Bukefalos 28 år!

Gabbis tankar om hus...

Sv: Gabbis tankar om hus...

Det jag tänker spontant är att det är sönderrenoverat. De som är ute efter något genuint backar för den hårdhänta renoveringen och de som är ute efter något modernt tycker inte att det är renoverat i den utsträckning de önskar. Utsidan ser heller inte skön ut för ögat (i alla fall inte mitt ;)) även fast tomten nog är rätt idyllisk.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Vi har totalrenoverat vårt hus bortsett ifrån fönsterbyte, tror inte det är så ovanligt? Våra fönster har så bra bågar att vi inte ville byta och de är original till huset. (Vi fick dock byta 2 som det regnat in i och karmen va dålig.)
Vi valde istället att skrapa, kitta och måla. Byta fönster på hela huset är dyrt. Skulle gått på över 100000:-, visst är det sämre isolervärde i delbara 2glas än nya isolerglas men det har funkat i 65år så jag tror vi överlever:)
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Taxeringsvärdet kan ju fattas en nolla, annars är det väl så att det ska taxeras upp när man genomfört något värdeökande ingrepp, det kanske inte har gjorts..?

Sen vet jag inte varför, och jag borde kanske inte ens nämna det. Men det är nåt med badrummet... Undrar om det är utfört av auktoriserat folk..?
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

På vilket sätt menar du att det är flummigt?

Jag tycker att huset utifrån ser rätt roligt ut med den där underliga formen, kan det vara det folk inte gillar?

Insidan är rejält tråkig och bitvis direkt ful, tycker jag, men å andra sidan ungefär likadan som ca 80-90% av de bostäder som visas i mäklarannonser, så det borde inte ha någon betydelse.

Badrummet är riktigt, riktigt fult, men det spelar väl ingen större roll hur ett badrum ser ut.

Faktum är att jag hellre ser en sådan renovering än de här kletigt "gammaldags" man ofta ser. Den här renoveringen ljuger liksom inte.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Ok. Vad är haken med det här huset, förutom att det ser flummigt ut?

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=hemnet&ObjektGID=OBJ2211_1162770467

Det är ju jättebilligt och osålt? Varför så lågt taxeringsvärde? Varför vill ingen ha det? Varför har ett nyrenoverat hus 1 och 2-glasfönster?

Det verkar ligga väldigt off, två mil från närmsta butik? Planlösningen kanske är udda, hittade ingen plan över huset. Sen är ju inredningen ganska hemsk, vem vill ha tre olika golv i olika färg och material i ett såpass litet hus? Och så är där ingen trädgård alls, men det kanske inte folk bryr sig om. Och ettglasfönster känns ju som att man skulle behöva byta dem på en gång, i kombination med att det varken finns ugn, diskmaskin eller tvättmaskin får jag intrycket att det är en sommarstuga. Och sommarstugemarknaden är stendöd just nu, få har flera miljoner över att shoppa semesterbostad för.

Edit: såg nu att det fanns en tvättstuga - men det är ändå rätt enkel standard för ett permanentboende. Undrar också lite över uppvärmningskostnaden, kombon direktverkande el och ettglasfönster i ett artonhundratalshus med isolering från den tiden låter dyr. Och den där lilla kaminen gör nog inte så stor skillnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Gabbis tankar om hus...

Asså den där badrumsrenoveringen.. Undrar om dom kommit ihåg fuktspärren...

Toapappershängaren är precis under vasken.
Ett hål i taket? Till en spotlight käsche?
Sladdar som hänger ?
Snea rördragningar?

Huset känns fuskrenoverat. Den som köper det huset lär garanterat få göra om alltihopa.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Uppvuxen i byn, har aldrig sett just det där torpet - MEN! Långhundra ligger mitt i inflygningen till Arlanda - vilket innebär MYCKET flygtrafik och delvis buller av det. Vilket kan inverka.
Torpet ligger vid Broborg som är Fornminne, och hela trakten är arkeologens våta dröm när det gäller bland annat vikingatid - det innebär att det är knepigt att få bygglov för ut-och tillbyggnader eller sådant som garage.
Affären lade ner för ett par år sedan och närmsta nu är alltså i Knivsta - vilket är 2mil bort.
Torpet tycks också ligga längs med en ko-stig snarare än en körbar väg. Vilket säkert också inverkar.

Bara några tankar! :)
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Badrummet ser verkligen jättekonstigt ut.

På bild 8 där man har köket i ryggen och badrumsdörren är öppen ser man att badrummet inte har full takhöjd. Samtidigt ser man på bilden inifrån badrummet att det finns ett hål rakt över badkaret där det även är tänkt att man ska duscha.

Det hänger ut någon lös sladd bredvid vad jag antar är handdukstorken.

Det verkar inte finnas något frånluftsdon i badrummet, men frånluften kanske ska åka ut genom hålet i taket..

Fronten på badkaret verkar inte vara monterad utan står bara framför badkaret.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Och så är där ingen trädgård alls, men det kanske inte folk bryr sig om.

Tomten är ju på strax över 4.000 kvm så nog tycker jag att det finns trädgård, det är ju bara att klippa gräset. Däremot kanske inget trädgårdsland.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Vet inte om det är jag som missade det för att jag sitter på mobilen, men stod tomtarean någonstans? Eller är det så att det bara är huset som är till salu? Och det står på en arrendetomt?

Och som övriga sa, så verkar renoveringen inte vara så bra gjord.

/Camilla
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Asså den där badrumsrenoveringen.. Undrar om dom kommit ihåg fuktspärren...

Toapappershängaren är precis under vasken.

Det la jag inte märke till förrän du skrev det. Ytterst märklig placering, undrar hur de kom på detta?
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

ettglasfönster känns ju som att man skulle behöva byta dem på en gång, i kombination med att det varken finns ugn, diskmaskin eller tvättmaskin

Det finns ju en spis med vanlig ugn i köket, som också möjligen är förberett för diskmaskin (vilket jag tycker är ett ondskefullt påfund som ofelbart skapar kaos och oenighet i hemmet:p).

Däremot ser man ju inte ett enda värmeelement, tror jag, inte ens de elelement som står för den direktverkande elvärmen.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Tycker det ser ut som om någon försöker göra ett klipp, verkar ju inte vara någon som bott i huset, bara renoverat upp det. Tror också på komplett fuskrenovering där man bara gjort glassiga ytor utan att bry sig så mycket i dyrt och nödvändigt underarbete. Sen var det ju lämpligt att huset inte behövde enerideklareras för driftskostnaden är nog ordentlig med tanke på uppvärmningen och isoleringen som verkar sparsam på övervåningen....
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Ltet hus mitt ute i ingenstans. Tycker snarare att det var dyrt...
Även om smaken är olika, så måste jag nog hålla med om att det är sönderrenoverat.
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Vet inte om det är så billigt?
Vi betalade 1 695 000 för vårt hus på 98+ 100 kvm med 1000kvm tomt i samma område fast närmare stan. Och det är det inget ombyggt fritidshus utan villa med garage, gillestuga och bastu i halvt inredd källare. Taxerat lägre och med pelletspanna. Förvisso med renoveringsbehov men inga direkta skador som behövde åtgärdas. (Ja du såg ju hur det såg ut innan vi började med det.)
 
Sv: Gabbis tankar om hus...

Ok, svarar alla litegrann. Jag tycker nog att priset är ganska lågt mot vad fristående villor med stor tomt brukar kosta i närheten, men sedan finns det en hel del saker som talar för ett lågt pris, som ni också nämner här.
Att det stått osålt i runt 240 dagar gör ju givetvis att jag, om jag vore sugen, skulle ge ett bud betydligt mycket lägre än det som står i annonsen.

Jag som gillar både modernitet i viss utsträckning och gammalt genuint uppskattade faktiskt krocken. Jag är allergisk mot litet och trångt och barackliknande byggnader med små fönster nära taket. Det här var fyrkantiga dörröppningar och stora fina fönster, om än inte 3-glas.
Badrummet var hemskt, det tycker jag också, men det finns iallafall vatten och avlopp.

Med flummigt menar jag nog "lustigt." Det är lite lustigt hur de har byggt på två flyglar och låtit helt nytt möta helt orört, men jag kan inte säga att jag ogillar det. Jag ser det framför mig med helt ny, centrerad ytterdörr och en träaltan som sträcker sig i hela husets längd och in mellan de parallella byggnaderna.

Att butiker ligger långt bort är givetvis synd, MEN skulle jag bo där så måste jag ju ändå jobba i någon utsträckning och kommer då pendla till Bromma. Så affärer stöter jag ändå på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 511
Senast: Jadzia
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 371
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
12 773
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp