Fynd eller ruckel?

Det är inte värre än något annat hus när man väl har fått ordning på det akuta.
Klockan blir lika nollad oavsett hur stort jobbet innan var.

Självklart, frågan var hur stort det där jobbet kan tänkas vara: en långhelg och några tusenlappar med falufärgshinkarna, eller många semestrar, hantverkare och några hundratusen senare?
 
eller många semestrar, hantverkare och några hundratusen senare?
Semestrarna kan man ju låta bli att använda men de där hantverkarna behöver man och så några hundra tusen.
Min gissning mellan tummen och pekfingret är ca 300 000:- och jag är en obotlig optimist.
 
Jag funderar på det här. Jag känner inte igen det från mitt sommarhus.

Huset är ca 100 år, byggt av min farfar och absolut inget mörkvärdigt hus. Min farfar var bonde, småkriminell och alkoholist.

Men jag har inga projekt på gång utöver odling.

När jag övertog huset var det en hel del att göra. En firma la om taket, målade fasaden och fixade en mindre vattenskada. En annan firma målade, la golv och tapetserade inne. Och renoverade badrummet. Det är ca 15 år sen. Badrummet känns fortfarande nytt, tycker jag.

Förrförra året lagade en firma uthustaket. Kommunalt vatten och avlopp installerades, men förutom att fixa trädgården efteråt var det inget jobb för mig.

Jag har installerat luftvärmepump - tagit bort oljepannan - och några element har bytts ut. En del annat har fixats med rören av en firms.

Dvs huset var under förfall, vilket jag tolkat som "ruckel".

Men eviga projekt? I år har jag tänkt stt jag ska klura ut när nästa sotning måste ske. Räknas det som projekt?

Ovanstående sysslor hade gjort mitt liv till ett helvete om jag inte kunnat leja bort det, men ett evigt projekt är det inte.

Kanske missar jag något, men min poäng är att huset INTE är ett evigt projekt. När npgot ska fixas, fixas det, men jag lägger verkligen inte min själ eller min fritid i det.

Det finns ju en klar tidsmässig (och arbetsmässig) fördel i att leja. Gör man själv vissa av åtagandena som du har gjort som att byta tak, måla fasaden, fixa mindre vattenskada, måla huset, lägga golv, renovera badrum etc. så är det ju något som lär hålla en upptagen ett antal år framöver, speciellt om man jobbar heltid och dessutom har barn vilket gör att timmarna per vecka där man har möjlighet att fixa med huset begränsas. Ett hus som man bor i permanent vill man ju dessutom ofta hålla till en annan standard (och sliter man mer på) än ett fritidshus.
En robotgräsklippare, lejd skottning, lejda renoveringar, städhjälp, matkasse etc. gör projektet med att bo i hus rätt lättsamt. Nu är det inte alla som har råd och heller inte alla som vill, förutsättningarna ser olika ut.
 
Lånar tråden lite...

Jag ska titta på ett hus i helgen, som varken har vatten, avlopp eller våtrum. Vad ska man räkna med att detta kostar att få gjort?
 
Frågar igen då:). Kan du , får du göra det?

Hur menar du?

Tror det är svårt att bedöma kostnaden, det beror ju mycket på läge etc. Vad det är för mark, hur långt från ev kommunalt vatten, hur lätt att borra/gräva eget, hur långt från huset kan/måste du lägga brunnen osv.
 
Hur menar du?

Tror det är svårt att bedöma kostnaden, det beror ju mycket på läge etc. Vad det är för mark, hur långt från ev kommunalt vatten, hur lätt att borra/gräva eget, hur långt från huset kan/måste du lägga brunnen osv.
Jag räknar med att få gräva/borra egen brunn.
Låglänt skogsmark är det, på Mälarslätten.
 
Jag räknar med att få gräva/borra egen brunn.
Man borrar nu för tiden om det inte finns särskilda orsaker till att gräva.
Vad det kostar vet man inte förrän efteråt.
Det beror på hur långt det är till berget och sedan hur långt man måste borra.
Avlopp är lättare att förutse.
Men antagligen så behöver du ett minireningsverk om du vill ha WC och dessa är dyra.
Kan du leva med en annan toalettlösning så blir det ganska så billigt för då så är infiltration fortfarande godkänt för övrigt vatten.
Bara att få en WC i stället kan kosta 100 000:- extra.

Våtutrymme beror också på vad du klarar dig med.
Om du använder duschkabin så behöver det inte vara så tätt och kostar mindre.
Rördragningar kostar dock en hel del.
 
Man borrar nu för tiden om det inte finns särskilda orsaker till att gräva.
Vad det kostar vet man inte förrän efteråt.
Det beror på hur långt det är till berget och sedan hur långt man måste borra.
Avlopp är lättare att förutse.
Men antagligen så behöver du ett minireningsverk om du vill ha WC och dessa är dyra.
Kan du leva med en annan toalettlösning så blir det ganska så billigt för då så är infiltration fortfarande godkänt för övrigt vatten.
Bara att få en WC i stället kan kosta 100 000:- extra.

Våtutrymme beror också på vad du klarar dig med.
Om du använder duschkabin så behöver det inte vara så tätt och kostar mindre.
Rördragningar kostar dock en hel del.
Du har ju sett huset och vet var det ligger - hur mycket bör jag minst räkna med att behöva för att få det till duglig permanentstandard? Duschkabin kan jag leva med. :)

Och - skulle jag klara av det eller är jag helt galen som ens drömmer om det?
 
hur mycket bör jag minst räkna med att behöva för att få det till duglig permanentstandard?
Dugligt för mig eller dugligt för dig?
För mig:
100 000:- på vatten i borrhål om du har otur.
Jag vet inte hur långt det är till berg, rörskoning genom jord är dyrt.
Om det är långt så kan man kanske klara sig med att slå ner en spets, då blir det billigt i stället.
BDT-avlopp 50 000:-
Separett Villa 10 000:- inklusive installation.
Duschkabin och VV-beredare 12 000:-.
Något gammalt handfat och en diskbänk.

Men jag skulle börja med en spets för vatten, ingen dusch och en Separett Villa samt ett årskort på ett gym med dusch eller en simhall.
Du borde ha ett stall med dusch.

Och så lever man med vatten i dunk till en början och sparar pengar så att man kan fixa vart efter.
Vill du ha det modernt och bekvämt så skall du nog se till att ha en halv mille att bygga för på en gång.

Men räntan är låg nu så det beror nog mest på hur mycket som du får låna.
Ett hus med permanentstandard där är alltid värt pengarna.
 
Jag vet inte om det kanske hänger ihop med just fritidshus, eftersom man ju inte behöver det på samma sätt som man gör med ett permanenthus, men det där med att göra "allt" och sen vänta x årtionden innan man gör "allt" igen (eller säljer det och låter någon annan fixa upp det igen) är inte något jag skulle rekommendera. Ett fritidshus kan man ju lämna och låta hantverkare gå loss på alltihop, men ett hus ska man bo i och använda under tiden. Det är väl kanske där vår syn på den tickande klockan går isär? För som sagt, många av klockorna har långt till noll men det är också många klockor igång. Som att jonglera, det är bäst man är beredd på nästa boll, inte ångrar sig när alla slår i backen.

Jag ser det som väldigt riskabelt att just anse sig vara klar när det kommer till hus. Man behöver vara medveten om att inget håller för evigt (men med god vård kan det mesta hålla längre!), man bör planera stora jobb så de har gott utrymme till varandra, osv. Det är inte ovanligt att folk flyttar till sitt första hus och inte har förstått att det just handlar om ett evigt underhåll, och det funkar jättebra - tills det inte gör det längre... Man bör lappa, laga, fixa, dona lite jämt, annars kommer till slut räkningen. Är det ett fritidshus så har man ju ändå någonstans att bo, så där är det såklart mindre katastrofalt, men min inställning till hus är absolut att det är ett ständigt pågående förfall. Gör man rätt är det dock ett långsamt och fullt hanterbart förfall.
Jag anser mig klar. Ungefär som disken eller maten är klar. Sen blir det dags igen, men jag måste inte gå och tänka på det under mellantiden.

Om jag tänkte på sommarhuset som ett evigt pågående byggprojekt skulle jag bli galen, må dåligr, bli utbränd.

Nu är det i ok skick. Det räcker för mig.
 
Huset jag köpte i slutet av sommaren saknade allt som det du ska titta på .
Så här är mina kostnader:
Grävning o tillstånd för kiss o bajs tanken straks under 70000
VVS killen för dragning av rör till toa,handfat,köksavlopp ,ny vattenpump o varmv beredare och förberett för vatten o avlopp till ovanvåningen 35600
Jag har en grävd brunn som ger vatten men den är inte helt ok,så borrning av brunn ca 30000
allt är inkl moms utan rot avdrag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp