GMU-tråden!

G-uldlock

Trådstartare
Är det ngn mer än jag som funderar/ska göra GMU (Grundläggande militär utbildning) under året?

Har ni plan på att göra fortsatt karriär inom Försvarsmakten eller är det mer för en roligare grej?

Vad har ni isf för tankar kring den fortsatta karriären? Armén? Flottan? Flygvapnet?

Träning inför antagningsprövningen? Har ni gjort den tidigare?

Ja jag tänkte mest skapa en tråd för oss idioter som vill göra detta underbara karriärval! Peppa varandra i träningen, ge tips och råd! Ja allt ;)

G-uldlock, som just nu ligger mörbultad i soffan efter en hård träningsvecka :bump:
 
Sv: GMU-tråden!

Jag har gjort den och jobbar i armén :) träna massa marklyft inför mönstringen, jag tog 75 kg (mer än jag väger själv) i marklyft innan antagningsprövningen och fick en 5a i styrka och det är väääldigt ovanligt, tjejer brukar få 2-3 (och det är faktiskt riktigt kasst om man ska va ärlig).
 
Sv: GMU-tråden!

Jag gjorde en "provmönstring" eller vad man ska kalla det. Hade aldrig gjort marklyft någonsin tidigare och fick femma på första försök :angel:
 
Sv: GMU-tråden!

Nice, då är du ingen klenis ;) men faktum är att många tjejer drar 2-3 och det är ofta små tjejer som sen får stora problem med att de inte orkar bära all utrustning..
 
Sv: GMU-tråden!

Du skulle inte vilja berätta hur det är att göra GMU? :)
Vad tycker du man ska tänka på?
Vilka karaktärer passar bäst inom det här området?
Är antagningen svår?
I vilka grenar testat man i?

:bow:
 
Sv: GMU-tråden!

Jag siktar just nu på GMU 4 i år.
Har "mönstrat" en gång, alltså innan Försvaret blev det som det är i dag. Gjorde det två eller tre dagar innan omställningen ;) Det var "onödigt" men lärorikt!

Testade även i höstas. Blev antagen, men min fysik, ja den var under all kritik, vilket jag visste och jag var inte ens beredd på att bli antagen. Fick väldigt bra siffror hos psykologen, ovanligt bra tydligen efter att ha pratat med 6 militärer och två Syos för att komma underfund med vad jag skulle göras av med.
Eftersom mina siffror på fysiken var usla, men det psykiska var så bra ville de absolut inte sätta mej i Hemvärnet, vilket jag inte heller ville.
Efter lite diskussioner avskrev jag ansökan för att testa igen senare. Fick lova att träna ordentligt annars skulle de hemsöka mej :p
Under senhösten har jag varit oerhört omotiverad till ALLT! Livet var tråkigt och jag var fruktansvärt uttråkad. Detta gjorde att min träning vad obefintlig. Ajabaja! :devil:
Efter en kortare resa till mina vänner i Skåne, i bla Halmstad fick jag se alla dessa gröngölingar blev jag motiverad till 1000!
Så nu (eller redan innan resan) är ett gymkprt inköpt för dyra pengar och ja, jag är peppad till 1000!
Funderar på om jag ska lägga pengar på PT (personlig tränare) i 6 veckor. Känns som en bra investering.
Jag veeeeeeeeeeeeet att 9 veckor som det är till sista prövningsdagen är kort kort kort om tid men va FAN. Om de i Biggest looser kan så ska väl jag också kunna :angel:

Så nu behöver jag stöd och peppning inför dessa mördar veckor! :eek:
Jag kommer att dööööööööööööööööööö :angel:
 
Sv: GMU-tråden!

Jo visst, skriver på iphonen så blir det fult utan styckesindelning så är det därför :p

Shit jadu vad man ska tänka på, var åtminstone lite tränad allt blir så mkt lättare då. Sen bit ihop, det kommer vara jobbigt och suga emellanåt :p vi hade tex en dag där vi krälade över en vattensjuk åker i flera timmar för att sen kräla genom en skogsbana fylld med vatten och hinder (jag svalde massa lervatten :D) det var sjukt jobbigt och hela min kropp var blå efter det, såg ut som jag blivit brutalt misshandlad.
Vilka som passar för det är nog svårt att säga men man ska ju inte ha svårt för auktoriteter, man måste kunna ta order utan att säga emot och återigen så måste man kunna bita ihop. Psykisk styrka är mkt viktigare än fysisk.

Nä antagningen är inte så svår, man cyklar ju och drar isokaien samt läkarundersökning och så syntester/hör/blodtryck osv. Alla tjejer som blir godkända brukar få en plats.

Hm grenar? Tänker du på under gmu eller på antagningsprövningen?
 
Sv: GMU-tråden!

9 Veckor är lång tid. Det fixar du ju lätt! Om du kan sök till lv6, typ bästa regementet :D
 
Sv: GMU-tråden!

Försöker intala mej det också, det är faktiskt mer än två månader :angel:

Vad jag har förstått det som så är det mest Skövde som rek. till 4:an. Även olika centrum.

Vet du vad "markstrid" betyder, mer specifikt? :)
 
Sv: GMU-tråden!

Om det är markstrid så lär det vara armén som utbildar, min nya tjänst som jag börjar på i slutet av feb är en markstridstjänst. Man "krigar" i skogen och i staden kort sagt (så förklarade min nya chef haha) hela begreppet verkar luddigt men det är väl all strid som inte sker på sjön eller i luften. Jag hoppas vi får mer info när jag börjar om några veckor.
 
Sv: GMU-tråden!

Hemsidan är ju inte den mest upplysande sas :cool:
Men det du beskriver verkar vara det jag har förstått också. Anledningen till frågan är att det är främst den tjänsten som utlys till 4:an.
Och som du säger är det armén, men tydligen också flygvapnet.

Sen är det även logistik, jägare, röjdyk och teknik som verkar vara annonserat.
Markstrid verkar absolut mest som ngt för mej :p

Visst var det du som skulle till högvakten eller är jag helt lost? :D
 
Sv: GMU-tråden!

Haha nä de borde uppdatera den lite :p flygvapnet har ju sina flygbassäkförband som ska skydda själva flygbasen, så det fallet in under markstrid :) jag hade en logistik/tekniktjänst först, booring :p så glad att jag kunde byta. Yes jag ska till livgardet/k1. Kommer rida lite högvakter och träna strid, ska bli skitkul för strid är typ det absolut roligaste :D markstrid är så mkt att välja mellan, allt från vanlig skyttesoldat till att köra stridsvagn/vara takskytt så det hade jag med valt om jag skulle söka nu :D
 
Sv: GMU-tråden!

Då har du typ tagit min drömtjänst! :love: :devil:

Markstid känns liksom "det". När jag var där tidigare ville en gubbe från dinosauriernas tid att jag skulle ta logistik, för jag jobbar ju på lager :grin:
Och ja det är fruuuuuuuuuuuuuktansvärt tråkigt!!!

Så det går att byta tjänst förhållandevis enkelt eller?
 
Sv: GMU-tråden!

Haha äh du kan söka dig dit efter gmu :D nja det är svårt att byta efteråt tyvärr. Pliktverket sa att det var hur lätt som helst men det är det INTE! jag har fått fixa allt själv för att få denna tjänst men det är det värt för nu känner jag att jag fått drömtjänsten. Förhoppningsvis blir det lättare i framtiden att byta, gmu är ju trots allt nytt än så länge med sina barnsjukdomar. Haha men vafan, så för att du jobbat på lager sÅ skulle du ha en logistiktjänst? Logistiktjänsterna är jutyp att köra tunga lastbilar och sånt :p
 
Sv: GMU-tråden!

Jag har liksom inte ens ett moppekort :angel:

Jag hade gärna velat göra utlandstjänst i framtiden så då är kanske marktjänst inte helt bortkastat. Även på K1 hade varit kul ;)
Har gjort praktik hos Polisrytteriet som också håller till där uppe och ja, det verkade kul, det är säkert roligare nu än vad det var när det endast var värnpliktiga där.


Undrar om jag ska ta min värkande kropp ut på en kall vinterpromenad, det är så fruktansvärt fint väder ut! :love:
 
Sv: GMU-tråden!

Haha kan bli en upplevelse att köra lastbil då iofs ;) Nä satsa på markstrid, det är roligt. Just ja utlandstjänst, det har inte jag tänkt så mkt på men jag har skrivit på papper om att göra det när det blir dags för mitt förband (vilket inte blir än på flera år). Skulle vara roligt om det blir av men vågar inte hoppas för mycket på det. Just nu har jag nedräkning tills jag börjar, längtar så sjukt mkt. Enda jag gör är att träna haha, sprang i -14 igår :p du promenad låter bra, det ska jag med göra, ta med hästen ut :D
 
Sv: GMU-tråden!

Förstod inte riktigt hur gubben tänkte ;)

Nej upp och hoppa och ut i kylan!

Just det, under GMU är ju boende självklart, men sen då? Fixar man det själv eller är det våningsäng som gäller? :p
 
Sv: GMU-tråden!

Haha nä inte jag heller, inte alls tror jag :angel: det låter som rätt inställning! Man kan bo på regementet om man vill, jag kommer göra det eftersom det är så svårt att få boende i Stockholm. Men till sommaren tänkte jag flytta med hästen och då vill jag ha ngt eget, får väl bo i förorten eller på landet :p
 
Sv: GMU-tråden!

Men det låter ju bra :)
Bor själv i Sthlm, hemma, har inga planer på att skaffa eget då jag inte vet vart jag hamnar sas ;)

Hade gärna tränat hårdare idag, men mina ben är som betong så jag får helt enkelt vänta tills i morgon :angel:

Btw,

Nu tycker jag att alla andra också kan ta och hitta den här tråden! Fler GMU:are åt folket tack! :rofl: :bump:
 
Sv: GMU-tråden!

Kl*

Det blev en 50 min promenad i -15 idag sen blev det liksom liiiiiiiite för kallt även för en isbjörn som mej ;)

Btw, är på 50årsmiddag och fin som man är tog man på sej 8cm klackar, men jag glömde bort träningsvärken. Inte så lyckat kan jag säga :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp