Bukefalos 28 år!

Fyrverkerier - förbud?

Javisst, var och en blir salig på sin tro.
Problemet med importhundarna är dock att fler än de som tar hit dem får problem med dem..

Men eftersom mina hundar arbetar, vi jagar med dem. Så måste de fungera socialt. Att komma ut bland främmande jägare och främmande hundar får absolut inte ställa till med problem.
Nu låter det som om mina hundar ligger ute om nätterna. Men normal positionen efter en lång dags jakt är och ska vara i mitt knä, då vi båda sover djupt framför braskaminen..

Men mina hundar är hundar, vet om att de är hundar och blir respekterade och behandlade som hundar.
Det låter som om dina hundar är som hundar är mest och behandlas som hundar behandlas som mest. Gissningsvis vet de flesta hundar också om att de är hundar även om jag inte frågat. Sen finns det såklart socialt osäkra hundar som fungerar utmärkt till jakt och inte har några problem alls med att komma ut bland främmande jägare och hundar, däremot kanske inte den hunden som kissar ner sig vid synen av en annan människa. Men å andra sidan klarar den hunden antagligen inte av livet i stan särskilt bra heller eftersom det också innebär en rad prövningar (om än av annat slag).
 
Alltså, vad farao har hundars bitbenägenhet med det här ämnet att göra? Jag har vid två tillfällen blivit huggen. Den första var då jag som tonåring var hundvakt, men när jag skulle hämta hunden hos ägaren hade den redan blivit skjutsad hem till mig och det var en annan hund i huset jag inte kände. Det bet så fort jag öppnat dörren (och jag vet inget om den hundens lynne). Det andra tillfället inträffade för några år sedan. En granne var väktare och hade hund i tjänsten. Den unghund han hade var extremt hård i skallen. När jag gick förbi på vägen utanför tomten hoppade den över staketet och högg, lyckligtvis bara i mina kläder.

Andra hundar har aldrig varit i närheten av att hugga.

Men åter till ämnet.

Men samtidigt anser jag att det är bortkastad energi att försöka "rädda" en av tidigare misshandel svårt traumatiserad hund.

Det förekommer att hundar misshandlas med fyrverkerier. Folk smäller av sådant med vett och vilja i närheten av folk och hundar. Klart som fan att de blir rädda. Och felet ligger hos dem som hanterar pyrotekniken då den används på fel sätt, på fel plats och vid fel tidpunkt. Det skit som fyrverkerimissbrukarna åstadkommer drabbar andra som innan de råkade ut för det inte hade problem.

Det är inte vettigt att alla landets hundar ska kunna tränas och tåla fyrverkerier. Det är inte vettigt att alla övriga djurslag ska tränas i att tåla smällar. Det enda vettiga är att förbjuda användningen av pyroteknik för privatpersoner. Dessa har bevisat det hundra gånger om att de inte kan hantera det. De attackerar både polisen och andra. De skjuter mot folk och gratulerar sig själva med att det blev en fullträff. De skjuter mot djur. Det skjuts mot hus med materiella skador som följd.

Det enda vettiga är att förbjuda den privata användningen av fyrverkerier. Det är bara så uppenbart att det inte fungerar. Låt det vara en tillståndspliktig verksamhet för vissa som klarar av det.
 
Alltså, vad farao har hundars bitbenägenhet med det här ämnet att göra? Jag har vid två tillfällen blivit huggen. Den första var då jag som tonåring var hundvakt, men när jag skulle hämta hunden hos ägaren hade den redan blivit skjutsad hem till mig och det var en annan hund i huset jag inte kände. Det bet så fort jag öppnat dörren (och jag vet inget om den hundens lynne). Det andra tillfället inträffade för några år sedan. En granne var väktare och hade hund i tjänsten. Den unghund han hade var extremt hård i skallen. När jag gick förbi på vägen utanför tomten hoppade den över staketet och högg, lyckligtvis bara i mina kläder.

Andra hundar har aldrig varit i närheten av att hugga.

Men åter till ämnet.



Det förekommer att hundar misshandlas med fyrverkerier. Folk smäller av sådant med vett och vilja i närheten av folk och hundar. Klart som fan att de blir rädda. Och felet ligger hos dem som hanterar pyrotekniken då den används på fel sätt, på fel plats och vid fel tidpunkt. Det skit som fyrverkerimissbrukarna åstadkommer drabbar andra som innan de råkade ut för det inte hade problem.

Det är inte vettigt att alla landets hundar ska kunna tränas och tåla fyrverkerier. Det är inte vettigt att alla övriga djurslag ska tränas i att tåla smällar. Det enda vettiga är att förbjuda användningen av pyroteknik för privatpersoner. Dessa har bevisat det hundra gånger om att de inte kan hantera det. De attackerar både polisen och andra. De skjuter mot folk och gratulerar sig själva med att det blev en fullträff. De skjuter mot djur. Det skjuts mot hus med materiella skador som följd.

Det enda vettiga är att förbjuda den privata användningen av fyrverkerier. Det är bara så uppenbart att det inte fungerar. Låt det vara en tillståndspliktig verksamhet för vissa som klarar av det.
Och så som jag tidigare skrivit så stöder jag den tanken, om du får en folkmajoritet bakom den.
 
Fast det där är ju bara definition av vår demokrati och beslutsordning. Skulle du rösta för en sådan tanke?

Eller tänker du avstå eller rösta som du tror att andra röstar?
Nej det är en noll fråga för mig så jag skulle rösta efter andra kriterier.
Det betyder alltså att jag inte räknar med en folkomröstning i frågan och de som önskar ett förbud får baxa frågan den vanliga vägen.,
 
För 40 år sedan fanns det gott om sällskapshundar, de avlivades inte pga skotträdsla. Jag har idag en omplacering som är berörd, jag har tidigare ägt tre tikar varav den ena var skotträdd medan de andra två knappt lyfte på ögonbrynet.

Jag tror knappast att det var vårt fel att den skotträdda var rädd då den äldre och den yngre var skottfasta och alla tre levde tillsammans. Hon kom själv från skottfasta brukslinjer men gick aldrig i avel då jag personligen anser att hundar som inte håller mentalt eller fysiskt har något i avel att göra, oavsett hur lång och fin stamtavla de än har. Jag skulle däremot aldrig avliva en hund pga skotträdsla. IDIOTVARNING på ägaren dock om man ens kommer på tanken att avliva pga det och inget som det ska avlas vidare på heller! Idiotiska ägare nedärver idioti till ev egen avkomma sgs till 100% om de inte omplaceras. :cautious: :wtf:
 
För 40 år sedan fanns det gott om sällskapshundar, de avlivades inte pga skotträdsla. Jag har idag en omplacering som är berörd, jag har tidigare ägt tre tikar varav den ena var skotträdd medan de andra två knappt lyfte på ögonbrynet.

Jag tror knappast att det var vårt fel att den skotträdda var rädd då den äldre och den yngre var skottfasta och alla tre levde tillsammans. Hon kom själv från skottfasta brukslinjer men gick aldrig i avel då jag personligen anser att hundar som inte håller mentalt eller fysiskt har något i avel att göra, oavsett hur lång och fin stamtavla de än har. Jag skulle däremot aldrig avliva en hund pga skotträdsla. IDIOTVARNING på ägaren dock om man ens kommer på tanken att avliva pga det och inget som det ska avlas vidare på heller! Idiotiska ägare nedärver idioti till ev egen avkomma sgs till 100% om de inte omplaceras. :cautious: :wtf:
Nej naturligtvis ska man inte avliva pga skotträdsla.
Men om denna rädsla växer och blir till ett lidande och omfattar allt från smällande dörrar och andra vardagsljud, ja då bör man nog ta sig en funderare.
Naturligtvis gäller det sällskapsdjur.
Som jägare kan man bara instämma i den gamla sanningen att ett jägarliv är för kort för att ha dåliga hundar
 
För 40 år sedan fanns det gott om sällskapshundar, de avlivades inte pga skotträdsla. Jag har idag en omplacering som är berörd, jag har tidigare ägt tre tikar varav den ena var skotträdd medan de andra två knappt lyfte på ögonbrynet.

Jag tror knappast att det var vårt fel att den skotträdda var rädd då den äldre och den yngre var skottfasta och alla tre levde tillsammans. Hon kom själv från skottfasta brukslinjer men gick aldrig i avel då jag personligen anser att hundar som inte håller mentalt eller fysiskt har något i avel att göra, oavsett hur lång och fin stamtavla de än har. Jag skulle däremot aldrig avliva en hund pga skotträdsla. IDIOTVARNING på ägaren dock om man ens kommer på tanken att avliva pga det och inget som det ska avlas vidare på heller! Idiotiska ägare nedärver idioti till ev egen avkomma sgs till 100% om de inte omplaceras. :cautious: :wtf:
Min fetning.

Tror en stor del i rädsla för fyrverkerier/skott/åska osv är att det avlas alldeles för mycket på "gullighet" utan en tanke på mentaliteten.
Tror det var i en tråd på hund det stod om nån som visste om en mycket ljudrädd tik som hade valpar - just över nyår. Snacka om att valparna från början lär sig visa rädsla för ljudet.

Hundar som inte fungerade förut avlades inte på, helt enkelt, gissar jag.
 
Min fetning.

Tror en stor del i rädsla för fyrverkerier/skott/åska osv är att det avlas alldeles för mycket på "gullighet" utan en tanke på mentaliteten.
Tror det var i en tråd på hund det stod om nån som visste om en mycket ljudrädd tik som hade valpar - just över nyår. Snacka om att valparna från början lär sig visa rädsla för ljudet.

Hundar som inte fungerade förut avlades inte på, helt enkelt, gissar jag.
och förr slogs dessa hundar ut ur aveln
 
Det gör dom till viss del fortfarande. Det är iofs mer tur än skicklighet att Leon inte han gå i avel innan han började utveckla rädslor för åska o därefter även rädsla för raketer o fyrverkerier, började i 5 års åldern.
Men just ljud o ljusrädsla är ngt hundar ofta förvärvar.
Är en i flocken (och då menar jag familjen) åskrädd så kan man ge sig på att jycken blir det med.
 
Men just ljud o ljusrädsla är ngt hundar ofta förvärvar.
Är en i flocken (och då menar jag familjen) åskrädd så kan man ge sig på att jycken blir det med.
Må så vara, har dock aldrig sett det hända med någon av mina hundar. 3 av totalt 13 har varit berörda. Nr 1 en 4 årig BC hane som utvecklade rädsla för åska. 2 en 6 årig Hamilton som utvecklade rädsla för raketer efter att husse (min särbos R.I.P. son) tog med sig jycken ut vid 12 slaget o brände av raketer. Nr 3 nuvarande där det kommit krypande med åldern. O nej jag är varken rädd för åska, blixtar eller raketer. Förrförra jycken o jag brukade sitta ute på trappen o beundra skådespelet när blixtarna for över himmeln. Förra jycken vaknade yrvaket o undrade vad som var pg när en sovande matte trillade ur soffan när blixten slog ner i parabolen.
 
Min fetning.

Tror en stor del i rädsla för fyrverkerier/skott/åska osv är att det avlas alldeles för mycket på "gullighet" utan en tanke på mentaliteten.
Tror det var i en tråd på hund det stod om nån som visste om en mycket ljudrädd tik som hade valpar - just över nyår. Snacka om att valparna från början lär sig visa rädsla för ljudet.

Hundar som inte fungerade förut avlades inte på, helt enkelt, gissar jag.
Jag håller med, fast jag syftade på att det borde vara avelsförbud på ägarna. ;) :up: :p
 
Det närmaste jag haft en skotträdd hund var en tik som märkbart ogillade höga ljud, hon gick undan och visade tydligt sitt ogillande.
Men plockades gamla Bettan fram blev det ett annat ljud i skällan. Då var smällarna positiva och inget ogillande märktes. Selektivt hörande?
 
Det närmaste jag haft en skotträdd hund var en tik som märkbart ogillade höga ljud, hon gick undan och visade tydligt sitt ogillande.
Men plockades gamla Bettan fram blev det ett annat ljud i skällan. Då var smällarna positiva och inget ogillande märktes. Selektivt hörande?
Det är ganska vanligt o har inget med selektiv hörsel att göra. Trodde du hade gedigen hundvana o kunskap om hundar? Skott, åska, raketer o smällare/fyrverkerier ligger inom olika frekvensområden vilket betyder att en hund kan vara rädd för det ena men inte det andra, eller det tredje. Min gamla BC var endast rädd för åska, ej skott eller smällare/fyrverkerier. Gamle Hamilton var enbart rädd för smällare/fyrverkerier o ej för skott o åska. Nuvarande började med rädsla för åska men har tyvärr generaliserats till att även gälla fyrverkerier/raketer. Skott bryr han sig inte om, annat än att konstatera varifrån ljudet kommer.
 
Det är ganska vanligt o har inget med selektiv hörsel att göra. Trodde du hade gedigen hundvana o kunskap om hundar? Skott, åska, raketer o smällare/fyrverkerier ligger inom olika frekvensområden vilket betyder att en hund kan vara rädd för det ena men inte det andra, eller det tredje. Min gamla BC var endast rädd för åska, ej skott eller smällare/fyrverkerier. Gamle Hamilton var enbart rädd för smällare/fyrverkerier o ej för skott o åska. Nuvarande började med rädsla för åska men har tyvärr generaliserats till att även gälla fyrverkerier/raketer. Skott bryr han sig inte om, annat än att konstatera varifrån ljudet kommer.
Selektivt hörande skulle ha följts av ;).
Den tiken ogillade alla höga ljud från musik till flistugg och skott, när hon inte jagade.
Men jakten var hennes allt, så hon accepterade både vapen o skott i samband med den.
 
Apropå mitt tidigare gnällinlägg rörande smällande i tid och otid, kan jag meddela att återigen smäller det. Kl 23:27 vardagsnatt, en vecka efter nyår. Morr!
 
Jag roar mig nu med att klaga en hel del till min kommun om hur skräpigt det blivit här efter nyår. Det hjälper ju uppenbarligen inte att enbart klaga på ljudet och att folk medvetet skjuter mot andra, så jag klurar på fler punkter att diskutera... "Vi städar inget extra, vi hoppas att folk städar upp efter sig" säger de samtidigt som boende häromkring får vada i skräp och sicksacka mellan fyrverkerirester...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 189
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Loka visade sig förra nyår (vår första med henne) reagera rätt illa på fyrverkerierna utanför. Hon gömde sig, skakade och hässjade. Dock...
Svar
8
· Visningar
1 084
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 690
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp