Bukefalos 28 år!

Gå ner i vikt när man testat allt?

Kom precis hem från jobbet så jag svarar inte indivudellt på alla inlägg.

Jag har diabetes typ 2. BMI idag är 42..
Så jag måste få ner vikten. Lider av sömnapné och har grava insomningsproblem. Toppar det med att jag brukar vakna på småtimmarna.

Personligen tror jag att portionerna är för stora. För mycket socker. Nu när jag börjar analysera så inser jag att jag äter socker i varje mål. Jag är dessutom i stress pga min osäkra anställning och oro för framtiden. Har dessutom en skraltig anhörig i Sverige.

Stressäter ofta. Helst godis och ost. Försökte få hjälp av en dietist men hon ansåg att jag har en ätstörning så hon skickade mig vidare. Men pga skiftarbetet så fungerade inte det stället hon skickade mig till eftersom jag jobbar kväll varannan vecka.

Dottern har också det kämpigt på sitt håll och det påverkar ju mig också.

Så shoot me...
 
Exakt @alazzi är detta verkligen allt du stoppar din mun?
Du skrev att du var sockerberoende. I det du skriver ingår inget ocker. När får du i dig sockret?


P.-S. bor du kvar i Tyskland ? Finns samma VV och appar där?

Teriyakisås. Sweet chilisås. Mango chutney. Honung i over night oats.

Jag bor i Tyskland.
 
Numera så är det många psykiatrier som föreslår att man använder metformin när man får viktuppgång i samband med intag av psykofarmaka.
Vet inte vad för medicin du tar, men just viktuppgång med medicin är ganska svårt att lösa med dieter.
Jag tar tre mediciner med viktuppgång som biverkan, har inte ändrat nåt alls i mitt liv, varken matintag eller nåt annat men ändå gått upp ca 10 kg på ett år och det verkar inte ta slut här. Ska prova diskutera metformin med min läkare, men svenska vården är som bekant rätt så efter.

Det är antidepressiv medicin bakom min viktuppgång.
 
Har du provat något så enkelt som att dricka ett glas vatten innan måltid (bidrar till mättnaden upplever jag) och att vara noga med att komma ut på promenader varje dag? Förhoppningsvis känns det lättare med begränsat matintag då. Promenader ger energi och bidrar till flås och styrka så du förhoppningsvis kan minska smärtorna du nämnde. Dessutom sätter det lite fart på ämnesomsättningen. Se dock till att inte bli lurad så du äter mer då. Kan vara smart att gå innan maten för att undvika en extra måltid efter promenaden om det är jobbigt att hålla igen.
Min rygg och mina knän gillar inte promenader. Har testat Mbt skor men då fick jag ju ont på nya ställen i ryggen.
 
Kom precis hem från jobbet så jag svarar inte indivudellt på alla inlägg.

Jag har diabetes typ 2. BMI idag är 42..
Så jag måste få ner vikten. Lider av sömnapné och har grava insomningsproblem. Toppar det med att jag brukar vakna på småtimmarna.

Personligen tror jag att portionerna är för stora. För mycket socker. Nu när jag börjar analysera så inser jag att jag äter socker i varje mål. Jag är dessutom i stress pga min osäkra anställning och oro för framtiden. Har dessutom en skraltig anhörig i Sverige.

Stressäter ofta. Helst godis och ost. Försökte få hjälp av en dietist men hon ansåg att jag har en ätstörning så hon skickade mig vidare. Men pga skiftarbetet så fungerade inte det stället hon skickade mig till eftersom jag jobbar kväll varannan vecka.

Dottern har också det kämpigt på sitt håll och det påverkar ju mig också.

Så shoot me...
Det är svårt med viktnedgång, för så fort kroppen märker att du tillför mindre än den tycker att den behöver så börjar den hålla hårt i den energi som tillförs.
Är det möjligt att göra något genom att byta ut något av dina läkemedel?
Synd att det inte funkade med ätstörningsvård för dig, för det låter ju som att du skulle behöva det

Simma är jättebra. Jag hatar dock iskallt vatten i bassängen...på sommaren går det men så här års är det en mental utmaning.
Går det att få tillgång till vattengympa i varm rehab-bassäng? Här finns sånt på de flesta större sjukhus och man kan få komma dit antingen via sjukgymnast eller via någon av de föreningar som hyr bassängen på kvällstid. Vattengympan är ju snäll mot kroppen och ett bra sätt att få till rörelseträning. Jag personligen är smidig som en säl i vattnet och rör mig som en högdräktig halt flodhäst på land...
 
Det är svårt med viktnedgång, för så fort kroppen märker att du tillför mindre än den tycker att den behöver så börjar den hålla hårt i den energi som tillförs.
Är det möjligt att göra något genom att byta ut något av dina läkemedel?
Synd att det inte funkade med ätstörningsvård för dig, för det låter ju som att du skulle behöva det


Går det att få tillgång till vattengympa i varm rehab-bassäng? Här finns sånt på de flesta större sjukhus och man kan få komma dit antingen via sjukgymnast eller via någon av de föreningar som hyr bassängen på kvällstid. Vattengympan är ju snäll mot kroppen och ett bra sätt att få till rörelseträning. Jag personligen är smidig som en säl i vattnet och rör mig som en högdräktig halt flodhäst på land...
Bor tyvärr inte i Sverige. I mitt närområde finns det tyvärr inte. Jag har Googlat. I Sverige gick jag på vattengympa någon gång i veckan. Var stel redan då.
 
Bor tyvärr inte i Sverige. I mitt närområde finns det tyvärr inte. Jag har Googlat. I Sverige gick jag på vattengympa någon gång i veckan. Var stel redan då.
Vet att du inte bor i Sverige, det var därför jag ställde frågan. Men, har du kollat om det finns via någon sjukgymnastik? Det är inte säkert att det går att googla fram sånt, tänker jag...
Gick du i varmbassäng i när du bodde här? Det är rätt stor skillnad på hur rörlig man blir om det är varmt eller lite svalare vatten.
 
Vet att du inte bor i Sverige, det var därför jag ställde frågan. Men, har du kollat om det finns via någon sjukgymnastik? Det är inte säkert att det går att googla fram sånt, tänker jag...
Gick du i varmbassäng i när du bodde här? Det är rätt stor skillnad på hur rörlig man blir om det är varmt eller lite svalare vatten.

Jag körde vattengympa ungefär 2 ggr i veckan då. Gymmet var i byggnaden intill mitt jobb. Och jag var väldigt mycket yngre då.

Min husläkare är väl tyvärr inte så bra. Eller jag tror han är helt normal. När jag desperat har bett om insomningstabletter så har det varit blankt nej
 
Senast ändrad:
Jag körde vattengympa ungefär 2 ggr i veckan då. Gymmet var i byggnaden intill mitt jobb. Och jag var väldigt mycket yngre då.

Min husläkare är väl tyvärr inte så bra. Eller jag tror han är helt normal. När jag desperat har bett om insomningstabletter så har det varit blankt nej
Hur kommer man åt sjukgymnastik i Tyskland? Remiss från läkare? Eller någon form av egen kontakt?
Har du frågat läkaren om sjukgymnastik?
 
Jag körde vattengympa ungefär 2 ggr i veckan då. Gymmet var i byggnaden intill mitt jobb. Och jag var väldigt mycket yngre då.

Min husläkare är väl tyvärr inte så bra. Eller jag tror han är helt normal. När jag desperat har bett om insomningstabletter så har det varit blankt nej
Eftersom det är knäna och ryggen som är problemen, försök få recept på sjukgymnastik via din ortoped om nu husläkaren inte ger.

Du vet om företaget som jobbar med Krankenkassen i viktnedgång? Då betalar du inget. Inte provat själv men vet några som varit nöjda. Sök på Zanadio, du kvalar in på mer än bara vikten.
 
Har hon Diabetes har hon förmodligen Metformin redan. Jag hoppas Europa snart släpper Ozempic fri även för viktnedgång som i USA. Det är en diabetesmedicin som vid sidan av har visat sig funka ypperligt som viktnedgångshjälp. Min pappa har den sen 1 år pga Diabetes och har tappat 40 kg utan att ändra sin kost eller träna.

Semaglutid under namnet Wegovy är godkänt som läkemedel för viktminskning i Europa.
 
Kom precis hem från jobbet så jag svarar inte indivudellt på alla inlägg.

Jag har diabetes typ 2. BMI idag är 42..
Så jag måste få ner vikten. Lider av sömnapné och har grava insomningsproblem. Toppar det med att jag brukar vakna på småtimmarna.

Personligen tror jag att portionerna är för stora. För mycket socker. Nu när jag börjar analysera så inser jag att jag äter socker i varje mål. Jag är dessutom i stress pga min osäkra anställning och oro för framtiden. Har dessutom en skraltig anhörig i Sverige.

Stressäter ofta. Helst godis och ost. Försökte få hjälp av en dietist men hon ansåg att jag har en ätstörning så hon skickade mig vidare. Men pga skiftarbetet så fungerade inte det stället hon skickade mig till eftersom jag jobbar kväll varannan vecka.

Dottern har också det kämpigt på sitt håll och det påverkar ju mig också.

Så shoot me...

Låter som att åtgärder mot stress och psykiskt mående behöver gå före viktnedgång just nu?
 
Simma är jättebra. Jag hatar dock iskallt vatten i bassängen...på sommaren går det men så här års är det en mental utmaning.
Om du vill simma hela året - skaffa en våtdräkt (1-3 mm). Beroende på var du fryser kan det räcka med en shorty (korta ben/armar) och då landar du på några svenska hundralappar på Dechatlon. En hellång dräkt kostar runt 1000. Rimligen är nämnda affär inte dyrare i Tyskland.
 
Jag har precis gått ner 30 kg. Räknade kalorier, förbjöd inget. Åt inte nyttigt (ätstörning som krånglar till det) och förbjöd inget. Jag tror inte på sockeberoende, så det var inget jag ens brydde mig om att kolla.
Kyckling och pommes/pekakulor med Rydbergs färdiga såser var min huvudföda. Och massor av bröd 🙈
Inte tränat nått, gått promenader då och då.
Så jag är ett vandrade exempel på att man varken behöver träna eller äta nyttigt för att gå ner i vikt.
OBS att jag inte rekommenderar nån att göra som jag gjorde. Men det passade mig bäst.

Mitt tips är att verkligen föra matdagbok, väga och räkna på allt. Köp bara sånt som redan är kaloriberäknat, enklare att fylla i då. Eller gör själv från grunden. Men ofta får man nog i sig mer än man tror.
 
Ett stort glas vatten innan måltid, helst råkostsallad före maten mättar och rivna morötter och vitkål både mättar mer och är nyttigare än sallad, tomat och gurka som mest innehåller vatten. Både morötter och kål kan man riva i förväg och ha i påsar i kylen. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp