Bukefalos 28 år!

Går inte?

D

diskho

Hej, nu vet jag inte om det finns någon liknande tråd, men jag sökte och kunde inte hitta något passande.

Det jag undrar är om det verkligen finns hästar som det inte GÅR att bygga upp (eller vad man ska kalla det)?

T.ex i dressyr. Jag träffade ganska nyligen en som hade en arabkorsning, och ägaren började tröttna på denne eftersom det "inte gick" att träna upp den mer i dressyr och så. Att hästen inte kunde få en samlad galopp och inte kunde få mer lyft i gångarterna.

Är det verkligen så? Själv tyckte jag att hästen såg ut att ha en ganska omusklad överlinje. Visst, extriören kan ju vara så, men jag vet ju om andra "tunna" hästar som har lyckats bli riktigt runda och välmusklade.

Och visst, en del hästar är ju inte lämpade för vissa saker, men jag menar.. är det verkligen så att det inte går att träna upp? Om man verkligen lägger ner sig menar jag. Nu vet jag ju visserligen inte hur mycket och intensivt den här ägaren tränar. Men om man lägger ner sig och tränar och försöker bygga upp mer "dressyrmuskler", skulle det ändå vara lönlöst om tränare har sagt att det inte går ändå?

Okej, lite luddig text. Men jag tycker bara att det låter skumt att det inte skulle kunna gå att försöka bättra på hästens muskler och gångarter. Det kanske inte kan bli världens elithäst, men bättra på måste man väl kunna?

Jag har själv ridit hästen och jag tyckte ändå att det kändes som den hade potential, om man tänker på andra stela, spända och klumpiga hästar som lyckats bli jättefina med rätt träning (men kanske fel att uttala sig om sådant eftersom jag väl inte är superryttare själv). Hästen användes ju inte heller som en dressyrhäst, den har gått distans och mycket i skog och mark och så. Då är det väl så att det byggs upp andra muskler.


Men ändå. Sorry för långt och sluddrigt inlägg ännu en gång.
 
Sv: Går inte?

Visst är det så. P g a skador t ex. Har haft en häst som i sina unga år varit så maskangripen att han var sönderäten och inte kunde sätta muskler som han skulle.

Ett annat exempel kan vara de hästar som går och har småkrämpor som inte yttrar sig i hältor eller lydnadsproblem, men som ändå hindrar dem att arbeta rätt.
 
Sv: Går inte?

Jo, självklart. Men jag menar en fullt frisk häst, utan bakomliggande skador.

Att extriören och kroppsbyggnaden osv kanske inte är superlämpad för t.ex dressyr behöver väl inte betyda att det inte går att bygga upp hästen någorlunda?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 171
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp