Bukefalos 28 år!

Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Det jag är mest nyfiken på är två saker. Hur du upplever sadeln att rida i och om det finns plats för en bredare pommel fram. Misstänker starkt att jag i likhet med CK skulle behöva större vidd fram. Alltså den blixtlåsförsedda fickan fram, går det att få i en bredare pommel där. (Är övertygad om att jag kan tillverka en.:D Optimist, javisst.)
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

jag tror det skulle få plats en större.. jag var också fundersam men den verkar passa hästen(ardenner) iaf än då jag bara skrittat med den i ca 15 min för o testa om den passade rumpan o hästen dock hade jag ej pad då alla som säljer har slut...
när jag kollade på fram ´pommeln tänkte jag ifall man kunde sågaisär den o sen glasfibraihop den lite mer svängd då den är ganska hög.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Behöver den inte vara bredare så är det ju suveränt! Och skulle den behöva breddas så är det ingen dum idé du har:idea: Får det plats i "fickan" så går det alltid att hitta lösningar på hur man får pommeln bredare. Hoppas du rapporterar hur du upplever ridningen när det blir fågan om lättridning och lite högre farter.:banana:
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

japp barqa hoppas på att dse kan få in någon pad under veckan... de väntar på dom då de tydligen varit slut hos återförsäljaren.. de var juh såklart slut på börjes när jag beställde också...
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Jag tror det finns någon naturlag som säger att inget får vara för lätt här i världen. Men nu har du sadeln, så jag är övertygad om att det löser sig med padd inom en snar framtid.:) Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.:bow:
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

jo det hoppas jag med annars får jag väl sy en själv.....

klart man delar med sig av vad man vet...
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Jag har nyligen köpt en bomlös (bomfri?) sadel. Och jag har planer på att köpa en billig från Börjes till den andra hästen.
Tack för bilderna!
Det blir nog en sådan. Men hästen den ska ligga på är väldigt bred. Så jag får nog ta ur framvalvet eller göra om det.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Fina bilder på allt.

Men frampommeln ser väldans smal ut. Min tös hade ardennersize på koppjärnet i wintecen redan. Och på min Barefoot så har jag det bredaste och har sågat bort mer på det. Men den pommeln var i trä så det går ju lättare.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

vad är det för material på pommeln och bakvalvet? (det som ligger i alltså) är det glasfiber som i cheyenne sadlarna? ser nästan så ut eller det är kanske trä?
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Det är glasfiber...Syns på bilderna :)
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

jo pommeln ser smal ut men går det inte att såga av den i ändarna och forma ändanra efter hästens form? för den är ju endå inte så jättesmal upptill hoppas du förstår.

de ja tycker gör den smal är att ändarna är så "sluttande" och hästen måste ju vara jättesmal på sidan om manken då.

jättefina bilder och verkligen i alla vinklar.
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

jag har ingen smal häst o den passar... men det skule väl gå o göra så som du menar bara o såga av o bygga nytt med glasfiber...

tackar försökte få alla vinklar om det är nån mer bild som ni tycker saknas får ni hojta=)
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Då kanske den kan passa i alla fall.
Jag har en Tori (skitbred) och en Kallblodstravare (ännu bredare) :crazy:
Kallblodet är helt platt över ryggen, har ingen manke men en massa fettvalkar. :rofl:
inte lätt att hitta en sadel som passar till en sådan häst!
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Vad tror ni om en haflinger? Skulle det kunna passa en sådan? Hon är nog rättså bred... Det skulle vara bra om jag kunde ha en bomlös eftersom hon är unghäst och kommer att ändra sig en hel del...
 
Sv: Gaah!! BÖRJES har gjort en BOMLÖS!!

Har tänkt att göra det, så fort jag få in pengar för min sadel som jag (förhoppningsvis) sålt!
 

Liknande trådar

Relationer Kära kloka bukemaffia, hjälp! Jag funderar mkt på det här, men kan inte prata med ngn annan än min man med hänsyn till de inblandade. Så...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 075
Senast: fejko
·
Utrustning Jag tycker att det är himla käckt med hösäck av den här typen inne i boxen: Inget spill, enkel att fylla osv. Problemet är att de...
Svar
0
· Visningar
684
Utrustning Har klurat lite på om det finns någon färdig lösning att köpa så att jag kan använda min ordinarie (ELT) sadelgjord när jag tömkör. Min...
Svar
3
· Visningar
1 109
Senast: Dialhard
·
Utrustning Någon här på Buke som har erfarenhet av att använda Freemaxpaden under Pfiffs bomlösa sadel? Passar den bra och ger den en bra...
Svar
2
· Visningar
1 551
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp