Bukefalos 28 år!

Gabbis tankar om hus...

Sv: Gabbis tankar om hus...

Nu är jag inte helt säker men inflygningen tror jag inte är ngt större problem, det ni tittat på tidigare har ju mycket större bullerproblem än vad det här har. Ni har nära till en mycket bra gårdsbutik för kött och ben till både vov och er själva samt nära till E4:an, bra badsjö och jag har inte helt koll på hur långt det är till Lunda Livs men nog är det under 2 mil?

Åk och titta, ge ett skambud om vägen känns ok. Kolla upp driftskostnaderna för uppvärmningen och snöröjning och gör en ordentlig besiktning innan ni bestämmer er.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Ser ingen annan toapappershängare på andra ställen! Dock verkar handdukshängarna finnas ovanför toan! :D
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

kl

ser ut som en sommarstuga som blivit utbyggd och fuskrenoverad, badrummet känns som ett enda fusk, varför har dom inte använt hela takhöjden? mer space i badrummet brukar ju vara +, sen är det bara död yta ovanför badrummet ju.
det är elkablar överallt och övervåningen ser väldigt låg ut i taket, samt att det ser ut som att ett dagisbarn gjort panelen på ovanvåningen, bräderna är inte snedskurna vid kanten och stämmer inte överens med andra väggen, gaveln ser inte rolig ut heller.
köket ser hafsigt ut, man hade kunnat göra mycket annorlunda för att få fram mer av fönstret, ser ut att vara in knökat i hörnet.

hade nog varit billigare att riva huset och bygga nytt än att ge sig på att göra om renoveringen. finns inget värre än att försöka sig på att göra klart en annans renovering.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Gissningsvis är det en kombination av att tomten inte är iordninggjord, huset är för litet för en barnfamilj och att det ligger off från kommunikationer och service. Tycker mer att det ser ut som ett uppblåst sommartorp än som en villa. Detta kanske inte gör er nåt jag tycker att man ska vara skeptisk mot svårsålda hus, det lär vara svårsålt även den dagen man själv ska sälja, iaf om det är svårsålt trots lågt pris. Att ha ett hus som ligger ute ett halvår eller mer kan inte vara så himla kul (och inte att betrakta som normalt om man bor i sthlmsområdet).
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Alltså det ligger mitt ute i ingenstans, tycker inte det brukar vara speciellt dyrt i det området och dessutom är det inte renoverat.

Det är klåpare som har försökt att renovera som inte kan och har misslyckats fatalt vilket också syns tydligt.
Vem vill betala den summan för att lägga på minst 500 000kr för att få det rätt och riktigt?
Det är inga pengar man skulle få igen om man vill/behöver sälja det.

Att det är gamla fönster i är inte det minsta konstigt, att man renoverar betyder inte att man byter fullt fungerande fönster.
Nya fönster är svindyrt och det tar fruktansvärt lång tid innan det lönar sig i energibesparing.
Därför är det oftast inte värt att byta fönster om de som sitter inte har ruttnat sönder.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Helt ovanligt är det ändå inte, många objekt som dras tillbaka för att läggas ut på nytt dock. Många ggr är det fel på priset och/eller läget. Ett par objekt som Gabbi visat tidigare tittade jag själv på när jag letade hus, så antingen har de valt att dra tillbaka och lägga ut på nytt eller så har det bytt ägare en väldigt kort period. Jag har sett till saluskyltar åka upp och ner på samma ställen med några månaders mellanrum.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Tomten är ju på strax över 4.000 kvm så nog tycker jag att det finns trädgård, det är ju bara att klippa gräset. Däremot kanske inget trädgårdsland.

Ja, tomten är stor nog, men trädgård finns ingen av bilderna att döma. Med trädgård menar jag inte bara gräsmatta, utan blommor, fruktträd, bärbuskar - såna saker. Det hjälper inte att klippa gräset, det kommer ju inte dyka upp pioner och syrener för det. Att skapa en trädgård av en naturtomt är väldigt mycket jobb, till att börja med all jordförbättring som brukar behövas...
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Men träden och buskarna kan köpas. Det blir ju ingen uppvuxen trädgård på en gång, men jag köper hellre ett hus som stämmer bra på alla andra punkter och fraktar dit ett äppelträd, än betalar massor för ett hus som ser ut som en kartong fast med två äppelträd. (Rent teoretiskt, är inte säker på att detta är drömhuset.)
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Att skapa en trädgård av en naturtomt är väldigt mycket jobb, till att börja med all jordförbättring som brukar behövas...

Det beror ju mycket på vad man kräver av en trädgård för att tycka att det är en trädgård, så att säga. Många vill ju ha så lite trädgård att sköta som möjligt, medan andra snarare ser trädgården som det främsta skälet för att köpa ett hus.

Många skulle ju tycka att en naturtomt är idealiskt för att den inte kräver så mycket skötsel (om man inte har väldigt bestämda uppfattningar om hurdan natur den ska representera).
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Ja, tomten är stor nog, men trädgård finns ingen av bilderna att döma. Med trädgård menar jag inte bara gräsmatta, utan blommor, fruktträd, bärbuskar - såna saker. Det hjälper inte att klippa gräset, det kommer ju inte dyka upp pioner och syrener för det. Att skapa en trädgård av en naturtomt är väldigt mycket jobb, till att börja med all jordförbättring som brukar behövas...

Åh, bondsyrener brukar inte vara några som helst problem att odla. Snabbt växer de också. Och bärbuskar växer ju också relativt snabbt och brukar gå bra att få tag på genom vänner och bekanta. Däremot tar det ju lång tid att få fruktträd nog stora (och rätt dyra är de också) men jag ser inga större problem att få till en vettig trädgård på den här tomten enligt mina önskemål.
Det som kan vara problem är väl att det blir för mörkt med alla höga träd runtom (Gabbi, hur ser det ut med kvällssol?!)
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

*kl

Den är ju såld :(

Så mitt ute i ingenstans tycker jag inte att Långhundra är och som sagt man behöver ju inte åka till Knivsta, Lunda Livs duger bra.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Då får du meddela om vi har rätt i att det är ett glassigt råttbo ;)
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Det är inte jag. Men det är säkert nån på buke. *ser sig misstänksamt omkring.*
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Jag har bekanta som har luskat lite.
Enligt det som framkommit ÄR det fuskrenoverat, bygglov saknas, tillstånd för avlopp och allt möjligt saknas, papper på hur saker är gjorda och av vem saknas...

Tur att du inte köpte det, säger jag. :)
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Jag har bekanta som har luskat lite.
Enligt det som framkommit ÄR det fuskrenoverat, bygglov saknas, tillstånd för avlopp och allt möjligt saknas, papper på hur saker är gjorda och av vem saknas...

Tur att du inte köpte det, säger jag. :)

Härligt, men jag är inte ett dugg förvånad med tanke på att det syntes väl att det inte var fackmannamässigt renoverat på ytskikten och insidan som inte syns brukar alltid vara värre...

Hoppas det inte blir en alltför stor smäll för köparen.

Men kan inte låta bli att fundera vad de fått tag på för mäklare?
När jag har sålt har mäklaren alltid frågat efter papper på större renoveringar som tex elbyte att det var rätt gjort osv.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Jag har bekanta som har luskat lite.
Enligt det som framkommit ÄR det fuskrenoverat, bygglov saknas, tillstånd för avlopp och allt möjligt saknas, papper på hur saker är gjorda och av vem saknas...

Tur att du inte köpte det, säger jag. :)

Inte allt för ovanligt säger jag. Vi tittade på en hel del ombyggda fritidshus när vi letade och det var förvånansvärt många ombyggnationer det saknades bygglov för.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 757
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 513
Senast: Jadzia
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 371
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
12 774
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp