Fyra hästskor till flyktingarna?

Jag hoppas det här tas emot rätt, jag menar verkligen inte att mästra över någon eller kritisera, jag tycker all den goda viljan som visas är fantastiskt.:bow::bow: Det jag funderar över är att jag ser både här på Buke och på Facebook många som ska skänka saker och t o m gå och handla saker att skänka. Är det inte bättre att skänka pengarna än att själv handla för dem? Hjälporganisationerna kan då prioritera vad de behöver mest att köpa in, och kanske dessutom får mer för samma peng än vad du får i din lokala butik. När det gäller att skänka saker är det också jätteviktigt att kolla först vad som efterfrågas, alltför mycket prylar kan tyvärr ibland skapa mer kaos än effektiv hjälp. Mycket kläder får tyvärr slängas och vid vanligt biståndsarbete tror jag det mesta säljs i Sverige och så används pengarna till biståndet. Vid katastrofhjälp kan det kanske vara annorlunda, och är särskilda prylar efterfrågade är det förstås jättebra om man kan skänka just det. Men tänk på att hjälp ges allra bäst på den behövandes villkor och om ni ger kläder och prylar så glöm inte att märka upp påsar noga med innehåll, storlek, knyta ihop skoparen etc.

Fint att se all vilja att hjälpa :love::love::love: Keep up the good work! Tyvärr lär inte denna kris vara över än på ett tag...:cry::cry:
 
@Thaliaste: Jag förstår vad du säger. Det jag kommer att skänka är kläder av kategorier som specificerats av en hjälporganisation. Vad gäller pengar och att köpa saker nöjer jag mig med att donera pengar, det är bättre att organisationen i fråga köper saker själva. Nu har vissa som organiserar fysisk hjälp också listat vad man kan köpa in och donera så då är det ju ok.
 
@Thaliaste: Jag förstår vad du säger. Det jag kommer att skänka är kläder av kategorier som specificerats av en hjälporganisation. Vad gäller pengar och att köpa saker nöjer jag mig med att donera pengar, det är bättre att organisationen i fråga köper saker själva. Nu har vissa som organiserar fysisk hjälp också listat vad man kan köpa in och donera så då är det ju ok.

Så bra, jag vill verkligen inte döda någons engagemang, bara komma med lite tips i all välmening så att nyttan blir största möjliga :)
Att skänka det som organisationen efterfrågar är ju helt ok! Sedan har jag också sett en del initiativ från privatpersoner som efterfrågar kläder m.m. som de själva tänkt åka ner med, där de kanske inte riktigt insett vad de ger sig in på. Men där får man ju göra en bedömning, om man känner personen etc, det finns ju många som har stenkoll också och verkligen gör nytta.
 
Så bra, jag vill verkligen inte döda någons engagemang, bara komma med lite tips i all välmening så att nyttan blir största möjliga :)
Att skänka det som organisationen efterfrågar är ju helt ok! Sedan har jag också sett en del initiativ från privatpersoner som efterfrågar kläder m.m. som de själva tänkt åka ner med, där de kanske inte riktigt insett vad de ger sig in på. Men där får man ju göra en bedömning, om man känner personen etc, det finns ju många som har stenkoll också och verkligen gör nytta.

Att hålla huvudet kallt och vara planerande är inte fel i en sådan här situation.
 
Instämmer helt i att det är bättre att skänka pengar än att köpa prylar att skänka. Inte minst för att det krävs pengar för att skeppa ner alla prylar och för att man mycket väl kan upptäcka på plats att det behövs mer av det ena än det andra, dessutom ger det ju ytterligare möjligheter till andra insatser som man kan fixa först på plats (man diskuterar väl tex att hyra in bussar så folk slipper gå de 8 milen från kusten till registreringen för de pengar man fått ihop - sjukt bra insats i mina ögon som jag gärna bidragit till om jag kunnat).

I det här fallet efterfrågas bland annat bekväma skor och kläder, varma kläder, hygienartiklar (gärna i små förpackningar som är lätta att bära), väskor och ryggsäckar att bära saker i, plåster, skavsårsplåster, tandborstar, osv. Samtidigt vill man tydligen inte ha tamponger för att det inte kommer till användning, leksaker som bara tar plats och blir svårt att bära iom att flyktingarna drar vidare ganska omgående, osv. De som samlar in för Vi gör vad vi kan har tydligen kontakt med organisationer på plats så jag antar att det som efterfrågas och inte är fullt rimligt i det här fallet :)
 
Jag satt här hemma i min soffa, men min bebis jollrande på golvet och tänkte på att det nog är dags att sko hästen.

Scrollade på Facebook och läste lite om rakriktning, travstjärnor och tittade på de nya bilderna i kallblodstråden.

Så var de där, de döda barnen.

Min son övar på att stå, mammahjärtat slår ett par extraslag när han ler åt sina bravader.
Och så bilden på en drunknad pojke, uppspolad på en strand medan omvärlden ställer sig likgiltig till hans öde.
De flyr från den värsta terrorn jag sett, övergrepp som inte går att förstå.
De dör där vi semestrar.

Och här sitter jag med en häst som ska skos. Min hobby kostar lika mycket som att bli smugglad från krig till fred. Någon har betalat otroliga summor för att nå EU och några når aldrig målet.

Så jag skänkte en skoning till läkare utan gränser.
Jag kan ju inte påstå att jag inte har råd?


Är det någon som är med mig, att skänka en skoning till förmån till de som flyr?
Japp! Jag lägger en ridlektion (en femhundring) till UNICEF. Blir säkert en till nästa månad. Jag håller med dig, det går inte att blunda för detta. Lillkillen på stranden, jämnårig med min egen, har vänt en hel värld. Hoppas det fortsätter så nu. Jag ska kolla vart i mina närkommuner Lund och Malmö som de har mottagning för de asylsökande som kommer nu, för då ska jag köra dit ett lass barnkläder.
 
Jag har också donerat en hel del grejer och lite pengar men kan inte låta bli att någonstans känna att det är lite sorgligt att det behövs. Det är klart det är fantastiskt när människor visar medkänsla och givmildhet men samtidigt så känns det som att det är nåt fel på samhället om det inte finns buffertar på statlig/EU nivå för att hantera krislägen. Vart tar alla skattepengar vägen? Vi har dåliga vägar, dålig sjukvård, dålig skola, dåliga järnvägar, dålig pensionärsomsorg, dåligt flyktingmottagande... Vad är det som är så dyrt????
 
Perfekt, några i byn ska ordna en loppis i helgen eftersom det framförallt behövs pengar och inte prylar i nuläget. Imorgon droppar jag av kläderna jag plockat ihop :up:
 
Jag har just budat på Gasparis skor - alla pengar går till flyktingarna - vet inte exakt vad Flyinge väljer.

Sen har jag skänkt pengar till UNHCR också
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp