Bukefalos 28 år!

Ger snart upp i sadeldjungeln

Hippocampus

Trådstartare
Jag sliter mitt hår och min häst har redan blivit gråhårig! :arghh:

Vi provar och provar...ingenting fungerar. Motivationsdödare nummer ett.

Hästen:
IMG_1450_zps81da6691.jpg

e65c440a.jpg

IMG_1451_zps506ce20e.jpg

För dagen omusklad och lönnfet. Det blir ju inte bättre när man inte har en sadel... Ska kolla över foderstaten, hon ser mer ut som en ballong så jag antar att det är för lite protein och för mycket energi.

Ni som är riktiga hardcore kan titta här också http://s1161.photobucket.com/user/Jonna_Ahlberg/library/Annie sadel

Där ligger några av sadlarna på henne. Hon är 4 år. Hon fick kritik på 3års test "något sänkt rygg, kort rygg". Jag tycker hon har ett ganska stort bogparti dessutom.

Ryttaren: Vanligtvis 17.5 i sadel. Ryggproblem. Behöver mjuk sits och mycket stöd.

Sadlar: Vi har provat några stycken. SC Celine, Zaldi, Baines (några stycken), Pioneer, Bates, Jaguar XJS, Dominus, Amerigo (vet ej vilken modell), Crown Grandee. Jag tycker nog att Amerigon låg bäst av sadlarna på hästen, däremot Crownen var bäst för ryttaren. Crownen var för vid och lite för rak. Hästen fick en tryck-böld av den.
Hästen är dessutom känslig (ex blev hon sjuk av för hårt åtdragen sadelgjord,alltså riktigt sjuk med bölder och feber).

Jag har fått för mig att Amerigo DJ skulle kunna passa hästen, vad tror ni om det? Finns tyvärr ingen att låna hem. De Rivel har mycket stöd men passar den hästen? Hur är det med Jeremy Rudge och Morris and Nolan?

Idag ska jag prova en Amerigo Farouche, tyckte inte den låg optimalt igår på stallgången dock.

HJÄLP!
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Idag lade jag på en Baines Passad, den såg ut att ligga bra, men när vi kom hem från ridturen var pälsen ruggad över ryggen.

Jag har också provat en Amerigo Farouche, den såg ut att vara lite för rak.
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Nu när jag ser bilder på ryggen förstår jag att Crown Grandee inte passar alls. Håller dock med om att det är en jäkligt skön sadel. Hästen är ung och outvecklad, överbyggd, åt det takformade hållet. Lätt svängd rygg.
Det första jag tänker på är att jag skulle leta efter lätt svängd sadel med rundbossor och gärna något takformade bossor, gärna cutback. Tror att klassikerna Stubben och Passier ligger överst på rekommendationslistan att prova utifrån både passform och pris, dock är de stenhårda i äldre upplagor och någon nyare vill man ju inte kosta på en unghäst som troligen kommer ändra sig rätt mycket kommande året iaf. En sadel som ger bra sits (vilket Passier ofta lyckas bra med) gör att man spänner sig mindre och sparar ryggen, oavsett hårdhet.

Amerigo har nog modeller som passar. Prestige? Hubertus?
J Rudge hade jag valt bort, de är rätt raka även om de har vissa modeller som rymmer mer manke.
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

KL

Tänkte också tipsa om Passier-sadlar. Till min dam som har liten karprygg vid länden och inte direkt lång anläggningsyta är det bara Passier som ligger bra. Och jag höll på att bryta ihop innan vi hittade passande sadel. Jag har en gammal Passier PSL från -88 som jag köpt begangnat. Visst är den hård - men urskön ändå. Framför allt är den outslitlig :p. Omstoppad i Tyskland och lite breddad mellan bossorna fick jag göra för att den skulle ligga på på min dam.

När det gäller dressyrsadeln fick jag köpa en ny Passier Optimum. Köpt den 2008 - och jag har inte ångrat mig en sekund. Urskön att sitta i och ligger kanon på hästen. Dylika sadlar finns till vettigt pris begangnat.

/Lizzie - också ryggproblem efter diskbråck.
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Tror Amerigo CC skulle passa bättre än DJ. CC är till för svängda ryggar mera. Wellington väldigt mjuka och sköna kommer inte ihåg hur bommen var på dem dock. AFI Wellsell?

Om du hittar en sadel som passar hästen kan du ju också lägga in en gelpadd i sadeln kostar runt 1500 så kanske det blir lite lättare...
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Jag sliter mitt hår och min häst har redan blivit gråhårig! :arghh:

Vi provar och provar...ingenting fungerar. Motivationsdödare nummer ett.

Hästen:
IMG_1450_zps81da6691.jpg

e65c440a.jpg

IMG_1451_zps506ce20e.jpg

För dagen omusklad och lönnfet. Det blir ju inte bättre när man inte har en sadel... Ska kolla över foderstaten, hon ser mer ut som en ballong så jag antar att det är för lite protein och för mycket energi.

Ni som är riktiga hardcore kan titta här också http://s1161.photobucket.com/user/Jonna_Ahlberg/library/Annie sadel

Där ligger några av sadlarna på henne. Hon är 4 år. Hon fick kritik på 3års test "något sänkt rygg, kort rygg". Jag tycker hon har ett ganska stort bogparti dessutom.

Ryttaren: Vanligtvis 17.5 i sadel. Ryggproblem. Behöver mjuk sits och mycket stöd.

Sadlar: Vi har provat några stycken. SC Celine, Zaldi, Baines (några stycken), Pioneer, Bates, Jaguar XJS, Dominus, Amerigo (vet ej vilken modell), Crown Grandee. Jag tycker nog att Amerigon låg bäst av sadlarna på hästen, däremot Crownen var bäst för ryttaren. Crownen var för vid och lite för rak. Hästen fick en tryck-böld av den.
Hästen är dessutom känslig (ex blev hon sjuk av för hårt åtdragen sadelgjord,alltså riktigt sjuk med bölder och feber).

Jag har fått för mig att Amerigo DJ skulle kunna passa hästen, vad tror ni om det? Finns tyvärr ingen att låna hem. De Rivel har mycket stöd men passar den hästen? Hur är det med Jeremy Rudge och Morris and Nolan?

Idag ska jag prova en Amerigo Farouche, tyckte inte den låg optimalt igår på stallgången dock.

HJÄLP!

Tipsar om Jensen sadlar!
Har själv en stelopererad rygg(ont av många sadlar) och den sadeln är nog det mjukaste jag har suttit i!
Tyvärr är den för vid till mina, så letar smalare....
Aldrig får man vara riktigt glad!
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Jag tänkte på DJ när jag såg din häst, så prova den! Den är ju inte så uppbyggd, på gott och ont. Min som hade en DJ hade gått länge med passiersadel innan, men hon ville hellre ha en Amerigo. Modellen Classic är ju mer uppbyggd, och också ganska kort i anläggningsytan, den kanske kan funka för er båda?
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Hej!
Har du provat någon sella softsadel? Har en häst med liknande passform och dito eget rygg/bäcken problematik. Letade länge efter sadel och har en begagnad park av sadlar som hänger efter sadelletartiden. Sella är vi nöjda med båda två, rekomenderas varmt.:)
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Jag har en Jeremy Rudge som du kan få prova om du bor i närheten av Västerås.
 
KL
Nästa vecka eller om det var veckan därpå ska jag åka på en "Amerigo"kväll! Där ska jag provsitta sadlarna! Annars har det inte gått framåt. Hästen har dessutom varit skadad så det har inte blivit någon ridning, nu har vi skrittat i ca en vecka.

Jag provade en sadel för ett tag sedan, en Prestige och det var så hemskt att jag inte ens hoppade upp ;)

Men vad finns det för Passier-modeller?

@Waikiki Jag har hört att CC är rakare än DJ? Stämmer inte det alltså? Såhär står det på en sida (behöver ju inte vara sant).

Dj hopp

Fungerar på hästar med kort avstånd under 21 cm fram. De kan ha hög eller låg bred manke.
De kan vara rakr överbyggda eller lite svankiga. Dj är så kort att den ofta lägger sig på mitten
bra på de flesta korta hästar.
Vega hopp
Fungerar på korta hästar ca 20-21 cm som inte är för höga fram eller för djupa i ryggen.
Cervia hopp
för korta raka hästar under 21 cm med låg manke och lite smalare framtill
Cc hopp
för korta hästar runt 21 cm med mycket hög manke. Överbyggda, rak rygg.
T hopp
för korta runt 21 cm hästar med jätte hög manke och stående bogar.
 
Sv: Ger snart upp i sadeldjungeln

Tror Amerigo CC skulle passa bättre än DJ. CC är till för svängda ryggar mera. Wellington väldigt mjuka och sköna kommer inte ihåg hur bommen var på dem dock. AFI Wellsell? ...
AFI Walsall passar hästar med Raka ryggar, och de rymmer mycket manke både i höjd och bredd. Men tycker de är designade åt mer takiga hästar med manke än det motsatta.
 
Men vad finns det för Passier-modeller?

Om vi utgår från grunden att deras sadlar antingen är byggda på PS-bommen (som i stort sett är oförändrad sen 40 års tid) eller deras plastbom, så blir variationerna främst i sadelns uppbyggnad vad gäller bossor, säte knästöd osv. De sadlar som har rundbossor är lite böjdare och de som har kilbossor är lite rakare.
Deras nyare plastbommar (ej de äldre sadlarna tillverkade i Frankrike) såväl som alla PS-bommar har ändringsbar bomvidd.

Många av deras modeller har tillverkats i 20-30 års tid och är fortfarande högaktuella. Äldre modeller lika bra som de nyare, så med lite tur kan man komma undan billigt och få en sadel som överlever hästen.
 
Om vi utgår från grunden att deras sadlar antingen är byggda på PS-bommen (som i stort sett är oförändrad sen 40 års tid) eller deras plastbom, så blir variationerna främst i sadelns uppbyggnad vad gäller bossor, säte knästöd osv. De sadlar som har rundbossor är lite böjdare och de som har kilbossor är lite rakare.
Deras nyare plastbommar (ej de äldre sadlarna tillverkade i Frankrike) såväl som alla PS-bommar har ändringsbar bomvidd.

Många av deras modeller har tillverkats i 20-30 års tid och är fortfarande högaktuella. Äldre modeller lika bra som de nyare, så med lite tur kan man komma undan billigt och få en sadel som överlever hästen.

Letar man efter olika modeller av dressyrsadlar så finns följande att få tag på begangnat:
Passier Hannover
Passier Optimum
Passier Grand Gilbert
Passier Lennox

Jag är mest förvånad över att det är så många som säljer sin Passier-sadel för att den inte längre passar hästen. T ex Passier Optimum är uppbyggd på PS-bommen och det är inga problem att få en sådan sadel ombyggd för att passa hästen. Det gjorde jag med min hoppsadel en Passier PSL hoppsadel - uttagen 1988 som jag shoppade begangnad 2001. Ingdams skickade den till Passier i Tyskland där den byggdes om för att passa min nuvarande häst, bredden mellan bossorna breddades och så stoppades den om också. Kostade 4000 kr inkl frakt och sadelinpassning (utfört 2008) - värt varenda krona då sadeln fortfarande ligger bra.

Min Passier Optimum dressyrsadel kommer jag aldrig sälja - även om jag byter häst ;)

/Lizzie
 
@Hippocampus


Min förra häst hade CC i hopp och dressyr en ALTO var utprovad av personen som är agent till Amerigo sadlar i Sverige och min häst hade en riktigt svängd rygg med MASSOR av manke. Min kompis som oxå provade ut av samma person hade en häst med lite manke och RAK rygg hon köpte en DJ. Håller med om att beskrivningarna inte stämmer överens om hur de sålde sadlarna till mig men det kan ju beror vilken sadel som passade bättre till mig men jag påpekade att hästen var viktigare eftersom jag hade bytt sadel fyra/fem gånger på tre år.

http://ridin.se/doc/modellbeskrivningar.pdf

De senaste rönen säger väl, så som jag har förstått det, att det är bättre att sadeln passar hästen än ryttaren men det säger ju lite emot toppryttarna som oftast har en sadel som sitter på de flesta av deras hästar. Eller har/sker det en förändring där också?? Någon som vet???
 
Letar man efter olika modeller av dressyrsadlar så finns följande att få tag på begangnat:
Passier Hannover
Passier Optimum
Passier Grand Gilbert
Passier Lennox

Jag är mest förvånad över att det är så många som säljer sin Passier-sadel för att den inte längre passar hästen. T ex Passier Optimum är uppbyggd på PS-bommen och det är inga problem att få en sådan sadel ombyggd för att passa hästen. Det gjorde jag med min hoppsadel en Passier PSL hoppsadel - uttagen 1988 som jag shoppade begangnad 2001. Ingdams skickade den till Passier i Tyskland där den byggdes om för att passa min nuvarande häst, bredden mellan bossorna breddades och så stoppades den om också. Kostade 4000 kr inkl frakt och sadelinpassning (utfört 2008) - värt varenda krona då sadeln fortfarande ligger bra.

Min Passier Optimum dressyrsadel kommer jag aldrig sälja - även om jag byter häst ;)

/Lizzie
Det är många som inte riktigt vet vad de säljer, t ex att sadeln passar dåligt för att den blivit så platt i bossorna att den behöver en omstoppning. Eller ens att bommen går att bredda på dessa sadlar. Men inget av detta kan man ju fixa själv så man kanske säljer Passieren för något "modernare" man kan skruva bom på själv och luft/permanentstoppning som aldrig behöver omsorg. Sen är ju inte Passier kända för att göra sadlar i mjukt kalvskinn och mjukt stoppade i sätet, särskilt de äldre.
Så visst finns det nackdelar. Och de är lite halvt omoderna men ändå en elitsadel. Min Passier har inte heller planer på att flytta. Tvärtom, vill gärna ha en till att komplettera med.
 
Fast Passier Optimum är mjuk - jag har kalvskinn på min. Tyvärr då det är extremt känsligt för repor...

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp