Bukefalos 28 år!

CK

Trådstartare
Jag fick en bil-mobilladdare när jag fyllde år.
Första gången funkade den, när jag skulle använda den nästa gång var den på väg att börja brinna!
Som tur var satt jag i bilen, och kunde dra ut den rykande plastklumpen.

De som gav mig laddaren hade inte kvittot kvar, men jag trodde i min enfald att det inte skulle behövas, eftersom jag ansåg att detta var ett solklart fall av garanti ändå.

Men icke sa nicke, butiken menade på att det var min bil det var fel på, och de skulle inte ge mig vare sig tillgodokvitto eller pengar tillbaka, inte ens om jag fick fram nåt kvitto.

Både före och efter "branden" så har jag använt cigarettuttaget till andra mobilladdare och även gps, och då funkar allt.

Inga stora pengar, 200 kr, men är det så här det funkar?
 
Sv: Garanti?

Jag hade pratat med butikschefen. Ifall den som köpte laddaren kommer ihåg vilken dag den köptes är det jätteenkelt för personalen att gå in i systemet och hämta ut kvittot, så att du faktiskt har ett kvitto i handen. Väldigt dålig stil av personalen att inte ta tillbaka den och ge dig en ny. Kära nån, den kostar inte många kronor och det ger goodwill.

Prata med butikschefen ifall du inte redan gjort det. Har du pratat med butikschefen går du vidare högre upp i ledet - butiksägaren, konsumentverket.
 
Sv: Garanti?

Vi säljer mobilladdare. Det är ett års garanti som gäller. Kvittot ska medföras. Men om en kund kommer in utan kvitto och verkar trovärdig så får kunden den utbytt.
Skulle en kund komma in med en laddare som din hade jag ringt återförsäljaren också för att informera. Det kan ju finnas något dolt fabriksfel. Den här butiken erbjuder dålig service tycker jag.
 
Sv: Garanti?

Fast det här är ju inte bara ett garantifall. Det låter som allvarligt fabrikationsfel och skulle vara något som butiken är ålagda att rapportera till sin inköpskanal som kan rapportera till tillverkaren.

Laddare som kan börja brinna brukar beläggas med försäljningsförbud/dras tillbaka av tillverkarna. Så om butiken fortfarande säljer samma sort ska de hjälpa dig. Frågan är väl mest om du vill ha en av samma fabrikat? Nästa gång kanske det inte faller så väl ut.
 
Sv: Garanti?

Jag hade inte godtagit en ny laddare av samma fabrikat. Var ju ren tur att jag satt i bilen när den började ryka! Gången innan så stod bilen utanför stallet med tändningen på...
Jag kommer att kontakta nån högre upp i kedja. "Kjell o C/O."
För de skulle ju inte ens gå med på att ta tillbaka den med kvitto, eftersom "du haft sönder den".
Man får ju spader för mindre.
 
Sv: Garanti?

Jag hade inte godtagit en ny laddare av samma fabrikat. Var ju ren tur att jag satt i bilen när den började ryka! Gången innan så stod bilen utanför stallet med tändningen på...
Jag kommer att kontakta nån högre upp i kedja. "Kjell o C/O."
För de skulle ju inte ens gå med på att ta tillbaka den med kvitto, eftersom "du haft sönder den".
Man får ju spader för mindre.

Då får de bevisa att du haft sönder den. (Kvittot är ju iofs ett tekniskt problem i det hela). KKL ger vid handen att vid reklamation inom 6 månader är det helt upp till säljaren att bevisa att köparen haft sönder produkten eller handhaft den i strid med instruktionerna.

Tydligen skulle du inte ha använt produkten alls, eftersom den verkar ha gått sönder under användning på exakt det sätt den är tänkt.....

Fast jag tror att du bara träffat en säljare som inte riktigt har koll eller som fått taskiga instruktioner. Prova högre upp och förklara tydligt vad som hände och att det borde utredas för att andra inte ska råka illa ut. Det kan vara läge att anmäla produkten till Elsäkerhetsverket också:
http://www.elsakerhetsverket.se/Produktsakerhet/Konsument/Anmal-en-elprodukt/
 
Sv: Garanti?

Killen i kassan gick, efter att jag stått på mig, ut på lagret, för att kolla upp detta.
Jag gissar att han talade vid nån chef?
Sen påstod han att det nästan aldrig är produktfel på elektriska grejer, det är alltid vägguttagens fel. Suck.
 
Sv: Garanti?

Killen i kassan gick, efter att jag stått på mig, ut på lagret, för att kolla upp detta.
Jag gissar att han talade vid nån chef?
Sen påstod han att det nästan aldrig är produktfel på elektriska grejer, det är alltid vägguttagens fel. Suck.

Nu var det ju en billaddare som ska kopplas in i cigarettuttaget på en bil. I bilmiljö måste prylarna tåla en hel del, eftersom det dels sitter en generator och ett batteri i kretsen som vid olika situationer, helt inom specifikationen, kan bete sig skumt elektriskt. Börja brinna är aldrig acceptabelt.

Det är fortfarande upp till Kjell&Co att bevisa att din bil är trasig om de vill fortsätta hävda sin sak.
 
Sv: Garanti?

Killen i kassan gick, efter att jag stått på mig, ut på lagret, för att kolla upp detta.
Jag gissar att han talade vid nån chef?
Sen påstod han att det nästan aldrig är produktfel på elektriska grejer, det är alltid vägguttagens fel. Suck.

Det var ju inte riktigt sant, köpte en I phone laddare till dottern när hon låg på sjukhuset, andra laddningen kortslöt den avdelningens ström så propparna rök. Just den här typen drogs tillbaka, just pga fabrikationsfel senare med butiken bytte den ändå innan det var konstaterat. Kan du ha haft oturen att få en ur samma serie, fanns både mobil och vanlig väggladdare i kartongen?
 
Sv: Garanti?

Nej, precis. Det är därför jag är skeptisk till hur kunnig säljaren var.
Det är väl ganska sällan det är fel på väggurtagen...

Detta var bara en bil-laddare.
 
Sv: Garanti?

Vi säljer mobilladdare. Det är ett års garanti som gäller. Kvittot ska medföras. Men om en kund kommer in utan kvitto och verkar trovärdig så får kunden den utbytt.
Skulle en kund komma in med en laddare som din hade jag ringt återförsäljaren också för att informera. Det kan ju finnas något dolt fabriksfel. Den här butiken erbjuder dålig service tycker jag.

Fabriks garantin är alltid två år, och hotar du med konsumentombudsmannen brukar de flesta kedjor ge med sig, Det är i princip endast i sverige garantin är urholkad till endast "gälla" ett år pga samarbete med försäkringsbolag som säljer värdelösa "ny pryl garanti" försäkringar.
 
Sv: Garanti?

Det beror helt på vilket affärssystem man har. Jag kan inte bara hux flux plocka fram kvitton. Jag kan se transaktioner men där finns ingen information om vem som är köpare. Nu är väl inte det här applicerbart på en mobilladdare men inom min bransch cirkulerar en hel del stulna objekt på andrahandsmarknaden och därför vi tar inte fram kvitton utan att kunna verifiera att det är den rättmätige ägaren som begär ut det.

Rent generellt: Det är det väl självklart att man som kund ska kunna visa vart varan är köpt och när. Enklast sker detta genom kvitto. Gäller det småsaker som en mobilladdare kan man väl göra ett undantag, men bokföringsnissarna brukar rynka på ögonbrynen. Gäller det pengar tillbaka måste jag dock alltid ha in ett kvitto för bokföringens skull. Där har jag inget val.
 
Senast ändrad:
Sv: Garanti?

Nej, en säljare behöver inte lämna garanti alls på sina produkter.

"
Garanti betyder att säljaren lovar
att laga varan om den går sönder inom en viss tid.
Du kan till exempel få en garanti som gäller i ett år.
Säljaren behöver inte lämna garanti.

Om det finns garanti ska du noga läsa vad garantin lovar
och hur länge.

Om varan inte följer garantin som lovat
har du rätt att be att säljaren lagar varan,
att du får en annan vara,
att du får ett billigare pris
eller att köpet hävs.

Du kan inte be om allt detta, utan måste välja ett sätt.
Oftast ber man om att laga varan eller att få en ny vara.
"

Däremot har man alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamerar man inom 6 månader är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början.
 
Sv: Garanti?

Alla former av garanti är helt frivillig för butiken. Det finns ingen lagstiftning som tvingar butiken att lämna garanti. Kkl handlar om reklamationsrätt, gäller i tre år och fungerar enligt helt andra regler.
 
Sv: Garanti?

Fabriks garantin är alltid två år, och hotar du med konsumentombudsmannen brukar de flesta kedjor ge med sig, Det är i princip endast i sverige garantin är urholkad till endast "gälla" ett år pga samarbete med försäkringsbolag som säljer värdelösa "ny pryl garanti" försäkringar.

För att förtydliga. En säljare behöver inte lämna garanti alls och således finns ingen fastställd fabriksgaranti. Man kan lämna ingen alls, 3h garanti, 1 veckas garanti, 3 veckors garanti, 1 år, 2 år eller 10år eller 100 år. Helt upp till säljaren och vad man vill ta på sig för garantibelastning. Tänk också på att det är normalt att lång garantitid är något man tar bra betalt för, för att kunna täcka kostnaderna. (Ett exempel är Miele som kör långa garantier, med ett högt prisläge)
 
Sv: Garanti?

Nej, en säljare behöver inte lämna garanti alls på sina produkter.

"
Garanti betyder att säljaren lovar
att laga varan om den går sönder inom en viss tid.
Du kan till exempel få en garanti som gäller i ett år.
Säljaren behöver inte lämna garanti.

Om det finns garanti ska du noga läsa vad garantin lovar
och hur länge.

Om varan inte följer garantin som lovat
har du rätt att be att säljaren lagar varan,
att du får en annan vara,
att du får ett billigare pris
eller att köpet hävs.

Du kan inte be om allt detta, utan måste välja ett sätt.
Oftast ber man om att laga varan eller att få en ny vara.
"

Däremot har man alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamerar man inom 6 månader är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början.

Säljaren har inget med garantin att göra alls, utan det är fabrikatören som står för denna, och fabriksgarantin är alltid minimum 2 år om inget annat är uppgett på fabrikens hemsida för den specifika produkten.

Svenska förhandlare är i princip de ända i Europa som struntar i att det finns en gällande fabriksgaranti och har infört egna regler för garanti i samarbete med försäkringsbolagen. Men om du klagar till konsumentombudsmannen får du i princip alltid rätt att byta inom tvåårsgränsen under förutsättning av att kvitto finns.

http://www.aftonbladet.se/pryl/article11899703.ab

Länken omhandlar vad jag just skrivit :D

How long does the warranty cover the phone?
Your warranty coverage depends on where you live:
European Union: the warranty coverage extends twenty-four (24) months from the date of original purchase.

All other locations (including the United States): the warranty coverage extends twelve (12) months from the date of original purchase

Ovanstående är hämtat från http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=4854
 
Senast ändrad:
Sv: Garanti?

Nej,

från Konsumentverket:

"
Garanti är ett löfte som en säljare eller tillverkare kan ge dig och som innebär att de ansvarar för att en vara eller tjänst är på ett visst sätt eller har en viss hållbarhet under en bestämd tid.

Det är frivilligt för säljare och tillverkare att erbjuda garanti och alltså inte något du kan kräva enligt lag.
"

En del kallar de första 6-månaderna (då presumtion för fel gäller) i KKL för "lagstadgad garanti", men det är tokigt. Garanti är alltid frivilligt. Konsumentköplagen gäller alltid.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp