Galoppfattning

Fast om han slänger med huvudet så fort du kortar tyglarna så är det ju bettet eller kanske tänderna som spökar också. Om en häst inte har problem med tänder och ett bett som den gillar så slänger den inte med huvudet så fort det blir lite stöd i tygeln... Är du elt säker på att det inte är något hos hästen som inte är helt 100?

Det känns lite farligt att stirra dig blind på sig själv och inte se tecknen som att hästen talar om nånting, det kan ju vara en kombo av obehag hos hästen och felaktiga hjälper/tankar hos dig.
 
Det är ingen annan än jag som har ridit honom på detta året. Han har bara galopperat i hagen på ett år.
Det jag är rädd för i galoppen nu är att vi ska misslyckas med galoppfattning. Jag längtar efter att få galoppera, han är härlig i galoppen.
Han är världens snällaste häst hittar inte på något bus, så har vi löst det här kan jag galoppera var som helst.

Anledningen till att jag inte har ridit för instruktör detta året är pga rädsla (första gångerna jag satt upp på hästen efter fall skrittade jag några steg, det tog tid att komma där jag är nu) och att jag fick väldigt dåliga råd av min förra tränare.

Min tanke va att en tränare får sitta upp, så hen ser hans reaktion.
Jag känner också att jag klarar av lite krav från tränare nu och släppa min bekvämlighetszon.

Det låter som nånting ni säkert kommer lösa med hjälp av tränare och få tillbaka galopporken under ryttare, tycker jag.
Det fixar du, lycka till!
:)
 
Det är ingen annan än jag som har ridit honom på detta året. Han har bara galopperat i hagen på ett år.
Det jag är rädd för i galoppen nu är att vi ska misslyckas med galoppfattning. Jag längtar efter att få galoppera, han är härlig i galoppen.
Han är världens snällaste häst hittar inte på något bus, så har vi löst det här kan jag galoppera var som helst.

Anledningen till att jag inte har ridit för instruktör detta året är pga rädsla (första gångerna jag satt upp på hästen efter fall skrittade jag några steg, det tog tid att komma där jag är nu) och att jag fick väldigt dåliga råd av min förra tränare.

Min tanke va att en tränare får sitta upp, så hen ser hans reaktion.
Jag känner också att jag klarar av lite krav från tränare nu och släppa min bekvämlighetszon.

Det låter som nånting ni säkert kommer lösa med hjälp av tränare och få tillbaka galopporken under ryttare, tycker jag.
Det fixar du, lycka till!
:)
 
Även jag säger ta hjälp av tränare.
Det är dumt att befästa "en grej" kring galoppen för er båda. Och risken finns om ni fortsätter traggla och inte kommer ur det här.
Det kan sätta sig mentalt så att galoppen ses som så svår för dig att den blir det. Och detsamma för hästen.

Hoppas du hittar nån som kan hjälpa er ur det lite kvickt istället! :)
Det är sant, tragglar man för länge, förstora man upp det till att bli ett problem. Han känner ju också att jag 'laddar' för galopp, inte bra alls.
Jag ska ringa denna veckan :) det löser sig. Vi får träna galopp från marken så länge.
 
Fast om han slänger med huvudet så fort du kortar tyglarna så är det ju bettet eller kanske tänderna som spökar också. Om en häst inte har problem med tänder och ett bett som den gillar så slänger den inte med huvudet så fort det blir lite stöd i tygeln... Är du elt säker på att det inte är något hos hästen som inte är helt 100?

Det känns lite farligt att stirra dig blind på sig själv och inte se tecknen som att hästen talar om nånting, det kan ju vara en kombo av obehag hos hästen och felaktiga hjälper/tankar hos dig.
Han tar jättefint stöd när jag travar, han har aldrig slängt med huvudet när jag kortar tyglar i trav, skritt eller halt.

Fast jag har aldrig kollat tänderna på honom, det borde jag ju ändå göra.
Ska höra med vet, vad hen tycker.
 
jag red mycket för tränare och fick detta tipset

på fyrkansspåret, på kortsidorna korta traven och på långsidorna läng traven
rid så i 2 varv. sen när du kommer till en kortsida så kortar du, när du kommer till långsidan så länger du mer än förrut och ber hästen trava på ännu mer frammåt så att du känner att han vill gallopera, rid lätt och i låg form och fortsätt så runt hela fyrkantspåret tills du känner att han nästan faller in i galopp, då ber du, när du sitter ner vid lättridning, (asså upp ner, när du är ner) försiktigt, med innerskänkeln om galopp och låter hästen falla in i galopp. överraska honom inte med skänkeln utan fråga honom om han kan galoppera. om han inte gör det så travar du större och större tills han måste galoppera.

så fort han har fattat galoppen, ta båda tyglarna i en hand och klappa hästen och säg att han är duktig. fortsätt galoppera i några steg.

min började frusta och tyckte att hon var så duktigt när vi galopperade på detta sättet.

det tog liksom bort spänningen från oss och vi blev mer avlslappnade vid galopp fattningen.

visst det såg inte fint ut men vi galopperade i allafall och var avslappnade.

be bara om en galopp fattning per dag, sätt inte för mycket press på er och sluta när det går bra!

sen suggsesivt så behöver du inte be om så stor trav innan galoppen, och du kan be om galoppen tidigare, innan han faller in. ja du förstår säkert.

lycka till.
 
jag red mycket för tränare och fick detta tipset

på fyrkansspåret, på kortsidorna korta traven och på långsidorna läng traven
rid så i 2 varv. sen när du kommer till en kortsida så kortar du, när du kommer till långsidan så länger du mer än förrut och ber hästen trava på ännu mer frammåt så att du känner att han vill gallopera, rid lätt och i låg form och fortsätt så runt hela fyrkantspåret tills du känner att han nästan faller in i galopp, då ber du, när du sitter ner vid lättridning, (asså upp ner, när du är ner) försiktigt, med innerskänkeln om galopp och låter hästen falla in i galopp. överraska honom inte med skänkeln utan fråga honom om han kan galoppera. om han inte gör det så travar du större och större tills han måste galoppera.

så fort han har fattat galoppen, ta båda tyglarna i en hand och klappa hästen och säg att han är duktig. fortsätt galoppera i några steg.

min började frusta och tyckte att hon var så duktigt när vi galopperade på detta sättet.

det tog liksom bort spänningen från oss och vi blev mer avlslappnade vid galopp fattningen.

visst det såg inte fint ut men vi galopperade i allafall och var avslappnade.

be bara om en galopp fattning per dag, sätt inte för mycket press på er och sluta när det går bra!

sen suggsesivt så behöver du inte be om så stor trav innan galoppen, och du kan be om galoppen tidigare, innan han faller in. ja du förstår säkert.

lycka till.
Det låter som ett bra sätt att träna in galoppen, det blir naturlig för hästen att han gör det själv.

Min häst är ganska känslig för när jag ska gör en förändring. Han är en stjärnkikare och jag har jobbat mycket med att få honom att sänka huvudet i trav och skritt. Nu klarar han att skritta och trava på lång tygel med kontakt i munnen, huvudet lägre än mankhöjden och helt avslappnad. :)
Dit vill jag sen med galoppen också.

Ett tag nu har jag tränat på att öka och länga traven. När jag smackar på honom vill han lyfta huvudet och han spänner sig lite.
Efter något varv, vet han vad som ska hända och är mer avspänd.

Ditt sätt att träna in galoppen förbereder hästen ( och mig) och vi slipper förhoppningsvis spänningen (som nu kommer av galoppfattning, vi spänner oss båda två)

Ska nu fortsätta träna galopp från marken, träna på öka och länga traven.
Sen lugnt och snällt be honom om galopp med små hjälper i ökad trav.

Tack för det tipset!
 
@AliceZeta; Om han inte har galopperat på ett år så antar jag att du inte heller har galopperat på ett år. Så det är klart att det är lite spänningar och nervositet. Gör inte så stor grej av det. Rak häst, jämnt stöd i tyglarna och fatta i ett hörn med små hjälper. Det kan ju vara så att din häst är lite krasslig någonstans då han kickar men så kan det vara så att du spänner dig och kanske klämmer med skänkel, vilket man lätt gör när man blir orolig (jag gör det i varje fall).
Så bara slappna av och fatta när du känner att det är läge. Har det varit i ett år så gör det inget om galoppen dröjer till näst vecka, huvudsaken är att du och häst är mentalt inställda på det.
Håller tummarna!:)
 
@AliceZeta; Om han inte har galopperat på ett år så antar jag att du inte heller har galopperat på ett år. Så det är klart att det är lite spänningar och nervositet. Gör inte så stor grej av det. Rak häst, jämnt stöd i tyglarna och fatta i ett hörn med små hjälper. Det kan ju vara så att din häst är lite krasslig någonstans då han kickar men så kan det vara så att du spänner dig och kanske klämmer med skänkel, vilket man lätt gör när man blir orolig (jag gör det i varje fall).
Så bara slappna av och fatta när du känner att det är läge. Har det varit i ett år så gör det inget om galoppen dröjer till näst vecka, huvudsaken är att du och häst är mentalt inställda på det.
Håller tummarna!:)
Tack för stödet :)

Det är sant, det gör inget om det tar lite tid
Det viktigaste är att jag gör rätt
 
Fatta galopp med att ta fram benet och trycka och klämma gjorde jag på sega lektionshästar i ungdomen.

Det är där jag gör fel.

Min häst är lyhörd och känslig han behöver inte klämmas på....
inte konstigt att han reagerar som han gör.

Nu ska jag backa tre steg, ta det från marken, se till att 'galopp' kommandot sitter.
När jag tar galoppfattning nästa gång, så ska hjälperna vara minimala med hjälp av sittben och 'galopp'

Annars lånar jag bondens stubbåker när det blåser lite lagom :)
Istället för att vara i ett trist ridhus.

Vad fint om det ringde en bjällra utifrån min gissning :) ;)
 
Vad fint om det ringde en bjällra utifrån min gissning :) ;)
Precis
Polletten ramlade ner :)

Det är bra att ha bollplank på nätet. Det verkar som ni här får en ganska klar bild av situationen. Antingen av egen erfarenhet eller av andras misstag

Råd och tips är alltid bra att få, man tänker efter och inser ofta då vad man gör fel

Jag har fått många superbra tips i denna tråden :)
 
Vilka bra råd du fått! Tror ingen har nämnt att du även kan gunga med sätet lite. För fram höften, som skrivs och om det kommer ngt tvekande galoppliknande steg så gunga m sätet som om han hade galoppat. Sitt inte passiv. Det är ett knep som kan funka.
 
Förra sommaren ramlade jag av min nyköpta häst, jag slog mig rejält. Har nu i ett år jobbat med att få bort ridrädslan. Vi har tagit det lugnt och ridit mycket i skritt, övergångar, sidoförflyttningar, start och stopp och trav. Jag tycker det har gott bra, hästen är lugn avslappnad och arbetsvillig.

Nu känner jag mig tillräckligt trygg på hästryggen för att galoppera. Problemet är att han inte tar galoppfattningen. Vi har försökt några gånger, jag lyckades att få honom i galopp en gång.

Kan det vara så att han har glömt galoppfattning, hur han ska göra?
När jag lägger fram inneskänkeln, så spänner han sig, lyfter huvudet och travar med stora höga steg. Efter några försök går han på två spår, han böjer hela kroppen som en banan är irriterad och sparkar inåt.

Jag ska försöka hitta en tränare som kan hjälpa mig, men ville först höra här om någon känner igen situationen.
Dom hästar jag har ridit tidigare har aldrig haft problem med galoppfattning, så detta är nytt för mig.

kan det vara att du spänner dig eller försöker driva/kasta er in i galoppen? min foderhäst är en väldigt känslig madam, hon är dessutom främst sällskap och promenad häst nu = hon är svag och har inte så mycket styrka för att hålla galoppen på ridbanan, på henne går det inte att driva in i galoppen, hon travar bara fortare och fortare. det går inte att luta sig framåt i galoppfattningen, det går inte att korta tyglarna inför galoppen, det går bara inte. och gör man inte rätt på denna häst så gör hon inte rätt heller.
min yngre kusin rider henne relativt ofta, och för att få galoppen att fungera så är det en stabil lugn och arbetande trav som eftersträvas, ryttaren ska vara mjuk i kroppen, upprätt i sitsen och hålla exakt samma jobb och mjukhet som i traven. galoppen kommer av en minimal halvhalt och direkt lite eftergift efter det samt att man måste vilja, tänka längta in i galoppen. kasta hjärtat före typ :p. det minsta man tvekar eller blir stel så får man gristrav och måste börja om igen.
ute så går det lättare, men på ridbanan så är hästen en ren perfektionist :p dvs underbar läromästare för en 12åring. på ridskolan så har hon varit van vid att driva och ställa sig upp i lätt sits för att få galopp, så det är väldigt mycket att ställa om sig för att få halvblodet i galopp.
 
kan det vara att du spänner dig eller försöker driva/kasta er in i galoppen? min foderhäst är en väldigt känslig madam, hon är dessutom främst sällskap och promenad häst nu = hon är svag och har inte så mycket styrka för att hålla galoppen på ridbanan, på henne går det inte att driva in i galoppen, hon travar bara fortare och fortare. det går inte att luta sig framåt i galoppfattningen, det går inte att korta tyglarna inför galoppen, det går bara inte. och gör man inte rätt på denna häst så gör hon inte rätt heller.
min yngre kusin rider henne relativt ofta, och för att få galoppen att fungera så är det en stabil lugn och arbetande trav som eftersträvas, ryttaren ska vara mjuk i kroppen, upprätt i sitsen och hålla exakt samma jobb och mjukhet som i traven. galoppen kommer av en minimal halvhalt och direkt lite eftergift efter det samt att man måste vilja, tänka längta in i galoppen. kasta hjärtat före typ :p. det minsta man tvekar eller blir stel så får man gristrav och måste börja om igen.
ute så går det lättare, men på ridbanan så är hästen en ren perfektionist :p dvs underbar läromästare för en 12åring. på ridskolan så har hon varit van vid att driva och ställa sig upp i lätt sits för att få galopp, så det är väldigt mycket att ställa om sig för att få halvblodet i galopp.
Jo, det är jag som laddar inför galoppen, det känner han direkt.
Han är troligtvis inte rätt muskulad för galoppen nu heller.

I nuläget tränar jag på att galoppera honom från marken. I ridhuset är han inte jättesugen på galopp på linan. Han tycker det är lite trist i ridhuset...
Om jag longerar honom i min paddock och det blåser lite, då tycker han det är roligare och blir lite piggare. :)
När galoppen funkar bra från marken, när han lyssnar på rösten och bär sig väl, tänkte jag ta till mig tips och idéer jag har fått här på sidan och börja galoppera honom lite ute på grusväg eller stubbåker.
Han måste själv känna sig lite inspirerad att galoppera till en början tror jag.
I hagen galopperar han i fullt ös. Mycket lek och bus.

Tränare ska jag också försöka hitta någon som kan ge bra råd.

Min förra tränare satte på hästen en chambon, för att få ner huvudet på honom.
Min snälla känsliga häst blev då värsta rodeohästen när han lyfte huvudet och det tog emot började han bocka och sparka, jag flög som en vante...det hände tre gånger, efter tredje gången frågade jag tränare om det kunde bero på chambonen. Hen sa, nej det beror inte på den
Efter den dåliga erfarenheten är jag lite skeptisk till tränare. Man blir ganska utlämnad av vad hen ger för råd.
Chambonen gav mig dåliga vibbar från första stund, men jag litade på hens kunskap och kompetens. Hen va rekomenderad som mycket kunnig och duktig. Idag ser jag att det rådet va fullständigt vansinnigt och jag önskar att jag hade litat på min egen magkänsla.
Efter att jag tog bort chambonen har hästen aldrig bockat och sparkat.
 
@AliceZeta fast alltså, det finns inget även på en omusklad häst som får den att inte i sig kunna eller vilja galoppera. Galoppen är deras naturliga gångart tillsammans med skritt. Vilda hästar i frihet använder i princip bara sin trav till ett kort mellanrum för att växla från skritt till galopp, så naturligt är det för dem.
Så bara ett råd i sammanhanget: jag tror INTE du ska snurra in på att det handlar om att hästen inte är "redo" för galoppfattning osv, den galopperar ju som du säger i hagen osv. Det handlar om att du snarare fastnat ngnstans i ridningen och att galoppfattningen blivit en låsning för dig (och därmed hästen). .....
 
Nu är det så....att jag har läst på många ställen på nätet på div hästsidor experter och annat....att hästar kan ha svårt för galoppen om dom inte 'bär sig' och är tillräckligt musklade.

Nu säger du något helt annat?

Visst är det jobbigare för en häst att galoppera, trava kan dom göra ( nästa ) hur länge som helst utan att bli svettiga.

Han vill inte gärna galoppera på lina i ridhuset heller, han blir tjurig och jag får säga till.
Hemma i paddocken på lina är det tjoho! Då går det bra.
 
Nu är det så....att jag har läst på många ställen på nätet på div hästsidor experter och annat....att hästar kan ha svårt för galoppen om dom inte 'bär sig' och är tillräckligt musklade.

Nu säger du något helt annat?

Visst är det jobbigare för en häst att galoppera, trava kan dom göra ( nästa ) hur länge som helst utan att bli svettiga.

Han vill inte gärna galoppera på lina i ridhuset heller, han blir tjurig och jag får säga till.
Hemma i paddocken på lina är det tjoho! Då går det bra.

Jag kan nog tycka att det finns hästar som har "galopphandikapp". Men det brukar vara vb-travare eller islandshästar oftast och inte alla de heller.
De galopperar heller inte gärna i hage etc även om de är fräscha och genomkollade.
De har ofta balansproblem.

Jag tror absolut att du borde kunna hitta en bra tränare som kan hjälpa dig.
"Hjälptyglar" tror jag inte ett skit på i form av utbildningshjälp. Så det borde finnas andra i dina trakter som delar mina åsikter och kan ta sig an er. Kolla runt du och kika på lite lektioner innan du testar träna för denne om du känner dig osäker.

Det går ju att träna annat med hästar med svårighet för galopp för att hjälpa dem att balansera sig i galoppen när man väl börjar med det.
Men har hästen förr kunnat galoppera har det mest troligt bara blivit en bugg i er kommunikation och är betydligt mer lättlöst. Ju snabbare du tar hjälp desto lättare kommer problemet gå att lösa. :)
 
Jag kan nog tycka att det finns hästar som har "galopphandikapp". Men det brukar vara vb-travare eller islandshästar oftast och inte alla de heller.
De galopperar heller inte gärna i hage etc även om de är fräscha och genomkollade.
De har ofta balansproblem.

Jag tror absolut att du borde kunna hitta en bra tränare som kan hjälpa dig.
"Hjälptyglar" tror jag inte ett skit på i form av utbildningshjälp. Så det borde finnas andra i dina trakter som delar mina åsikter och kan ta sig an er. Kolla runt du och kika på lite lektioner innan du testar träna för denne om du känner dig osäker.

Det går ju att träna annat med hästar med svårighet för galopp för att hjälpa dem att balansera sig i galoppen när man väl börjar med det.
Men har hästen förr kunnat galoppera har det mest troligt bara blivit en bugg i er kommunikation och är betydligt mer lättlöst. Ju snabbare du tar hjälp desto lättare kommer problemet gå att lösa. :)
Jag har haft lite dåligt samvete också, för jag har inte tränat honom så mycket som jag borde i sommar och har känt att galopp kanske är lite för mycket för honom nu...att jag pressar honom för hårt om han inte har kraft. Han är inte särskilt muskulad

Då kan jag glömma att hästen inte är tillräckligt muskulad för galopp?
Alla hästar kan galoppera, även om dom är omusklade?

Förstår inte heller hur instruktören tänkte .. Inte lär jag mig att rida en häst avslappnad i form, med en chambon.

Ska se vad det finns för olika tränare i ridhuset, kanske går det att lösa lätt. :)
 
Balans problem kan det absolut vara :) min foderhäst som jag nämnde ovan är en sån som lätt hamnar i otakt i traven om man inte har henne mellan hand och slänkel, och liksom bär/balanserar upp henne. Med styrkan och musklerna att bära upp sig själv så går allt mycket lättare. Även avbrotten då hon gärna faller isär.
bommar, stora volter och övergångar på banan. Och galopp fattningar rakt fram ute i skogen är det vi brukar göra när jag rider. Min kusin jobbar henne främst på rakt spår och övergångar för att lättare balansera upp henne.
 
Jag har haft lite dåligt samvete också, för jag har inte tränat honom så mycket som jag borde i sommar och har känt att galopp kanske är lite för mycket för honom nu...att jag pressar honom för hårt om han inte har kraft. Han är inte särskilt muskulad

Då kan jag glömma att hästen inte är tillräckligt muskulad för galopp?
Alla hästar kan galoppera, även om dom är omusklade?

Förstår inte heller hur instruktören tänkte .. Inte lär jag mig att rida en häst avslappnad i form, med en chambon.

Ska se vad det finns för olika tränare i ridhuset, kanske går det att lösa lätt. :)
Har du någon du kan rida ut o skogen med och bara kan haka på efter och ta någon galopp (dvs flänga runt på stigar i full galopp :) så hästen får ordentligt med framåtbjudning och du kan slappna av och bara åka med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 338
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp