Bukefalos 28 år!

Sv: Garanti?

Så länge bevisbördan (enligt konsumentlagstiftningen) efter 6 mnd ligger hos konsumenten slutar oftast en reklamation med köp av ny vara då konsumenten inte brukar ha den kunskap som skal till för att bevisa fabrikationsfel. Vilket enbart gynnar handlaren/tillverkaren.

Om man i stället utgått från garantitiden, skulle bevisbördan ligga hos handlaren/tillverkaren under hela garantitiden och föra till att fler produkter blev reparerade eller utbytta kostnadsfritt för konsumenten.

See the diference?

Precis. Men garantitid är ett FULLSTÄNDIGT frivilligt åtagande. Reklamationsrätten är lagstadgad, både som minimikrav för hela EU och i Sverige i KKL.

See the difference?
 
Sv: Garanti?

Precis. Men garantitid är ett FULLSTÄNDIGT frivilligt åtagande. Reklamationsrätten är lagstadgad, både som minimikrav för hela EU och i Sverige i KKL.

See the difference?

Jodå, men enligt EUs regelverk (som henvisades till i någon av mina länkar) ÄR garantitiden lagstiftad till min 24mnd inom unionen.

Att sverige har förhandlat bort detta genom att hänvisa till en konsumentlag som ger sämre möjlighet för konsumenten att få sin felaktiga produkt utbytt/reparerad gratis efter 6mnd pga bevisbördan, gynnar endast handlaren.
 
Sv: Garanti?

Jodå, men enligt EUs regelverk (som henvisades till i någon av mina länkar) ÄR garantitiden lagstiftad till min 24mnd inom unionen.

Att sverige har förhandlat bort detta genom att hänvisa till en konsumentlag som ger sämre möjlighet för konsumenten att få sin felaktiga produkt utbytt/reparerad gratis efter 6mnd pga bevisbördan, gynnar endast handlaren.

Nej, den är inte bortförhandlad. Det är reklamationsrätt som är lagstiftad till ett minimum av 24mnd inom unionen. Och där har vi en bättre, för konsumenten, lagstiftning eftersom vi utökat den till 36mnd.

På engelska: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_en.htm
På svenska: http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_sv.htm

I själva EU-direktivet nämns bara ordet guarantee, vilket (oftast) motsvarar det svenska reklamationsrätt.
 
Sv: Garanti?

Om du kör Scania eller Volvo i jobbet bör det finnas ett 12V uttag jämte alla 24 uttagen. Fast det beror kke på "storleken" på lastbilen.

Jodå det finns 12V, men mobilladdaren sitter där som behövs till jobbtelefonen för annars dör den och jag hade sett ett annat uttag som var där cigarettändaren satt. Det stod också max 120watt och över det som var 24V stod det 360watt (nått sånt iaf minns inte exakt) och jag hade provat det uttaget tidigare i en annan Scania lastbil av samma modell, men då glappade det så att jag fick ge upp.
Tydligen eldade den upp det när jag provade i den andra lastbilen. Alltid lär man sig något nytt på gott eller ont.
 
Sv: Garanti?

Jodå det finns 12V, men mobilladdaren sitter där som behövs till jobbtelefonen för annars dör den och jag hade sett ett annat uttag som var där cigarettändaren satt. Det stod också max 120watt och över det som var 24V stod det 360watt (nått sånt iaf minns inte exakt) och jag hade provat det uttaget tidigare i en annan Scania lastbil av samma modell, men då glappade det så att jag fick ge upp.
Tydligen eldade den upp det när jag provade i den andra lastbilen. Alltid lär man sig något nytt på gott eller ont.

Mobilladdaren (om det är en vanlig spiralsladd med cigaretttändarplugg i ena änden och telefonplugg i aden andra) kan du sätta i 24 uttaget, då det finns inbygd reglerare i de allra flesta laddarkablar idag, sedan får du 12v ledig för tex FM-sändaren eller omformare för laptop.
 
Sv: Garanti?

Mobilladdaren (om det är en vanlig spiralsladd med cigaretttändarplugg i ena änden och telefonplugg i aden andra) kan du sätta i 24 uttaget, då det finns inbygd reglerare i de allra flesta laddarkablar idag, sedan får du 12v ledig för tex FM-sändaren eller omformare för laptop.

Oh sjutton, fast i våra lastbilar har de förstås "korkat" igen 24V hålet, men det var där cigarettändaren satt som förbrylla mig, men men det är sånt som händer. Finns i alla fall fungerande CD-spelare i bilen. :D
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 448
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp