Bukefalos 28 år!

Gåva till värdföräldrar bröllop

cherie

Trådstartare
Jag ska på bröllop i USA och har blivit instruerad att jag förutom en gåva till brudparet även behöver ordna med en ”host”gåva till makens föräldrar som står för bröllopet. Det behöver, citat, ”verkligen inte vara nåt jättedyrt men gärna svenskt och meningsfullt”.

Hjälp mig! Vad skulle ni köpt?
 
Jag tänker mig kanske 300-400 kr. Vet inte om det är för snålt egentligen, svårt att veta rimlig nivå. Samtidigt känner vi dem inte, lär inte ha kontakt i framtiden och sen tycker jag att vi redan betalar väldigt mycket för flyg+boende för att ens kunna delta på bröllopet.
 
Jag hade gått till Cervera och beskrivit gåvans ändamål och prisklass. De brukar vara väldigt duktiga på presenter och mucket av deras sortiment är "svenskt".
Spontant tänker jag på ljusstakar från Orrefors, tex Snöbollen, fina linnehanddukar, glasunderlägg med motiv av Josef Frank (Svenskt tenn), muggar med motiv av tex Stockholm eller Elsa Beskow.
 
Spännande! Har jag aldrig gjort på bröllop i USA!

Tänker också på typ cervera. En Elsa Beskow-bricka kanske om du inte tror på muggarna? Spontant innan du sa prislappen du tänkt så tänkte jag på någon fin smörkniv i trä tex. Jag tror du kan tänka billigare om du tänker väldigt svenskt också.
 
Spännande! Har jag aldrig gjort på bröllop i USA!

Tänker också på typ cervera. En Elsa Beskow-bricka kanske om du inte tror på muggarna? Spontant innan du sa prislappen du tänkt så tänkte jag på någon fin smörkniv i trä tex. Jag tror du kan tänka billigare om du tänker väldigt svenskt också.


Smorkniv skulle inte jag valja. Det finns hur manga smorknivar som helst i tra runt USA ... nagot jag upptackte nar jag glatt lamnat fram ett fint litet paket med tva svensktillverkade och senare sag ett par nastan exact lika dana (minus the bla-gula present bandet) i vardinnan's koks lada.:o Hon hade kopt sina pa en lokal marknad. Hoppsan.
 
kommer det många svenskar på bröllopet? Jag tänker en dalahäst är ju inte så dyrt (tror jag) och typiskt svenskt så det borde väl uppskattas? Men kommer det många svenskar kanske det blir många sådana.
Annars är ju ovanstående tips om Orrefors, kosta Boda etc bra tips.men glad kanske kan vara lite bräckliga och ev gå sönder när man reser så långt?
Det brukar finnas brickor / handdukar med fina svenska motiv också som kan vara trevligt.
 
Jag har till en liknande tillställning fast i Tyskland med mig ett litet cellofan-paket med svenska delikatesser. Rökt ren eller älg (minns inte), knäckebröd, gravad lax och nått mer som jag inte minns. Laxen blir kanske svår att frakta till USA med något liknande kanske de uppskattar? Senap, marmelad, Gränna polkagrisar?
 
Är bara till nytta dock om man bor i ett land där man kan köpa hyvelbar ost.

Det finns gott om hyvelbar ost (det mesta cheddar, but ... oh well:cautious:) och det finns osthyvlar i varenda affar, sa det ar inte nagot speciellt. IKEA's osthyvlar ar BAST ... men da de flesta pa den har kontinenten inte anvander osthyvel till ost utan till gronsaker spelar det inte sa stor roll. :angel:

Dalahastar ses ofta lite som en barn leksak, eller mycket speciell for hastfolk, och ar dessutom okristligt dyra sa ingen "over here" kan tanka sig hur speciellt det ar.

Glas, Svenskt Tenn, Karta dar Sverige ar storre an USA, eller gammal karta over Stockholm med "EST 1252" (Det faktum att Stockholm ar sa valdigt gammal ar oerhort spannande har) i glas och ram (hittade en bricka en gang) har varit mycket uppskattat.
Nasta gang hittar jag nog pa nagot liknande @VLMF - Kom bara ihag att det maste var "processed" kott, fisk, och dairy och absolut ingen ra frukt eller gront.
En bit vasterbotten med hyvel, en (tra?) ostbricka och kanske en liten burk hjortronsylt och nagot annat spannande) har ocksa varit uppskattat.

Allt tas emot med stor fortjusning, men det som inte bara stalls in i skap och lador och gloms bort kanns ju battre att ge bort.
 
Jag ska på bröllop i USA och har blivit instruerad att jag förutom en gåva till brudparet även behöver ordna med en ”host”gåva till makens föräldrar som står för bröllopet. Det behöver, citat, ”verkligen inte vara nåt jättedyrt men gärna svenskt och meningsfullt”.

Hjälp mig! Vad skulle ni köpt?

Det finns jättefina dalahästar i alla möjliga prisklassen och designer, det har jag köpt till utlänningar jag inte känner många gånger.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 940
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 664
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 277
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp