GMU-tråden!

Sv: GMU-tråden!

Och det värsta är nästan att det inte gör direkt ont. Det är ingen ren smärta utan mer molande och ja, mycket konstigt...

Jag hade verkligen tänkt att ägna sommaren åt hård träning, för att komma i än bättre form (inte för att den är på topp nu heller :angel: ) och testa mina gränser och ja, kötta på helt enkelt.
Men nu är jag mer deppig över knän och förkylningar, och allt med Boden... Det blir nya tag nästa vecka! :bump: Man måste brytas ner och komma igen för att bli starkare helt enkelt!

Jag har börjar bli lite intresserad av att plugga hälsa, kost, och liknande. Gärna distans, men det blir till våren isf. För plugg och GMU samtidigt känns lite väl :angel:
På Försvarshögskolan har de en jätteintressant utb. som jag vill gå så småningom, Statsvetenskap med inriktning på säkerhetspolitik.
Men det blir sen, när jag, ehh... Ja, sen helt enkelt ;)
 
Sv: GMU-tråden!

*kl*

Nu ligger jag nyopererad i en sjukhussäng, och det känns faktiskt riktigt bra att ha det gjort! Även fast jag har sjukt ont just nu.. :angel:

Men nu är det bara att se framåt och jobba mot mitt mål; att bli soldat!




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Skönt att allt gick bra! :)
Men nu har du ju jättemkt tid att planera träning och få allt så perfekt som möjligt ;)

Själv väntar jag på tid hos läkaren, hoppas denna vecka men blir nog svårt. Beroende på vad han säger ska jag prova på en alternativ behandling, med stöt-/chockvåg. Ska tydligen kunna göra under, vilket jag behöver just nu känns det som...


Men vad var det för plats du fick efter GMU? Vilket typ av soldat skulle du bli, om du förstår vad jag menar? :)
 
Sv: GMU-tråden!

Börjar du komma på benen igen? :)


Har själv fått besked om att kl 12 den 24 september ska jag infinna mej på Livgardet i Kunsängen, norr om Stockholm :bump:
Längtar som bara den!

Tänkte höra lite ang packning och så. Vad mer än hygienartiklar, kläderna jag står i och ett par löparskor behöver jag ha med mej?
Jag har ju nära hem om jag skulle behöva ngt, och skulle säkert få det utkört om det var så. ;)
 
Sv: GMU-tråden!

Ja, äntligen kan jag skippa kryckorna i alla fall! :)

GRATTIS!!! :bump:

Ta med typ mjukisbyxor och någon skön tröja, kanske en partyoutfit om du är sugen på det, men inga mer kläder! Jag gjorde misstaget att ta med alldeles för mycket kläder första veckan!

En dator kan också vara härligt att ha med så man kan kolla på någon film när man får en tidig HVO, och en nice bok att läsa på kvällarna.

Annars behöver man inte så mycket mer, det är bättre att komplettera efter hand! :)




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

Tack! Är sjukt taggad nu! :bump::banana:

Fick även klartecken idag att all träning nu är okej med tanke på knäna. Har behandlat dom med stötvåg 3 ggr vilket nu har börjat ge resultat även om det behövs ngra fler behandlingar :grin:

Men med packningen så var det ungefär det jag antog.
Hur är det med privata träningskäder? Behöver man det? Och underkläder, hur är tex utbudet på sportbhar?
 
Sv: GMU-tråden!

Vad skönt att höra! :)

Du tränar i poplinstället som du får ut i förrådet, så man behöver inga civila träningskläder.
Angående sportbh så får man ut tre stycken, kanske inte de bästa om man som jag har rätt stora bröst, för då ger den inte så mycket stöd. Men annars är dom helt klart väldigt bekväma. Jag tog med egna också för de mer krävande konditionspassen och liknande.




Diana
 
Sv: GMU-tråden!

KL

En fråga till alla som vet!
Vad är det för fysiska tester man gör inför GMU?
Är det samma tester som vid rekryteringen inför den tidigare värnplikten?
Hur rekommenderar ni att träna för att få så bra resultat som möjligt? :)
 
Sv: GMU-tråden!

Puttar upp denna tråd då jag är otroligt sugen på att söka in till GMU! Hur har det gått för er alla?
 
Sv: GMU-tråden!

Tycker absolut att du ska söka om du är sugen och motiverad!!! Tre otroligt lärorika månader!

Dock ska du ta dej en funderare på varför du vill söka. Är det "en rolig grej", en utmaning, eller är du faktiskt intresserad av att jobba inom FM?
Problemet idag är att många gör GMU som en rolig grej och väljer att inte fortsätta efteråt, som GSS T och K eller hemvärn detta genererar K personalbrist i slutändan då de räknat med att få Xantal efter färdig GMU.

Känner du att ett heltidsjobb i FM inte är din grej, sök då en utb.plats mot Hemvärn, och sök sedan vidare timmen plats i ett insatsförband senare om du känner ett större intresse. GMUn är ändå lika oavsett om utb. sker hos ett insatsförband som tex Livgardet, Amf 1 eller TrängR.

Själv är jag otroligt nöjd med mitt val att jobba i FM, trivs otroligt bra! Nu ska jag bara hitta rätt inriktning och tjänst, känner inte att jag har gjort det riktigt än :)

Besvarar gärna frågor, både här på via PM :)
 
Sv: GMU-tråden!

Tycker absolut att du ska söka om du är sugen och motiverad!!! Tre otroligt lärorika månader!

Dock ska du ta dej en funderare på varför du vill söka. Är det "en rolig grej", en utmaning, eller är du faktiskt intresserad av att jobba inom FM?
Problemet idag är att många gör GMU som en rolig grej och väljer att inte fortsätta efteråt, som GSS T och K eller hemvärn detta genererar K personalbrist i slutändan då de räknat med att få Xantal efter färdig GMU.

Känner du att ett heltidsjobb i FM inte är din grej, sök då en utb.plats mot Hemvärn, och sök sedan vidare timmen plats i ett insatsförband senare om du känner ett större intresse. GMUn är ändå lika oavsett om utb. sker hos ett insatsförband som tex Livgardet, Amf 1 eller TrängR.

Själv är jag otroligt nöjd med mitt val att jobba i FM, trivs otroligt bra! Nu ska jag bara hitta rätt inriktning och tjänst, känner inte att jag har gjort det riktigt än :)

Besvarar gärna frågor, både här på via PM :)

Jag är absolut intresserad av att jobba inom FM, men har ganska nyligen börjat läsa in mig på de olika delar som finns. Känns helsnurrigt med alla olika befattningar, "titlar", inriktningar etc etc.

Vad är ditt jobb inom FM? Vart blev du "placerad" under GMUn? :)
 
Sv: GMU-tråden!

Att redan nu bestämma sig vad man vill ha för tjänst efter GMU är ganska onödigt då man blir placerad efter olika parametrar. Det är snarare bättre att gå på regemente och dess inriktning än efter en specifik soldattjänst. Tex är P4 och P7 pansarskytte, med stridsvagnar. TrängR är mycket logistik och eskort.
Sen är det så att GMU inte genomförs överallt alla gånger. Men med lite planering och tur kan man hamna där man vill. Annars får man ta det man får och söka sig vidare senare.

Själv är jag på Livgardet, så mkt mer vill jag inte skriva ut här, kan ta mer specifikt via Pm om du är intresserad.
 
Återupplivar denna tråd då jag eventuellt kommer köra GMU 9 januari.

Har dock lite frågor gällande häst och utbildningen. Jag har förstått att man inte kommer ha tid över på veckorna och bara på helgerna om man inte är i tjänst då. Mina pållar står på lösdrift och jag kommer ha möjlighet att få hjälp på veckorna så det bör inte vara något problem. Hur har ni andra löst det som har häst och gått/ska gå GMU eller jobbar inom försvaret?
 
Återupplivar denna tråd då jag eventuellt kommer köra GMU 9 januari.

Har dock lite frågor gällande häst och utbildningen. Jag har förstått att man inte kommer ha tid över på veckorna och bara på helgerna om man inte är i tjänst då. Mina pållar står på lösdrift och jag kommer ha möjlighet att få hjälp på veckorna så det bör inte vara något problem. Hur har ni andra löst det som har häst och gått/ska gå GMU eller jobbar inom försvaret?
Jag har inte själv gjort GMU, men min sambo har och han var hemma ca varannan helg under utbildningen.
Som anställd har han jobbat som vilket jobb som helst, med några övningsdygn varje år. Då hade häst inte varit nåt större bekymmer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp