Bukefalos 28 år!

Fyrverkerier - förbud?

Frågan är varför det fortfarande är lagligt att köpa fyrverkerier i Sverige
Är det så mycket pengar att tjäna på skiten?

Fyrverkerier borde endast hanteras av proffs på avskild plats.

Jag blir helt matt i kroppen när jag tänker på allt elände smällare för med sig....
Varför, varför säljs det?
 
Vad tycker ni? Vad tycker svenskar generellt? Är vi på väg mot ett förbud eller anser de flesta att detta är helt OK?

Jag tycker verkligen att det borde vara förbjudet för alla privatpersoner att hålla på med. Dels pga olyckor, miljöförstöring och hur det påverkar folk/djur (tänk alla som kommer från krigsdrabbade länder och är traumatiserade och sen får de höra smällare när de minst anar det under flera veckor...) men också av rent själviska skäl eftersom Svansson är helt jäkla livrädd så nyår är en mardröm hos oss. Bättre nu när vi bor på landet och folk faktiskt bara skjuter på just nyår, men jag är livrädd för att han ska smita ut och springa iväg pga rädsla :(

Sen tycker jag, som bor nära en tillverkare av fyrverkerier, att det borde vara betydligt högre krav på hur de ska i formera allmänheten när de planerar att provskjuta osv. :down:
Mvh ännu en surtant
 
Varför går inte SKK, SBK, Ridsportsförbundet och Jägarförbundet ihop och driver frågan? Det är stora organisationer vars medlemmar verkligen hade gynnats av förbud.

Det är kanske en del av problemet? Men jag upplever verkligen inte att opinionen är enig hos alla hundägare heller, långt ifrån ("min hund är minsann inte rädd *självaxelklapp* :grin:") och jag tror knappast den är det hos jägarna heller? (Häst har jag noll insikt i.)
 
Just smällare är ju olagliga numera. Alltid något.

Fast det är väldigt lite skillnad tycker jag - snarare blir fyrverkerierna värre och värre... Ifjol sköts något elände häromkring som verkligen lät som bomber. De sköts upp i luften (alltså raket?) och small något alldeles gröndjävligt däruppe, det blev världens tryckvåg! Mycket värre än några smällare jag någonsin hört tidigare... Wooohooo, det låter som det är krig, vilket nöje! :banghead:
 
Wooohooo, det låter som det är krig, vilket nöje! :banghead:
Precis så är det här i min förort. Jag har bara varit hemma nån vecka, jag har inte ens djur, och jag är redan fett jävla less.

@Killaloe Jag håller med till hundra procent om allt. Och förstår helt och hållet ditt "själviska" skäl. För mig är det så märkligt att det är tillåtet med tanke på alla jävla problem det medför. VEM tycker liksom att det här fortfarande är en bra grej?
 
Frågan är varför det fortfarande är lagligt att köpa fyrverkerier i Sverige
Är det så mycket pengar att tjäna på skiten?

Fyrverkerier borde endast hanteras av proffs på avskild plats.

Jag blir helt matt i kroppen när jag tänker på allt elände smällare för med sig....
Varför, varför säljs det?

Jag tror ändå att vi rör oss mot att det blir olagligt, men dessvärre är det nog några år fram i tiden.

En del handlare har i alla fall börjat bojkotta skiten. En del kommuner har väl lite lokala regler också. Än så länge räcker det inte långt, men det är väl som med droppen som urholkar stenen. Jobbigt bara att det ska vara så segt.
 
Fast det är väldigt lite skillnad tycker jag - snarare blir fyrverkerierna värre och värre... Ifjol sköts något elände häromkring som verkligen lät som bomber. De sköts upp i luften (alltså raket?) och small något alldeles gröndjävligt däruppe, det blev världens tryckvåg! Mycket värre än några smällare jag någonsin hört tidigare... Wooohooo, det låter som det är krig, vilket nöje! :banghead:

Jag har hört att de som gör fyrverkerierna nu sätter in "extra smällar" i fyrverkerierna just för att de ska låta rejält, så de låter mer än vad de behöver göra.. Troligen för att lura folk att "nu minsann har jag köpt riktigt bra och rejäla fyrverkerier!". Vet inte hur sant eller hur vanligt det är, men personen jag diskuterade med brukar vara väldigt insatt i sånt där.

Hur som helst, med tanke på att ungarna här medvetet siktar mot varandra, mot folk med hundar osv så är jag utan minsta tvekan emot ett förbud för privatpersoner. Nu kör även djurens rätt en namninsamling mot fyrverkerier. Jag skrev under även om jag inte har allt för höga förhoppningar om att det ska leda någonstans...
 
Det hade varit intressant att se resultatet av en folkomröstning när det gäller fyrverkerier... Jag vill inte tro att de flesta tycker att det ska få hålla på som nu, många verkar gilla tanken på organiserade fyrverkerier av tex kommun osv, åtminstone där jag läser.
 
För mig är det så märkligt att det är tillåtet med tanke på alla jävla problem det medför. VEM tycker liksom att det här fortfarande är en bra grej?

Jag tror det handlar om pengar (det måste ju omsättas enorma summor på skiten varje år! För att inte tala om alla kringkostnader som folk kan tjäna pengar på - som fristäder för hundar etc. Vilket jag givetvis tycker är bra, men något är skevt när folk får betala för att de inte kan vara hemma pga smällare och raketer), samt brist på samordning från olika håll så att det faktiskt syns hur många som är emot det.

En sak man kan göra är ju att stödja affärer som vägrar sälja eländet också. Såg flera sådana meddela det beslutet ifjol för första gången(?), hoppas det sprider sig.

Jag hoppas också på det! Och för mig är det så märkligt att så många affärer väljer att sälja (eller ja, det är ju såklart pengar som vanligt) när det inte är i närheten av deras ordinarie sortiment. Surtanten i mig försöker dessutom bojkotta affärer året runt som säljer fyrverkerier helt utan koppling till ordinarie sortiment (typ som om min frisör skulle sälja fyrverkerier)
 
Jag har hört att de som gör fyrverkerierna nu sätter in "extra smällar" i fyrverkerierna just för att de ska låta rejält, så de låter mer än vad de behöver göra.. Troligen för att lura folk att "nu minsann har jag köpt riktigt bra och rejäla fyrverkerier!". Vet inte hur sant eller hur vanligt det är, men personen jag diskuterade med brukar vara väldigt insatt i sånt där.

Hur som helst, med tanke på att ungarna här medvetet siktar mot varandra, mot folk med hundar osv så är jag utan minsta tvekan emot ett förbud för privatpersoner. Nu kör även djurens rätt en namninsamling mot fyrverkerier. Jag skrev under även om jag inte har allt för höga förhoppningar om att det ska leda någonstans...

Ja det har jag bara antagit rakt av, att ljuden är avsiktliga? De flesta raketerna låter ju på olika, karakteristiska vis, alltfrån disktreta *boff*, via *viiiiiiiiin* till *PANG JÄVLA PANG FÖR HELVETE, MÄRKTE NI MIG NU DÅ!"... :wtf:
 
Här har det smällt sen i mitten av november och på julafton tyckte visst en del det var dags för raketer. Dom kan jag ändå leva med, värre är alla jävla smällare som skjuts dygnet runt. Här säljs skiten dessutom ÖVERALLT utan åldersgräns. Jämfört så har Sverige kommit långt.
 
Jag tror det handlar om pengar (det måste ju omsättas enorma summor på skiten varje år! För att inte tala om alla kringkostnader som folk kan tjäna pengar på - som fristäder för hundar etc

Men jag undrar vad skadorna kostar varje år? Utryckningar, sjukvård, bränder...?
 
Här har det smällt sen i mitten av november och på julafton tyckte visst en del det var dags för raketer. Dom kan jag ändå leva med, värre är alla jävla smällare som skjuts dygnet runt. Här säljs skiten dessutom ÖVERALLT utan åldersgräns. Jämfört så har Sverige kommit långt.

Var är här?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 195
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Loka visade sig förra nyår (vår första med henne) reagera rätt illa på fyrverkerierna utanför. Hon gömde sig, skakade och hässjade. Dock...
Svar
8
· Visningar
1 086
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 706
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp