Bukefalos 28 år!

Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

*KL*

I Finland jagar man med hundar i band där det finns mycket varg. Men det är väl inget för Sverige antar jag? Det ska väl vara lika för alla över hela landet...

Älg jagas med bandhundar, men man kan inte ha drivande hundar i band och bedriva en fungerande jakt.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

ja då går kanske den jakten inte att bedriva i de områderna. Men det ska väl vara rättvist över hela sverige att alla former av jakt ska kunna bedrivas överallt.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Jag tror inte att de utarmas för att man inte kan jaga fullt ut i vissa delar av landet. De områderna är knappast avgörande i förhållande till hur mycket vargfri mark det finns i övrigt.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

*KL*

I Finland jagar man med hundar i band där det finns mycket varg. Men det är väl inget för Sverige antar jag? Det ska väl vara lika för alla över hela landet...

På Svalbard har du alltid gevär med dig när du far ut eftersom du aldrig vet vart det finns isbjörn. Ja man klarar ju det också utan att bli uppäten stup i kvarten. Men i Sverige är vargen livsfarlig och borde utrotas...

Stopp där!
Jag har ALDRIG skrivit att jag anser varges som livsfarlig och borde utrotas, har heller aldrig skrivit att jag INTE jagar med hundarna i band, bara att jag inte vågar SLÄPPA dem! Läs först... :grin:
Som jag skriver tidigare i tråden så anser jag att vargar ska finnas i våran fauna men att jag fortfarande tycker att det är jobbigt när det är så många just där jag bor. Men man får hitta sätt att ta sig runt det på bästa sätt, för jag vägrar riskera mina hundar för de är det bästa jag har.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Fast så är det ju inte. Alla former av jakt går inte att bedriva överallt i landet, men man får ju som jägare faktiskt anpassa sig efter de förhållanden som finns för jakt på de jaktmarker man har.

Det går (enligt mig då) inte att skylla vare sig på andra eller på de vilda djuren för att man inte kan jaga på samma sätt som andra kan..
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

*kl*
Det som jag tycker är mest intressant med sådana här trådar är att vad jag anser vara den springande punkten ständigt förbises. Den stora massan av bukemedlemmarna (har iaf jag fått uppfattningen av) känner mycket starkt för att hundar ska få göra vad de är avlade för och leva mentalt rika liv (tänk bara på de ramaskrin som blir när någon vill skaffa en BC eller brukshund till sällskap).

Jag tycker inte att det är etiskt legitimt att döda vargar för att vi ska kunna jaga med våra hundar. Det är en stor skillnad på det och att använda sin brukshund i brukset.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Ja för vargarna men inte för hundarna, det är det jag efterfrågar, en reflektion över vad vi ska göra med de hundar som inte kan utöva sina naturliga arbetsuppgifter (och knappast lämpar sig till några andra).
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Tror inga jakthundsraser står och faller med att det går att jaga mindre med löshund i vargtäta områden faktiskt. Som sagt; man får som jägare anpassa sin jakt efter hur det ser ut där man jagar. Så är det ju för oss alla.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Tja man kan ju flytta någon annastans. Vart jag kommer ifrån kan man verkligen inte använda alla hundar som de är tänkt till att göra. Å andra sidan har vi andra slags hundar som man använder till saker som man inte gör på andra ställen.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Varje gång man som hundförare släpper sin hund under jakt innebär det en risk för hunden. Bor man -som i detta fall- i vargrevir är det ganska stor risk för att hunden blir tagen av varg, men uppenbarligen ansåg husse att det var värt risken/risken var liten och det var ju hans bedömning som låg till grund för att han släppte hunden och inget annat.

Det är tragiskt att hundar blir tagna av varg, men det är lika tragiskt att de blir överkörda, ihjälsparkade, drunknar etc. etc.

Jakt är förenat med risker, så är det bara :cool:

Japp precis så är det. Förr när man jagade varg och andra farliga vilt ( som tex vildsvin) hade man skydd på hunden.

Jag har sett gamla jakttavlor fr tex 1600-talet där man ser hundar i jaktscener som har rustningar liknande riddarnas plåtbitar och eller ringbrynja (antagligen monterade på en "väst" i läder", det vanligaste är att hundarna hade riktigt breda halsband ofta med piggar på. Troligen för att ett annat djur inte ska kunna bita dom i strupen eller över nacken.

Läste någonstans att man börjat tillverka kevlarvästar till jakthundar!
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Jag har för mig att jag har sett sådana västar ute på annons som riktat sig mot jägare faktiskt.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Jag hittade en bild på ett modernt skyddshalband

halskydd.jpg


och en väst

skyydcircus.jpg


Ser rätt coolt ut om inte annat.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Finns ett flertal dylika västar och halsskydd och är i första hand tänkta som skydd för hundar som jagar vildsvin. Huruvida de hjälper mot en vargattack är en annan fråga.

Klart är ju att ett dylikt skydd nog bromsar upp förloppet en del i alla fall, men jag tror nog att utgången för hunden blir densamma om inte hundföraren befinner sig på mkt nära håll..
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Det är ju också så att det inte enbart är jakthundar som är i farozonen, utan även sällskapshundar på den egna tomten kan råka ut för vargar http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=401566&context=60321

Tyvärr brukar inte kommentarerna vara speciellt nyanserade (har inte läst de som är till denna artikel dock) och inte heller är det förbundet nyanserat i fråga om vargarnas vara/icke vara etc.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Läste det där igår, är de ens säkra på att det är varg?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Så säkra som de kan vara, med tanke på metoden och ägarens utsaga. Det faktum att ägaren ser ut att få ersättning för hunden tyder på att de är väldigt säkra på att det är varg som varit i farten.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Finns ett flertal dylika västar och halsskydd och är i första hand tänkta som skydd för hundar som jagar vildsvin. Huruvida de hjälper mot en vargattack är en annan fråga.

Klart är ju att ett dylikt skydd nog bromsar upp förloppet en del i alla fall, men jag tror nog att utgången för hunden blir densamma om inte hundföraren befinner sig på mkt nära håll..

Att vargen biter hund beror antagligen till stor del att en hund är en mentalt efterbliven varg.

På ett ungefär blir det så här... :)

Vargen säger:

Vad gör du här inne på mitt revir?

Hunden:

Vill leka vill leka!!!!

Vargen:

Öh hörru! Du tillhör inte MIN flock, Stick- annars!!!!

Hunden:

Vill leka vill leka!

Vargen:

Grrrr! ( Biter hunden)

/KT
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Problemet är ju att dessa vargar INTE är spridda över hela landet utan på en tämligen liten del av hela landets totala yta = problem där de finns.
En liten tanke slog mig när jag läste detta. Om det nu är så att det är stora klungor av vargar på vissa ställen, varför finns det då ett behov av att jaga rådjur och älg där? Det torde väl vara så att vargarna sållar bort de djuren som jägarna hade sållat bort.

Då är det väl bättre att de jägarna får jaga där vargen inte står för utsållningsprocessen utan där de faktiskt gör någon nytta. För huvudsyftet med den svenska jakten är ju inte att få köttet, utan att kontrollera viltbeståndet.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Sant med syftet, men jag misstänker att vargbeståndet inte heller i de vargtäta områdena är tillräckligt stort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp