckt varit rimligt. Och får jag inte så mycket som jag tycker är rimligt för produkten skulle jag sluta producera den - varför skulle jag jobba underavlönat?

Men om man nu kan få låna maskiner och arbetskraft gratis tycker jag absolut att man ska ta eget hö. Det måste ju vara absolut mest ekonomiskt. Däremot tycker jag inte man kan jämföra det pris en höbonde tar för sitt hö med vad det kostar att ta eget hö med gratis maskiner och gratis arbetskraft. Det är ju helt absurdt. Ska jag jämföra med mitt eget yrke skulle ju jag behöva anse att det borde vara gratis att få reklammaterial, datorprogram och webbsidor, eftersom jag kan låna datorer gratis och kan göra allt själv. Så ser ju inte riktigt världen ut...
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

De priser du uppger stämmer def inte med mina priser från 2008 så då måste det skilja rejält beroende på var man bor, även på spånet. Det billigaste på pall förra året låg på 51 kr här.

F ö så tror jag att jag avstår från spydiga kommentarer ang min egen lön, jag har avtalsenlig lön varken mer eller mindre. Höpriser o spånpriserna nu är mer jämförbara med alla dessa höga bonusar och särskilda avtal vid avslutat tjänst som en del har:cool: Känner mig inte särskilt träffat således av era kommentarer gällande inkomst.

men anser du då att de som jobbar med att sälja hö har för hög lön? Och tjänar sågverken för mycket pengar tror du? Tror du på allvar att bönder som säljer hö har löner som är jämförbara med direktörers bonusavtal? :confused:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Höpriser o spånpriserna nu är mer jämförbara med alla dessa höga bonusar och särskilda avtal vid avslutat tjänst som en del har:cool:

Jaså? Jag tror snarare att de börjar närma sig en nivå där det börjar bli ekonomiskt försvarbart att vara höbonde... Och om villaägarna betalar mer för att få elda upp spån och halm än vad vi hästägare betalar för att ge till våra hästar, inte fasen skulle jag välja att sälja till underpriser till hästägare om jag vore bonde. :D
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

*kl*

Är du medveten om att produktionskostnaderna inom lantbruket ökade med i snitt 28 % mellan åren 2000-2007 ?

Vissa saker som tex kalksalpeter (konstgödning) steg under denna period med 57 % :eek:.

Arrendepriserna har under denna tid nästan fördubblats.... och andelen gratisarrenden sjunker stadigt, vilket iofs är positivt då detta bidrar till att man värdesätter åkern mer.

Alla priser på diesel, el, konstgödning m.m. går stadigt upp för höproducenterna - och i slutändan måste dessa pengar tas från just dig som vill ha häst.

Man kan inte med den prisutveckling som sker i övriga samhället förvänta sig att höpriserna ska ligga på en oförändrad nivå år efter år, faktum är att höpriserna har legat ganska oförändrade under många år så det är defintivt dags för prishöjningar.

Sen tycker jag att det är synd att en del kanske försöker smyghöja priserna istället för att bara höja rätt över som vilken annan affärsidkare som helst... en livsmedelsaffär reglerar ju priserna löpande rätt av, det är samma sak.

Ett kilopris på 2,80 exkl.moms på småbalat torrhö är på inget vis oskäligt, tvärtom kan väl sägas att det är fullständig galenskap att sälja motsvarande vara för under 2,00 exkl.moms.

Försök att få bort momsen så blir ditt hö avsevärt mycket billigare... det är 25% momssats på hö.
 
Senast ändrad:
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

I mina ögon lever Du i en märklig verklighet om Du tycker att just hästägare bör kunna kräva en förutsägbarhet vad gäller den ekonomiska situationen..

Vi som är uppfödare, har många hästar, får och dessutom producerar eget foder finns faktiskt ingenting som heter förutsägbarhet vare sig vad gäller väderförutsättningar, räntekostnader eller dieselskatter och bestämmelser kring EU- bidrag.

Vi har redan erforderliga maskiner och marken men väljer sedan något år tillbaka i allt mindre omfattning producera eget hösilage då just förutsägbarheten vad gäller kvalitet och kostnader är alldeles för liten när man som vi har så mycket djur.

Jag har då mer än svårt att se varför - som även någon annan skrivit - det är just hästägaren som är den i hela kedjan som skall slippa betala för osäkerheten...skall jag som producent garantera priser och kvalitet när jag själv inte ens kan räkna med en lönsam skörd??

Nej...att vara den sista i konsumentkedjan d v s den som köper foder är betydligt mer bekvämt. Jag kan leta foderpartier med den kvalitet jag önskar och köpa från ett ställe där jag minimerar transportkostnaden och slipper ligga sömnlös när skörden riskerar att regna bort.
Vore det så enkelt som Du börjar beskriva det - att planera långt i förväg och samla massa människor som kan hjälpa till - vore det inte någon match men när torka, översvämningar och allt annat än goda förutsättningar gör det enkla nästan omöjligt så skulle nog också Du vilja ha täckning för Dina kostnader när Du säljer foder även till hästägare.

Men...just i hästvärlden skall man ju aldrig behöva betala för något...vare sig foder, strömedel eller för den delen hästar...

Vi livnär oss alls inte till fullo på jordbruks och hästverksamheten men kan inte se en enda anledning till att vi med vår arbetsinsats och våra investeringar i gården skall finansiera Din och andras hästhållning.....det finns ingen annan som finansierar vår!!!!
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Det är lätt för en del att slänga ur sig att jamen, byt leverantör då! Det är ju inte det att vi inte försökt hitta andra småbalsleverantörer:cool: Det har inte gått att hitta någon med småbal och rimligt pris.

Det är så här det är. Jag kan betala 275 kr för ett djäkligt dåligt däck, men 750 kr för ett bra däck som passerar besiktningen och håller att köra med. Vad kostar då ett däck? För mig kostar det 750 kr för det är priset för att ha ett däck som funkar.

Det ÄR dyrt att hålla häst. Men det innebär inte att det sitter folk och tjänar omåttligt mycket pengar på det vi köper in till våra djur. Jag tror snarare det är så att hästhållningen har ökat så, att det inte längre finns bönder som servar hästfolket "lite vid sidan av". Hästnäringen är så stor att foderproducerandet (strö etc) det måste ske i annan omfattning, och då kan man inte sköta det lite med vänsterhanden medan man försörjer sig på kor, grisar eller vad man nu håller på med i bonderiets "vardag".


Andra här tycks inte ha ngn sådan gräns utan insinuerar istället att vill man ha kvalitet får man minsann betala och annars ska man inte ha häst. Jag tummar ALDRIG på kvalitet och är ingen snåljåp precis, djuren går före det mesta, men nu är det snart nog..

Men det går inte att komma undan. Kvalitét MÅSTE få kosta. Går det lika bra att försörja sig på att sälja skitkvalité (som alltid är enklare att producera) kommer det ju inte att finnas annat än skit att få tag på.


Är det bara jag som tycker att det är en skenande och orimlig marknad? Hur ska man kunna planera och förutse att från förra årets 51 kr per spånbal mindre än ett år senare kostar 80 kr per spånbal?

Jag delar inte din uppfattning, vi betalar 2 kr mer för en spånbal i år i förhållande till förra året. Sedan är det hemskt svårt att få tag på, vilket gör att jag faktiskt är förvånad att priserna inte stigit mer än dessa blygsamma enkronor.

...
vill man ha kvalitet så kostar det! Eller; då ska man sälja sina djur för kan man inte betala dessa priser så är man en dålig djurägare! Ni spelar ockrarna rakt i händerna, hade hästfolk istället kunna hålla samman och påverka så kanske handbromsen kunnat slå till på priserna något lite i a f.

Nej, jag tycker det är helt OK att de som försörjer sig på att producera hästmat och -strö faktiskt ska kunna livnära sig på det de gör. Annars kommer de svarta lönerna och oseriösa hanterandet att fortsätta i alla oändlighet. Jag vill att mina pengar ska hamna hos någon som driver en seriös rörelse. Och med de kostnader en seriös rörelse för med sig inser jag att det får kosta.

Om det kostar FÖR MYCKET är det bara jag som kan avgöra. Kanske får jag dra ner på hästantalet för att det blir för dyrt att ha X antal hästar. Kanske har jag bara råd med hälften av hästarna.

Att hålla samman som du pratar om, är just att betala vad det faktiskt kostar att producera. Att erkänna livnäringen som en seriös bransch istället för att köpa "vid sidan av", utan moms och från sidan av skjulet. Jag vill att min leverantör ska vara seriös, ta mina reklamationer, leverera på utsatt tid och med den kvalité jag förväntar mig. Det kostar. Jag kan å andra sidan få sämre kvalité, hämta själv och ta svinn på eget konto. OCH betala mindre. Men det blir inte billigare för mig. Det hamnar bara på olika konton s a s.
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Jag förstår ditt problem fullt ut! Jag har verkligen inte råd att köpa dyrt foder, har dock turen med eget stall (egentligen föräldrarnas) och vi sköter ensilage skörden själv förutom pressningen, det gör en granne som tycker det e SÅ kul att köra sin nya traktor och press att han är jätte billig, ca 115 kr/bal! Men hade jag producerat foder för försäljning hade jag vart tvungen att ta ut vad allt kostar ( förare, maskiner, gödsling, lagring mm) annars hade jag kursat!! Men tycker din leverantör höjer orimligt mycket!! Känner många bönder som resonerar så här: "Hästägare betalar hur mycket som helst för foder". Och så höjer dom priserna!
Tåkigt, men sant!:eek:
 
Sv: Fy f-n för oseriösa höförsäljare!

Vi verkar vara mer på samma nivå du o jag, kanske är det skillnad på oss hobbystall eller hur man nu ska uttrycka det, och de som bedriver verksamhet och kan köpa in foder på företaget, dra av moms etc etc.

Har också eget stall, och tur är väl det för då har man åtminstone inte någon hyreskostnad ovanpå foder o ströpriser!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp