Bukefalos 28 år!

Gjorde vi rätt?

H

Hannisen

Hästen som jag rider är på sommarbete nu långt ut på landet. Där uppe finns massor av katter som lever som vildkatter. Igår när jag kom tillbaka från en ridtur hörde jag hur det pep och pep, jag gick dit och där låg en liten kattunge som inte var mer en nåt dygn gamal och skrek och skrek. Jag lämnade den där och hoppades på att mamman skulle komma, när jag skulle åka hem ett par timmar senare låg den fortfarande kvar. Jag gick och knackade på hos han som äger marken (kattungen låg på hans gräsmatta) och på hans utesoffa låg en lite unge till. Vi bestämde att det bästa var att slå ihjäl dem. De skulle inte levt länge till utan mamman, men usch!

Varför gör katter så? Bara lämnar sina ungar på olika ställen. Min teori är att mamman var för ung och inte visste hur hon skulle hantera dem.
 
Hmmm...jag skulle inte ha gjort så. Jag skulle tagit hem ungarna och nappat upp de samtidigt som jag letade efter en amma. Om jag inte hade möjlighet till det skulle jag tagit de till veterinär för avlivning. Jag skulle aldrig någonsin slå ihjäl en kattunge. Men det är ju bättre än att de blir uppätna av fåglar eller nåt iaf.
 
Vet ej om han slog ihjäl eller sköt dem. Vet man bara hur man gör så känner inte kattungen något. Bättre än att låta dem lida tycker jag. Jag har ingen möjlighet att ha katter hemma.
 
Och hur vet man hur man gör? Och hur vet man att de inte känner något? Det är en gammal skröna att de inte förstår något innan de öppnat ögonen. Enligt djurskyddslagen får man inte avliva djur genom att skjuta eller slå ihjäl dem utan tillstånd eller om man är veterinär. Men som jag skrev, det här är hur jag skulle ha gjort och ditt alternativ är ju bättre än att bli uppätna.
 
Föda upp nåt dygn gamla kattungar med flaska? Det tror jag är lättare sagt än gjort, faktiskt. I senaste kattliv läste jag om en uppfödare som fött upp många kattungar med flaska, det var ett helvetes jobb som jag inte tror att många tar på sig om de hittar övergivna kattungar ute.

Man kan ju inte bara låta dem ligga heller.

Så jag tycker nog att Hannisen och gubben gjorde rätt.

mandalaki
 
Jag tyckern i gjorde helt rätt,det finns så många katter som är halvvilda och vilda.Varför då ta på sig jobbet att nappa upp ett par till om man vet att man själv inte kan ha de senare..
 
Ja försöker man nappa upp dem, eller som sagt, hitta en amma har man iaf gett de en chans. Det tycker jag alla katter är värda. Har napppat små kattungar själv och vet mååånga andra som gjort det också med gott resultat. Självklart är det väääldigt jobbigt eftersom de ska ha mat varann timme i början. Men man kan ju som sagt leta efter en amma, som inte brukar vara några större problem att hitta. Om jag inte hade möjlighet hade jag tagit de till veterinär som sagt. Men så är jag ju också en som vill rädda alla djur. Att slå ihjäl de var väl den enklaste lösningen (praktiskt, inte emotionellt)
Att det finns vilda katter har väl inte så mycket med de här små bebisarna att göra. Föds de upp på flaska eller med amma hade de ju blivit tama. Det är inte en gen de föds med som gör de vilda.
 
Det hör visst till att de finns vilda katter, eftersom dessa lever som vildkatter. Det finns säker 10-15 katter där + ett gäng kattungar som mår bra men ingen av dem är tama. Jag har ingen lust att lägga ut pengar på dyra veterinärpengar på kattungar som inte är mina. Hade det varit min katt som hade gjort på samma sätt hade det vart en annan sak. Då hade jag säkert lagt ner tid och energi på att nappa upp dem.
 
Ja, hur man använder sina egna pengar är ju upp till var och en. Själv skulle jag aldrig i mitt hjärta kunna förlåta mig själv om jag inte visste att jag hade gjort att för katterna. Jag delar inte heller upp katter i "mina katter" och "de där andra katterna" som någon annan får ta ansvar för (men ingen gör) Jag försöker hjälpa alla katter, men det är väl kanske därför jag är aktiv inom katthemsvärlden. Här försöker vi att inte skilja på katt och katt.

Jag tyckern i gjorde helt rätt,det finns så många katter som är halvvilda och vilda.Varför då ta på sig jobbet att nappa upp ett par till om man vet att man själv inte kan ha de senare..

Det var det här jag syftade på när jag kommenterade vilda. "Ett par till" som sagt så blir de ju inte vilda om de nappas eller har amma.

Sen skriver du att det är 10-15 katter där som "mår bra". Hur vet du det? Hur vet du att de inte fryser på vintrarna och någon kanske frusit ihjäl? Hur vet du att deras magar inte är fyllda av mask? Katter klarar sig inte själva. Jo kanske några år men deras liv består till största delen av ett stort lidande.
 
Med risk för att de blir omplacerade ett x antal ggr och förblir okastrerade och sätter fler bebbar till världen osv..
Näe,jag lämnar bidrag till katthemmet hemma,köpper nån matburk då och då och lämnar i lådan på Eurospar,men näe,jag vill inte ha katt själv och jag känner ingen som vill ha katt som inte redan har huset fullt,så varför "ta sig omaket" och nappa upp ett par till när Sverige redan är fullt utav hemlösa övergivna stackare.
 
Hmmm...då borde ju inga katter få finnas eftersom alla löper risk att råka ut för det. Alltså ska man inte ta hand om någon eller? Katthemmens och uppfödarnas arbete är alltstå helt i onödan? Men ändå spronsar du katthem? Det är ju precis sånt här arbete vi håller på med. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
Ja tar man sig "omaket" att ta hand om katterna så får man ju se till att de hamnar i bra hem. Gärna genom ett katthem om man inte har möjlighet själv att placera om.
Jag säger bara vad JAG skulle ha gjort. Sen att ni inte skulle ha gjort samma sak är väl upp till er. Men jag tycker inte, och kommer ALDRIG någonsin tycka att det är rätt att slå ihjäl kattungar.
 
Jamen för i h-vete,vi pratar just nu om nyfödda ungar som redan fått sig en fruktansvärd start i livet...... :mad: :devil:
De som redan finns och är på katthemmen,de ska tas hand om,de ska placeras ut,men när det jämt är överfullt på hemmen,varför försöka få dit två stycken som kräver mkt tid och omsorg?? Jag förstår inte resonemanget bara..
För mig känns det som om man är fruktansvärt egoistisk när man vill "rädda" ett par liv till en oviss framtid..
 
Vad jag kan se så ser katterna ut att må bra. De har en lada att gå in med hö så de håller värmen. "Gubben" som bor där lägger ut en stor säck med kattmat sen jagar dom ju självklart också. Jag tror dessa katter mår bättre än många andra katter, innekatter som fixas och donas med och ska ställas ut mm.

Så det du tycker är att jag borde ta hemma alla dessa katter till mig eller köra till ett katthem? Tror de skulle få panik, då de inte är vana vid männsikor. Hade du gjort det i min situation?
 
Jag håller helt med dig! Får ju nästan dåligt samvete för att jag inte tar mig tid och pengar att ta hand om alla katterna. :crazy:
 
Var tror de katterna på katthemmen kommer ifrån då? Det är katter som folk hittar ute (tex övergivna kattungar), katter som folk inte vill eller kan ha kvar. Alla katterna där kräver mycket tid och omsorg. Alla katterna där "räddas" till en oviss framtid. De flesta utav katterna på katthemmen (iaf vildkatterna) har också haft en fruktansvärd start på livet. Många av de lever idag vanliga familjeliv.
Men som jag skrivit innan har man inte ork, lust, råd, viljan, tiden osv så självklart ska man inte göra det. JAG skulle ha gjort det, som sagt!
 
Ja vad skulle jag göra i din situation?? Samma sak som jag gör flera av veckans kvällar. Jag börjat mata katterna jag med. Eller be mannen fortsätta göra det. Sen skulle jag, i samarbete med något av Sveriges alla katthem, plockat in katt för katt. Antingen till jourhem eller om de är i för dåligt skick ta till veterinär för avlivning. Vildkatter går att få tama, det tar ofta tid och mycket arbete. Eftersom jag själv jobbar mycket just med förvildade så vet jag att det går. Har själv en honkatt som bott ute hela sitt 1-åriga liv utan positiv mänsklig kontakt. Efter två veckor inne var hon tam. Lite av ett extrem fall iofs. Om ni vill läsa om hur man jobbar med vilda katter kan ni gå in på Akutgruppens hemsida. De jobbar i stort sett bara med vilda katter.

Självklart finns det innekatter som inte heller har det bra men förhoppningvis har ägarna iallafall koll på att katterna är friska. De flesta som håller på och "fixas och donas med och ska ställas ut mm" med sina katter har katter som uppskattar det och tycker det är kul. Det brukar inte bli så himla bra resultat annars. Precis som det är svårt att hopptävla med en häst som inte tycker om det. Eller menar du att de mår bättre bara för att får vara ute? Det är ju också en känd myt. Att alla katter vill vara ute och mår dåligt om de måste vara innekatter. De flesta katter som farit illa utomhus vill inte gå ut igen.
 
Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete! Jag berättar bara vad jag skulle ha gjort (och inte gjort) Det är väl det du efterfrågar i ämnesrubriken? Du gjorde det du bedömde vara bäst i den situationen du var i. Efter de värderingar och förutsättningar du har. Jag tycker inte att du gjorde rätt. Det tycker du, och den del andra här på forumet. Min åsikt är väl egentligen ganska oväsentlig eftersom det inte var jag som var där?
 
Jag har tre ggr på de senaste två åren hittat kattungar/ungkatter som jag med vild förtvivlan försökt att lämna in till katthemmet här i mina trakter,men då de har haft överfullt alla gångerna,så har det ej gått utan väntetid på minst två veckor är det som sägs.. :(
Jag förstår problemet för de,men jag kan absolut inte ha katt hemma då den ena hunden inte på ngr villkor accepterar katt och det riskeras att bli onödig hetsjakt och med risk för många skador,framförallt på katten,men även på hunden.
Första gången ringde jag till ett par katthem i Sthlm,men de tog ej emot katter från utomkommunen för det är ändå fullt.Den stackars katten fick bo i mitt uteförråd i 3 veckor (!!),innan jag blev av med den.
Katt nr 2 lämnade jag in på Bagis,den var ortoligt undernärd och med vätskebrist så det stod härliga till.Jag förmodar att de avlivade den.
Katt nr 3,fick även den bo i uteförrådet i nästan en vecka pga kötid,men jag sa då att jag hittat den i Sthlm så då hamnade den på hem där.Numera "hittar jag inga" katter,jag kan ringa och säga att det finns en på en given plats,men,jag skulle inte ha varken tid eller möjlighet att ta hem en till,dessutom är det fruktansvärt synd om katterna som får sitta i förrådet i väntan på.
Det är en j-la skillnad att hitta en katt som äter själv och kan lämnas ett gäng timmar utan att den kyls ner eller kvider av hunger än om du jämmför med de två som hittades och togs bort.
Jag tycker precis likadant om blandrashundar och renrasiga hittehundar.Jag tycker precis likadant om hästar som är kraftigt undernärda och misskötta,de "mår" bättre av att tas bort.

Jag tänker inte sitta här och försvara mig för nått som jag tycker,jag skriver som du nyss skrev,har man inte orken,viljan,lusten,eller har råd och tid till att lyssna och försöka förstå vad andra tycker,ja då finns det ingen anledning till att ens försöka fortsätta denna diskussion,vi är helt enkelt väldigt oense..
När jag dessutom har skrivit upprepade ggr att detta handlade om nyfödda ungar som ska nappas x antal ggr/dygn och att det är skillnad när de är lite större..

Näe,de tycker jag nog bättre om de Animal Welfare-ställen jag stött på utomlands,där sticker de inte under stolen med,att de "sorterar" djuren efter ålder,storlek,typ,humör och hälsa.Behåller de som är någorlunda ok,och avlivar resten...
 
Har de bara väntetid på två veckor? De katter som stått längst på vår lista har väntat ett år. Katthemmen har aldrig tomma platser. Men katten hade det nog iallafall bättre i ditt uteförråd där den inte riskerade att vara utan mat och värme, blir misshandlad eller påkörd. Men det är ju inget permanent boende. Har man som du och Hannisen inte plats, råd osv så kan man självklart inte ta in ungarna. Men att SLÅ ihjäl de är i mina ögon inget alternativ.Som jag skrivit innan. Om JAG inte hade möjlighet att ta hand om ungarna eller hitta en amma så hade jag iaf inte SLAGIT ihjäl dem. I mina ögon och med mina värderingar är det gravt djurplågeri. JAG hade tagit de till en veterinär. Det har jag sagt hela tiden. Jag har aldrig påstått att det var fel att inte ta hand om de om det inte fanns möjlighet. Däremot sättet de dog på!

Och jag känner precis som du :crazy: vi har helt enkelt olika åsikter. De kan man ju aldrig ändra åt andra utan det måste de göra själva. Och tänk vad tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika (men om vissa grejer vore det bra) så vi kan nog avsluta diskussionen, vi har iallafall gjort våra ståndpunkter klara ;) Jag försöker förstå HUR du tänker även om jag inte förstår HUR du kan tycka så. Men som sagt människor är olika. Jag jobbar med hemlösa katter varje dag och du stöder de på ett för dig passande sätt.

Ang. sortering av djur så görs de hos oss också. Vi har de mer akuta fallen som behöver komma in omgående (skadade katter, katter som inte matas, dräktiga honor osv) och sen finns det ju även de som är lågprioriterade, som katter som ska omplaceras pga allergi eller tidsbrist. Helt enkelt för att de redan har ett hem. Så jag tror att väldigt få katthem "sticker under stol med" att de prioriterar katterna. Däremot försöker vi ge alla en chans, för det är de värda. Oavsett ålder,storlek,typ,humör och hälsa.
 
Fast vad händer med de som ni sorterar bort och inte kan ta emot,för t ex allergi osv..
Det är ju många utav de katterna som slängs ut istället,för de ägarna ser det som en otroligt korkad utväg.De är desperata kanske,eller helt enkelt har tröttnat på katten.Försöker en-två ggr att bli av med den,och näe,ingen vill ha den,katthemmet är fullt och så är de utslängda på gatan..Ta hand om de istället,hjälp till med en omplaceringsservice osv..
Ta bort utmärglade,skadade och nyfödda ungar som hittats,DET är min åsikt..
Och jag har för den delen inte heller nånstans skrivit att jag är för att man slår ihjäl en katt,för mig är ta bort = avlivning.Och det kostar inget att lämna in en sjuk hittekatt på en klinik,de bedömmer sen om vad göra,avliva eller skicka till katthem..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 901
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 774
Senast: cirkus
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 079
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 764
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp