Bukefalos 28 år!

Gabbis tankar om hus...

Sv: Gabbis tankar om hus...

Men kan inte låta bli att fundera vad de fått tag på för mäklare?
När jag har sålt har mäklaren alltid frågat efter papper på större renoveringar som tex elbyte att det var rätt gjort osv.

Samma som vi köpte av kanske...? :D Hon ringde inte upp de som skrev upp sig som intressenter på visningarna, hon svarade inte i telefon eller på mail. Huset annonserades vid tre tillfällen, vid det tredje med lågt acceptpris och då ryade jag i, fick kontakt, lade bud, bad om snabbt svar och då ville hon "ringa runt och se om någon mer ville buda". Satte tidsgräns och att hon skulle meddela säljaren om vårt bud direkt annars drog vi oss ur (det var ju acceptpris), budet accepterades inom 15min.
På dagen för kontraktskrivning satt säljaren och tyckte det varit svårsålt... Jo tjena. :grin:

Dessutom, att mäklaren vet att det saknas bygglov är inget den berättar om på en visning om man inte uttryckligen frågar... Min erfarenhet.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Jag har bekanta som har luskat lite.
Enligt det som framkommit ÄR det fuskrenoverat, bygglov saknas, tillstånd för avlopp och allt möjligt saknas, papper på hur saker är gjorda och av vem saknas...

Tur att du inte köpte det, säger jag. :)

Alltid kul med husskvaller.
Jag har faktiskt redan köpt ett hus den här månaden, så jag är inte lika köporienterad i mitt hemnetknarkande nu som jag brukar. Jag vill ha ett fint hus i framtiden, men jag är inte säker på var jag vill ha det.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Alltid kul med husskvaller.
Jag har faktiskt redan köpt ett hus den här månaden, så jag är inte lika köporienterad i mitt hemnetknarkande nu som jag brukar. Jag vill ha ett fint hus i framtiden, men jag är inte säker på var jag vill ha det.

Du låter som att du behöver vänta till nästa lön innan du köper nästa hus.:) Köper duvhus av fler/andra skäl än för att själv bo i dem?
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Hehe. Du anar nog inte hur nära sanningen du är där. Ja, jag köpte ett hus för att hyra ut. Om mina beräkningar stämmer ska avkastningen efter ränta, amortering, el och avgift och underhåll överstiga genomsnittlig inlåningsränta.
Fungerar det köper jag gärna fler och/eller större hus.

Utöver detta drömmer jag själv om drömhuset, vilket många här på Hem&Hobby säkert förstått. Mitt problem är att jag bor i Stockholm, och i ett område där villor börjar på 4,9 miljoner. Med dagens budget räcker pengarna till ett hus för max 2,5 miljoner och det är ofta kyffen som jag inte tycker om. I nuläget vet jag inte ens om det är Stockholm som är rätt för mig. Kanske Västergötland, kanske Skåne, kanske ett helt annat land?
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Hehe. Du anar nog inte hur nära sanningen du är där. Ja, jag köpte ett hus för att hyra ut. Om mina beräkningar stämmer ska avkastningen efter ränta, amortering, el och avgift och underhåll överstiga genomsnittlig inlåningsränta.
Fungerar det köper jag gärna fler och/eller större hus.

Aha. Annars ser man ju mest klagovisor på Senior om hur förfärligt det är att vara hyresvärd, och hur olönsamt det är. (Till den grad att det blir obegripligt att hyreshus öht existerar.)

Utöver detta drömmer jag själv om drömhuset, vilket många här på Hem&Hobby säkert förstått.

Alla verkar drömma om Drömhuset, utom jag, tycker jag. Jag är helt opåverkbar av Hemnet, jag saknar de receptorerna i hjärnan, tror jag. Men jag är mycket fascinerad av andras fascination och upptagenhet vid att dels välja och köpa bostad, dels renovera den. Jag väntar otåligt på att någon ska forska om frågan, så att jag kan få förstå den lite djupare. :D
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Aha. Annars ser man ju mest klagovisor på Senior om hur förfärligt det är att vara hyresvärd, och hur olönsamt det är. (Till den grad att det blir obegripligt att hyreshus öht existerar.)



Alla verkar drömma om Drömhuset, utom jag, tycker jag. Jag är helt opåverkbar av Hemnet, jag saknar de receptorerna i hjärnan, tror jag. Men jag är mycket fascinerad av andras fascination och upptagenhet vid att dels välja och köpa bostad, dels renovera den. Jag väntar otåligt på att någon ska forska om frågan, så att jag kan få förstå den lite djupare. :D

Det här är korttidsboende. Semestergäster osv. Så de må vara besvärliga, men efter nån vecka åker de ut ;-)
Jag spenderar oerhört mycket tid med att tänka på drömhus. I tornedalen, till vardags på penflingsavstånd från jobbet, skånelängor, I Flandern, i Italien, på Solkusten i Spanien, på kanarieöarna, i Thailand...
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Uthyrning för korttidsboende borde dock kräva något mer arbetstid från din sida? Även om proceduren är lite mindre med varje hyresgäst, så upprepas den ju oftare, menar jag. Något slags avtal etc ska ju till, varje gång.

Jag har gjort seriösa försök att drömma om hus, eftersom det är tydligt i min omgivning att man "ska" göra det, men jag misslyckas. Det blir inga drömmar, det blir mer bilder av tråkigt arbete med hus och tomt, samt av pendling.

Det verkar lite roligt att drömma om hus, så jag är en aning avundsjuk på själva drömmandet. Jag har däremot aldrig varit ens det minsta avundsjuk på någons hus - men det ingår väl i att jag inte drömmer om hus.

Ibland tycker jag också att det verkar stressigt att drömma om hus, av skäl som du snuddar vid, tex pga priserna, men också för att det verkar ingå att allt måste bli bättre hela tiden, att man inte får slå sig till ro och ägna sig åt något annat. Hur underbart hus man än köper, så kommer det ju att finnas de som är ännu mer underbara, tänker jag.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Det är nog en bra egenskap att nöja sig när man bor i hus. "Mitt" är ett totalt kaos och eg bara tillfälligt tills sambo har tid/råd att bygga det nya :rofl:
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Jag skulle gärna bo i hus, men efter att ha bott i en äldre lägenhet med ständiga renoveringsbehov så kan jag inte ens föreställa mig hur det vore att bo i ett hus med samma behov. Visserligen tycker jag att det är rätt kul att renovera, men det finns inte tid till det. Det finns så mycket annat som ligger högre upp på prioriteringslistan.

Nu har vi precis flyttan in i en sprillans ny, ocharmig, fyrkantig och extremt lättstädad lägenhet med smart förvaring. Det känns underbart befriande! Skulle golvlisterna bli slitna så behöver jag inte skrapa och måla, jag åker bara till Bauhaus och köper nya. :D Det har fått mig att tänka att om jag någon gång ha ett hus så ska det vara ett riktigt fyrkantigt hus med underhållsfritt plåttak, alternativt ett bostadsrättshus där jag inte behöver bry mig om det yttre underhållet.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Uthyrning för korttidsboende borde dock kräva något mer arbetstid från din sida? Även om proceduren är lite mindre med varje hyresgäst, så upprepas den ju oftare, menar jag. Något slags avtal etc ska ju till, varje gång.
.

Yes, så därför finns en förmedling som tar % på vinst. :-) Enkelt ska det vara.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Jag har en idé!

Köp ett hus i Göteborg, så kan jag och Iver hyra det och bo där åt dig och kolla läget så allt är tiptop inför er nedflytt. ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Gabbis tankar om hus...

Det är inte jag. Men det är säkert nån på buke. *ser sig misstänksamt omkring.*

Om du inte har något emot det området så finns det bättre och mera prisvärda hus där än det där.

Här är en mycket prisvärd tomt åt samma håll i samma kommun.
http://beskrivningar.capitex.se/objdesc.aspx?GUID=40VB9TS796BGFDPU&TYP=CMTomt&Skin=CarlssonRing
Den ligger precis invid ett kanonbra hästcenter.

Där så kan du komma under priset som du har råd med samt t.o.m. göra en bra vinst om du senare vill flytta.
 
Senast ändrad:
Sv: Gabbis tankar om hus...

Ah, ledsen. Dels vet jag för lite om att bygga eget hus, dels var den sluttande. Jag villa ha STORA öppna och platta ytor.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Ah, ledsen. Dels vet jag för lite om att bygga eget hus, dels var den sluttande. Jag villa ha STORA öppna och platta ytor.

Då så blir priset på en tomt i området runt 750 000:-, men det kanske också är prisvärt.
Särskilt som det då ofta ingår vatten och avloppslösning.

Här är en mycket vacker tomt med bra läge.
http://www.riksmaklaren.se/objCard.php?guid=3QJ3I5QF6K54GG05&objType=CMTomt

Men om jag skulle köpa något till mig själv så skulle jag köpa detta.
http://www.husmanhagberg.se/Objekt/?objectid=OBJ10841_1248887956&source=wp
Det ligger i ett område som jag bara älskar.
Jag brukade rida där när jag hade häst(ar) i ett stall i närheten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 510
Senast: Jadzia
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 371
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
12 773
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp