GMU-tråden!

Sv: GMU-tråden!

Jag har ansökt till omgång 2 som startar den 2:a april.
Gjorde antagningsprövningen den 31:a januari, så det är nästan att träningsvärken fortfarande sitter i... :p

Resultatet blev över förväntan, men tyvärr rekryterades det inte till några allt för spännande förband denna omgången. Jag velar mellan om jag ska köra på Lv 6 i Halmstad eller typ Hemvärnet i Göteborg.

Jag tränade inte över huvud taget inför antagningsprövningen men jag överlevde ändå, haha. Men då jag har varit skadad hela hösten så var det väl kanske inte direkt optimala förutsättningar för mig del, men det gick ändå över förväntan.

Jag vill helst jobba inom den beridna högvakten eller marinen efteråt, men jag är öppen för andra möligheter! :)




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Vad roligt!!!!!!
Om jag hade varit du, hade jag valt Halmstad. Fick förklarat för mej när jag var och prövade i höstas att det är nästan "omöjligt" att går via hemvärnet och sen in i det "riktiga" försvaret. Man konkurrerar då med alla öppna tjänster som annonseras på hemsidan och arbetsförmedlingen. Det ska tydligen vara väldigt krongligt och utdraget.
Ta Halmstad du tycker jag. Det är förövrigt en trevligt stad ;)

Just det att det var "tråkiga" tjänster gjorde att jag väntade med att söka.

:) Kul med fler av oss hör på Buke :P
 
Sv: GMU-tråden!

Det är just det jag är rädd för också. Men jag skickar ett PM till dig med lite mer förklaringar då jag inte vill ta allt öppet. :)

Jag har själv bott i Halmstad i tre år så jag har många vänner där plus att jag känner staden väl, så det är ju enbart positivt.
Men tjänsten i Halmstad var mer inriktad på Logistik, mycket köra fordon osv. Dock så är det tusen gånger bättre än flera av de andra tjänsterna som handlade om teknik, typ fordonstekniker. Jag vill inte ha på mitt samvete att ha förstört massa militärfordon..... :p




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Hade gärna gjort det, sambon är officer (på k3) och det verkar vara ett otroligt givande arbete. Men jag liten, klen och avskyr att vara ute när det är kallt haha. Annars hade jag gärna gjort GMU och sen inriktat mig på arbete med hund. Hade varit ett riktigt drömjobb.
 
Senast ändrad:
Sv: GMU-tråden!

Välj lv6!!! Det är så bra där! Jag har ju gått från lv6 till beriden högvakt, men har inte varit lätt och det har tagit låångt tid. Väljer du hemvärnet kan du nästan glömma att jobba på riktigt sen. Enda nackdelen är att det nästintill är omöjligt att ha häst, man jobbar så mycket, men har man hjälp (jag har tränare och pappa till hjälp) så går det. Jag har faktiskt jobbat i flottan också, helt okej fast jag kom aldrig över sjösjukan :p
 
Sv: GMU-tråden!

Jag vill in NUUU!!!!!!!
Mitt jobb suger gammal sur strumpa och jag är uttråkad!!!!
Det roligaste nu är träningen, som inte är roligt med träningsverk, men det är bara att acceptera min nya partner in crime och gilla läget.

Idag blir det; promenad på bandet, efter detta Bodybalance 55 min och sen avslutas kvällen med 75 min boxning.
Jag kommer nog inte vara så pigg i morgon :p
 
Sv: GMU-tråden!

Haha jag klättrar med på väggarna nästan :p men för mig är det ju baratyp 20 dar kvar. Åh boxning, det ska jag börja på när jag flyttat, visst bor du i Stockholm? Vart boxas du?
 
Sv: GMU-tråden!

Ja tränar på SATS i Farsta, söder om stan :)
Hade dick gärna velat hitta ngt med mer "riktig" boxning, det här är mer fitness.

Mitt jobb suger, märker biblioteksböcker med klisterlappar... Byta ngn? :grin:
Ska försöka övertala min trevliga konsultchef att bli förflyttad. Jag avliiiiiiiiider snart!
Visst det är bra lön men nej, det är knappt värt det.
 
Sv: GMU-tråden!

Jag hade Hemvärnet som förstaval och Lv 6 som andraval innan, men idag ringde jag och ändrade ordning.

När jag tänker efter nu så är det ett självklart val, ju mer man funderar desto klarare blir det. Dessutom är Halmstad som ett andra hem för mig, kan ju inte bli bättre!

När menar du att det är svårt att ha med sig häst? Högvakten eller Lv 6?




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

När man gör gmu kan man glömma hästen :p jag kunde ju rida på helger när jag var ledig men inte annars. Och överhuvudtaget är det svårt att hinna med häst när man jobbar i försvarsmakten, oavsett om det är på lv6 eller högvakt eller någon helt annanstans. Har man hjälp som jag har går det ju men annars kan det bli svårt eftersom man ibland jobbar dygnet runt flera dagar i streck (tex när man går högvakt eller har fält eller övningar i andra städer). Men äh allt går bara man vill, visst en elitsatsning är väl nästan uteslutet men satsar man så hårt tror jag inte att man söker sig till fm :p

Befälen brukar vara tydliga med om det är en krävande tjänst eller inte, tex sa en officerare som intervjuade mig för en annan tjänst att "bara så du vet kommer du kanske träffa din häst 4 gånger i månaden" jag tog inte den tjänsten :p
 
Sv: GMU-tråden!

Vad var det för tjänst?
Jag vill absolut ha häst inom snar framtid, samtidigt som jag vill göra karriär inom FM... Men det löser sej säkert!

Igår när jag träna Box hamnade jag med Man, 45+, ej aktiv sedan grundskolan, 185+.
Jag var så sjukt taggad inför passet men med honom, njaee...
Han trodde typ att jag skulle gå sönder om han puttade på mej, men bara för att jag är kort i rocken och tjej på 19 är så inte fallet.
Ju tröttare han blev ju hårdare och mer osmidigt slog han, vilket gjorde att jag typ mosades efter som jag hade kört järnet hela passet.
Så till nästa pass har jag lånat pappa ;)

Diana: Jag tycker absolut att du gjorde rätt val!!! Är lite avis på att du går in snart :devil:
 
Sv: GMU-tråden!

Jag måste bara skryta lite, eller iaf dela med mej av min träningsdag ;)

Idag sprang jag 6,3 km! Det blev lite pauser men mest för att kolla kartan för att hitta till brunchen jag skulle till! :bump:
Efter lite beräkningar nu ikväll konstaterade jag att mina ben idag har transporterat mej ca 1 mil! Varav 7 km av dessa var i sträck sas :bump:

Detta är liksom en milstolpe (:D) i mitt liv! Jag har aldrig sprungit så långt!

Hej å hå! Nu jävlar är G-uldlock i träningstagen :eek:
I morgon blir det träningsrådgivning för att sedan boka in PT i sex veckor!
 
Sv: GMU-tråden!

Statusuppdaterig? På måndag är det 2 april och ja, VAD händer? :D *nyfiken? Jag? Nej, inte aaaaaaaals* :angel:

BernT, hur går det för dej? Har boendet löst sej? :)
 
Sv: GMU-tråden!

Statusuppdatering:

Imorgon 06.00 tar jag tåget till Stockholm för att under förmiddagen anlända till Livgardet!
Är så taggad, men samtidigt lite nervös.

Någon annan som börjar sin GMU imorgon?
 
Sv: GMU-tråden!

Det går kalas! Har jobbat 5 veckor nu och sitter just nu på pendeltåget mot Kungsängen för att jobba 3 dagar sen är jag leeedig i 5 dar :D på onsdag flyttar vi från livgardet till k1 för att börja rida och sånt. Dock är det ju strid och skytte som jag är duktig på och tycker är roligast så om ca 6 månader ska jag byta till en mera stridande och tyngre befattning men just nu är det här jävligt kul.

Just nu bor jag på gardet, är rätt nice vi har egen bar haha. Men 1 maj flyttar jag till eget och det ska bli skönt.

Diana, jag hoppas du gillar exercis, för det gör vi på livgardet ;) fast under gmu är det bara basic, det jobbiga börjar när man är anställd haha.
 
Sv: GMU-tråden!

Varning för lite ot (samt att jag nappade första bästa tråd), men villken jäkla grej det blivit med Försvaret! Jag gjorde lumpen på lv6 05/06 och då vart det liksom inga konstigheter. Mönstra, rycka in, slita, sen muck. Nu känns det som en djungel av ny info att ta sig igenom om man vill tillbaka till det gröna...

BernT; Har du koll på om gamla militära betyg används på något sätt om man skulle vara intresserad av att damma av unin?

//Rogan
 
Sv: GMU-tråden!

*kl*

Jag har funderat ganska länge på at göra GMU, men vet inte riktigt när/hur jag ska få in den i min livsplanering s.a.s. är heltidsstudent nu, och börjar heltidsjobb i september. Är alltså inte intresserad av militären för en karriär, men tror att erfarenheten via GMU kan vara värt mödan - men kan bara göra GMU om jag lyckas få tre månader ledigt av arbetsgivaren, och jag får väl jobba där cirkus ett år innan jag vågar ta tjänstledigt så länge.

Vad är snittåldern för GMU:are? Förstår att jag troligen kommer vara bland de äldre, men det vore ju kul om det inte bara var 18-19-åriga pöjks där.
 
Sv: GMU-tråden!

Har du gamla (godkända) betyg så ska det bara vara att söka. Många faller på fyskraven så träna som faaan innan du ska påfystester ;)
 
Sv: GMU-tråden!

I samband med muck (typ) sökte jag till YOP. Då var det lite andra fystester som gällde än vid mönstringen. Bland annat mitt hat-objekt beep-testet (det där springa fram och tillbaka mellan koner som en galning - testet). Är det bland annat det man kör under de fystester du pratar om? :crazy:

Och, måste alla gå igenom GMU-utbildningen? (Eller de är bara de som inte har någon militär utbildning alls som kör igenom den?)

//Rogan
 
Sv: GMU-tråden!

Har du redan gjort värnplikten så behöver du inte göra GMU. Jag är anställd på I19 som GSS/T och har inte gjort annat än värnplikten innan. Däremot kan det, som jag förstått det av kamrater som jobbar inom FM idag, vara svårt att få jobb som heltidare om man inte kommer från en GMU. Detta då det finns en jobbgaranti efter avslutad GMU, så nykläckta soldater premieras framför gamla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp