Bukefalos 28 år!

Gå ner i vikt när man testat allt?

Nyttig frukost och lunch gör att man klarar kvällen med lite godare mat.
Majonnäs Big NO
När jag ser din vanliga matdag så måste det gömma sig kalorier som inte syns där.
Exakt @alazzi är detta verkligen allt du stoppar din mun?
Du skrev att du var sockerberoende. I det du skriver ingår inget ocker. När får du i dig sockret?


P.-S. bor du kvar i Tyskland ? Finns samma VV och appar där?
 
Numera så är det många psykiatrier som föreslår att man använder metformin när man får viktuppgång i samband med intag av psykofarmaka.
Vet inte vad för medicin du tar, men just viktuppgång med medicin är ganska svårt att lösa med dieter.
Jag tar tre mediciner med viktuppgång som biverkan, har inte ändrat nåt alls i mitt liv, varken matintag eller nåt annat men ändå gått upp ca 10 kg på ett år och det verkar inte ta slut här. Ska prova diskutera metformin med min läkare, men svenska vården är som bekant rätt så efter.
 
Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket fusk). Periodisk fasta i olika former gjorde ingen skillnad. Äter aldrig pasta eller potatis numera. Nudlar eller ris endast på restaurang. Pizza och snabbmat kanske en gång i månaden.

Dock, smörgåsar. Köper gärna en smörgås att äta på jobbet. Gott och praktiskt men dåligt.

Kebab. Tyvärr är det en av mina laster när jag nu valt bort hamburgare.

På jobbet har jag oftast en liten färdig salladsmix som jag har kompletterat med majs, kidneybönor, soltorkade tomater i olja och Oliver eller fetaost. Detta dissades totalt av omgivningen. Ska jag hellre satsa på keso och kalkonskivor? Ätit det i perioder.

Hemma äter jag mest kycklingfilé och grönsaker. Där var det tydligen mina såser som var katastrof. Teriyaki eller sweet chili. Och mango chutney. Bara socker.

Min största last är ost. Om jag har det hemma så kan jag inte sluta. Begränsar chips till helgen.

Frukost är osötad yoghurt med flingor. Eller over night oats med bär och honung. Socker...

Får i mig för mycket socker. Svårt beroende.

Jobbar skift. 06.00-14.30 Eller 14.30-23.00.

Varit med på viktväktarna på 90-talet och visst fungerar det men jag tyckte det var så svårt att bedöma matmängden och skriva upp precis allt. Men det är säkert en modernare lösning idag.

Kört dietpulver i flera månader för att gå ner men inte ens då hände det så mycket med vikten. Mentalt en katastrof. Mådde jättedåligt.

Tränar cirkelträning 3-4 gånger i veckan. På mina kvällsveckor har jag svårt att komma iväg till tränongen men kompenserar det på dagvevkorna.
Jag har också provat typ allt enda som funkat bra var att äta vanlig mat, även snabbmat då och då men räkna kalorier och sen styrketräna 3-5 ggr i veckan. Gick så enkelt ner mer än 20 kg på ett halvår. Jag använde en app i början där jag bara behövse scanna barkoden och ange hur mycket jag ätit av varje produkt (vägde dock aldrig frukt eller grönsaker).

Sen kom Corona och gymmen stängde och var stängda länge och jag tappade träningen och gick upp i vikt igen. Sen fick jag själv corona med en liten släng av postcovid ett par månader som satt sig på lungorna och fick träningsförbud.

Men från 1.1 har jag ok på att börja träna igen, bytte dock också jobb samma datum så har hittills inte kunnat gå lika regelbundet men det ska väl lugna ner sig framöver när jag blir varm i kläderna. Blir ca 2ggr i veckan nu men bara det har gjort jag tappat 5 kg sen nyår.
 
Numera så är det många psykiatrier som föreslår att man använder metformin när man får viktuppgång i samband med intag av psykofarmaka.
Vet inte vad för medicin du tar, men just viktuppgång med medicin är ganska svårt att lösa med dieter.
Jag tar tre mediciner med viktuppgång som biverkan, har inte ändrat nåt alls i mitt liv, varken matintag eller nåt annat men ändå gått upp ca 10 kg på ett år och det verkar inte ta slut här. Ska prova diskutera metformin med min läkare, men svenska vården är som bekant rätt så efter.
Har hon Diabetes har hon förmodligen Metformin redan. Jag hoppas Europa snart släpper Ozempic fri även för viktnedgång som i USA. Det är en diabetesmedicin som vid sidan av har visat sig funka ypperligt som viktnedgångshjälp. Min pappa har den sen 1 år pga Diabetes och har tappat 40 kg utan att ändra sin kost eller träna.
 
Har hon Diabetes har hon förmodligen Metformin redan. Jag hoppas Europa snart släpper Ozempic fri även för viktnedgång som i USA. Det är en diabetesmedicin som vid sidan av har visat sig funka ypperligt som viktnedgångshjälp. Min pappa har den sen 1 år pga Diabetes och har tappat 40 kg utan att ändra sin kost eller träna.
Den är fri att skriva ur för viktnedgång
Men då får man betala fullt pris
 
LCHF skulle ALDRIG fungera för mig. Jag behöver kolhydrater, det är helt onaturligt för mig att utesluta dem och jag blir väldigt svag och eländig om jag bara äter fett och protein. Överhuvudtaget är jag kritisk till dieter som är "onaturliga" och som kräver märkliga uppoffringar. Men det funkar för vissa.

Mitt tips till dig är att börja göra matlådor att frysa in eller ha i kylen. Var jättenoga med att kolla kaloriinnehåll i det du lagar, sen gör du matlådor för en vecka i taget. För middag och ev lunch. Jag vet inte vad slags mat du tycker om, men för mig skulle det bli Quinoa (proteinrikt!) kokt i grönsaksbuljong, stora vita bönor, broccoli. Äter du kött så lägg till nån kötträtt. Jag har sojasås och sambal i min mat! Gör en sallad till om du vill. Drick kallt vatten till maten (det gillar jag, har alltid vattenflaskor i kylskåpet!) Ägg! Variera lådorna så du inte blir jätte-uttråkad.

Räkna ut lunch på samma sätt. Och frukost - jag gillar att göra en Overnight Oats med havregryn, mjölk (jag tar havremjölk men vanlig lättmjölk går lika bra), lite vaniljsocker :-) och så frysta bär ovanpå; de tinar under natten. Jag har också i en rejäl sked proteinpulver med smak, jordgubb eller choklad eller nåt.

Mellanmål nån frukt eller morot eller nåt. Frysta blåbär (de fina, svenska från skogen!) älskar jag.

Räkna som sagt ut hur mycket kalorier detta blir för en dag, men dra inte ner jättehårt på kaloriintaget - då är det risk att du bara ger upp för det blir för jobbigt. Själv blir jag JÄTTEeländig om jag äter alldeles för lite.

Har du ett gym i närheten? Testa att gå på löpbandet (det är MÅNGA som bara går, inte springer!) - du ser hur långt du går och hur mycket energi du förbrukar. Jättebra träning. Du kan vinkla bandet så det lutar lite, om dina knän pallar? Styrketräning är jättebra men bränner inte så mycket energi, om det är vad du är ute efter. Kan du rådfråga en PT/tränare på gymmet?

Detta funkar för mig, både som viktnedgång och att hålla vikten.

Lycka till!!
 
Det svåra är ju att hitta just det där som funkar för en själv och för ens egna unika förutsättningar... Själv har jag angripit mitt problem från ett HELT annat håll. Tror dock inte att det är av intresse, de flesta tycker att jag är dum i huvet. :p

Jag kände en gigantisk hopplöshet och tyckte att jag hade "provat allt" och kände mig så förtvivlad att jag kände mig beredd att göra ALLT för att återfå bättre hälsa, och då ramlade jag in på livsstilsmedicin. Vilket innebär att försöka gå till djupet med vad som verkligen orsakar problemen och åtgärda grundorsaken. Ingen diet har hjälpt mig - problemen låg i låggradig inflammation, känslomässigt ätande och hormonell obalans. Jag hade kunnat banta varenda dag i hela livet utan att det hade hjälpt. Det var inte (enbart) kosten det handlade om. Genom att utesluta kost som eldade på inflammation, ge kroppen alla grundförutsättningar för att balansera sig själv hormonellt (dvs stresshantering, självmedkänsla, god sömn, rörelse, känslohantering, regelbundna vanor, ute i dagsljus, mm) och adressera känslorna jag hade kring mat och socker (tröst och beroendeliknande beteende) så har kroppen stabiliserat sig själv. Jag har blivit normalviktig utan att bry mig så mycket om vad jag äter, och jag har fått enormt mycket bättre med energi! Livet har återvänt. Men visst, det krävdes att hela livet designades om och var väldigt drastiskt och tufft, och vissa matvaror kan jag fortfarande inte äta då de triggar inflammation hos mig. Men jag är enormt tacksam att jag hittade nåt som funkade för mig.
 
Har hon Diabetes har hon förmodligen Metformin redan. Jag hoppas Europa snart släpper Ozempic fri även för viktnedgång som i USA. Det är en diabetesmedicin som vid sidan av har visat sig funka ypperligt som viktnedgångshjälp. Min pappa har den sen 1 år pga Diabetes och har tappat 40 kg utan att ändra sin kost eller träna.
Ozempic är ofta restnoterat och de diabetiker som behöver den blir utan. Det är brist på semaglutid (verksamma substansen) och dessutom ökad efterfrågan bland annat pga att den skrivs ut för viktminskning. (inte sällan av nätläkare, där patienten frågar efter det efter att ha sett tiktok-reklam om det)
 
Har hon Diabetes har hon förmodligen Metformin redan. Jag hoppas Europa snart släpper Ozempic fri även för viktnedgång som i USA. Det är en diabetesmedicin som vid sidan av har visat sig funka ypperligt som viktnedgångshjälp. Min pappa har den sen 1 år pga Diabetes och har tappat 40 kg utan att ändra sin kost eller träna.
Synd den inte fanns i tablettform, livrädd för sprutor.
 
Det finns inte en diet som passar alla, för vi är olika. Våra förfäder levde på olika dieter, och vilka gener vi får är ett slumpmässigt lotteri.

Jag har provat LCHF och kraschade typ direkt, mitt matsmältningssystem gillar det inte alls. Jag behöver ganska mycket protein och fett, men det behöver vara med grönsaker och frukt till.

Nu har jag aldrig varit rejält överviktig, men kan pendla ca 15kg upp och ned. Och det verkar som att den viktigaste faktorn för mig är sömnen. När jag sover bra och tillräckligt länge så går jag ner i vikt. När jag sover dåligt och för lite går jag upp i vikt, och har dessutom ett enormt sockersug.

Så det kanske kan vara en ände att börja rota i också, sömn och stress :)?

Den lättaste "dieten" att följa tycker jag är hemlagad mat och grönsaker. Det vill säga, ät vad du vill men du måste laga det från grunden, och det ska alltid vara någon form av sallad/färsk grönsak på tallriken.

Vill du ha en kebabtallrik så får du börja med en rå potatis och en bit kött, och göra det till en kebabtallrik, inklusive göra såsen själv.
 
Inte alls det svaret du vill ha säkert men, måste du gå ner i vikt då? Jag tycker att det låter som att du lever hälsosamt, äter varierat och rör på dig. Är vikten ett hinder på något vis? För jag tycker annars att all den här bantningshetsen och olika metoder låter rätt skadligt.
 
Jag skulle behöva färdiga menyer och köra strikt på det men när jag har kollat tidigare så var det så många saker som jag inte gillar så det kändes knepigt att följa. Visst, man kan väl köra samma måltid flera dagar.

Väg allt du äter på köksvåg. Enda sättet att kontrollera vad du egentligen äter. Det spelar ingen roll om du äter "nyttigt" om du inte vet hur mkt du får i dig.
 
Jag håller med @Voeux här, måste du just gå ner i vikt? Jag kan förstå behovet av att få kontroll på matvanorna och känna att man vill slippa sockerberoendet, men då kanske det ska vara fokus där istället för att fokus ligger på vikten.

Vad vågen säger spelar egentligen ingen roll och säger absolut ingenting om hur nyttig/hälsosam/välmående/duktig du är. Det viktiga är hur du mår och hur du känner dig, om du inte mår bra och vill ändra någonting med dig själv i din vardag som du känner är relaterat till din kost så absolut, go for it. Men vågen är inte din vän i detta, försök då istället fokusera på det problem du faktiskt vill ta itu med, sockerberoendet, och skit i vad vågen säger på vägen.
 
Har du provat något så enkelt som att dricka ett glas vatten innan måltid (bidrar till mättnaden upplever jag) och att vara noga med att komma ut på promenader varje dag? Förhoppningsvis känns det lättare med begränsat matintag då. Promenader ger energi och bidrar till flås och styrka så du förhoppningsvis kan minska smärtorna du nämnde. Dessutom sätter det lite fart på ämnesomsättningen. Se dock till att inte bli lurad så du äter mer då. Kan vara smart att gå innan maten för att undvika en extra måltid efter promenaden om det är jobbigt att hålla igen.
 
Ozempic är ofta restnoterat och de diabetiker som behöver den blir utan. Det är brist på semaglutid (verksamma substansen) och dessutom ökad efterfrågan bland annat pga att den skrivs ut för viktminskning. (inte sällan av nätläkare, där patienten frågar efter det efter att ha sett tiktok-reklam om det)
Oj, inte här, genom året har vi haft 3 olika doser 0,25/0,5 och 1 mg och har alltid funnits.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp