Bukefalos 28 år!

Gå ner i vikt när man testat allt?

Simma är jättebra. Jag hatar dock iskallt vatten i bassängen...på sommaren går det men så här års är det en mental utmaning.

Poängen med att det är kallt i bassängerna är att man ska simma tills man blir varm :). Första längden fryser man, men om man tar i så blir man varm sen. Om man fryser medans man simmar så tar man inte i nog mycket, man ska bli andfådd och få puls.

Jag brukar varva med flera vändor i bastun för att hålla kroppsvärmen rejält hög.

Melatonin är receptfritt, rätt säker på att det är det i hela EU. Tyskland har ju också ett fantastiskt utbud av naturmedicin, du borde kunna hitta insomningshjälp utan att behöva få det på recept.
 
Poängen med att det är kallt i bassängerna är att man ska simma tills man blir varm :). Första längden fryser man, men om man tar i så blir man varm sen. Om man fryser medans man simmar så tar man inte i nog mycket, man ska bli andfådd och få puls.

Jag brukar varva med flera vändor i bastun för att hålla kroppsvärmen rejält hög.

Melatonin är receptfritt, rätt säker på att det är det i hela EU. Tyskland har ju också ett fantastiskt utbud av naturmedicin, du borde kunna hitta insomningshjälp utan att behöva få det på recept.
Problemet när man är deprimerad och nedgången är det inte "bara" är att göra si eller så. Kallt vatten kan räcka för att backen blir för brant.
 
Poängen med att det är kallt i bassängerna är att man ska simma tills man blir varm :). Första längden fryser man, men om man tar i så blir man varm sen. Om man fryser medans man simmar så tar man inte i nog mycket, man ska bli andfådd och få puls.

Jag brukar varva med flera vändor i bastun för att hålla kroppsvärmen rejält hög.

Melatonin är receptfritt, rätt säker på att det är det i hela EU. Tyskland har ju också ett fantastiskt utbud av naturmedicin, du borde kunna hitta insomningshjälp utan att behöva få det på recept.

Alltså, jag är frusen av mig. Frysen i princip hela vintern förutom när jag ligger nerbäddad i sängen. Lite överdrivet men inte mycket. Inte en chans att jag går ner i en kall bassäng. Bada i kallt hav en varm sommardag är inget problem. Men kalla badhus och kalla bassänger funkar inte alls!
 
Det är antidepressiv medicin bakom min viktuppgång.
Nu är jag bara en vanlig buke-person så ta kanske mina råd med en nypa salt.. Men när jag läser dina kompletterade inlägg så skulle jag snarare börja i en annan ände än med ditt matintag (även om det säkert finns något att göra där också, det gör det nog för de flesta). Dock, om du äter mediciner, har diabetes typ 2, är stressad och mår dåligt, småäter osv... Så skulle jag nog råda till än mer läkarkontakt. Har ingen egen erfarenhet eller koll, men kan du äta annan medicin, gå hos dietist igen, psykolog för stressen och barnet osv.
Här backar jag för det känns som att det är så mycket mående, hormoner etc som bör vara i fokus snarare än "har du tänkt på morötter" typ :)
 
Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket fusk). Periodisk fasta i olika former gjorde ingen skillnad. Äter aldrig pasta eller potatis numera. Nudlar eller ris endast på restaurang. Pizza och snabbmat kanske en gång i månaden.

Dock, smörgåsar. Köper gärna en smörgås att äta på jobbet. Gott och praktiskt men dåligt.

Kebab. Tyvärr är det en av mina laster när jag nu valt bort hamburgare.

På jobbet har jag oftast en liten färdig salladsmix som jag har kompletterat med majs, kidneybönor, soltorkade tomater i olja och Oliver eller fetaost. Detta dissades totalt av omgivningen. Ska jag hellre satsa på keso och kalkonskivor? Ätit det i perioder.

Hemma äter jag mest kycklingfilé och grönsaker. Där var det tydligen mina såser som var katastrof. Teriyaki eller sweet chili. Och mango chutney. Bara socker.

Min största last är ost. Om jag har det hemma så kan jag inte sluta. Begränsar chips till helgen.

Frukost är osötad yoghurt med flingor. Eller over night oats med bär och honung. Socker...

Får i mig för mycket socker. Svårt beroende.

Jobbar skift. 06.00-14.30 Eller 14.30-23.00.

Varit med på viktväktarna på 90-talet och visst fungerar det men jag tyckte det var så svårt att bedöma matmängden och skriva upp precis allt. Men det är säkert en modernare lösning idag.

Kört dietpulver i flera månader för att gå ner men inte ens då hände det så mycket med vikten. Mentalt en katastrof. Mådde jättedåligt.

Tränar cirkelträning 3-4 gånger i veckan. På mina kvällsveckor har jag svårt att komma iväg till tränongen men kompenserar det på dagvevkorna.
Jag, som torde vara i samma ålder, har gått ner lite drygt 6 kg sedan augusti och jag har verkligen inte offrat nåt. Jag har inte tränat, jag har promenerat lite på helgerna och tja...jag har inte motionerat speciellt mycket. Jag har ätit macka till frukost, en näve nötter till mellanmål, vanlig husmanskost från arbetsplatscaféet till lunch, en frukt och lite nötter till mellanmål och grönsaker (ofta frys-) och kött/fisk/kyckling till middag. Typ så. På helgerna har jag ätit klyftpotatis och biff och sås, typ, och druckit vin. Ibland har jag ätit choklad. Jag har TÄNKT på vad jag har ätit och gjort aktiva val. "Är det värt att ta den här bullen?" Om svaret är "ja" så har jag ätit med gott samvete och njutit av varje tugga.
Det tar tid, men nu som 50+ vill jag hitta ett hållbart sätt att leva utan att få upp i vikt. ...och resan fortsätter. Vill gå ner 5 kilo till innan juni. ...och det kommer jag att göra - utan att pina mig.

Lycka till!
 
Jag har precis gått ner 30 kg. Räknade kalorier, förbjöd inget. Åt inte nyttigt (ätstörning som krånglar till det) och förbjöd inget. Jag tror inte på sockeberoende, så det var inget jag ens brydde mig om att kolla.
Kyckling och pommes/pekakulor med Rydbergs färdiga såser var min huvudföda. Och massor av bröd 🙈
Inte tränat nått, gått promenader då och då.
Så jag är ett vandrade exempel på att man varken behöver träna eller äta nyttigt för att gå ner i vikt.
OBS att jag inte rekommenderar nån att göra som jag gjorde. Men det passade mig bäst.

Mitt tips är att verkligen föra matdagbok, väga och räkna på allt. Köp bara sånt som redan är kaloriberäknat, enklare att fylla i då. Eller gör själv från grunden. Men ofta får man nog i sig mer än man tror.
Har gjort som du, då använde jag Aftonbladets viktklubb, nu kör jag med Lifesum.
Själv älskar jag ostbågar och äter en påse en gång i veckan. Den dagen kompenserar jag med att äta lite i övrigt, som havregrynsgröt eller dietpulver.
 
Alltså, jag är frusen av mig. Frysen i princip hela vintern förutom när jag ligger nerbäddad i sängen. Lite överdrivet men inte mycket. Inte en chans att jag går ner i en kall bassäng. Bada i kallt hav en varm sommardag är inget problem. Men kalla badhus och kalla bassänger funkar inte alls!
Har man tillgång till ett större badhus finns oftast flera bassänger; en kallare för riktig hårdträning och varmare för den som vill njuta och simma lugnt. Varmt vatten funkar inte för den som simmar hårt flera tusen meter, men kallt funkar inte för den som tar det lugnare och långsammare.
 
Har man tillgång till ett större badhus finns oftast flera bassänger; en kallare för riktig hårdträning och varmare för den som vill njuta och simma lugnt. Varmt vatten funkar inte för den som simmar hårt flera tusen meter, men kallt funkar inte för den som tar det lugnare och långsammare.

Precis, men man ska inte ta det lugnt och långsamt när man simmar om man vill gå ner i vikt och bygga muskler. Eller om man vill minska stress genom att bränna kortisol. Då är det bättre att simma två längder och man är flåsig och darrig efteråt, än tjugo längder med frisyren och sminket intakt om du förstår vad jag menar.
 
Eftersom det är knäna och ryggen som är problemen, försök få recept på
Jag sjukgymnastik via din ortoped om nu husläkaren inte ger.

Du vet om företaget som jobbar med Krankenkassen i viktnedgång? Då betalar du inget. Inte provat själv men vet några som varit nöjda. Sök på Zanadio, du kvalar in på mer än bara vikten.

Jag har sett reklamen. Min husläkare är tyvärr en rätt bister typ så jag har haft svårt att få gehör när jag velat få hjälp tidigare.
 
Nu är jag bara en vanlig buke-person så ta kanske mina råd med en nypa salt.. Men när jag läser dina kompletterade inlägg så skulle jag snarare börja i en annan ände än med ditt matintag (även om det säkert finns något att göra där också, det gör det nog för de flesta). Dock, om du äter mediciner, har diabetes typ 2, är stressad och mår dåligt, småäter osv... Så skulle jag nog råda till än mer läkarkontakt. Har ingen egen erfarenhet eller koll, men kan du äta annan medicin, gå hos dietist igen, psykolog för stressen och barnet osv.
Här backar jag för det känns som att det är så mycket mående, hormoner etc som bör vara i fokus snarare än "har du tänkt på morötter" typ :)

Allt hänger ihop. Vet att hormonerna motverkar viktnedgången. Min stora ökning kom ju i klimakteriet. Och det allmänna måendet är riktigt kass. Men jobbet måste göras. Läkare vill ju gärna skylla allt på vikten. "Gå ner i vikt så ska du se att det ordnar sig med resten"
 
Har gjort som du, då använde jag Aftonbladets viktklubb, nu kör jag med Lifesum.
Själv älskar jag ostbågar och äter en påse en gång i veckan. Den dagen kompenserar jag med att äta lite i övrigt, som havregrynsgröt eller dietpulver.
Har tittat lite på just Lifesum. Räcker gratisversionen eller måste man betala?
 
Poängen med att det är kallt i bassängerna är att man ska simma tills man blir varm :). Första längden fryser man, men om man tar i så blir man varm sen. Om man fryser medans man simmar så tar man inte i nog mycket, man ska bli andfådd och få puls.

Jag brukar varva med flera vändor i bastun för att hålla kroppsvärmen rejält hög.

Melatonin är receptfritt, rätt säker på att det är det i hela EU. Tyskland har ju också ett fantastiskt utbud av naturmedicin, du borde kunna hitta insomningshjälp utan att behöva få det på recept.

Jag tar redan Melatonin som hjälp men tycker inte det ger effekt trots dubbel dos. Vet inte hur mycket man vågar öka.
 
Har tittat lite på just Lifesum. Räcker gratisversionen eller måste man betala?
Jag tycker att gratisversionen räcker. Har betalat tidigare men tyckte inte det tillförde så mycket. Den ger betyg på maten man ätit, ifall den varit "balanserad", vad det nu är. Jag fick ständigt lågt betyg även om jag höll mig inom kalorigränsen.
 
Precis, men man ska inte ta det lugnt och långsamt när man simmar om man vill gå ner i vikt och bygga muskler. Eller om man vill minska stress genom att bränna kortisol. Då är det bättre att simma två längder och man är flåsig och darrig efteråt, än tjugo längder med frisyren och sminket intakt om du förstår vad jag menar.

För min del ska jag helst inte träna alls när jag ska gå ner i vikt. Tyvärr. Men jag blir jättehungrig av att träna. Och den mat som krävs för att stilla hungern ger definitivt fler kalorier än vad jag blev av med på träningen. För min del handlar det om att dels minska matfokuset och dels lära mig leva med att vara hungrig mellan måltiderna. Och inte göra nåt som ökar hungern. Dit hör (för mig) träning tyvärr.
 
Allt hänger ihop. Vet att hormonerna motverkar viktnedgången. Min stora ökning kom ju i klimakteriet. Och det allmänna måendet är riktigt kass. Men jobbet måste göras. Läkare vill ju gärna skylla allt på vikten. "Gå ner i vikt så ska du se att det ordnar sig med resten"
Känner igen mig så i detta! Det är som att alla ska tycka att jag ska må så mycket bättre när jag gått ned massa kilon efter en operation. Det är ju kroppen som är förändrad, inte måendet..
 
Allt hänger ihop. Vet att hormonerna motverkar viktnedgången. Min stora ökning kom ju i klimakteriet. Och det allmänna måendet är riktigt kass. Men jobbet måste göras. Läkare vill ju gärna skylla allt på vikten. "Gå ner i vikt så ska du se att det ordnar sig med resten"

Tar du redan metformin?
 
Precis, men man ska inte ta det lugnt och långsamt när man simmar om man vill gå ner i vikt och bygga muskler. Eller om man vill minska stress genom att bränna kortisol. Då är det bättre att simma två längder och man är flåsig och darrig efteråt, än tjugo längder med frisyren och sminket intakt om du förstår vad jag menar.
Jag förstår precis :) Jag simmar fullt ut när jag simmar och blir alltid varm. Det värsta som finns då är varma bassänger..... Däremot brukar t.ex. vattengympa-poolen vara varmare, eftersom man då rör sig långsammare, tror jag (men kan ha fel...).
 
Jag tror att det är jättesvårt att sitta och fundera på egen hand och hela tiden göra överväganden om ingredienser och maträtter baserat på vad man tror eller har hört. Jag tror att det lätt kan bli fel eller inte ändamålsenligt.

Jag vet t ex inte riktigt varför det skulle vara dåligt att äta pasta, ris och potatis? I min värld är det helt vanlig mat.

Om man baserar sina matvanor på felaktiga antaganden så tänker jag att det kan leda till att msn pressar sig för hårt vilket i sin tur kan leda till att man till slut blir så hungrig att man bara öser i sig godis eller ost och så är man tillbaka i känslan av misslyckande. Du kanske inte är sockerberoende, du kanske bara är hungrig?

Om jag bara åt sådan sallad som du beskriver till lunch så skulle jag vara jättehungrig på kvällen.

Det som har fungerat för mig är att räkna kalorier via en app, jag hade Aftonbladet Viktklubb. Där får man svart på vitt hur många kalorier man får i sig och kan anpassa efter det, antingen byta ut ingredienser eller äta mindre portion. Man ser också hur många kalorier olika matvaror innehåller, jag fick mig både en och två överraskningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp