Fyra hästskor till flyktingarna?

Har också skänkt pengar, valde Läkare utan gränser. Håller på och flyttrensar och vi tänkte se till att de kläder vi rensar ut kommer till något initiativ.

Men funderar också på vilka organisationer som arbetar bäst på plats i närområdet? Även om det är sjukt att uttrycka det så, så är det ju en "priviligeriad" grupp som har pengar och möjlighet att lyckas fly till Europa. Om de som lyckas har det så här, hur har då de som är fast i tältläger längs Syriens gränser och inte tar sig vidare? :(
Man kan ju köra på Radiohjälpen som i sin tur fördelar till olika organisationer och punktinsatser.
 
@Miljon Ibland kan man inte hjälpa och ibland kan man - tyvärr kommer det alltid en nästa gång när hjälp kommer att behövas. Var beredd när det dyker upp något du kan göra och hjälp till genom att uppmuntra bra initiativ.

Underbar tråd! Tack :bow::bow::bow:
 
Något som är ännu bättre än en skoning - som är jättebra! är att aktivera folk och se till att rasistiska partier inte får röster i valen. Ta debatten att Sverige ska föra en generös och human migrationspolitik!
 
Något som är ännu bättre än en skoning - som är jättebra! är att aktivera folk och se till att rasistiska partier inte får röster i valen. Ta debatten att Sverige ska föra en generös och human migrationspolitik!
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Och efter år av diskussioner med kollegor och bekanta känns det mest som man dunkar huvudet i väggen.
 
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Och efter år av diskussioner med kollegor och bekanta känns det mest som man dunkar huvudet i väggen.

Nej det var inte så jag menade, gör båda, men glöm inte bort den andra, på lång sikt ännu viktigare delen. Jag vet hur det är att känna sig som att man stångar sin panna blodig. :banghead: Det går inte fram, men istället för att ge upp måste man på något sätt fortsätta. Någon annan i tråden konstaterade att hen inte had råd att ge, fullt förståligt, men då kan man ta debatten vilket inte kostar pengar, mer emotionellt kapital och tid. På något sätt ,måste man väcka alla de som inte är rasister men mer likgiltiga. Jag tror stenhårt på att en stor majoritet svenskar är empatiska och generösa och vill att Sverige ska föra en human migrationspolitik! :up:
 
Något som är ännu bättre än en skoning - som är jättebra! är att aktivera folk och se till att rasistiska partier inte får röster i valen. Ta debatten att Sverige ska föra en generös och human migrationspolitik!

Och detta uppnår du genom att vara en anti-demokrat? Vem bedömer vad som är ett rasistiskt parti? (I svensk politik kallar sig inte ens SD för rasistiskt. Ska en utomstående bedömare avgöra? Enligt mig hamnar t.ex. FP på gränsen till rasism ibland med sitt prat om språkkrav och M med sitt prat om tidsbegränsade uppehållstillstånd - men jag vet ju att båda partierna ändå är OK) Och om man bara kan förbjuda - då behöver man aldrig ta någon debatt.

Jag tror på att föra samtal och lyssna på folk. Och jag tror att det enda sättet att bekämpa mörker är att stärka de goda krafterna. Inte att liksom Sovjetledarna skapa ett nytt mörker och dit tror jag att man riskerar att komma om man inte respekterar ALLAS rättigheter och värde. Och vi har allmän rösträtt i Sverige. Hagamannen får rösta och Gudrun Schyman och jag... Och detta kanske inte för att det fungerar, utan för att alternativet är ännu sämre.
 
Och detta uppnår du genom att vara en anti-demokrat? Vem bedömer vad som är ett rasistiskt parti? (I svensk politik kallar sig inte ens SD för rasistiskt. Ska en utomstående bedömare avgöra? Enligt mig hamnar t.ex. FP på gränsen till rasism ibland med sitt prat om språkkrav och M med sitt prat om tidsbegränsade uppehållstillstånd - men jag vet ju att båda partierna ändå är OK) Och om man bara kan förbjuda - då behöver man aldrig ta någon debatt.

Jag tror på att föra samtal och lyssna på folk. Och jag tror att det enda sättet att bekämpa mörker är att stärka de goda krafterna. Inte att liksom Sovjetledarna skapa ett nytt mörker och dit tror jag att man riskerar att komma om man inte respekterar ALLAS rättigheter och värde. Och vi har allmän rösträtt i Sverige. Hagamannen får rösta och Gudrun Schyman och jag... Och detta kanske inte för att det fungerar, utan för att alternativet är ännu sämre.

Jag är osäker på hur du menar att det jag förespråkar är odemokratiskt? Vad jag skrev var just att man måste ta debatten! Framför dina åsikter. Låt debatten flöda fritt, gör din röst hörd! Idag känns det som att det är en minoritet som utnyttjar den rättigheten. Jag vill inte att en minoritet ska få representera majoriteten. Jag förespråkar inte att någons rätt till att rösta, debattera fritt, uttrycka vilka åsikter som helst ska inskränkas på något sätt. Tvärtom, vi lever i en demokrati och fler medborgare måste stå upp och värna om våra demokratiska principer. Liksom med Sveriges välstånd, är vi mycket lyckligt lottade jämfört med de flesta andra länder.

Och ärligt, att bara för att man säger att man inte är rasist innebär det inte att man inte är det.
 
Det jag reagerar så starkt på är att du skriver "se till att rasistiska partier inte får röster i valen". LÄS DINA EGNA INLÄGG (och gärna innan du postar)

Skilj också på diskussion, dialog och debatt. En debatt är inte mycket att ta
 
Självklart skänker jag pengar efter förmåga! Jag stödjer läkare utan gränser, det är en organisation jag tror på. Sen har jag dragit igång klädinsamling på jobbet, som skickas vidare till uppsamlingsplats i centrala Stockholm.
 
Har 96 öre på kontot så det blir inga pengar härifrån just nu. Men en snabb annons i en lokal bortskänkes-grupp på Facebook efter någon som har vägarna förbi Stockholm gav flera napp som innebär att jag och andra kan donera kläder, hygienartiklar, plåster, väskor och annat som behövs till Vi gör vad vi kans insamling. Som man brukar säga, ingen kan göra allt men alla kan göra något, det finns möjligheter att hjälpa för oss fattiglappar också!
 
Det jag reagerar så starkt på är att du skriver "se till att rasistiska partier inte får röster i valen". LÄS DINA EGNA INLÄGG (och gärna innan du postar)

Skilj också på diskussion, dialog och debatt. En debatt är inte mycket att ta
Men herregud det som skrevs var att man skulle se till att rasistiska partier inte får röster i valen just genom att ta diskussionen, dialogen, debatten, vad du nu vill kalla det för det är faktiskt inte en enorm ödesdiger skillnad i vardagligt tal.

Det har inte skrivits något om att på odemokratiska vis hindra människor från att rösta på rasistiska partier, om förbud eller annan skit, jag har förstått att det är väldigt känsligt att argumentera mot att folk röstar rasistiskt men någon måtta får det vara på paranoian.
 
Har 96 öre på kontot så det blir inga pengar härifrån just nu. Men en snabb annons i en lokal bortskänkes-grupp på Facebook efter någon som har vägarna förbi Stockholm gav flera napp som innebär att jag och andra kan donera kläder, hygienartiklar, plåster, väskor och annat som behövs till Vi gör vad vi kans insamling. Som man brukar säga, ingen kan göra allt men alla kan göra något, det finns möjligheter att hjälpa för oss fattiglappar också!

Jag ska ta en röjning bland kläderna här. Även om det mesta blivit utrensat de senaste åren är det säkert något som fortfarande inte behövs.

Det viktiga är inte hur mycket pengar man ger utan att man bryr sig och gör det man kan.
 
Här har inte csn dykt upp än för månaden, men jag har satt in en slant till UNHCR och har tänkt göra en rensning bland grejerna hemma för att se var jag kan skänka dom för att dom ska komma till hjälp.
 
Det jag reagerar så starkt på är att du skriver "se till att rasistiska partier inte får röster i valen". LÄS DINA EGNA INLÄGG (och gärna innan du postar)

Skilj också på diskussion, dialog och debatt. En debatt är inte mycket att ta

Att genom dialog med välgrundade argument få någon att inte rösta på brunrockarna i SD är inte odemokratiskt. Det kallas diskussion, om än en diskussion jag gärna vinner.

De flesta jag känner som röstar på det rasistiska SD är faktiskt rasister. Jag tror man blir rasist av okunskap, rädsla och bekvämlighet. Det är lättare att skylla på andra och skydda sig själv, än att arbeta för en mer accepterande verklighet.

Så länge SD kör med ogrundade påståenden och skrämselpropaganda så kommer jag alltid försöka omvända de som röstar SD :).
 
Blir inga pengar skänkta här, däremot har jobbet dragit igång en insamling för 'vi gör vad vi kan'. Har lite kläder som jag tänkte skänka och så ska jag nog ta mig en sväng förbi öb eller rusta och köpa tvål, bindor mm som går åt.
 
Jag ska ta en röjning bland kläderna här. Även om det mesta blivit utrensat de senaste åren är det säkert något som fortfarande inte behövs.

Det viktiga är inte hur mycket pengar man ger utan att man bryr sig och gör det man kan.
Precis :) Jag har ju fått en del kläder till skänks iom min viktminskning, och har en del som inte passar, som jag helt enkelt inte kommer i än. Känns bra dumt att ha ett berg av sånt när folk som flyr behöver det bättre.
Likaså behövs väskor, plåster och gud vet allt. Bara en sån sak som skavsårsplåster, tänk vilken skillnad för en flykting att få sätta skavsårsplåster på fötterna innan hen ska vandra 8 mil till registreringen. Så liten sak som ändå kan göra stor skillnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp