Bukefalos 28 år!

Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

mahlmt skrev:
Det kan inte ha varit så att Torsions framvalv var för smalt så sadeln låg högt fram? Då hamnar man långt bak.
// Linda
Visst är det för smalt för ena hästen. Men även när sadeln ligger i balans på en häst så hamnar jag aldrig riktigt bra i den.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Stopek skrev:
Jag förstod att du skulle reagera. Det hade jag med gjort.

För att märka ord, kritisk kan man vara BÅDA mot egna idéer och andras. I det här fallet var jag kritisk mot din idé om en bomlös sadel från en engelsk sadel. Jag var inte så kritisk mot konstruktionen av de bomlösa sadlar som säljs. De är ju konstruerade just för bomlöst ridande. Därför byggde jag min sadel på samma princip.

Hälsning Maja

Ja, jag håller med - kritisk kan man vara även mot andras idéer, men jag ville åt den dynamiska aspekten som jag vill lägga i ordet Kritik. Kritik bör utföras i ett utvecklande sammanhang, inte för att man redan bestämt sig för hur man tycker. Då är man bara negativ. Kritik utan önskan att förstå mera är bara ett vidmakthållande av okunskap, dvs fördömande. Sann kritik är utvecklande för båda parter. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

CK och Satanic: Jag har sålt min gamla sadel och är på väg att ta mig till Börjes denna vecka för att köpa den bomlösa sadeln :D!!

Vad behöver jag sedan mer i utrustningsväg? Går det att använda mina "gamla" vanliga stigläder och stigbyglar? Dressyrgjord, vanlig sadelgjord (en sådan har jag redan, så jag använder gärna den om det går), eller vilket som? Hur är det, säljer de en pad hos Börjes som man kan köpa till, eller måste jag skaffa den någon annanstans? Vilken ska jag då välja, dvs vilken pad passar denna sadel bäst (till ett vettigt pris självklart)?

Jag är HELT novis på bomlösa sadlar, därför behöver jag hjälp med alla detaljer...
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

de sålde pad på börjes men de var slut när jag beställde den...
jag skall ha vanliga stigbyglar o en dressyrgjord...
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Jag är supernovis på bomlösa sadlar (på sadlar överhuvudtaget eftersom jag inte har någon egen häst...) men funderar på att investera i en bomlös ändå till medryttarhästen. Nu måste jag be om hjälp med följande funderingar:

1. Passar en bomlös på alla (eller nästan alla) hästar oavsett hur de är byggda - det låter ju så på en del diskussioner. Jag har tänkt ha sadeln till min medryttarhäst som är ett shiresto - men jag vill ju inte köpa en sadel som inte passar om jag skulle börja rida någon annan häst (eftersom jag dels är en tjej av modell större, dels har en viss förkärlek för kallblod lär det sannolikt bli en nordis eller liknande om jag någonsin "överger" min nuvarande medryttarhäst). Tänker jag rätt om jag tror att jag kan "flytta över" en bomlös sadel?

2. Tror ni att Börjes bomlösa kan passa för en shire? Den är ju inte lika kompakt som en ardenner och som jag uppfattar det är inte vinkeln lika bred heller - shiren är ju ganska smäcker över manken i förhållande till vad jag trodde i alla fall och jag upplever inte att jag sitter så jättebrett när jag rider. (Jepp jag är ganska novis på hästraser också - äh vad tusan jag är helt okunnig vad gäller allt om hästar, lika bra att erkänna allt på en gång :rofl: )

3. Törs man köpa en sadel på postorder? Då har man ju ingen chans att kika först... men det är ju sisådär 50-60 mil till Börjes... vad kostar frakten - för jag antar att man får skicka tillbaks den om den ser helt kass ut? Någon som har erfarenhet från reklamationer och/eller öppet köp hos Börjes?

4. En fråga jag hört lite olika om - är det svårare att rida i en bomlös eller inte? Har låtit på en del trådar som att det är svårare att hålla balansen? (Jepp jag har ju redan erkänt att jag inte kan - något om något...)

5. Hur går det för dig som redan provat Börjes bomlösa - var den ok? Alltså att rida i...

Jättetacksam för svar från er som vet mer än jag!
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Kan bara svara på en del av en av dina frågor...är också novis på bomlösa....

Men i alla fall: i stallet har vi en treårig shire som precis har fått en Knigths bomlös, vilken (på bild i alla fall) är väldigt lik Börjes. Änså länge (efter ca en månad) verkar både matte och häst nöjda och enligt matte så passar sadeln bra.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

jag har för första gången testat bomlöst o jag tycker den är hlet underbar att sitta i.. idag så ficki pållen för sig att skutta lite åt sidan o man satt "fast" utan problem..
tror att du kan flytta över dem till ett annat kallblod... skall nog inte vara nåt problem bara att kolla så att frampommeln inte är för smal....
jag beställde den på postorder o det gick bra kom i ett stortpaket... inget var trasigt=)
det som jag tyckte var att man satt lite bredare än de andra sadlarna men det var mjukt o skönt som i en soffa=)
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Åhhhh mjukt och skönt som en soffa låter bra... bara man inte somnar då :rofl:

Kanske skall unna mig och medryttarhästen en sådan där sadel - det var ju inte så förskräckligt mycket pengar och om man kan använda den till en annan häst sedan (om det skulle bli så vilket jag inte hoppas men ändå) så känns det ju ganska vettigt. Hästen jag rider har fallit ur ganska mycket muskelmässigt över vintern och den engelska sadeln passar inte alls nu. Westernsadeln gillar hon ganska okej men jag är lite orolig att även den kan ligga dåligt (även om jag inte kan se sådant så bra) så att hon hindras från att bygga upp sig. Dessutom är inte jag så förtjust i westernsadeln... sitter knepigt i den och ogillar westernstigbyglarna.

Jättetack för svaren.

Till trådskaparen - ursäkta "kapningen" av din tråd - glömde ange att jag lånade den... :o
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

piggis_83 skrev:
är det shabraken från kavalkade? i så fall e de assnygga

Är dom mindre snygga om dom INTE är från Kavalkade??? :confused: :crazy:
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Dorinda skrev:
I torison så hamnar jag långt bak i sadeln, i knightsen så kan jag bestämma mer själv vart jag ska sitta.
Den padden jag rider med nu är en horse saver men jag bytte ut inläggen. Först så tog jag liggunderlag, av BRA kvalitet och la tre(?) gånger. Provred den då, hästen var klart nöjdare än med orginalt och torisons padd men han var fortfarande inte nöjd så då tog jag plastmatta(golv matta) och skar ut och la ett lager över ligguderlaget. Efter det så har han inte gnällt:)

Aha jag är inte ensam om "liggunderlag" iden! :)
Men plastmattan vad fyllde den för funktion?
Men blir det inte för tätt under sadeln? Svettigt? Skav?
Horse saver vad är det? Är den en padd eller en slags voljock?
Visa gärna bilder :)

/L
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

HorseSaver är en padd. Behöll padden men tog ut iläggen och gjorde nya ilägg, så den ser ut som den gjorde innan. Plastmattan tryckfördelar, tar bort en hel del punkttryck. Den lägger jag i padden ovanpå dom andra iläggen. Så det blir varken svettigare med eller utan.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Jag har ju inte alls sett nått av detta i verkligheten och har ganska svårt att förstå tydligen :p
("satanic" har tagit många kort så man ser hur sadeln ser ut iaf :))

Men det finns en sk "padd" vilken (för mig) liknar en vojlok/shabrak med "fickor" som man kan lägga i speciella "inlägg" så att sadeln höjs från hästens ryggrad.

Plastmattan är väl av mjuk plast men hur fördelar den tryck, är den inte för sladdrig?

Tack för svar :bow:

/Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Plastmatta á lá golvmodell är lite fastare, finns olika sorter. Kan tänka mig att den har en tryckutjämnande förmåga.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Dorinda skrev:
I torison så hamnar jag långt bak i sadeln, i knightsen så kan jag bestämma mer själv vart jag ska sitta.
Den padden jag rider med nu är en horse saver men jag bytte ut inläggen. Först så tog jag liggunderlag, av BRA kvalitet och la tre(?) gånger. Provred den då, hästen var klart nöjdare än med orginalt och torisons padd men han var fortfarande inte nöjd så då tog jag plastmatta(golv matta) och skar ut och la ett lager över ligguderlaget. Efter det så har han inte gnällt:)

Kan dela med mig av mina erfarenheter också, om det är okej :D

Jag sitter tvärtom MYCKET bättre i Torsion än i Barefoot (likadan som Knights ju).
Sitter precis mitt emellan fram- och bakvalv :idea:
Fick dock ta ur framvalvet och fylla i med konstull, det var på tok för smalt för hästen och sadeln blev jättehög i framkant (kanske det som gjorde att du hamnade långt bak?).
Hade tagit ur framvalvet i min Barefoot med, men jag hamnade ändå typ ovanpå bakvalvet trots att min bakdel inte är direkt jättestor.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Du som har erfarenhet av båda, Torsion och Barefoot. Du säger att de är olika, på vilket sätt, eftersom du sitter bättre i den ene men ej den andre?
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

mizz skrev:
Plastmatta á lá golvmodell är lite fastare, finns olika sorter. Kan tänka mig att den har en tryckutjämnande förmåga.


Kanske ska förtydliga, ihop med annat material, naturligtvis. Typ redan befintliga ilägg eller kanske liggunderlag. :angel:
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Svårt att förklara, men jag tycker Barefooten var mera som en barbackapadd än en sadel, inget stöd alls utan bara en "läderlapp" på hästryggen med ett par stigläder i typ :p
Sedan sitter man väääldigt brett i den också, jag satt inte på sittbenen utan på låren :p
Min häst är också hemskt bred över ryggen och har väldigt välvda revben, så man satt i spagat ungefär.
Visst, den var jättego att sitta i, hur mjuk som helst, men ändå ganska obekväm på andra sätt.
Barefooten låg inte heller stilla utan gled lite på min häst. Tror iofs det berodde mkt på fleeceundersidan mot bävernylonpadden.

Torsion (Endurance) är mycket stadigare, rejälare sadel med mer "tyngd" i, den är mer av allt helt enkelt.
Jag har även ullpaddar i fickorna som finns på undersidan av Endurance sadeln, det gör Torsion ligger även mycket mera still på hästryggen än Barefoot (som knappt inte har ngn stoppning alls). Dessa ullpaddar bilder dock ingen kanal för ryggraden utan man måste ha vanlig kanalbildande padd också.
Sitsen är bättre utformad, den är också lite extra stoppad och lite stadigare att sitta på och man sitter smalare.
Och även om T är lite fastare och mera stoppad än B så känner man hästen lika väl genom bägge, alla muskelrörelser och varje steg den tar (eller tänker ta). Nackdelen är priset förståss.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

håller med dig till punkt och pricka tyckte precis likadant när ja testade de båda lika.


Álin skrev:
Svårt att förklara, men jag tycker Barefooten var mera som en barbackapadd än en sadel, inget stöd alls utan bara en "läderlapp" på hästryggen med ett par stigläder i typ :p
Sedan sitter man väääldigt brett i den också, jag satt inte på sittbenen utan på låren :p
Min häst är också hemskt bred över ryggen och har väldigt välvda revben, så man satt i spagat ungefär.
Visst, den var jättego att sitta i, hur mjuk som helst, men ändå ganska obekväm på andra sätt.
Barefooten låg inte heller stilla utan gled lite på min häst. Tror iofs det berodde mkt på fleeceundersidan mot bävernylonpadden.

Torsion (Endurance) är mycket stadigare, rejälare sadel med mer "tyngd" i, den är mer av allt helt enkelt.
Jag har även ullpaddar i fickorna som finns på undersidan av Endurance sadeln, det gör Torsion ligger även mycket mera still på hästryggen än Barefoot (som knappt inte har ngn stoppning alls). Dessa ullpaddar bilder dock ingen kanal för ryggraden utan man måste ha vanlig kanalbildande padd också.
Sitsen är bättre utformad, den är också lite extra stoppad och lite stadigare att sitta på och man sitter smalare.
Och även om T är lite fastare och mera stoppad än B så känner man hästen lika väl genom bägge, alla muskelrörelser och varje steg den tar (eller tänker ta). Nackdelen är priset förståss.
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 193
Senast: fejko
·
Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
690
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Dialhard
·
Utrustning Någon här på Buke som har erfarenhet av att använda Freemaxpaden under Pfiffs bomlösa sadel? Passar den bra och ger den en bra...
Svar
2
· Visningar
1 555
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp