Bukefalos 28 år!

Sv: Garanti?

Det du hänvisar till är en lagstadgad reklamationsrätt på 2 år i EU. Där har vi i Sverige redan ett bättre skydd, eftersom vi har lagstadgat 3 års reklamationsrätt i KKL.

Garanti är fortfarande helt frivilligt.
 
Sv: Garanti?

Kan inte säga annat än att jag glädjer mig till den dagen någon med tillräckligt pengar att driva målet drar svenska handlare inför EU domstolen i ett garanti ärende:D
 
Sv: Garanti?

Garanti är ingen självklarhet, utan det är något som en säljare frivilligt kan lämna till köparen. I ditt fall handlar det om reklamationsrätt som regleras av lagen. Tekniskt sett kan man reklamera utan ett kvitto, om man kan bevisa att man har köpt varan i just den affären man går till. Man kan även om man köpt på kort visa kontoutdrag.
 
Sv: Garanti?

Vet du skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt?

Jodå, reklamationsrätt (som inte ger några garantier för att man får rätt trots fabrikationsfel) är något man hittat på här i sverige, medans garanti som fabriken utfäster gäller oavsett vilka regler som finns i inköpslandet, trots vad säljaren itutar dig.

Det är bland annat därför tex Sony och flera av de större elektonik tillverkerna har egna service verksteder där du kan lämna in en trasig TV trots att försäljaren säger nej, eftersom det är förknippad med fraktkostnader för säljaren om han tar emot TVn.
 
Senast ändrad:
Sv: Garanti?

Jag hade pratat med butikschefen. Ifall den som köpte laddaren kommer ihåg vilken dag den köptes är det jätteenkelt för personalen att gå in i systemet och hämta ut kvittot, så att du faktiskt har ett kvitto i handen. Väldigt dålig stil av personalen att inte ta tillbaka den och ge dig en ny. Kära nån, den kostar inte många kronor och det ger goodwill.

Prata med butikschefen ifall du inte redan gjort det. Har du pratat med butikschefen går du vidare högre upp i ledet - butiksägaren, konsumentverket.


Det beror dels på butikens affärssystem och dels på om kunden handlat kontant eller med kort.


TS
Kvittot är en värdehandling och ligger till grund för reklamation och återköp.
Fixa kvittot och ta kontakt med butikschef, kundservicesupport etc så går det igenom.
Handlar det inte om uppenbara handhavandeproblem/övrig kringutrustning kollad och varan enligt kvittot bara har några veckor på nacken så har butiken ingen skälig anledning att inte låta dig reklamera produkten.
 
Sv: Garanti?

Du kanske skulle läsa den svenska lagstiftning som rör just konsumenträtt innan du uttalar dig så tvärsäkert. En tillverkare kan välja att lämna garanti som sträcker sig utöver butikens men det är fortfarande inget krav. Det är helt frivilligt. Garanti innebär också att det åligger säljaren att påvisa att felet inte är ett fabrikationsfel till skillnad från kkl där bevisbördan övergår på köparen efter sex månader.

Inom min bransch lämnar vissa tillverkare garanti, andra inte.

Artikeln du hänvisar till handlar om just reklamationsrätt och inte om garanti.
 
Sv: Garanti?

Du kanske skulle läsa den svenska lagstiftning som rör just konsumenträtt innan du uttalar dig så tvärsäkert. En tillverkare kan välja att lämna garanti som sträcker sig utöver butikens men det är fortfarande inget krav. Det är helt frivilligt. Garanti innebär också att det åligger säljaren att påvisa att felet inte är ett fabrikationsfel till skillnad från kkl där bevisbördan övergår på köparen efter sex månader.

Inom min bransch lämnar vissa tillverkare garanti, andra inte.

Artikeln du hänvisar till handlar om just reklamationsrätt och inte om garanti.

Varför krångla med svensk lagstiftning när jag kan lämna in varan på tillverkarens serviceverkstad eller hos återförsäljare i vilket som helst europeisk land och få den reparerad eller utbytt utan krångel:D
 
Sv: Garanti?

Därför att du bara kan det om tillverkaren ifråga har lämnat sådan garanti. Långt ifrån alla gör det trots att du hävdar det som något allmängiltigt och tvingande. Vi vet inte ens om tillverkaren av TS mobilladdare lämnar sådan garanti.

Om det saknas sådan garanti är kunskap om svensk lagstiftning rätt bra att ha.
 
Sv: Garanti?

Inget med garantifrågan att göra men ändå...

Hur såg din laddare ut? Har nyligen köpt en mobilladdare till bilen från samma kedja. Blev lite orolig, tänkte om det råkar vara samma typ av modell så man vet att alltid dra ut den när man inte är i bilen!:crazy:
 
Sv: Garanti?

Det är garanti på alla elektronik i två år har jag hört från min sambo som håller koll på sådant.
Fast jag tror att man behöver ett kvitto då så man kan bekräfta när saken införskaffades.

Själv lyckades jag "elda" upp vår radiosändare, som tydligen inte tålde 24V, ryckte ur den när den börja ryka. Så nu letar jag efter en som tål både 12V och 24V för att vara på den säkra sidan (dock är de svåra att hitta här verkar det som..)
 
Sv: Garanti?

Det är garanti på alla elektronik i två år har jag hört från min sambo som håller koll på sådant.
Fast jag tror att man behöver ett kvitto då så man kan bekräfta när saken införskaffades.

Själv lyckades jag "elda" upp vår radiosändare, som tydligen inte tålde 24V, ryckte ur den när den börja ryka. Så nu letar jag efter en som tål både 12V och 24V för att vara på den säkra sidan (dock är de svåra att hitta här verkar det som..)

Om du kör Scania eller Volvo i jobbet bör det finnas ett 12V uttag jämte alla 24 uttagen. Fast det beror kke på "storleken" på lastbilen.
 
Sv: Garanti?

Återigen, det beror helt på tillverkaren. Till exempel så har Samsung 24 månaders garanti på mobiler och tv men bara 12 månader på DVD och kameror och 60 månader på minneskort. Någon generell tvåårsregel finns inte. Däremot gäller då alltid reklamationsrätten i tre år.
 
Sv: Garanti?

Återigen, det beror helt på tillverkaren. Till exempel så har Samsung 24 månaders garanti på mobiler och tv men bara 12 månader på DVD och kameror och 60 månader på minneskort. Någon generell tvåårsregel finns inte. Däremot gäller då alltid reklamationsrätten i tre år.

Skillnaden på garanti och reklamationsrätten är att vid garanti är det upp till tillverkaren/försäljaren att bevisa att det inte är ett tillverkningsfel under hela garanti tiden, medans reklamationsrätten som svenska handlare håller stenhårt på är det kunden som måste bevisa att det är ett fabrikationsfel efter att man har haft varan i sin ego mer en 6 månader. Att man har reklamationsrätt i 3 år är inte värd pappret det är skrivet på om du som kund inte är elektronikkunnig och själv kan bevisa att det är fabrikationsfel/innebygdfunktionsfel.

Och det är därför i princip samtliga handlare hävdar att fabriksgaranti inte finns (trots det som brukar stå i "warranty" sectionen i manualen), och hävdar att reklamationsrätten är det ända som gäller i sverige, eftersom de annars vore tvungna att reparera eller byta ut en vara med fabrikations-/ innebygd funktionsfel kosnadsfritt även efter 6 mnd.
 
Senast ändrad:
Sv: Garanti?

Ja, precis. EU-regeln om 2 år är en minimi-reklamationsrätt som gäller för alla EU-länder. Det har vi redan bättre för konsumenten i Sverige.

http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm

http://www.forbrugereuropa.dk/Reklamation-og-garanti/Reklamationsret/Hvad-er-reklamationsret

Garanti är alltjämt något som frivilligt avtalas om vid. Inte mindre viktigt för konsumenten men något som antingen kan vara 0, 6,12,24 eller 88 månader eller något annat tal mellan 0 och oändligheten. Och kosta olika mängd pengar för konsumenten, både direkt och indirekt.

Orden är viktiga här. Tyvärr blandas det friskt.

I TS fall är det dock ingen speciell frågeställning på denna nivå. Produkten är felaktig inom 6 månader och då måste säljaren BEVISA att köparen haft sönder den/handhaft den fel. Presumtionsbestämmelsen på 6 månader i KKL gör att felet antas ha funnits från början annars.
 
Sv: Garanti?

Och återigen, orsaken till att svenska handlare håller stenhårt på den svenska konsumetlagstiftningen i stället för fabriksgarantien (som ger försljaren/tillverkaren bevisbördan under hela garantitiden) är att de efter 6 mnd inte behöver ta emot en produkt för reparation om inte kunden kan bevisa att det är innbygd funktionsfel eller fabrikationsfel.

Att ha reklamationsrätt i 3 år hjälper inte ett dugg om man som köpare inte är elektronikkunnig och kan bevisa att det är ett komponent fel...
 
Sv: Garanti?

Och återigen, orsaken till att svenska handlare håller stenhårt på den svenska konsumetlagstiftningen i stället för fabriksgarantien (som ger försljaren/tillverkaren bevisbördan under hela garantitiden) är att de efter 6 mnd inte behöver ta emot en produkt för reparation om inte kunden kan bevisa att det är innbygd funktionsfel eller fabrikationsfel.

Att ha reklamationsrätt i 3 år hjälper inte ett dugg om man som köpare inte är elektronikkunnig och kan bevisa att det är ett komponent fel...

Varför i hela fridens namn skulle säljare motarbeta och istället hävda reklamationsrätt istället för fabriksgaranti? Fabriksgaranti är ju snarare det bästa som finns för säljare. Någon annan tar smällen.
 
Sv: Garanti?

Inte heller hjälper en lagstadgad reklamationsrätt från EU på minst 2 år när vi redan har 3 års lagstadgad reklamationsrätt i Sverige.
 
Sv: Garanti?

Absolut! Jag menade mer att även om Pegasus hade haft rätt angående garantin så haltar ju resonemanget rätt rejält. Skulle han haft tätt skulle ju knappast någon handlare försöka hävda något annat.
 
Sv: Garanti?

Absolut! Jag menade mer att även om Pegasus hade haft rätt angående garantin så haltar ju resonemanget rätt rejält. Skulle han haft tätt skulle ju knappast någon handlare försöka hävda något annat.

Så länge bevisbördan (enligt konsumentlagstiftningen) efter 6 mnd ligger hos konsumenten slutar oftast en reklamation med köp av ny vara då konsumenten inte brukar ha den kunskap som skal till för att bevisa fabrikationsfel. Vilket enbart gynnar handlaren/tillverkaren.

Om man i stället utgått från garantitiden, skulle bevisbördan ligga hos handlaren/tillverkaren under hela garantitiden och föra till att fler produkter blev reparerade eller utbytta kostnadsfritt för konsumenten.

See the diference?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp