GMU-tråden!

Sv: GMU-tråden!

Aha, där ser man! Känns ändå rätt vettigt att de hellre tar in de nya. Kan tänka mig att det är lättare att forma in nyss utbildade i den nya organisationen än de gamla rävarna :p Jag hade gärna gjort även den nya GMUn för att updatera mig lite. Dessutom är senaste vapnet jag är inkörd på hemvärnsfavoriten Ak4:a (villket inte känns sådär jätte hippt).

Hoppas btw att det gått bra för er/dig som nyss ryckte in :D

//Rogan
 
Sv: GMU-tråden!

Kl*


En liten uppdatering!
Gjorde om rekryttesterna i måndags, eller ja, hörsel och fysdelen.
Efter att ha pratat med yrkesvägledaren på FM det första jag gjorde, skulle jag sikta på 3 på isokajen och 6 på cykeln.
Sagt och gjort, 3 (mkt stark sådan...) och 7 på cykeln, var jag mycket nöjd med mej själv! :bump:

När jag skulle söka tjänster fanns det trots stora förbättringar på fys inte så mycket att välja på.
Men har sökt logistik (det och ledning hade jag att välja på) till I19 och LV. Så nu väntar jag och ser vart jag hamnar.
Ska inrikta mej på sjukvård är tanken och sen försöka söka mej vidare till ngt mer inriktat på insats el så.
Men nu ser det ut som om det blir Boden den 24 september. :angel:

Hur går det för dej Diana? Lever du? ;)
 
Sv: GMU-tråden!

Vad duktig du är som höjde dig! :)

Haha det är tveksamt, är hemma på helgledighet nu och det är väldigt nödvändigt... :p
Det är galet roligt, även om jag har varit skadad under vissa perioder.

Det är nog inte mycket som slår sammanhållningen och kämparglöden inom FM, och det gör så man längtar tillbaka även under helgerna!




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Visst, det hade kunnat vara bättre siffror, men efter 3,5 månader av träning är jag mer än nöjd, iaf med cykeln!

Men vad hade du sökt för vidare placering? Halmstad?

Du får vara rädd om dej, skador är inte att leka med :(
 
Sv: GMU-tråden!

KL

Jag har alltid velat arbeta i Beridna Högvakten, men har ingen aning om hur man går tillväga för att komma dit! hittade denna tråd när jag googlade :)
Söker man GMU var som helst eller där man sedan vill/ska arbeta?
Om man blir antagen till GMU på ett ställe, är man garanterad tjänst där sen eller söker man jobb som vanligt efter utbildningen?
Hittar inte informationen jag vill åt på hemsidan men ni verkar ju ha koll! :)
 
Sv: GMU-tråden!

KL

Jag har alltid velat arbeta i Beridna Högvakten, men har ingen aning om hur man går tillväga för att komma dit! hittade denna tråd när jag googlade :)
Söker man GMU var som helst eller där man sedan vill/ska arbeta?
Om man blir antagen till GMU på ett ställe, är man garanterad tjänst där sen eller söker man jobb som vanligt efter utbildningen?
Hittar inte informationen jag vill åt på hemsidan men ni verkar ju ha koll! :)


Det enklaste sättet att komma till Livskvadron (beridna högvakten) är att söka in mot Livgardet - Livskvadron (ev. Livbataljon) när du väljer vilket område du ska söka in mot. Det gör du när du pratar med yrkesvägledaren under antagningsprövningarna.

Man söker helst där man vill arbeta, då dom har en resarverad plats för dig efter avslutad och godkänd GMU, men det går även att söka andra arbetsplatser och arbetsområden. Skillnaden är då att du konkurrerar med alla inom FM om de fåtal platser som finns över, och det kan då bli svårare att få jobbet.
Så mitt tips är att söka den tjänsten som du är uttagen till, det går alltid att byta efter ett tag om du känner att det verkligen inte passar dig. :)



*kl*

Jag har tyvärr fått avbryta min GMU. Knäet höll inte för påfrestningarna som det utsattes för, så jag valde att avbryta och istället söka in igen vid ett senare tillfälle.

GMU-tiden var antagligen de roligaste åtta veckorna i mitt liv! Jag lärde mig så mycket nytt, växte som person, och träffade underbara människor, både rekryter och befäl! :love:

Att ta farväl av alla vänner, och se sina drömmar krossas för en tid framöver, var riktigt, riktigt jobbigt.. :cry:

But I'll be back!

Först ska jag dock operera mitt knä och få ett nytt korsband, så det lär ta ett ganska bra tag innan jag återser kära Gardet... :cry:



Hur går det för er som skulle söka in till höstens omgångar? :)





Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Det enklaste sättet att komma till Livskvadron (beridna högvakten) är att söka in mot Livgardet - Livskvadron (ev. Livbataljon) när du väljer vilket område du ska söka in mot. Det gör du när du pratar med yrkesvägledaren under antagningsprövningarna.

Man söker helst där man vill arbeta, då dom har en resarverad plats för dig efter avslutad och godkänd GMU, men det går även att söka andra arbetsplatser och arbetsområden. Skillnaden är då att du konkurrerar med alla inom FM om de fåtal platser som finns över, och det kan då bli svårare att få jobbet.
Så mitt tips är att söka den tjänsten som du är uttagen till, det går alltid att byta efter ett tag om du känner att det verkligen inte passar dig. :)

Tack för svar!:)
Väntar jag då tills det dyker upp en GMU som leder till en tjänst till livskvadron på Försvarsmaktens hemsida? Eller går det att göra antagningstesterna när som helst och säga till yrkesvägledaren att man
vill bli livskvadron, och sedan vänta med att påbörja GMU tills tjänsten dyker upp? =)
 
Sv: GMU-tråden!

Fan vad synd :( :( Lider med dej!!!!!
Vi får hålla tummarna att operationen går bra, så du kan komma tillbaka! Låt det ta tid bara, hasta inte fram, det straffar sej i längden...



I övrigt börjar jag tvivla på om det verkligen är Boden jag vill till... Det är... Så j*vla långt bort börjar jag känna nu...
Är i valet och kvalet om jag ska kontakta rekryteringen och försöka byta ort... Fast ändå inte, jag kan ju alltid prova på Långtbortistan och försöka byta sen. Om det går... :cool:
Tankar ngn? :D

Träningen var på topp! Jag körde järnet med min älskade underbara PT, vi var på krigsstigen ( :angel: ) Sen fick jag en överansträgning/muskelinflammation i höger knä, och nu är jag förkyld, ordentligt! Har legat golvad sen i söndags! Det här var ju precis vad jag behövde nu liksom :p
Men nästa vecka är det på't igen! Till 120% :bump:
 
Sv: GMU-tråden!

Har bott i Älvsbyn hela min uppväxt och således varit en hel del i Boden. Mitt råd är; byt ort om du kan. Det är långt till flyget (eller, det är väl 4-5 mil, men jag är van att ha en flygplats 5 km bort :p), tågen söderut strular jämnt och hela staden är ett enda stort tråkigt mörker med noll och ingen aktivitet. Det enda positiva är travbanan och närheten till all den fantastiska natur som Norrland har, men i övrigt är det mest en främlingsfientlig, döende inlandskommun.

(*hukar mig för eventuella bodensare som kanske inte riktigt håller med*)
 
Sv: GMU-tråden!

Tack för din ärlighet!
Visst, ett tag i Boden, fine! Det är inga problem, men nu börjar jag känna att den där längre perioden som är tänkt, kommer bli jobbig...
Samtidigt, en utmaning! Jag älskar tanken på en ny plats, nya människor, ny natur, men Boden... :p
Blev övertalat av FM-syon, "För med min inställning är ju Boden platsen för dej"...

Slänger iväg ett mail och hör, går det inte, ja då går det inte, annars, ja kan det bli bättre? ;)
 
Sv: GMU-tråden!

Tack för svar!:)
Väntar jag då tills det dyker upp en GMU som leder till en tjänst till livskvadron på Försvarsmaktens hemsida? Eller går det att göra antagningstesterna när som helst och säga till yrkesvägledaren att man
vill bli livskvadron, och sedan vänta med att påbörja GMU tills tjänsten dyker upp? =)

Hmm, nu blev jag lite osäker, men jag tror att det är såhär det ska stå när man vill till Livskvadron:

Anställande förband: Livgardet (LG)
Arbetsområde: Markstrid
Utbildningsplats GMU: Kungsängen

Och inom markstrid finns det olika områden, bland annat Livskvadron.

Men bara för att LG anställer mot markstrid betyder det inte att det går att söka Livskvadron just den gången, så det enklaste är om du hör med en yrkesvägledare. :)

Lycka till!




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Fan vad synd :( :( Lider med dej!!!!!
Vi får hålla tummarna att operationen går bra, så du kan komma tillbaka! Låt det ta tid bara, hasta inte fram, det straffar sej i längden...

Ja, det är riktigt, riktigt surt! :( Men det kommer fler chanser, och bara man vill tillräckligt väl så kommer jag att vara där igen om inte allt för lång tid...


I övrigt börjar jag tvivla på om det verkligen är Boden jag vill till... Det är... Så j*vla långt bort börjar jag känna nu...
Är i valet och kvalet om jag ska kontakta rekryteringen och försöka byta ort... Fast ändå inte, jag kan ju alltid prova på Långtbortistan och försöka byta sen. Om det går... :cool:
Tankar ngn? :D

Träningen var på topp! Jag körde järnet med min älskade underbara PT, vi var på krigsstigen ( :angel: ) Sen fick jag en överansträgning/muskelinflammation i höger knä, och nu är jag förkyld, ordentligt! Har legat golvad sen i söndags! Det här var ju precis vad jag behövde nu liksom :p
Men nästa vecka är det på't igen! Till 120% :bump:


Ja alltså Boden är verkligen.. Långt borta! Men samtidigt behöver du ju inte ta anställning där efter avslutad GMU, så om du är villig att ge det tre månader (där man ändå inte hinner uppleva så mycket annat än kasernområdet) så tycker jag att du ska köra! :)

Gud vad duktig du är!! Aj då, skador kommer alltid väldigt olägligt, men det hinner du ta igen! ;)




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Jag har mejlat rekryteringen, fick ett svar, men svarar dom på det man vill ha svar på? Nej :cool: De svarar på frågor, som jag inte ens har ställt...

3 månader i Ingenstans är ju en baggis! Men sen... *rysningar*
Är ju tillbaka flyttad till Stockholm nu efter gymnasiet och börjar verkligen tycka om stan igen, vilket gör det jobbigare att lämna igen.
Hmm... svårt... Men att söka annan tjänst är ju aktuellt oavsett Boden eller ej. Logistik är inte grejen jag vill göra precis.
Vet du hur svårt det egentligen är? FM får det ju att låta omöjligt, vilket det inte är, men hur svårt, har du ngn aning om det?


När är din operation? Fått datum? Är det en öppen eller en titthål?
Mamma gjorde en tillhål i våras och är nu återställd för träning igen. Det var en mer komplicerad op. med trasigt korsband, minisk och en salig röra i hela knät. Så jag hoppas verkligen att din blir lika lyckad! :)
 
Sv: GMU-tråden!

Haha, jag är inte förvånad! Rekryteringsmyndigheten är i en klass för sig om man säger så.. :angel:

Det är enkelt! Grejen är ju att från början så tar dom in ett visst antal på utbildningen som alla har en garanterad anställningsplats, sedan är det kanske 20-30% avhopp, och vissa som inte blir godkända i slutändan.
Så man kan ganska lätt konstatera att det finns många platser över som är öppna för alla att söka.
Dock så konkurrerar man som sagt med alla andra, men med goda vitsord från utbildningen så är det inte några problem! :)

OP är nästa onsdag, så den 20de juni.. Ja du, det var en väldigt bra fråga! Jag har bara fått förklarat för mig hur dom typ skulle göra när dom tar en sena från insidan av benet (myspys), och att jag antagligen skulle få känselbortfall osv, men inget mer ingående om hur OP går till.
Men det låter ju i alla fall väldigt hoppfullt att din mor har blivit såpass bra efteråt!

För min del kände jag att det inte fanns några alternativ, om jag ska satsa på att bli yrkesmilitär som jag så gärna vill bli, så håller ju knäet uppenbareligen inte.
Så vi får testa och se om det blir bättre efter OP, annars får jag börja plugga jurudik eller något, haha.. :crazy:




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Får jag inget vettigt svar under måndag förmiddag ringer jag och hör. Om det nu går att byta så känns det mest troligt att det går innan alla antagningar är gjorda, vilket sker till den 29 juni.
Vi får se helt enkelt hur det blir. Val av stad kmr iaf inte hindra mej från att genomföra allt, men man kan ju alltid önska och drömma lite ;)


Enligt mammas läkare är det valigast med titthål i dag just för att läkningen går så himla mkt snabbare än vid öppen Op.
Mamma kom hem med två små hål på vardera sidan om knät, ngr tejpbitar över och en stödstrumpa. Thats it! Ingan kryckor eller ngt! Efter en vecka jobbade hon (butik, stående) och nu ca 2 mån senare ska hon börja springa igen.
Så om det är en titthålsop. så Grattis! :bump:
Hennes var ändå omfattande! Med lagningar, spolningar, borttagningar och ja :cool: Så om det är korsbandet på dej kan man ju anta (hoppas) på titthål!
 
Sv: GMU-tråden!

Det låter riktigt bra! :)

Tror tyvärr inte att det är titthål som gäller för mig då, för tydligen skulle jag vara halvdöd i två veckor, och hoppa på kryckor i minst sex veckor, men man kan ju alltid drömma... :D

6-9 mån rehab också.. Vad har jag gett mig in på? :p




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Aj då... Vad har du gjort med knät egenligen? :eek:

Du sa att du funderade på att plugga om det inte blev som det var tänkt.
HAr du kollat in Förshögskolans utbildningar? Eller det är juridik som gäller?
 
Sv: GMU-tråden!

Alltså.. Jag slet av det främre korsbandet i höstas, och då gjordes titthål och senare även MR. Men knäet funkade bra för den normala belastning det utsätts för i det vardagliga livet, inga problem att gå ut och springa och liknande.
Men redan under den första marschen kände jag att det började smärta, och på den vägen är det...

Jag trodde själv inte att det var så farligt egentligen, men läkarna håller inte riktigt med mig på den punkten.. :angel:


Folkhögskolan har jag inte kollat, eller om jag ska vara helt ärlig har jag inte kollat så mycket över huvud taget, mer än att jag vill plugga juridik och att det inte gick att söka till nu, typ.. Jag känner att jag har bra koll! :D

Ehm, jag ber om ursäkt om denna frågan är extremt blond, men vad kan man plugga på Folkhögskolan? Eller jag kanske ska börja med att googla lite, haha..




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Ja du, knän... :grin:
Vet inte riktigt hur mina mår. Åt antiinflammatoriskt i en vecka och tränade inget. Läkaren sa att det skulle räcka. Nu efter en vecka sängliggandes också ville jag bara dö idag på jobbet. Jag var så fruktansvärt trött i knäna redan efter ngra timmar. Fick ngn konstig växtvärkssmärta i knäna... Blir nog ett samtal till farbror Doktorn på måndag...


Det skulle stå Försvarshögskolan, men trött och vimsig som jag är glömde jag halva :p
 
Sv: GMU-tråden!

Visst är dom underbara? Befälen bad mig hämta ut ett Stridsknä 2000 på förrådet, men tyvärr var dom permanent slut.. :angel:

Dina knän låter ju inte heller som en dröm.. Hoppas att dom blir bra så fort som möjligt så att du kan träna på innan inryck, det måste vara ganska tufft att komma dit helt otränad, haha! ;)

Ahaa, jag är också lite småtrött som inte kopplade Förshögskolan till Försvarshögskolan, haha.. Men jag ska kika på det, tack för tipset!




Diana
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp