Bukefalos 28 år!

Gamla symaskiner, serviceförsök...

Helterminstenta på onsdag. Frågor på det? ;)

Hr-hrm...
impatient2.gif







(Hoppas den gick bra! :p)
 
@Monstermom - aj lööööv jooo!!!! :love::love::love:

Tack vare dig och din tråd fick jag äntligen tillräckligt m inspiration att försöka fixa till trådspänningen på min Overlock som varit åt h-vete de senaste 5-6år - och NU FUNKAR DEN!!!!!

:bump::bump::bump:



Här ska sys igen!!!! :banana:

Så bra! :up:

Jag sitter och sliter mitt hår över Singer 432:an för närvarande. Har plockat isär och ihop den, rensat en jäkla massa bös och elände ur den, men gjort nåt fel när jag plockade ihop den. Nån av kuggarna har jag missat att sätta tillbaks som de var, och nu får jag inte till timingen. Utan nål i så går den rackarns fint, men sätter jag nål i så slår den emot och smäller av. Och det lär ska vara en hyfsad idé att använda nål i en symaskin har jag hört. :banghead:

Problemet är att jag inte vet vad jag gjort fel (och om det verkligen bara är en sak jag gjort fel), och om jag "rättar till" fel sak så kommer jag ju bara flytta felet nån annan stans. Kul...

Men nu har jag gnällt färdigt (så länge :cautious:), och kul att du fick till din maskin! :D
 
Jag passade på att köpa lite stuvbitar, så att jag kan testa mina pressarfötter :D
Måste bara städa föst så att jag har någon plats att sy på...:angel:
 
Så bra! :up:

Jag sitter och sliter mitt hår över Singer 432:an för närvarande. Har plockat isär och ihop den, rensat en jäkla massa bös och elände ur den, men gjort nåt fel när jag plockade ihop den. Nån av kuggarna har jag missat att sätta tillbaks som de var, och nu får jag inte till timingen. Utan nål i så går den rackarns fint, men sätter jag nål i så slår den emot och smäller av. Och det lär ska vara en hyfsad idé att använda nål i en symaskin har jag hört. :banghead:

Problemet är att jag inte vet vad jag gjort fel (och om det verkligen bara är en sak jag gjort fel), och om jag "rättar till" fel sak så kommer jag ju bara flytta felet nån annan stans. Kul...

Men nu har jag gnällt färdigt (så länge :cautious:), och kul att du fick till din maskin! :D
Felet borde sitta i spolhuset, att spolkapseln hamnar i fel läge jämtemot nålen. Har för mig det var där den gamla farbrorn grejade på min. Hade det problemet med min maskin :)
 
Felet borde sitta i spolhuset, att spolkapseln hamnar i fel läge jämtemot nålen. Har för mig det var där den gamla farbrorn grejade på min. Hade det problemet med min maskin :)

Ja, det är det som är fel. Dock inte så enkelt att fixa... Det kan ha blivit fel på två ställen (fullt möjligt båda), och fixar jag tex spolens rörelser gentemot nålens så kan matartänderna gå fel, jag måste fixa matartänder/spole först (för de drivs båda av axeln som går ner) men jag vet inte hur den timingen ska vara. Och eventuellt ska nålen sedan timas mot båda... Men har ingen servicemanual så vet inte hur utgångspunkten är för de respektive rörliga delarna.

Ska lägga upp bilder senare och tänka högt, i förhoppning att någon av er är klok och kan hjälpa. :D
Annars är det ju "bara" att prova sig fram, men med tre rörliga delar (två kuggöverföringar) blir det många möjligheter... :cautious:

Tänkt fixa bilder ikväll. Så se till att värma upp alla era hjärnceller under dagen så ni kan laga min maskin åt mig sen. :grin: :cool:
:p
 
Ja, det är det som är fel. Dock inte så enkelt att fixa... Det kan ha blivit fel på två ställen (fullt möjligt båda), och fixar jag tex spolens rörelser gentemot nålens så kan matartänderna gå fel, jag måste fixa matartänder/spole först (för de drivs båda av axeln som går ner) men jag vet inte hur den timingen ska vara. Och eventuellt ska nålen sedan timas mot båda... Men har ingen servicemanual så vet inte hur utgångspunkten är för de respektive rörliga delarna.

Ska lägga upp bilder senare och tänka högt, i förhoppning att någon av er är klok och kan hjälpa. :D
Annars är det ju "bara" att prova sig fram, men med tre rörliga delar (två kuggöverföringar) blir det många möjligheter... :cautious:

Tänkt fixa bilder ikväll. Så se till att värma upp alla era hjärnceller under dagen så ni kan laga min maskin åt mig sen. :grin: :cool:
:p
Tänk såhär: när nålstången är i sitt lägsta läge ska mataren vara mitt mellan "sänk" och "höj" mataren. Börja där och sen timar du nålstångens läge mot knytarfingret, skytteln alltså. Försöker du börja som du tänkte hamnar maskinen i en hög på gården när du kastar den genom fönstret och du hamnar på låsta avdelningen på psyket med speciell utskrivningsprövning. Folk har mördat för mindre än att försöka laga en symaskin. :p
 
Tänk såhär: när nålstången är i sitt lägsta läge ska mataren vara mitt mellan "sänk" och "höj" mataren. Börja där och sen timar du nålstångens läge mot knytarfingret, skytteln alltså. Försöker du börja som du tänkte hamnar maskinen i en hög på gården när du kastar den genom fönstret och du hamnar på låsta avdelningen på psyket med speciell utskrivningsprövning. Folk har mördat för mindre än att försöka laga en symaskin. :p

OK, jag är typ sylt-i-hjärnan-trött just nu, så jag kan inte ens räkna ut varför jag inte förstår det här... Kanske fattar jag mer imorgon, men just nu kör jag lite fast. :crazy:

Om inte annat så för mina egna anteckningar:
  • Var ska jag inte börja? Hade jag kommit fram till vart jag tänkte börja? Alltså, jag menar, vad är det jag inte ska börja med?
  • Vilket håll på höj och sänk, den går ju runt-runt-runt och är alltså mitt-i-läge två gånger per varv?
  • Vad är knytarfingret? Den här maskinen har alltså inte en vibrerande skyttel, utan en roterande?
  • Tror det var nåt mer också, men nu kommer jag inte ens ihåg vad det var... :banghead:



Nåväl! Bilder, och diverse funderingar/tankar. Även känt som tröttmosförvirring. :up:

Här syns delar av spolhuset (jag gissar på de flesta ord, kan tänka mig att det blir tokigt men med hjälr av bilderna borde det synas ungefär vad jag menar i alla fall :p), att plocka bort matartänderna visade sig vara enormt krångligt och inget jag gav mig på till slut eftersom det gick att komma åt runtom. Mycket olja+ludd-klet härinne som verkligen gjort maskineriet trögt!
U0CC98N.jpg

(Och den här bilden är en av de som jag säkert kommer återkomma till för att prata om timingproblemet, så låt oss kalla den "Spolhusbilden")


Här är samma del underifrån, axeln till höger är drivaxeln(?) längs underdelen, kuggar i spolhusmekaniken mitt i bilden. Näppeligen rena och fritt snurrande kuggar, minst sagt! Gammal, stel och fastcementerad olja blandat med allsköns ludd...
NTSqEHS.jpg

(Här är en av de två felkällorna, jag plockade isär kugghjulen för att komma åt att göra rent och kan ha snurrat på drivaxeln när jag skrapade loss beläggningen från den. Alltså har i så fall resten av mekaniken rört sig medan spolhuset stått stilla. "Felkälla 1".)


Här är samma bild i lite större sammanhang, man ser hur rent och fint det var därinne...
QMHwHdf.jpg


Maskinen underifrån, motorn längst ner till höger i bild, rakt "in" i bilden motsvarar "uppåt" i verkligheten. Kuggarna i mitten överst i bild kopplar samman undre och övre delen av maskinen. Dessa är inte en felkälla, jag har inte rubbat deras lägen.
UHpY8Yw.jpg



Maskinen ovanifrån, här hade jag redan börjat göra rent lite innan jag tog bilder. Hade en annan sak jag skulle fråga om här, men det var innan jag kom på problemet med timingen, så det får vara så länge. Men notera knapparna i nederkanten av bilden, de svarta skenor som knapparna glider på, och den stora metallsaken med ett hål och en skruv i mitten, i överkant i bild? Återkommer till dessa om resten börjar funka. :p
R1nCm29.jpg

(Nålhuset sett ovanifrån till vänster i bild.)

Drivhjulet till höger, obs kuggarna på drivhjulet som går ihop med en liten lodrät axel? "Felkälla 2"
ThRDKaV.jpg

(Jag är inte helt säker på den här... Verkar orimligt(?) att man kan sabba hela maskinen bara genom att ta av hjulet, vilket man ju gör med en enda skruv... Dessutom går den lodräta axeln nog inte till de kuggar jag påpekade i underredet. Jag tror inte det här är problemet, men jag tar med det till diskussion ändå, eftersom jag vet att jag inte hade en tanke på att inte rubba maskineriet så länge dessa kuggar inte gick i varandra. Jag tror det här helt enkelt är drivet från motorn, och att det inte sabbar timingen att sära dem, men som sagt, öppen för andra tolkningar. :up:)

Nålhuset. Inte så illa, men så har det också en servicelucka så det är lätt att komma åt och rengöra. Lite rost, lite damm, lite spindelväv.
5YSsq4U.jpg



Sådärja! Jag tror jag faktiskt ville... säga nåt. Eller fråga nåt? Eller nåt... Men det här tog nog all tankeverksamhet jag hade kvar. Ett dw-pass med hunden, fyra timmar på klubben, och så direkt vi kom hem så kom en gästande hund som ska stanna här över helgen hit. Hundarna har inte träffats på snart ett år, och ingen av dem skulle rimligen kunna beskrivas som "enkel". Slitsam eftermiddag, intressant kväll. Nu ska vi sova!
(Och imorgon ska jag sy på symaskin nr 2. Eller hur? Va? Visst? :laugh:)
 
Jag ska ge dig ett skitbra och enkelt tips, du har ju en fungerande maskin, med ledning av hur delarna rör sig i förhållande till varann även om inte antalet axlar och annat stämmer så kan du enkelt lista ut hur det ska vara. Det var så jag en gång började, jag fick 3 olika maskiner i en trälåda, alla i molekyler och alla delar hulle rom buller så jag lånade mammas maskin, tittade på den, körde trial-and-error och då plötsligt slog blixten ner i idiotanstalten och allt blev glasklart.

Det handlar bara om lite logik och MYCKET tålamod och att ställa nålstången rätt i förhållande till skytteln kan ta 3-4 timmar om det jäklas och då är det ändå på en maskin som fungerar hjälpligt men knäcker nålar eller gör hoppstygn.
 
Jag ska ge dig ett skitbra och enkelt tips, du har ju en fungerande maskin, med ledning av hur delarna rör sig i förhållande till varann även om inte antalet axlar och annat stämmer så kan du enkelt lista ut hur det ska vara. Det var så jag en gång började, jag fick 3 olika maskiner i en trälåda, alla i molekyler och alla delar hulle rom buller så jag lånade mammas maskin, tittade på den, körde trial-and-error och då plötsligt slog blixten ner i idiotanstalten och allt blev glasklart.

Det handlar bara om lite logik och MYCKET tålamod och att ställa nålstången rätt i förhållande till skytteln kan ta 3-4 timmar om det jäklas och då är det ändå på en maskin som fungerar hjälpligt men knäcker nålar eller gör hoppstygn.

Ja, och är det bara en sak som krånglar (skytteln gentemot resten) hoppas jag jag kan räkna ut det, men det känns mångdubbelt svårare ifall det skulle vara tre rörliga delar som är ur synk...

Jag har ju inte ens försökt än, bara konstaterat att det var fel när jag satt ihop alltihop efter rengöringen igen, så jag har på intet sätt gett upp. Och det var ju precis för sånt här som jag började med den äldsta maskinen, jag lärde mig ju i alla fall lite om hur maskineriet egentligen funkar på den enklare, robustare maskinen och förhoppningsvis har jag nytta av det här... Men ännu lättare är det ju om någon sitter på servicefacit "Med nålstången i läge 1, stygnlängden på läge x och hoppsansaken tre varv motsols, ställ upp tomtarna med näsan norrut och skruva ihop". Så, löst. :up:
:laugh:

(Och jag ska definitivt inte skruva på något alls ikväll, jag är närmast full så trött är jag! :o)
 
Nejnej tomtarna ska skruvas ihop med den tredje stubben och motsols, det måste också ske exakt när månen är i nedan och isens tjocklek medger det annars spårar tåget ur och tredje världskriget utbryter. Viktiga saker de tdär! :cool:


Åter till ordningen, testa en rörelse i taget och när den är i rätt kugge så märk kuggarna med en tuchpenna. Tar du olika färg så är det sen bara att ställa färgerna mot varann,,,,,,,,KlarrTT ! :p
 
Åter till ordningen, testa en rörelse i taget och när den är i rätt kugge så märk kuggarna med en tuchpenna. Tar du olika färg så är det sen bara att ställa färgerna mot varann,,,,,,,,KlarrTT ! :p

(Jag ska berätta en hemlis, ok? Men du får inte berätta för nån annan, det är en hemlis! Sssschhhhh! :cautious:
OK, beredd? Såhär - och kom ihåg, inte skvallra - jag använde en penna och märkte ut kuggarna i underredet. :up:
Sen... gjorde jag rent dem... :idea:
Men du får inte berätta det för nån, då kan de tro att jag är lite dum! O_o)
 
(Jag ska berätta en hemlis, ok? Men du får inte berätta för nån annan, det är en hemlis! Sssschhhhh! :cautious:
OK, beredd? Såhär - och kom ihåg, inte skvallra - jag använde en penna och märkte ut kuggarna i underredet. :up:
Sen... gjorde jag rent dem... :idea:
Men du får inte berätta det för nån, då kan de tro att jag är lite dum! O_o)
:rofl: :up: :laugh:

Nu ska du få höra en jättehemlis från mig, jag gjorde samma sak fast med rejäl färg på ett gäng större maskindelar som gick att förväxla hur som helst, sen lät jag färgen torka över natten,,,,,,,,,och sen öste jag in delarna i maskintvätten. 30 minuter senare i 95 gradig sodalösning och delarna var hur rena som helst,,,,,,,,,,,på precis allt. Bra där! Och inte hade jag nån sprängskiss tillgänglig heller. :banghead:
 
OK! Nya friska tag med mina symaskiner! :up:

Närmare bestämt nr2, Singern. För ja, den syr - men den är inte precis... perfekt. :D

Först och främst, om någon annan har timingproblem så kan jag dela med mig av lösningen på det problemet (tror jag...):

l1onS8f.jpg


Ser ni de där två strecken rakt över nålstången, längst ner i bild? Efter att ha pysslat med timingen ett tag så märkte jag dem, och kom fram till att det undre strecket (ingen aning vad det översta gör) förmodligen har med timingen att göra! Om man rattar fram ett stygn så det undre strecket preciiiiiiis är på väg att inte synas (under nålhuset, alltså på "utsidan" som inte är med på bilden) så sätter man trådfångande spetsen på spolen precis bakom nålögat (som då är nere i spolhuset) och skruvar ihop! :up:

Så vitt jag kan avgöra så funkar timingen helt OK nu!

Men, annat pyssel kvar dock! Såklart. :p
Närmare bestämt, nålposition och de där... spakarna... och sakerna de på något sätt påverkar inne i maskinen:
R1nCm29.jpg


Spaken längst till vänster ser ut att vara för stygnbredd, de två grejerna i mitten är... hm? och den till höger är nålposition. Tror jag...
Problem: Vid raksöm finns liiiiite sidledes rörelse, alltså den antyder att använda sicksacken... Några bra tankar på hur jag ska ställa in så noll stygnbredd faktiskt är noll? (Om det nu är där det krånglar...)
Problem: Jag fattar inte riktigt vad de två spakarna i mitten är till för... De påverkar stygnbreddsspaken om man vill, och de går att spänna fast så de inte kan röra sig... :confused:
Problem: Nålpositionen är hyfsat i mitten med tredje spaken i neutralt läge (mittläge), men knäpper man den åt vänster så flyttar sig nålen längre än om man knäpper den åt höger... Varför? Hur mycket ska den flytta sig?

Lägger in bilden på hela maskinen också, så man kan se markeringarna vid de olika spakarna för de som är lite clever. :D
KGcQhBB.jpg


Så, tala om för mig var skåpet ska stå nu! :up:
 
Ooooooooooch, såhär ser en Pfaff Hobby 382 ut inuti:

e2UzSn6.jpg


CpMttIt.jpg


Jag hade sönder ett plastsnäppe när jag tog isär den - men för att vara jag så är det närmast 100% perfekt! :D

Har gjort rent, rensat ut gammal olja, insekternas hela livscykel och ett par trådrullar förvandlade till fluff... Kört igenom alla stygnen (bara praktiska stygn på den här, men det är ju inte som att jag sysslar med dekorsömnad i alla fall - och det finns rätt många stygn att välja på, inklusive en hel bunt elastiska :bump:) och de verkar funka finfint, måste pyssla lite mer med att hitta rätt trådspänning bara. :up:
Den här har mycket plast inuti sig också, plastmönsterskivor och plastkuggar... Blir inte alltför mycket tyngre sömnad på den här maskinen, även om den har några sömmar som vore väldigt bra att prova till vissa selar. Får prova lite försiktigt kanske. :p

Tyvärr ingen extra pressarfot eller stygnplåt... :(
Vet ni vart man kan tänkas hitta sådant till gamla maskiner? Slängs det bara för att ingen kommer ihåg vart de hörde en gång i tiden, eller kan man fynda på typ Erikshjälpen och liknande ställen? :confused:

Singern har jag pysslat lite mer med och jag tror jag har fått nålpositionen lite bättre nu, men inte klart än. Och sånt här är precis vad jag är så usel på, jag kan inte tänka tredimensionellt! Ändra på ett fäste i systemet, allt påverkas - jag kan inte förstå hur saker hänger ihop, jag kan bara flytta, flytta, flytta, flytta och flytta... Irriterande! :banghead:
Känns som det borde finnas några sådana där servicemärken för sånt här också, men om det gör det så lyckas jag inte upptäcka dem. :cautious:
Har försökt googla lite, men jag vet ju inte ens vad nånting därinne heter! :laugh:

Jaja, har en superstark maskin som bara kan raksöm, och en lite mer avancerad men rätt svag som båda funkar rätt bra nu - i alla fall jämfört med förut! Och en mittemellan, stark och med sicksack - som inte funkar riktigt rätt. Än... :D
Kul att ha maskiner från så olika tidsperioder! Känns som jag lärt mig väldigt mycket av dem - även om det främst beror på att jag knappt ens visste vad som var upp eller ner när jag började! :laugh:
Ska bara fynda en datoriserad också, helt gratis i en lada, så har jag alla typer (tror jag?) - det lär ju hända. :p


Hur går det för er? Och @Alexandra_W har du plockat isär din mammas Bernina (var det va) än? :)
 
Det är så enkelt och självklart så, först gör man, tja nåt, sen ställer man en spak i,,,,,,nåt läge så det blir bra och sen,,,,,,,,,,typ! :up:

(Har inte en enda j*vla aning faktiskt.) :angel:


Vad gör man när man köpt en tillsats till köksmaskinen och den inte passar för att den är till en annan modell? Svarvar en adapter. Plättlätt! :p

*Går ut och svarvar* :cool:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 444
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag har en gammal Singer-symaskin från år 1906. Den har tillhört min mormor, och mamma (76 år) minns när hennes mor sydde kläder och...
Svar
18
· Visningar
1 430
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 647
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 968
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp