Ge både lucernstrå och lucernpellets?

Jag tror inte de tillgodogör sig sämre men för en ponny som behöver lång tuggtid men kanske inte så mycket hö måste det ju vara bättre att ge hackat strå än pellets. Den kostnaden är ju minimal jämfört med vad det kostar att ha häst överhuvudtaget. Snart kommer ju gräset och då behöver ni säkert inte ge luzern så det är ju dessutom under en begränsad tid.
 
Källa på det?

Ja det har jag. Ska se om jag får tag på den bara då det är från en föreläsning då jag gick på SLU och nu funkar tyvärr inte mitt inlogg längre. Men ska se om jag lyckas få tag på det på annat sätt. Men jag gissar att det finns fler studier om det än den vi pratade om på föreläsningen
 
Ja det har jag. Ska se om jag får tag på den bara då det är från en föreläsning då jag gick på SLU och nu funkar tyvärr inte mitt inlogg längre. Men ska se om jag lyckas få tag på det på annat sätt. Men jag gissar att det finns fler studier om det än den vi pratade om på föreläsningen

Men du kanske kan förtydliga vad du menade? Jämfört med vad liksom?

Aldrig hört påståendet nämligen :)
 
Men finns det inte andra sorters chaff än lucern i sverige?
här vart jag bor finns det havre, vete och lucern hö som är hackat som man köper i en stor vit påse.

det skulle bli ett väldigt klippande om du gjorde det själv.

jag har hö påsar som jag stoppar varje morgon, jag gör det i en stor balja och då är det massa hö som ramlar ur påsen och in i baljan. efter en vecka är hela baljan full. det ger jag sen till hästen som chaff.
 
Men du kanske kan förtydliga vad du menade? Jämfört med vad liksom?

Aldrig hört påståendet nämligen :)

Hittar inte källan på det utan bara ppn från föreläsningen. Lästr den och inser att jag minns lite fel! :o det som sas om pelleterat foder var att det tuggas på ett annat sätt än grovfoder (betydligt färre tuggningar) i övrigt står det kraftfoder. Att det är kraftfoder som är svårare att ta upp för hästen. Om pelleterat lucern räknas in dit vet jag inte. Det står iaf att kraftfoder ligger kvar längre i magsäcken än grovfoder vilket ger en fortsatt jäsning och ev större bakterieöverlevnad. Även pH värdet ändras och påverkar magsaftskreationen. Stärkelse som finns i tex havre, korn, majs och färdigfoder gör att fodret får låg smältbarhet, och eftersom hästen inte är gjord att äta dessa fodertyper har den en begränsad kapacitet att smälta dessa och få i sig näringen. I ppn står bara vem som skrivit använda artiklar men inte artiklarnas namn, men det borde gå att hitta om man vill. Kan PMa om du vill
 
Men finns det inte andra sorters chaff än lucern i sverige?
här vart jag bor finns det havre, vete och lucern hö som är hackat som man köper i en stor vit påse.

det skulle bli ett väldigt klippande om du gjorde det själv.

jag har hö påsar som jag stoppar varje morgon, jag gör det i en stor balja och då är det massa hö som ramlar ur påsen och in i baljan. efter en vecka är hela baljan full. det ger jag sen till hästen som chaff.
Hej!
Jag vet bara om lusern strå i Sverige som är hackat på det viset. De köps i 20kg balar.
Jag vill förlänga ät tiden för min glupska ponny då hon kastar i sig kraftfodret.
Jag har sett sedan jag blandat kraftfodret med lusernstrå att ät tiden blir längre.
Klipper jag i halm måste hon sortera ut och det tar längre tid då.
 
Vet inte om jag har gammal förlegad info om fång men att byta foder med nya olika silagebalar varje vecka låter i mina öron som gjort för att få fång-problematik?!
Jag har ångest för att mina får byta foder två (tre om man räknar i betet) ggr om året. Skulle aldrig gå med på att byta varje vecka. Jag har då inte ens någon som är i riskzonen för fång.
Det ÄR helt omöjligt att göra en vettig foderstat utan att ha en grovfoderanalys. Då gissar man bara.
 
Vet inte om jag har gammal förlegad info om fång men att byta foder med nya olika silagebalar varje vecka låter i mina öron som gjort för att få fång-problematik?!
Jag har ångest för att mina får byta foder två (tre om man räknar i betet) ggr om året. Skulle aldrig gå med på att byta varje vecka. Jag har då inte ens någon som är i riskzonen för fång.
Det ÄR helt omöjligt att göra en vettig foderstat utan att ha en grovfoderanalys. Då gissar man bara.
Ponnyn har haft fång 1 gång för ca 11 år sedan, när hon släpptes på för kraftigt bete utan att vänjas in på det.
 
Ponnyn har haft fång 1 gång för ca 11 år sedan, när hon släpptes på för kraftigt bete utan att vänjas in på det.

Vilket visar att hon är lite känsligare än många andra hästar som kanske bara blir oroliga i magen och får diarré. Alltså klart varningstecken att vara ännu lite mer försiktiga än i "normalfallet". Det är ju inte särskilt bra rutiner att byta grovfoderparti varje bal, oavsett om man har fånghäst eller inte.
 
Är gräset i de olika balarna från samma leverantör? Isåfall kan ni ju fråga denne om det är skördat från samma vall och med samma gräsfröblandning. Då kan man skicka in analys från ett par balar bara och var noga med att ta från olika lager i balen. Det ändras lika mycket i balarna som mellan olika delar av ett fält.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 116
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 535
Senast: ufot
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 325
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp