går han för mycket?

NightRain

Trådstartare
Jag har en häst på 6 år.. 170 cm hög, å lång å kraftig hela han.. fredriksborgare.

jag undrar bara lite hur mycket han bör gå i veckan. fick nämligen höra att eftersom han är rätt ung så bör han inte gå nästan varje dag. så man blev lite orolig ( nojjig som man är ibland :P )
nu har han gått 6 dagar i veckan..
1 dag intervall träning (både i "skogen" å i paddock) (lättare intervall än så länge för att bygga kondition)
1 dag hoppning
1 dag dressyr
2 dagar i skogen. (inte efter varandra utan de är uppdelat)
1 dag kan de variera ibland skog ibland markarbete med bommar ibland tömkörning osv.

tycker ni att han går för mycket med tanke på ålder å storlek?

han ä ingen tävlingshäst utan en helt vanlig hobbyhäst som kanske nån gång ska tävla nån lätt klass i hoppning eller dressyr men inte till nåt satsande inom tävling.
 
Jag har fått lära mig som generell regel att unghästar ska gå lika många dagar i veckan som de är gamla. Dvs en 3-åring 3 ggr i veckan (i max 30 minuter), 4-åring 4 ggr i veckan (i max 40 minuter) och så vidare.
Det brukar jag tänka som generell regel, men sen är det ju förstås olika från häst till häst ändå.

Jag tycker ditt schema låter okej, om uteritterna ibland är lite lugnare och friare i formen så han får sträcka ut. Själv hade jag nog gärna tagit sista dagen (den som varierar) till en skrittpromenad eller liknande lätt motion.

Sen beror det såklart också på hur han är uppstallad och sånt.
 
Det beror ju också på vad du kräver av honom mentalt, om du verkligen tränar in nya saker hela tiden eller mer gör sånt han redan kan. Jag har inte så mycket erfarenhet av unghästar men har vidareutbildat äldre hästar, och tycker att de mår bra av perioder emellanåt på ett par veckor när de får vila från både kropp och huvud och bara göra sånt som är enkelt för dem.
 
ja förlåt tänkte inte på längden å de på passen.. men hoppningen har vi nu börjat med att träna lite teknik på låga hinder , typ 60-70 bara för att han ska lära sig att man inte behöver flänga över.. å ett sånt pass med uppvärmning osv är max 40 minuter..

dressyrpassen går ut på att försöka få honom att jobba med rygg , rumpa å mage ordentligt å då mycket i skritt ca 30 minuterspass.. så han tycker de är rätt jobbigt.. tränas mest på saker han redan kan för att få honom starkare där å att jobba rätt så att säga.

i skogen är vi oftast just för att sträcka ut å slappna av.. nån gång ibland så tränar vi även i skogen just för att han ska veta att skogen inte alltid är en "lekplats" men de är i skogen vi sträcker ut å bara är..

sen kan de ju självklart variera över lag i veckorna för ibland blir delite löshoppning å ibland lite löslongering på en av skogsdagarna sådär..

men passen är ju liksom inte långa.. rider vi långa rundan i skogen tar den ca 60 minuter å då är nästan hela tiden skritt osv..

nu är hästen ute dygnet runt i hage med lagom mycket gräs så i sommar har jag itne krävt allt för mycket av honom då jag märkt att värmen tagit ut sin rätt så att säga. men nu när de är lite svalare så vill jag ju komma igång å träna osv för att han ska orka att kanske gå en hoppbana tex i framtiden..
 
Man får hitta ett upplägg som hästen trivs med och som funkar för en själv.

Min häst gick från o med det att hon var 5 år tills dess att hon avlivades när hon va 9, tre dagars arbete och en dag vila. Altså lite varvat 1-2 dagars vila per vecka. Henne skulle jag aldrig ridit 6 dagar i rad, hon behövde sin vila.
La då upp passen enkelt. Dag 1, lättare pass. Dag 2, tuffare pass. Dag 3, jogging. Varvat ute och inne, dressyr, hoppning och longering.
Funkade för oss. Ibland ändrades det efter hur de passade. Gick 2 dagar, vila. Gick 4 dagar, vila. Men aldrig 6 dagar i rad.
 
Går för mycket?
Det din häst går ligger närmare promenad ridning än lätt ridning.
Tänkte också på det. Antalet dagar i veckan eller minuter långa pass är ju oviktigt egentligen. Ett effektivt dressyrpass på 35 min kan köra slut på vilken häst som helst medan lika lång tids lullande på ridbanan knappast kräver nått av hästen, kanske snarare sliter på den i det långa loppet.
 
Går för mycket?
Det din häst går ligger närmare promenad ridning än lätt ridning.
Kan bara hålla med här!

Och är väldigt frågande till kunskapen på den som sagt att TS häst går för mycket.
Tycker det verkar vara ett bra upplagt veckoschema, och hade inte tvekat att öka arbetet heller efterhand som konditionen ökar.

/Camilla
 
tack ska ni ha.. skönt att höra.. jag litar inte direkt på den personen som sa så till mig då jag aldrig hört de förut.. men eftersom personen i fråga är 50+ å hållt på med hästar hela livet så blir man ändå orolig så därför frågade jag er här inne.. =)

målet är ju att han ska få upp kondisen.. som inte är allt för bra.. men har blivit bättre.. har ju bara ägt honom sen i mars.. så därför har jag nu börjat intervallträna honom osv.. å ett mål till är ju att verkligen bygga upp styrkan bak på honom så han verkligen kan bära sig själv i både dressyren å hoppningen.. för när han kom var han näst intill helt omusklad å ingen direkt kondis.. så är iaf nöjd med framstegen vi har gjort.. men då kommer jag fortsätta rida honom såhär å snart kanske t.o.m öka lite beroende på vad vi ska göra=)
 
Ärligt talat tror jag folk snarare motionerar sina hästar för lite än för mycket. Du verkar inte överanstränga din häst, oroa dej inte.

Folk här har häpnat över att jag varit ute med mina, vuxna, hästar 3-4 dagar i veckan i sommar. Själv skäms jag över hur lite har jag gjort med dem.
 
Ärligt talat tror jag folk snarare motionerar sina hästar för lite än för mycket. Du verkar inte överanstränga din häst, oroa dej inte.

Folk här har häpnat över att jag varit ute med mina, vuxna, hästar 3-4 dagar i veckan i sommar. Själv skäms jag över hur lite har jag gjort med dem.

En plus på det.
I förra stallet så fick jag och kompisen hårt kritik, utskällningar och det pratades massa skit om oss då vi kom tillbaka efter ridning med svettiga hästar. :wtf:
Vi red våra hästar oavsett väder och vind i stort sett, men anpassat efter detsamma. Och våra hästar var de som mådde bra, var fria från skador och inte la sig till med en massa olater i stall och hantering pga rastlöshet.
Hovslagaren kommenterade oxå att det var kul att se skor som var slitna när det skulle skos om, vissa av de andras skor var lika blanka och fina som när de slogs på
 
@KrullTroll O noes! Var hästarna svettiga?! Fy fan alltså, djurplågeri! Fölk.. :grin:
Ibland undrar man vad folk har sina hästar till. Dyra hagprydnader?

Ja, man kan ju undra...
Inte nog med att dom var svettiga, tänkte vi alls på vilka faror vi utsatte oss för? För hårda grusvägar, för mjuka skogsvägar, stubbåkrar, bilar, kyla som skulle frysa lungorna till is på hästarna (-7), millimetertunn skare som skulle skära up varenda sena på hästens ben...

Fast det är väl tur att folk har något att oroa sig för...
 
Går för mycket?
Det din häst går ligger närmare promenad ridning än lätt ridning.

Håller helt med!

Träningsintensitet och passens längd är ju det avgörande..inte om hästen går 3, 7 eller 10 pass i veckan!

De allra flesta överskattar motionen av sina hästar så det sjunger om det. De allra flesta hästar skulle faktiskt t o m må bra av att gå 2 gånger om dagen, alla dagar i veckan. Och jag köper inte alls heller att unghästar ska "gå lika mycket som de är gamla", det handlar fortfarande helt och hållet om träningens upplägg och passens längd hurvida ofta eller inte hästen ska motioneras. Ang just unghästar brukar jag dessutom starkt ifrågasätta hur man kan vara så oerhört överdrivet försiktiga, det är få som inte glömmer bort att man måste bygga upp en unghästs kropp för hållbarhet och det sker inte av att stå i hagen i alla fall. Redan fr 1 års ålder bör en häst kunna motioneras, handpromenader tex men det viktiga är att de får röra sig tidigt - de är ändå djur som är gjorda för att röra sig långa sträckor varje dag oavsett ålder. Gamla hästar ska inte heller ställas av eller hållas igen någon motion på - är de friska ska de röra sig!

Få hästar behöver ens vilodagar en dag i veckan om man anser att den är frisk, möjligen att högpresterande hästar mår bra av det men de allra flesta svensson hästar behöver det inte utan kan gott och väl röra sig 1-2 timmar en gång om dagen i alla falll i varierat tempo och olika slags träning.

Vi har till majoriteten överviktiga hästar och som pga det får förslitningsskador sedan, inte för att de motioneras för "ofta"..
 
Senast ändrad:
Som jämförelse är det ingen människa som dör av en timmas promenad i varlfritt tempo om dagen oavsett vilket kondition man är i.
Sätter man det då i perspektiv mot en häst med grundkondition så känns det ganska fånigt att de ska måsta vila så mycket som en del gör för att motioneras lite lätt..Det är överdrivet anser jag.

Till största del tror jag att vilan är mest till oss människor att någon dag eller två i veckan inte spendera lika mycket tid faktiskt. För hästens skull, om vi snackar hobbynivå som de allra flesta hästar ligger på så kvittar det nog

Ts: Såvida du blandar din träning på ett optimalt sätt utifrån din häst så behöver du inte oroa dig för att din häst kommer att övermotioneras ihjäl, det är jag övertygad om. Blir du ifrågasatt kan man ju undra..hur ska man få kondition och styrka utan att träna och successivt utöka påfrestning på kroppen? Den frågan hade jag velat få besvarad för än har jag inte sett hästar som självmotionerar i hagen utefter de krav vi ställer på dem..
 
Senast ändrad:
Vad man tycker är "för mycket" är ju högst individuellt. Min häst som är 8 år går för första gången nu ca 6 dagar i veckan i sommar, innan gick han färre dagar. Men eftersom vi varvar dressyr och distansträning så när han går så går han mycket och sen måste han vila, så väl kroppsligt som mentalt och då går det inte att rida 6 dagar i veckan. I sommar har han pga värmen inte distansjobbat utan gått dressyr och "vanliga uteritter o då är 6 dagar veckan inga problem alls.
Det jag känner att många missar är att hästarna kan behöva mental vila, även om de inte jobbar direkt hårt. Samtidigt som de finns de hästar som t ex pga för lite utevistelse eller tråkiga hagar behöver just mental stimulans, och därför behöver jobba mer för att må bra.
Därför skulle jag vilja säga att det utifrån din beskrivning är omöjligt att uttala sig om din hästs motionsbehov. Det känner du bäst själv, är han trött i huvudet behöver han vila annars förmodligen inte.
All träning bör individanpassas oavsett nivå.
 
Senast ändrad:
Vad man tycker är "för mycket" är ju högst individuellt. Min häst som är 8 år går för första gången nu ca 6 dagar i veckan i sommar, innan gick han färre dagar. Men eftersom vi varvar dressyr och distansträning så när han går så går han mycket och sen måste han vila, så väl kroppsligt som mentalt och då går det inte att rida 6 dagar i veckan. I sommar har han pga värmen inte distansjobbat utan gått dressyr och "vanliga uteritter o då är 6 dagar veckan inga problem alls.
Det jag känner att många missar är att hästarna kan behöva mental vila, även om de inte jobbar direkt hårt. Samtidigt som de finns de hästar som t ex pga för lite utevistelse eller tråkiga hagar behöver just mental stimulans, och därför behöver jobba mer för att må bra.
Därför skulle jag vilja säga att det utifrån din beskrivning är omöjligt att uttala sig om din hästs motionsbehov. Det känner du bäst själv, är han trött i huvudet behöver han vila annars förmodligen inte.
All träning bör individanpassas oavsett nivå.

Nu är jag bara nyfiken, men mental vila - vila från vilket mentalt arbete avser man då ?
Är det en häst under utbildning, en häst som jobbar mycket mentalt (på vilka sätt då), i vilken omfattning ?
 
Nu är jag bara nyfiken, men mental vila - vila från vilket mentalt arbete avser man då ?
Är det en häst under utbildning, en häst som jobbar mycket mentalt (på vilka sätt då), i vilken omfattning ?

För mig handlar det om att få vara ifred, och i övrigt anpassas efter individ. Min häst ska tycka att det är roligt att arbeta. En häst som lär sig mycket nya saker upplever jag kan behöva tid att "smälta" det, oavsett om hästen är gammal eller ung, men mer för unga hästar, precis so jag, när jag går i skolan.
Även om jag varierar min egen träning tycker jag inte att det är kul alltid, ibland behöver man få vila o bara vara. Därför håller jag inte på o pilla med mina hästar om de har enstaka vilodagar.
Min tidigare häst som hos mig mådde bra av att gå ca 5 dagar i veckan men utan problem kunde gå ner till 4 om jag inte hann en period, behövde hos fv någon form av motion sju dagar i veckan för att må bra mentalt. För att han hade så förbannat tråkig hage att han inte fick den stimulans han behövde om han inte fick någon form av motion utanför hagen varje dag.
Det gäller för mig allt arbete. Har min häst träningsvärk tvingar jag den inte att jobba hårt, då rider vi lätt. Liksom om jag känner att hästen har för mycket "i huvudet" då tar vi det lugnt. För mig handlar det enbart om att lära känna mina hästar och inte över huvud taget bry mig om vad andra gör.
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 959
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 174
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 747
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp