Ger jag jättefel kaninmat???

L

Linn_89

Hej!

Jag har en dvärgvädur på nästan två kilo som bor ute året om. Jag undrar nu, ger jag verkligen rätt mat åt kaninen? Behöver den mera tillskott?? I övrigt har i af inte kaninen varit sjuk, och vid veterinärundersökning innan kastrering, sa de att han var frisk o i lagom hull.
Kaninen är 3 ½ år gammal.

Robin får:
Morgon: 1/8 dl Zoomans pellets
Mindre bitar av tre olika grönsaker,
Tex)En tredjedels morot, en liten jordärtskocka, och en nypa alfalfagroddar.

Kväll: Blandade grönsaker och frukter(ngt mer än på morgonen), minst tre olika sorter. Ibland om det är lite kallare får han även då 1/8 dl pellets.

Det är det enda vi ger honom, förutom att under pälsfällning så får han tillskott i form av B och C vitaminer.



På vintern om det är riktigt kallt (som de kan vara här uppe i Norbotten ibland) ungefär -20 å uppåt, brukar jag dela grönfodret i två omgångar så att maten inte fryser innan han har ätit upp den, är detta bra eller dåligt???

Jag har provat att ge honom betfor, vilket han inte ens har vågat smaka på. Ska han få vitlökspulver? Var kan man i sådana fall köpa det? Eller linfrön?
Jag skulle behöva lite råd från er som är så duktiga på kaniner därute!!!


:bow:
 
Mina två kaniner bor ute året om. Den gamla på 10 år är mager, så han har alltid matskålen full med pellets. Den andra är lite rundare, men har ändå alltid full matskål på vintern när det är kallt. På sommaren bantar hon och får nästan bara grönsaker och blad. Ca 1/2 dl pellets per dag också.

Jag tycker att 1/8 dl verkar vara alldeles för lite. Det blir ju inte många pellets!! Kaniner kan väl iofs leva på grönsaker, frukt och blad, men nu på vintern tycker jag att du ska ge mer pellets så dom håller värmen bra.
 
Hehe Ribin ser inte ut som en dvärgvädur precis. Vad har hänt med hans öron? =) :bump:
 
Robin ser inte ut som dvv varken på öron el ansikte det verkar vara korsing med dvv. Men hirsomhelst verkar han klara sig på det du ger då han äter hö som komplettering o vad många inte förstår är att kaniner som får mycklet pellets äter minimalt hö o det ska vara tvärtom. MEN i den kylan du kan ha gör du rätt i att öka lite o smart dela upp grönfodret! Betfor o vitlök är inga måsten men bra när han blirm äldre. Tänk på att när han blir äldre ca över 5-6 år kommer han tappa muskler o ta åt sig näring sämre så då kommer du behöva öka mängden pellets för att han ska hålla hullet. ngt flesta älskar o som är jättebra för kaniner i alla åldrar mot allt möjligt är torkad brännässla! Finns tex att köpa på hälsokosten som örtte.-man kan strö 1 tsk torrt över pelletsen!
 
De vi köpte honom av sa i af att han var det men han e nog ngn typ av korsning skulle jag tro! På bilderna är han bara 1 ½ år! :) :) :) :bump:
 
Då min kanin har lite problem o lätt får lös avföring har jag pratat med olika veterinärer o kollat runt i böcker o man hittar alltid olika info.
Roslagstulls Veterinärklinik här i Sthlm e iaf superbra på kaniner o de har tagit fram ett papper med skötselråd som man kan få hemskickat om man ringer dem.:)

Vad jag fått lärt mig där är att en kanin ska ha min föda baserat på grovfoder dvs hö allt annat är godis enl dem.
Detta tog en även upp i "Djursjukhuset" där veterinärer sa att en kanin e som en mini-häst. Ingen som håller på med hästar skulle ens ha en tanke på o bara ge den kraftfoder.

Och som kastrerad innekanin så antar jag att min Korven inte behöver så mycket mat med tanke på vad han gör av med i energi.... :D
Han sover mest hela dagen o busar på kvällen...
(kanske sover han för han e för svag o göra annat....??? :eek:)
Ska jag va extra snäll mot honom så möblerar vi om lite för de e såå kul tycker han... :D :bump: :banana:
 
Jättesöt liten krabat!

Men en liten fundering...får han inget hö :confused:

Bara undrar :crazy: :o :D

:banana:
 
kul att personer som inte har någon som helst kunskap alltid ska uttala sig - 1/8 dl är inte ett dugg för lite. snarare i överkant.
många tror att kaninerna behöver mer pellets när det är kallare men det är HELT FEL.
VARFÖR? jo, kaninerna har VINTERPÄLS och är t.ex. inte som fåglar beroende av fett för att kunna överleva.
kaninen behöver inte heller något extra fettlager eftersom de inte går i vinteride.

det man kan göra på vintern, förutom att dela upp grönfodermängden är att ge bra hö och blanda upp pelletsen till en högre fiberhalt. och se till att kaninen bibehåller sin kondition genom daglig motion.
 
Detta låter spännande. En hel vetenskap.
Kan du ge ett bra förslag på foderstart till en dvärgvädur som bara är sällskap innomhus? :d
 
basfoderstaten för alla kaniner ser ut så här

90% av dagligt näringsintag av hö. resten grönfoder.
utför kaninen något 'arbete' (dräktig, digivande, i avel, hoppas, tävlingskondition) kompletterar man upp med ren pellets med minst 18 % fiberhalt.
det brukar röra sig om ett par matskedar per dag för en sällskapsdvärg.
men det beror också på hur kaninen är byggd och hur stor den är.


www.agria.se får man reda på ganska vettiga pelletsmängder, även om infon innehåller en del brister. men just avsnittet om pellets är bra! :bump:
 
Självklart får han också hö! :d
Han äter massor med hö, man får fylla höhäcken flera ggr om dagen! :cool: :cool: :)
 
Självklart får han också hö! :d
Han äter massor med hö, man får fylla höhäcken flera ggr om dagen! :cool: :cool: :)
 
Jag tycker att foderstaten är jättebra! Speciellt på vintern är det extra viktigt med hö. Kaninen behöver äta hö för att hålla värmen. På vintern är det jättebra att dela upp grönfodret i fler omgångar så att det inte fryser. Jag förmodar att du ger honom vatten också! Jag själv är rätt snål när det gäller grönfoder men nu har jag bestämt mig för att ge kaninerna mer grönt! De får ca 1½ dl. magert pellets varje kväll. Det kan tänkas rätt mycket men ändå så har jag problem med att kaninerna magrar. Men jag tycker att din foderstat är mycket bra! Det kan tänkas att jag har fel men det här är iallafall min åsikt! Förresten Robin är jättesöt!
 
helt ok om man håller sig till en msk torr som man blöter!
Ok bara vid hård ansträngning, hängig kanin, digivande hona el efter tävling el för att blanda in "äcklig" medicin!
 
ag har aldri försökt och skulle nog inte våga göra det. Ändå onödigt att ge dom det när de klarar sig bra med något foder (pellets, havre) lite grönsaker hö och vatten!
 
Har en kanin (som bor inne).
Han har alltid fri tillgång till hö + att han får ½ dl pellets varje kväll + grönsaker (morot, äpple, gurka) en gång om dagen. Han är inte fet trots att han inte används i hoppning eller nåt (han avskyr hoppning men är allmänt pigg och busig).
 

Liknande trådar

T
Däggdjur Mina 2 kaniner blev föräldrar nån gång i november tror jag.. dom fick 3 ungar men sålde den ena. Nu har jag då 2 av ungarna kvar. En av...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Jenka
·
Övr. Djur Jag har en löwenkorsning på ca tre månader, som inte äter upp sitt blindtarmsbajs, alltså det kladdiga, skarpt luktande, klasformade...
Svar
7
· Visningar
1 267
Senast: Harmoni
·
N
Foder & Strö Jag ska äntligen bli medryttare igen. Har haft uppehåll ett tag nu och varje gång ja ser hästar eller kollar på häst sport osv så får...
2
Svar
37
· Visningar
3 868
Senast: aprilia
·
Övr. Djur Eftersom jag är en oerhört stolt ägare till mina första marsvin så tänkte jag presentera dem och vill gärna veta lite om era marsvin...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 200
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp