Bukefalos 28 år!

Gå bort för att dö?

S

Sprettan

I kväll hörde jag ett intressant påstående av en vän, något som jag själv aldrig kommit att tänka på. Hon påstod nämligen att utekatter känner på sig när det är dags för att dö och då går bort. Genom åren har jag haft flera utekatter som också har försvunnit. Har alltid trott att dom har blivit fördöjda på sina äventyr och senare omkommit, men kan det verkligen stämma att katter faktist känner på sig när det är dags för att dö och därför lämnar hemmet? En rätt så intressant och fascinerande tanke!
 
Sv: Gå bort för att dö?

Ibland talar man ju om det. Vi hade en granne en gång som gick runt hela byn och hälsade på alla en dag. Alla blev mkt förvånade då det aldrig hade hänt förrut, dagen därpå dog han (hjärtinfarkt). Visste han om att han skulle dö? eller var det ren och skär slump? Ingen vet.

Jag har också varit med om utekatter som "försvunnit" på ålderns höst. Det känns ganska vackert att tänka att de gått och lagt sig för att dö, men jag tror lite krasst att det lika väl kan vara en skön omskrivning ... jag tror inte att de har gått ut medvetet för att dö. Däremot tror jag att de kan dö när de ändå är "ute på" ...
har svårt att tro att man kan förutse sin död.
Å andra sidan är katter fascinerande djur!! :bow:
 
Sv: Gå bort för att dö?

Jag tror benhårt på att de kan det!!!

Inte bara katter, hundar också. Såg ett program på tv där en tant berättade att hennes hund hade gått upp mitt i natten och väckt alla i tur och ordning, pussat lite på dem, samt stått en lång stund vid hennes barnbarns säng för att sedan gå ner och lägga sig igen. Tanten tyckte att det var märkligt eftersom hunden brukade sova hela nätterna.
På morgonen hittade hon hunden död i sin korg, hon hade dött i sömnen men velat säga adjö till alla innan. Det är bara så sorgligt! :cry:
 
Sv: Gå bort för att dö?

Min gamla katta dog för några månader sedan...jag var uppe vid 4 på natten på toa...då kom hon och tvinnade kring benen på mig.....senare på dagen så skulle jag ta bilen, backad och kände att jag körde över något....då låg hon där kattan, men hon var redan död(likstel) och hade lagt sig precis bakom ena framhjulet och dött...jag var glad att jag hittade henne så man slapp undra vart hon tog vägen....

hade även en hund med epilepsi...han kom alltid till mig en kvart-tjugo minuter INNAN han fick sina anfall....då var han "normal" men kände väl på sig att nåt var på G och ville ha mig i närheten....
 
Sv: Gå bort för att dö?

Våran katt betedde sig konstigt dagen innan. Han hade lagt sig precic vid våran hund, vikket han alldrig gjort förut.
Och han(katten) tog sitt liv, då han satte sig på vägen(bor vid en ganska trafikerad väg och han har alldrig gått över den) En granne hade sett händelsen.

Katten var väldigt gammal, tror 15 år eller så, så var ju ingen tillfällighet att han satte sig på vägen. :cry:

R.I.P Persy
 
Sv: Gå bort för att dö?

Nja, jag tror på det på sätt och vis. Katter drar sig som regel undan när de är sjuka och/eller skadade. Det kallas att katter har "sjukrevir". En helt naturlig instinkt. En katt som är gammal, skadad och/eller sjuk drar sig antagligen undan, inte för att den vet att den kommer dö utan för att "återhämta" sig och skydda sig mot rovdjur.
 
Sv: Gå bort för att dö?

Så tror jag också att det är. De lägger sig gömda för att vara säkra och antingen kommer de fram när de läkt ihop/frisknat till, eller också dör de i sin gömma.

I vintras blev en av våra halvstora kattungar illa trampad av en häst. Hon låg nerbäddad i en varm filt under min säng i ca 2 veckor och reste sig endast för att äta/dricka/gå på lådan någon gång per dygn. Efter 14 dagar ökade hon successivt "uppe"-tiden och efter 3 veckor var det full fart igen. Värmen och stillheten gjorde henne bra igen och nu är hon helt återställd och fångar möss på löpande band.
 
Sv: Gå bort för att dö?

Jag har mycket svårt att tro att den skulle begå självmord. Den kan ha blivit senil eller bara allmnät vimsig, men jag tror inte att den tog livet av sig. Så beräknande och kunniga är inte katter.
 
Min utekatt försvann för 3 veckor sedan.
Hon hade börjat dregla, rycka i höger ansikte och när attacken var över så började hon jama som katter gör när det är andra katter i närheten. När man så hennes namn så ruskade hon till lite och blev precis som vanligt.
2 dagar efteråt utan varken förbättring eller försämring så ringde jag till veterinären. (Katten låg på altanen, med dörren öppen, som hon hade gjort hela dagen).
Pratade med veterinären kl 14 hon tyckte det lät som epilepsi, men att vi skulle komma in om två dagar om det inte blev bättre. Efter samtalet som varade i kanske 15 minuter, så går jag ut och ska se hur hon mår. Och hon är helt försvunnen. Inget spår av henne någonstans, gick runt och ropa på henne men hon varken kom eller gav ljud ifrån sig.
Vi har letat i våra skogar i 3 veckor och kan inte hitta henne någonstans. Hon såg inte ens döende ut, men nu efter 3 veckor så får jag helt enkelt acceptera att hon har gått iväg för att dö.. :(
 
Det är helt enkelt så att dom har en instinkt som säger att dom måste gå och gömma sig då dom blivit sjuka eller skadade för rovdjuren har ett säkert öga för vilka bytesdjur som inte är i form, dom ger man sig på först! Om du, som jag, har utekatter och det är något med en av dom så är det därför viktigt att hålla den inne. Ge den ett varmt och tryggt gömställe som Jarrah här ovan som gav sin kattunge ett varmt bo under sängen.
 
Som andra sagt så inte går iväg för att dö, utan drar sig undan för de inte mår bra. Och andra gör tvärtom och söker sig ännu närmare husse/matte när de är dåliga.

En av våra utekatter när jag var liten blev påkörd. Den släpade sig hem (bokstavligen, den var mycket svårt skadad) och dog så snart den tagit sig upp på "sin" dyna på köksstolen bredvid husse. Den gick inte hem för att dö, den var skadad, rädd och hade svåra smärtor och tog sig till det som för den var tryggt och säkert. Hem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 663
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp